Nvidia "Turing" Geforce RTX 2080 presterar 50 procent bättre än GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var det verkligen 500-550 vid lansering? Kollade lite på prisjakt på några kort och då låg 1080 runt 8500:- i början med några dippar efter ett tag ner till 5500-6000:- innan det gick ner stabilare.

Nä GTX1080 var runt 700-750€ när det släpptes. Men då måste man ju också tänka på att 1080 var det bästa som fanns då det släpptes, 1080TI släpptes ju senare och i samband med det så sänkte ju också Nvidia officiellt MSRP på 1080 från 600 -> 500$ så priset sjönk ju då en hel del på en gång.

Nåt sånt lär ju inte hända denna gång när alla topmodeller släpptes på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@Pepsin: GFLOPS är inte grafikprestanda.

Nej, men i brist på faktiska benchmarks i spel är detta det enda vi har att gå på. Det ger en fingervisning om kretsens prestanda, speciellt när man jämför mellan samma tillverkare (att använda GFLOPS för att jämföra t.ex. Vega och Pascal i spelprestanda är helt meningslöst).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar "testerna" preliminärt så är det inte värt att hoppa från 1080ti till 2080.
Det enda man får göra är att banka till på ett 2080ti...men fan vilka pengar^^kommer svida
Ilandsproblem...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Men vad tusan kostar korten egentligen? Alla priser som visas på Nvidias hemsida och de första retailkorten på både svenska och amerikanska sidor visar runt $800 för 2080, men nu sägs det återigen $700. Knepigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Men vad tusan kostar korten egentligen? Alla priser som visas på Nvidias hemsida och de första retailkorten på både svenska och amerikanska sidor visar runt $800 för 2080, men nu sägs det återigen $700. Knepigt

Nvidias hemsidor visar priserna för Founders Edition, priserna för "retail" versionen är den lägre summan.

Förstås så finns det ju inte några kort tillgängliga för den lägre retail/officiella MSRP summan för alla Nvidias kort är Founders Edition och alla 3:e parts tillverkare har prissatt enligt Nvidias Founders Edition.

Du kommer nog inte hitta något tillgängligt för den lägre, officiella, summan på flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

NEJ, och det är värt att komma ihåg: 2080 är 100 dollar dyrare än vad 1080 var då när det var nytt.

2080FE kostar 799 dollar nu, och vanliga kort kostar 699 dollar.

1080FE kostade 699 dollar då, och och de vanliga korten kostade 599 dollar.
(sen sänktes priserna när 1080ti släpptes)

Så: Nvidia vill ha mer betalt, och dollarkursen har gått upp...

Ah, sant tänkte inte på deras FE/partnerkort priser. Så ~17% ökning i MSRP för 40-100% prestanda beroende på scenario. Inte räknat med att vi får med möjlighet till RT då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ah, sant tänkte inte på deras FE/partnerkort priser. Så ~17% ökning i MSRP för 40-100% prestanda beroende på scenario. Inte räknat med att vi får med möjlighet till RT då också.

haha gillar dina % tänk man ska vara optimistisk

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot att läsa riktiga tester i samband med release. Sitter fortfarande på ett GTX 680 från 2012 och har önskat uppgradera ett tag nu. Är tyvärr student och ser inte riktigt hur jag skall kunna motivera ett köp med dessa priser. Grafikkortsmarknaden känns heller inte återställd på långa vägar även om mining har minskat. Antar att det får bli något från marknaden här som det ser ut just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nä GTX1080 var runt 700-750€ när det släpptes. Men då måste man ju också tänka på att 1080 var det bästa som fanns då det släpptes, 1080TI släpptes ju senare och i samband med det så sänkte ju också Nvidia officiellt MSRP på 1080 från 600 -> 500$ så priset sjönk ju då en hel del på en gång.

Nåt sånt lär ju inte hända denna gång när alla topmodeller släpptes på samma gång.

Kan tänka mig ett Titan-kort i framtiden som sänker MSRP på 2080Ti och Titan-kortet får MSRP som dagens 2080Ti. Frågan är ju hur länge 2000-serien kommer leva innan nästa kommer med 7nm och andra förbättringar.

