Problem med upplösning samt frekvens för 144hz monitor

Permalänk

Problem med upplösning samt frekvens för 144hz monitor

Hejsan!

Länge sedan jag gjort en tråd här men nu har jag ett väldigt skumt problem som jag tänkte höra ifall någon hört om tidigare eller kanske även upplevt. Har en 144hz 1080p skärm (AOC 2460pf) som är med DP-kabel kopplat till ett gtx 1070ti grafikkort. Problemet är att då jag stänger ner spelet (PUBG) eller tabbar ut så ändras upplösningen i Windows till 1024x768 samt 60hz.

Om jag försöker ändra detta tillbaka till 1080p 144hz (både i nvidia kontrollpanelen samt windows) så ändras det för typ en sekund sen slår den om tillbaka till 1024x768 samt 60hz. Om jag startar om datorn så kan jag ändra detta och hoppa in i spelet igen men genast när jag tabbar ut igen eller stänger spelet så händer samma sak igen. Har prövat följande;

-En massa olika drivrutiner ominstallerade med DDU
-Ny DP-kabel (Fungerade ca 1-2månader men sen dök problemet upp igen)
-Testat koppla bort min andra monitor (1080p 60hz monitor)

Har ibland fått det att fungera en längre tid, t.ex. med en annan driver eller ny DP-kabel men problemet kommer tillbaka efter en tid och då det kommit tillbaka så börjar det med att jag varit borta från datorn en tid och när jag väcker skärmarna från sleep så startar endast den andra skärmen och min main monitor ger endast meddelande "DP - no signal detected", vilket även hände denna gång. Fick signalen tillbaka genom att stänga strömmen helt till skärmen samt datorn och starta om den men nu har jag istället då problemet med upplösningen samt hz.

Ursäkta för lång text men försökte få det så beskrivande som möjligt. Misstänker att problemet ligger i skärmen eller grafikkortet då jag testat byta DP-kabel. Förslag?

Mvh,
liquisole

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@liquisole: Ingen förklaring till ditt fenomen, men två tankar/ideér:

  1. Du har bytt kabel och då har det slutat i 1-2 månader. Testa att istället dra ut DP-kabeln och låt skärmen stå strömlös ett par minutrar (vaktmästaråterställning) och även att fabriksåterställa skärmen.

  2. Testa att köra borderless Window istället för fullscreen

Permalänk

@Laxpudding:

Ska testa det om problemet uppstår igen. Frågan är ju vad som orsakar att detta sker, testar nu med hdmi till andra skärmen istället för DVI. Fick det förövrigt att fungera igen (tills vidare ivarjefall) genom att stänga strömmen (helt) till mainskärmen en stund. Så verkar vara lösningen om det skulle hända igen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz