Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Teknikstund: Bästa skärmen för 3 000 kronor – alltid en kompromiss

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Bästa skärmen för 3 000 kronor – alltid en kompromiss

SweClockers går igenom vad som gäller när det kommer till att köpa en skärm för 3 000 kronor. Någon "bästa" produkt finns inte utan det handlar om viktigt val mellan två helt olika kategorier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa skärmen för 3000 kronor är tre skärmar för en tusing styck.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jaha, månne skulle vi få veta vilken skärm. Eller missuppfattade jag rubriken?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Hjälpsam

Köper du en budgetskärm, är ofta resten av datorn inte av dyrare slag, då tycker jag att hög fps och upplösning åker bort, du orkar ändå inte driva en sådan skärm.
Satsa i så fall på en ips panel.
Med lägre upplösning och runt 60 Hz, kan du ändå slå på en massa godsaker även med ett lite klenare grafikkort, lägg till att många AA titlar tuffar på i Max 60 fps till mångas förtrytelse.
Är det bara fps som gäller då är det en Annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Otydlig artikel, något som tyvärr är ett återkommande signum för denna kunniga skribent.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Vad ska jag köpa för skärm

Det hag ska göra är att spela på den såklart.
Jag spelar bland annat Fortnite ,rocket league ,csgo.
Min skärm nu är en tv. modelen är lt-32e33b inte så bra. innan dess hadde jag en philips 200w6 från 2005. den gick sönder. jag har den kvar men ingen idé jag försöker laga den.
Tänker en 120 hz skärm runt 2000kr.
Någon Asus

Min dator är pcpartpicker.com/b/72TBD3
I fall ni vill veta

Permalänk
Medlem

Känner mig inte redo att uppgradera än, men kan ändå vara roligt att veta... särskilt då skärmar med priser bortom 3 000 - 4 000 kr känns rätt så främmande för min del.

Jag har i dagsläget en Dell 2209WA som inköptes ca 2009 för lite drygt 2 000 kr, och som jag ändå är ganska nöjd med. (men då har jag egentligen inget vettigt att jämföra med) Latensen har jag inga problem med. Spelar inga supersnabba spel, och 60 Hz duger för mig, så jag lutar helt klart mot kategorin med "bra bild". Det som skulle vara roligt att veta är väl egentligen hur mycket bättre man kan få idag för 3 000 kr än min nuvarande?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Själv så är jag väldigt mån om storleken. Jag trivs väldigt bra med 2560x1440 @32"

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att 2560x1440 har så stora fördelar över 1920x1080 att valet är givet, även om 1440p-skärmen kan vara svagare i spel.

Permalänk
Medlem

Skulle Sweclockers kunna göra en review på denna? https://www.ebay.com/itm/Mbest-MB279QR144-QHD-2560x1440-144Hz...
Jag har en och upplever att den är bra men jag har inte riktigt koll på skärmar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jarl:

Jaha, månne skulle vi få veta vilken skärm. Eller missuppfattade jag rubriken?

Ja. Videon är direkt och tydlig med att det inte finns någon "bästa skärm för 3000 kronor". Texten i artikeln är det inte, så får förtydliga där.

Permalänk
Medlem

Har 2 skärmar som jag kör i 144hz en IPS och en VA båda funkar bra i spel men ips'n har ju bättre färgkvalitet.
Givetvis är båda 1440P skulle inte rekommendera någon köpa 1080p när 1440p finns

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av L'ombra:

Jag har i dagsläget en Dell 2209WA som inköptes ca 2009 för lite drygt 2 000 kr, och som jag ändå är ganska nöjd med. [...] Det som skulle vara roligt att veta är väl egentligen hur mycket bättre man kan få idag för 3 000 kr än min nuvarande?

En ny IPS-skärm med 2560x1440-panel skulle jag säga att den i sämsta fall endast ger dig fler pixlar och i bästa fall också är ett generellt lyft för färgåtergivning och kontrast. Bortsett från själva pixelmatrisen har det dock inte hänt så mycket på denna front de senaste tio åren, förutom just fler pixlar och lite lägre pris totalt. En tio år gammal IPS av god kvalitet håller fortfarande måttet, fast över färre pixlar då. Skulle nog mest fundera över slitaget på en så gammal skärm faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tycker personligen att 2560x1440 har så stora fördelar över 1920x1080 att valet är givet, även om 1440p-skärmen kan vara svagare i spel.

Går ju att ha en högupplöst skärm men spela i 1080P that's what I do. Mycket viktigt i allt anant än spel att ha högupplösning, och inte direkt krävande då

Permalänk
Inaktiv

Storlek har såklart betydelse. Jag minns för länge sedan en tvnörd som när i princip alla köpte 28" eller 32" 16:9 (WS) köpte en 29" 4:3 tv för nästan samma pris som de billigaste 32" WS och han tjötade jämnt om sin tv och rekommenderade den överallt när folk frågade om tvköp-råd. Typ 100% var ej intresserade av den skärmen även om den hade bra riktigt bild.

Lite så känner jag idag, för 3000kr kan man få en 32" monitor. Men om man för samma pris kollar på 24" monitor så kan man nog hitta en bättre.

Nu har jag ej kollat upp skärmar så nogrant och inte denna prisklass idag, men typ denna skulle jag köpa: https://www.inet.se/produkt/2205801/philips-32-bdm3270qp2
Philips BDM3270QP2. 32", VA-panel, Multiview låter dig visa material från två olika källor samtidigt (Bild i bild).
För mig känns det som en ok allroundskärm, kanske inget för den som jobbar med grafik.

Permalänk
Medlem

Dells AW2518HF finns att köpa för runt 3000kr, sitter just nu på en VG248QE samt en U2713HM och stör mig konstant på VG248QE's färger/betraktningsvinklar. Bortsett från 144->240Hz är dom nya TN-panelerna signifikant bättre nog att minimera skillnaden mellan min IPS och dåliga TN skärm?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frappee:

Bortsett från 144->240Hz är dom nya TN-panelerna signifikant bättre nog att minimera skillnaden mellan min IPS och dåliga TN skärm?

Både ja och nej. Har du en fungerande IPS-skärm som referens för hur du vill att det se ut kommer en ny 240 Hz-TN eller de nyare 2560x1440-TN-skärmarna förmodligen inte duga. Utan vara någonstans mittemellan vad du upplever idag.

Vad som är bättre mot äldre basgamings-TN är sådant som mindre framträdande pixelstruktur och mindre störande halvtonsmönster. Även lysdioderna är som regel bättre och ger en färgrymd som matchar Rec.709 ganska väl, likt den typiska allroundskärmen. Men det är fortfarande besvär med vinklar och mycket godtycke i hur själva produkten väljer att påverka färger och ljus i bilden.

Permalänk
Medlem

Köpte ny skärm för ett par månader sedan och lade ner mycket tid på att lära mig allt jag inte redan kunde om skärmar innan jag la en beställning, visade sig att det var mycket information jag tagit åt mig under åren som var helt felaktig.

Det man ska undvika om man huvudsakligen ska använda bildskärmen till spel, film och surf;

IPS / AH-IPS (Betraktningsvinklarna är helt onödiga och IPS glow är en total katastrof, lyser orange vid mörka scener)

60Hz (Att det hackar fram när man scrollar valfri webbsida säger allt, sen att det är mjuk rullning i allt man gör ökar bara produktiviteten och bekvämligheten, sen är det nästan ett krav för spel med över 60Hz)

70-80 PPI (24" 1080p är strax över 90 PPI och är enligt mig det lägsta man ska ha, ligger redan på gränsen och har varit standard i snart 10 år, alltså 27" 1080p och 32" 1080p är inget att ha)

HDR (Strunta helt i HDR då spel och film är långt ifrån redo för det, samt att bildskärmarna inte heller är redo, nästan alla bildskärmar med HDR stöd har just det, bara stöd, de kan visa HDR men uppnår inte de högre HDR kraven, där det faktiskt fungerar så pass bra att man faktiskt vill ha det, 1000 nits och över samt local dimming) - Ett undantag: Kopplar du Playstation/Xbox så fungerar HDR bättre än utan, även på de sämre HDR bildskärmarna

Det man vill åt på en ny bildskärm idag;

VA/AMVA/SVA panel (Kontrast ratio på minst 2500:1, de flesta är 3000:1, VA panel är mörkare samt utan orange glow som på IPS)

144Hz (Standard sedan många år tillbaka, om de kan överklocka till 165Hz eller högre spelar ingen roll, de enda som ska bry sig om 165-240Hz bildskärmar är de som spelar spel på proffsnivå)

90-160 PPI (27" 1440p är 110 PPI och 27" 4K är 160 PPI, sen landar 32" 1440p på 90 PPI och 32" 4K på 140 PPI, ökad PPI ger stor skillnad i bildkvalitet, att spela spel i 27" 4K med 160 PPI ger helt fantastisk skärpa, fokuserar man på något långt borta i horizonten så ser man varenda detalj)

Curved (Det finns bara positivt att säga om Curved, det blir en klart bättre upplevelse, betraktningsvinklarna blir bättre alltså bildkvaliten genom färger med mera, personligen tycker jag att det ger en sorts effekt likt 3D, helt fantastiskt verkligen)

HDR (Bara om man vill köra Playstation/Xbox)

Hög Ljusstyrka (Om man tittar på HDR bildskärmar, ökad ljusstyrka ger en bättre upplevelse, för grym HDR vill man ha en bildskärm med 1000 cd/m2 vilket ytterst få klarar av, de flesta är mellan 250 och 350 cd/m2, har man ett val så vill man ha den med högre) - Sen om man är lite kunnig av sig och gärna tittar på BluRay filmer (4K HDR) så kan man få ljusstyrkan av HDR utan att ha en HDR skärm, då vill man gärna ha hög cd/m2 också

Detta ska man ignorera i de flesta fall;

Dynamisk Kontrast
Input Lag (De är så pass låga att det inte går att märka skillnad idag, de flesta bildskärmar har spel lägen som sänker den)
Responstid (De är så pass låga att det inte går att märka skillnad idag, de flesta bildskärmar har spel lägen med blur reduction som motverkar hög responstid som exempel)
Ljussstyrka (Nästan alla bildskärmar idag har 250cd/m2 eller över, det man vill åt är omkring 120cd/m2, alltså klarar alla av det)
10-bit (Meningslöst om du inte arbetar med 10-bit, samt att även om bildskärmen stödjer 10-bit betyder det inte att den kan visa upp det bra nog, det man vill åt är 8-bit, med eller utan FRC)

Så vad finns det för bildskärmar att välja på idag om man vill åt de kraven ovan? Många sedan ett år tillbaka

27" VA 1440p Curved 144Hz 110 PPI 8-bit (med eller utan FRC)

4000:- Samsung C27JG50QQU
4600:- MSI Optix MAG27CQ
5800:- MSI Optix MPG27CQ
6000:- Samsung C27HG70QQ (HDR)

32" VA 1440p Curved 144Hz 90 PPI 8-bit (med eller utan FRC)

5200:- AOC Agon AG322QCX
5500:- Acer Predator XZ321QU (HDR)
5650:- AOC Agon AG322QC4 (HDR)
6000:- Samsung C32HG70QQ (HDR)
6200:- ViewSonic XG3240C (HDR)
6500:- Asus ROG STRIX XG32VQ
6800:- Benq EX3203R (HDR)
8000:- Acer Predator Z321QU (G-Sync)
8150:- LG 32GK850G-B (G-Sync)

27" 4K 98-144Hz 160 PPI

(Visades upp denna vecka, ska släppas Q4 2018 i Nordamerika)

32" 4K 98-144Hz 140 PPI

(Inte visats ännu, bör komma under 2019)

Går givetvis att dyka mycket djupare än vad jag gjort här, just det här med blur reduction är mycket viktigt för spel och olika tillverkare gör det på minst olika vis (bra och uselt), sen finns det också Ultrawide bildskärmar att kika på.

Slutsats är väl att bildskärm är det viktigaste för datorn skulle jag säga, lägga fem tusen istället för tre tusen så får man en 32" Curved med HDR som då är helt galet mycket mer bildskärm för pengarna, bättre investering kan man nog inte göra om man sitter mycket framför datorn

Fråga gärna på om något verkar oklart

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Har länge dividerat kring uppdatering av skärm. Sitter just nu på en Eizo foris fs2333 från 2012 en 1920x1080@60hz som ska ha rätt bra färgåtergivning.

Jag kör blandat med spel såsom Path of exile, Skyrim/Witcher 3-aktiga spel, Hearthstone men har hört att det ska göra stor skillnad om man kommer upp i en 100hz åtminstone. Allaround:ar en del för övrigt. Inget krav på fotokvalitet. När jag testat skärmar i butik tycker jag att fler tum verkar ge mest bang for the buck så har varit och snurrat lite i ultra widescreen träsket.

Jag har fastnat i vinkelvolten kring skärmar och vill ha allt. Någon som har några tips på hur man bör tänka?

Permalänk
Medlem

@zhrooms Tack! Det var lite detta jag var ute efter. Kikar lite på dina rekommendationer

Permalänk
Medlem

1440p paneler verkar det finnas gott om men spelar g-sync verkligen nån roll om man sitter på 8700k och 1080gtx? dom flesta skärmar har ju freesync, och jag tror inte alla med nvidia kort sitter med g-sync monitorer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Slutsats är väl att bildskärm är det viktigaste för datorn skulle jag säga, lägga fem tusen istället för tre tusen så får man en 32" Curved med HDR som då är helt galet mycket mer bildskärm för pengarna, bättre investering kan man nog inte göra om man sitter mycket framför datorn

Håller helt med att man ej ska snåla in på skärm, men för många med begränsad pengar så handlar det om prioritering. Som det klassiska bästa speldatorn för 15 000kr inkl skärm..

Skärm känner jag också är något som sjunker snabbt i pris, jag själv kör än idag med 3st 24" av någon billig modell. Att skaffa bra skärmar kostar multum och jag väntar. När jag på jobbet köper in skärmar till kollegor så blir det 3st 24" för 1500kr/st, vilket blir totalt 4500kr exkl moms.
*edit*
Angående 3 skärm lösning så räcker det med att man ska uppdatera något (skärm 1) med information från både ett dokument (skärm 2) och webben/excel (skärm 3) och man bör ha 3skärmar för att kunna arbeta effektivt.
Där såklart en stor skärm som man splittrar i vissa fall fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Köpte https://www.webhallen.com/se/product/280203-AOC-Q3279VWF-32-1... för 2 månader sen. Måste säga att det är helt osannolikt vad man får för pengarna. Hade förmodligen tur med panellotteriet men man får nästan oförskämt mycket för pengarna, hur kan dom gå plus på en sån här produkt?

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Köper du en budgetskärm, är ofta resten av datorn inte av dyrare slag, då tycker jag att hög fps och upplösning åker bort, du orkar ändå inte driva en sådan skärm.
Satsa i så fall på en ips panel.
Med lägre upplösning och runt 60 Hz, kan du ändå slå på en massa godsaker även med ett lite klenare grafikkort, lägg till att många AA titlar tuffar på i Max 60 fps till mångas förtrytelse.
Är det bara fps som gäller då är det en Annan femma.

Håller inte helt med, även om du har en poäng. Jag har själv en ASUS 60Hz IPS skärm, med vad jag tycker väldigt bra färgåtergivning. Jag spelar aldrig online, förutom något enstaka lir med world of tanks ca en gång i månaden. Utan kör uteslutande SP. Och jag har en skaplig burk +25K ex skärm. För mig är det endast viktigt, att mini fps ligger över 60 fps. Så att jag aldrig upplever dippar, utan har flyt. Vill ha allt ögongodis på max. Så 60Hz fungerar alldeles utmärkt för mig (som inte spelar online).

Men det är klart. I framtiden vill man såklart ha ett GeForce 5080Ti, på en 4k skärm med minst 120Hz som lägsta bilduppdatering. Och allt ögongodis på max

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Budgetskärmar är ett svårt segment. Det är panelsort, uppdateringsfrekvens, upplösning, storlek, latens, hdr och fan och hans moster. Det är klart som tusan att det blir många kompromisser.