Permalänk
Medlem

Det känns som att de har höjt produktstacken upp ett snäpp. Där 2070 kostar som 1080 gjorde osv därav också ge "mer" prestanda i segmentet Då de jämför ett 2070 som egentligen borde varit ett 2080 mot 1070. Då dan de också sprida ut korten mer i de lägre segmenten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Snygga staplar. Femtio procent snabbare i 4k. Pratar vi om 30 fps istället för 20 då eller?

Haha ja, tänkte så med! 50% snabbare betyder ju inte mycket när vi inte få se några mätningar i relation till fps.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Carl-Ludwig:

Ser fram emot att läsa riktiga tester i samband med release. Sitter fortfarande på ett GTX 680 från 2012 och har önskat uppgradera ett tag nu. Är tyvärr student och ser inte riktigt hur jag skall kunna motivera ett köp med dessa priser. Grafikkortsmarknaden känns heller inte återställd på långa vägar även om mining har minskat. Antar att det får bli något från marknaden här som det ser ut just nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser fram emot att läsa dem i god tid före release jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag ser fram emot att läsa dem i god tid före release jag.

Vet inte hur NDA ser ut. Låt oss hoppas att det blir möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

haha gillar dina % tänk man ska vara optimistisk

Det är den information vi har, eller hur? Du får gärna rätta mig om du har annan information. Det har varit sjukt mycket negativitet runt hela Turing-lanseringen och knappt inget är baserat på fakta, utan bara vad folk tycker och tänker.

"Nvidia visar inga siffror om spel utan RT, de måste vara rädda och deras kort är skit och överpris!", "Jag vill inte ha RT, så det är helt onödigt"

Sedan kommer det siffror som visar på en bra ökning, men nej "de ljuger nog", "kan inte stämma", "luktar illa". Så varför läser man ens reklamen om man inte är intresserad? Visst ska man inte svälja allt med hull och hår, men kom igen, lite förtroende kan man väl ge dem.

Tester för 1080 kom 10 dagar efter lansering. Så lär inte gå snabbare denna gång. Efter det kan man se om priset motiverar en uppgradering eller inte. Och som alltid, Sverige är en liten marknad och Nvidia lär inte har chockhöjt priserna här för att jävlas med oss.

Permalänk
Inaktiv

Det jag funderar lite på är i pass hög grad raytracing och maskininlärning belastar den vanliga rastreringen över olika upplösningar.
Inte alls säkert att man måste kompromissa som vissa tror och som suckar om "blä, dyrt, 30 fps i 1080p" etc.
Tester får väl utvisa detta, tycker bara man inte ska dra slutsatser före vi ser ordentliga benchmarks.
Att det är så illa som vissa tycks tro med prestandan har jag bara lite svårt att tro. Tror det är lite smart fulspel från Nvidia här.
När väl den riktiga prestandan presenteras som högre än vad vi förväntade oss, blir då en positiv överraskning istället för en negativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är den information vi har, eller hur? Du får gärna rätta mig om du har annan information. Det har varit sjukt mycket negativitet runt hela Turing-lanseringen och knappt inget är baserat på fakta, utan bara vad folk tycker och tänker.

"Nvidia visar inga siffror om spel utan RT, de måste vara rädda och deras kort är skit och överpris!", "Jag vill inte ha RT, så det är helt onödigt"

Sedan kommer det siffror som visar på en bra ökning, men nej "de ljuger nog", "kan inte stämma", "luktar illa". Så varför läser man ens reklamen om man inte är intresserad? Visst ska man inte svälja allt med hull och hår, men kom igen, lite förtroende kan man väl ge dem.

Tester för 1080 kom 10 dagar efter lansering. Så lär inte gå snabbare denna gång. Efter det kan man se om priset motiverar en uppgradering eller inte. Och som alltid, Sverige är en liten marknad och Nvidia har chockhöjt priserna här för att jävlas med oss.

eller så har värdet på sverige minskat lite eftersom ingen vet vart vi är påväg...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jo det kommer

@Xverminator: dett är klart att det kommer ett sådant kort men det heter gtx2060 eller gtx 2050.

Permalänk
Medlem

Ännu ett icke fakta baserat diagram.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

eller så har värdet på sverige minskat lite eftersom ingen vet vart vi är påväg...

Jo exakt.

En annan marknad som har tappat massor är Turkisk Lira. 1080 hade MSRP på 2850 TRY. Ett 2080 kostar ungefär 7000 TRY, nästan 150% ökning! Lär ju knappast vara Nvidia som tycker att Turkiet, de ska få betala massor! Precis som att priserna dragit iväg i Sverige, mesta ligger inte Nvidia bakom, även om de gjort en ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Ännu ett icke fakta baserat diagram.