För egen del föll valet på en Dell U2415 då jag aldrig tittar på materiel med högre upplösning än 1080p och brevlådefunktionen stör mig inte då jag knappast är någon visuell konnässör vad det gäller film och serier. Den kommer förkalibrerad (varje skärm kalibreras unikt med en begränsad felmarginal) och har bra betraktningsvinklar vilket är en fördel när jag då och då redigerar någon bild, då är dessutom de extra pixlarna på höjden tacksamma. Därtill är foten ganska smidig. Det jag har fått kompromissa med är uppdateringshastighet. Som en ivrig läsare och scrollare hade jag gärna haft högre uppdateringsfrekvens. Högre upplösning hade också varit trevligt för fotoredigering men 4K är ju på ingång även vad det gäller billigare skärmar och om några år kanske jag dessutom kanske jag tycker det är värt att lägga något mer på en skärm då. Ytterligare något för framtiden är ännu bättre färgtäckning.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag kollade på en premiumskärm för ett tag sedan. Någon ROG 165 Hz-någonting...
120 Hz med motion blur reduction är så mycket bättre än bara 165 Hz för flyt i bilden.
Eftersläpsreducering är det viktigaste för mig. 2383 Hz ips utan ULMB? Nej tack.
Tråkigt att spendera pengar på en så dyr IPS och sedan måsta gå ner till 120 Hz ulmb som vilken annan skärm som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZROX:

Kikar lite på dina rekommendationer

Kan faktiskt inte rakt ut rekommendera en specifik bildskärm, har kört Acer XZ321QU och Samsung C32HG70 ett tag, båda har sina problem, exempelvis Samsung låser ljusstyrkan på 200cd/m2 när man slår på spel läget (blur reduction) och samma funktion på Acer har ljusstyrkan olåst men istället så är den för extrem så den skapar rejäl ghosting, annars är dom mycket lika, finns ju många olika tillverkare, AOC, ASUS, BenQ, LG och ViewSonic, som har sina egna lösningar, kan alltså inte säga vilken som har bäst blur reduction utan att testa dom själv. Hur de sen ser ut, blur reduction, HDR stöd, pris, allt spelar roll tycker jag, upp till var och en vad man värderar.

Tror jag kommer köra vidare på Acer XZ321QU tills 4K 120Hz bildskärmarna börjar dyka upp i slutet av år/början på nästa år. Det positiva jag kan säga om XZ321QU är att även om blur reduction läget skapar rejäl ghosting så det ser illa ut, så är den fruktansvärt snabb, övertygad om att ingen annan i denna bildskärmsklass är snabbare, så för snabba spel är den nog absolut bäst om man inte bryr sig om lite ghosting det vill säga. Den har även flera USB3.0 uttag på baksidan, HDR, 2st HDMI 2.0 uttag och 1st DP1.4, så går fint att koppla in spelkonsoller och köra HDR. Sen ser den riktigt bra ut tycker jag, priset är också mycket lågt i klassen, kostade endast 5000:- på Inet under hela Juni, samtidigt som den sämre Samsung kostade 7000:-.

Skrivet av cooldfs:

Spelar g-sync verkligen nån roll om man sitter på 8700k och 1080gtx?

Vad man har för system spelar inte direkt någon roll, låt säga du har ett GTX 1080 Ti, då har du kraften att köra 4K@60FPS i många spel, då hjälper G-Sync till rejält. Givetvis bortkastat om man kör 1080p och ligger på flera hundra FPS.

Skrivet av Kaztrofy:

Köpte en AOC-Q3279VWF för 2 månader sen. Måste säga att det är helt osannolikt vad man får för pengarna. Hur kan dom gå plus på en sån här produkt?

24" 1080p 60Hz TN kostar ju strax över tusingen normalt så det där är helt galet.

Den uppenbara nackdelen jag ser är att den inte stödjer VESA (alltså montera upp skärmen på stativ/väggfäste), sen är det kanske svårt att säga om den har några spel funktioner, men lär vara omöjligt att hitta något mer prisvärd bildskärm. Sugen på att köpa hem två stycken direkt men hindret är VESA fästet.

Skrivet av kallandes:

Kör uteslutande SP. Och jag har en skaplig burk +25K ex skärm. För mig är det endast viktigt, att mini fps ligger över 60 fps. Så att jag aldrig upplever dippar, utan har flyt. Vill ha allt ögongodis på max. Så 60Hz fungerar alldeles utmärkt för mig (som inte spelar online).

Vissa spel går bättre än andra att köra i 60Hz såklart, men personligen brukar jag sikta på 90-100 FPS, dom där extra 30-40 FPS gör sån enorm skillnad i flyt, går fint att sätta FPS limiter med NVIDIA kort så sätter den på 100 och tvingar på V-Sync som då även fäster sig där.