Du får nog komma med lite motsägande bevis då.

Permalänk

14e September får vi prestanda recensioner då NDA går ut.
Kan tänka mig 2 X 2080ti för rendering, om de är 50% snabbare än 1080ti.

Permalänk
Medlem

Nu är bara att hoppas att USA priserna kommer hit:
"The GTX 1070 Ti is available for $399 (usually $519.99), the GTX 1080 for $449.99 (usually $579.99) and the powerful GTX 1080 Ti for $599.99 (usually $799.99). Each of these GPUs has a limited three-year warranty."

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Det kan bli kul om det stämmer, var längesedan det var sån stor skillnad mellan grafikgenerationer! Då får vi nästan gå tillbaka till Geforce 3 och Geforce 4 tiden

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Undra om jag kan lira Rimworld bättre på ett 2080ti än mitt 1080ti idag *Hm....*

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Och som alltid, Sverige är en liten marknad och Nvidia har chockhöjt priserna här för att jävlas med oss.

Jag skulle inte vilja säga att Nvidia har chockhöjt priserna specifikt i Sverige. De har som sagt höjt priserna överlag 100 dollar mot förra generationen, och dollarn är dyrare.

Samma exempel jag körde med nyss funkar här också:

RTX 2080FE kostar 799 US dollar.
Enligt google så är 1 USD = 9.0693899 SEK
Dvs kortet kostar 7246,44kr utan moms.

Lägg på 25% moms och svenska priset rakt av skulle bli 9058 kr ink moms.
Svenska Priset på nvidias hemsida är 9199 kr.
150 spänn diff skulle jag inte säga är att chockhöja priset i Sverige.

...

Däremot är 100-dollars höjningen från förra generationen magstark, plus att priset successivt har drivits upp nu under flera generationer till smått absurda nivåer. Det har nått en nivå där det börjar riskera PC-gamingens framtid IMO, som jag gnällde om redan i nån av de andra trådarna i ämnet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag kan verkligen inte insätta mig i hur människor som förbokar dessa kort tänker, men var och en gör som dom vill med sina pengar.

Personligen tycker jag det är viktigt att vara avhållsam tills riktiga tester och recensioner gjorts. Tvivlar på Nvidias graf då jag inte tror på att deras DLSS skulle ge ökad prestanda. Dessutom är temperaturer och ljudnivå med grundinställningar så väl som överklockning är lika viktigt för mig som prestanda. Om det visar sig att man får mer för pengarna med 1000-serien så blir det inget Turing-kort för mig.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jag kan verkligen inte insätta mig i hur människor som förbokar dessa kort tänker, men var och en gör som dom vill med sina pengar.

Personligen tycker jag det är viktigt att vara avhållsam tills riktiga tester och recensioner gjorts. Tvivlar på Nvidias graf då jag inte tror på att deras DLSS skulle ge ökad prestanda. Dessutom är temperaturer och ljudnivå med grundinställningar så väl som överklockning är lika viktigt för mig som prestanda. Om det visar sig att man får mer för pengarna med 1000-serien så blir det inget Turing-kort för mig.

Ta på faktura (om du inte har pengar du kan ligga ute med). Vänta på tester och recensioner. Skulle de inte se ut som det blir bra så avboka eller lämna tillbaka på 14 dagars ångerrätt / öppet köp. Ser det bra ut så behåll kortet och ha det på första lanseringsdagen.

Jag kan nog inte minnas någon lansering där prestanda/krona varit bättre vid lansering. Det brukar komma vid reor och efter ett tag när priserna gått ner. Vill man ha bäst prestanda/krona ska man kolla på begagnat 1-2 generationer bakåt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på en hel del av titlarna (förutom Wolfenstein 2 garanterat, och möjligtvis Andromeda och Shadows of war) är med i de titlar som ska implementera delar av RTX så finns det fortfarande kvar lite misstankar.

Skrivet av Yoshman:

Att spel som inte använder DLSS skulle gå 50 % snabbare på 2080 jämfört med 1080 känns rätt mycket "det tror jag när jag ser det". Men är ändå inte omöjligt då finns ett par förbättringar i SMs. Dels är det kraftigt ökad bandbredd mot cache och dels fick redan Volta möjligheten att köra heltalsberäkningar och flyttalsberäkningar parallellt.

Rastrering är primärt flyttalsberoende, men referenser till vertexes, texturer, olika buffertar etc kräver adressberäkningar som är heltalsberäkningar. Heltal används även vid sant/falsk utsagor samt loopar, så kommer ge en prestandaboost att kunna köra dessa parallellt men extremt svårt att sia om hur mycket det kommer ge i genomsnitt.

Jag undrar lite om just int32 shading biten. En del verkar fungera per automatik (som adressberäkningar, loopar och så) , men frågan är om async compute krävs för att utnyttja allting fullt ut? Wolfenstein 2, som använder async compute, har också den största prestandaboosten. Tidigare med Titan V så hade DOOM (som kör på samma motor, bara så att alla andra vet) den största prestandavinsten mot 1080ti av de spelen som testades (53% i överklockat tillstånd). Nämns även här att NVIDIA bekräftade att async compute är en av de stora sakerna utöver raytracing biten. Med async compute så kan de säkert få ut prestandaskillnader kring 50%. Men då krävs förstås att utvecklarna implementerar det.

När utvecklarna har implementerat DX12 eller Vulkan för att få in RTX så kan de lika gärna också implementera async compute, menar jag. Men jag vet som sagt inte alla detaljer kring när int32 shader delen används om man ska utgå från "1 frame in turing" så tycker jag att den även borde vara aktiv i det första steget om det ska utföra adressberäkningar(deras whitepaper på volta nämner pekararitmetik som exempel).

Skrivet av hg:

Jag ser också ett antal spel med HDR påslaget i grafen.

https://www.computerbase.de/2018-07/hdr-benchmarks-amd-radeon...

GTX 1080 (och gissningsvis de andra i 1000-serien) tappar en hel del prestanda med HDR påslaget, något de gissningsvis åtgärdat till 2000 serien.

När det bara är HDR är det inte så stora problem, men med Gsync på också blir förlusten uppemot 15%. Lite ironiskt att de två AMD titlar som testas är de som får bäst resultat för kortet med i princip ingen skillnad...

Permalänk
Medlem

Sa han inte one and a half bettet. Det är 250%

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Kan bli 50 men son han formulerade det var det ytterligare. Men ja han sa ju att morse lag var prestanda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag skulle inte vilja säga att Nvidia har chockhöjt priserna specifikt i Sverige. De har som sagt höjt priserna överlag 100 dollar mot förra generationen, och dollarn är dyrare.

Samma exempel jag körde med nyss funkar här också:

RTX 2080FE kostar 799 US dollar.
Enligt google så är 1 USD = 9.0693899 SEK
Dvs kortet kostar 7246,44kr utan moms.

Lägg på 25% moms och svenska priset rakt av skulle bli 9058 kr ink moms.
Svenska Priset på nvidias hemsida är 9199 kr.
150 spänn diff skulle jag inte säga är att chockhöja priset i Sverige.

...

Däremot är 100-dollars höjningen från förra generationen magstark, plus att priset successivt har drivits upp nu under flera generationer till smått absurda nivåer. Det har nått en nivå där det börjar riskera PC-gamingens framtid IMO, som jag gnällde om redan i nån av de andra trådarna i ämnet.

Uhm, missade att skriva "lär inte ha chockhöjt". Och med det syftade jag på de som jämför lanseringspriset för 1080 och 2080 i SEK till exempel.

Är det verkligen så magstark ökning i USD? Vi har sett större ökningar ifrån bägge sidorna tidigare. Däremot kanske du har rätt i att vi till slut når en nivå där de som köpt 80 eller 80Ti tidigare nöjer sig med att köpa midrange då dessa börjar bli bra nog för det mesta, väntar ett tag på att priserna går ner lite eller hoppar över någon extra generation.

Vi har ju RT Core och Tensor Core delarna som nästan tar upp halva chippen som inte tidigare funnits i konsumentkort, samt att vi har mera beräkningskraft tack vare flera CUDA-kärnor etc. Nya saker kommer alltid i flaggskeppen och ibland fungerar de mer eller mindre bra, men det är flaggskeppen som får betatesta det först. Detta gäller all teknologi när något nytt introduceras. Så vill man inte hjälpa driva utvecklingen så ska man inte satsa på de dyraste prylarna.