Skrivet av LaoLao:

Budgetskärmar är ett svårt segment. Det är panelsort, uppdateringsfrekvens, upplösning, storlek, latens, hdr och fan och hans moster. Det är klart som tusan att det blir många kompromisser.

Högre upplösning hade också varit trevligt för fotoredigering men 4K är ju på ingång även vad det gäller billigare skärmar och om några år kanske jag dessutom kanske jag tycker det är värt att lägga något mer på en skärm då. Ytterligare något för framtiden är ännu bättre färgtäckning.

Denna är nog den bästa om man vill åt en 4K idag med 60Hz, 4500:- Samsung SVA panel, lite dyr men jämfört med andra i samma klass så är den billig https://www.inet.se/produkt/2213328/samsung-31-u32j590u-uhd-4...

Först nästa år dyker det nog upp 120Hz varianter.

Skrivet av StefCon:

120 Hz med motion blur reduction är så mycket bättre än bara 165 Hz för flyt i bilden.
Eftersläpsreducering är det viktigaste för mig.

Ja det stämmer bra, vissa bildskärmar utan blur reduction är katastrof, rejält suddigt när man drar omkring musen, behöver inte ens gå snabbt, slår man sen på blur reduction så blir det direkt knivskarpt under rörelse.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cooldfs:

1440p paneler verkar det finnas gott om men spelar g-sync verkligen nån roll om man sitter på 8700k och 1080gtx? dom flesta skärmar har ju freesync, och jag tror inte alla med nvidia kort sitter med g-sync monitorer...

G-sync och FreeSync eliminerar tearing genom att synkronisera bildskärmens uppdateringsfrekvens med takten som bildrutor faktiskt genereras av grafikkortet.

Tearing kan du få när som helst din bildskärms uppdateringsfrekvens inte matchar FPS i ditt spel. För fallet när max uppdateringsfrekvensen är högre än FPS så är det G-sync/Freesync som gäller för att lösa detta.

För fallet när uppdateringsfrekvensen är lägre än FPS (om du har en 60 Hz-panel och ett 1080 Ti så kan det vara fallet i många spel) kan du använda Nvidia Fast Sync för att slippa tearing. Detta kräver ingen särskild teknik i bildskärmen. https://beebom.com/what-is-nvidia-fast-sync-enable/

Gissar att AMD har något som liknar Nvidia Fast Sync men vet inte om det är så och vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

G-sync och FreeSync eliminerar tearing genom att synkronisera bildskärmens uppdateringsfrekvens med takten som bildrutor faktiskt genereras av grafikkortet.

Tearing kan du få när som helst din bildskärms uppdateringsfrekvens inte matchar FPS i ditt spel. För fallet när max uppdateringsfrekvensen är högre än FPS så är det G-sync/Freesync som gäller för att lösa detta.

För fallet när uppdateringsfrekvensen är lägre än FPS (om du har en 60 Hz-panel och ett 1080 Ti så kan det vara fallet i många spel) kan du använda Nvidia Fast Sync för att slippa tearing. Detta kräver ingen särskild teknik i bildskärmen. https://beebom.com/what-is-nvidia-fast-sync-enable/

Gissar att AMD har något som liknar Nvidia Fast Sync men vet inte om det är så och vad det heter.

Vill bara tillägga att vissa hellre säljer sin njure än att spela utan g-sync/freesync. Sen finns de sådana som mig som inte kan minnas att någonsin ens sett tearing. Tittar jag på skräckexempel på t.ex. youtube lägger jag förstås märke till det men under mina ≈10 år som pc-gamer har jag aldrig störts av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vill bara tillägga att vissa hellre säljer sin njure än att spela utan g-sync/freesync. Sen finns de sådana som mig som inte kan minnas att någonsin ens sett tearing. Tittar jag på skräckexempel på t.ex. youtube lägger jag förstås märke till det men under mina ≈10 år som pc-gamer har jag aldrig störts av det.

Om du inte sett tearing så "måste" du haft V-synk påslaget. Har väldigt svårt att tro att någon kan missa det annars.
Tearing märks "imo" mycket mindre om din FPS är väldigt hög, trots att din skärm bara är 60Hz. Personligen avskyr jag tearing, men det finns tyvärr inte mycket till val om man gillar att spela fps online.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.