Permalänk
Medlem

Fy f@n för gamingstolar.

Vem har lyckats kränga sånna fula stolar. Grattis för den personen men synd för resten av oss som måste kolla på skiten.

Det känns som varenda streamer har en och därmed är det tydligen ett mål för varenda som laddar ned steam att ha en sådan.

Jag är ute efter en ergonomisk stol som kan estetiskt passa in med ett sånt här bord.

Hittar mest de vanliga kontorsstolarna som även dom inte är en fröjd för ögat. Jag vet att jag har höga krav men om någon har ett tips, eller liknande känslor över detta "problem" så släng gärna in en kommentar hur ni själva löst det.

Tack på förhand!!

Permalänk

Smaken är som baken. Jag själv tycker "vanliga" stolar är fula som stryk, vid min gamingrigg skulle en dxracer se bättre ut än min Kinnarps.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@MiniPC:

Den här ser ut att passa.

Permalänk
Medlem

Haha det gjorde min dag!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Googla "antik kontorsstol", du lär inte hitta någon vidare ergonomi dock.
t.ex: http://www.vadärdenvärd.se/s/1369566/atvidabergs-stolfabrik-k...
(du kan nog skita i estetiken, datorn blir ändå rätt avvikande)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Heheh, perfekt stol till Ages of Empires eller Civilisation

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Vem har lyckats kränga sånna fula stolar. Grattis för den personen men synd för resten av oss som måste kolla på skiten.

Det känns som varenda streamer har en och därmed är det tydligen ett mål för varenda som laddar ned steam att ha en sådan.

Jag är ute efter en ergonomisk stol som kan estetiskt passa in med ett sånt här bord.

Hittar mest de vanliga kontorsstolarna som även dom inte är en fröjd för ögat. Jag vet att jag har höga krav men om någon har ett tips, eller liknande känslor över detta "problem" så släng gärna in en kommentar hur ni själva löst det.

Tack på förhand!!

Tillverkad av min morfarsfar i ett stycke ur en gammal trädstam, en jättetall i Stockholms skärgård för ungefär 100 år sedan. Sitsen höll inte så den byttes mot en bit bräda ur samma tall för c:a 80 år sedan. Ergonomisk?? nåja, men definitivt ekologisk... (man sitter inte bekvämt men den är cool som tusan) ?? Varför vrids bilden 90 grader motsols?? den är rätt på nätet ?? http://semidako.se/bilder/old_chair_1.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Vem har lyckats kränga sånna fula stolar. Grattis för den personen men synd för resten av oss som måste kolla på skiten.

Det känns som varenda streamer har en och därmed är det tydligen ett mål för varenda som laddar ned steam att ha en sådan.

Jag är ute efter en ergonomisk stol som kan estetiskt passa in med ett sånt här bord.

Hittar mest de vanliga kontorsstolarna som även dom inte är en fröjd för ögat. Jag vet att jag har höga krav men om någon har ett tips, eller liknande känslor över detta "problem" så släng gärna in en kommentar hur ni själva löst det.

Tack på förhand!!

Jag menar inte detta otrevligt på något sätt men är det inte lättare att bara googla på stolar/kontorstol eftersom smak är så väldigt subjektivt. Men visst det är ju fint att få lite tips, det kan jag förstå. En sak håller jag med dig om. Att matcha en "gamingstol" med det där bordet kommer se superkonstigt ut. Och det är extremt tråkigt att det är så liten variation i gamingstolvärlden.

Om du ändå hade tänkt spendera lite pengar på en ergonomisk stol finn ju alltid möjligheten att spendera lite till och få ett bord från IKEA. Deras bänkskivor är snygga och billiga och lättare att matcha med.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

http://semidako.se/bilder/old_chair_1.jpg

Tillverkad av min morfarsfar i ett stycke ur en gammal trädstam, en jättetall i Stockholms skärgård för ungefär 100 år sedan. Sitsen höll inte så den byttes mot en bit bräda ur samma tall för c:a 80 år sedan. Ergonomisk?? nåja, men definitivt ekologisk... (man sitter inte bekvämt men den är cool som tusan) ?? Varför vrids bilden 90 grader motsols?? den är rätt på nätet ?? http://semidako.se/bilder/old_chair_1.jpg

Här tillåts inte bilder i portrait mode.

Permalänk
Avstängd

@MiniPC:

Jag har en DXRacer men jag skulle med största sannolikhet inte skaffa en igen om den mot förmodan skulle gå sönder eller bli sliten. För priset borde man kunna förvänta sig bättre, sittdynan är i snålaste laget vad gäller stoppning och dämpning. Ryggstödet ska vi inte ens tala om, vilket skämt! Nu köpte jag en med tyg som material, för det här jäkla konstlädret är totalt värdelöst och börjar skala av sig efter cirka ett år. Så när tyget börjar bli sunkigt så blir det en ny bättre stol för min del.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Har själv en ’gamingstol’ från noblechairs - Det är lite mer ’vuxna’ varianter.

Slå ett öga på modellerna Icon och Hero

https://noblechairs.com/product/hero-pu-leather-gold/

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Gamingstolar är inte särskilt billiga, men de är ganska så ekonomiskt - och mycket billigare faktiskt än en motsvarande ekonomiskt kontorsstol (vad jag har sett iaf). 2500 vs 4000-6000.-
Utseende, ja, det är en annan femma.

I Södertälje tex finns en affär för begagnade (och nya) kontorsmöbler, de har alla möjliga kontorstolar i all möjliga priskategorier. Finns säkert på andra platser med och kan vara värt att ta en titt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Jag var riktigt anti dessa stolar då jag tycker de är riktigt löjligt att ha en "racingstol" för att spela dator. Jag har byggt ett antal race bilar där de är noga med FIA godkända stolar och de kostar en del pengar. Men att tillverkarna för gamingstolarna sen ska ha minst lika mycket för en stol som egentligen inte uppfyller några krav känns skevt.

Ska dock tillägga att jag köpte en DX racer av en polare som skulle flytta för knappt ett år sedan. Dom är trevligare än jag trodde att sitta i. Så man ska nog ge de en chans även om man tycker de är fula som TS skrev.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Vem har lyckats kränga sånna fula stolar. Grattis för den personen men synd för resten av oss som måste kolla på skiten.

Det känns som varenda streamer har en och därmed är det tydligen ett mål för varenda som laddar ned steam att ha en sådan.

Jag är ute efter en ergonomisk stol som kan estetiskt passa in med ett sånt här bord.

Hittar mest de vanliga kontorsstolarna som även dom inte är en fröjd för ögat. Jag vet att jag har höga krav men om någon har ett tips, eller liknande känslor över detta "problem" så släng gärna in en kommentar hur ni själva löst det.

Tack på förhand!!

Jag hoppas inte att det finns någon i din bekantskapskrets som tvingar dig att kolla på streamers, speciellt inte om stolarna är så jobbiga att kolla på då. Något mycket jobbigare enligt mig är många av de "mekaniska" tangentborden som låter som 1800-tals skrivmaskiner som många streamers använder. Nu är ju detta heller inte något större problem eftersom ingen tvingar mig att titta på dessa.

Du kan iallafall en dag som denna (när det dessutom är lite svalare) hitta på något mer konstruktivt än att glo på en stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag hoppas inte att det finns någon i din bekantskapskrets som tvingar dig att kolla på streamers, speciellt inte om stolarna är så jobbiga att kolla på då. Något mycket jobbigare enligt mig är många av de "mekaniska" tangentborden som låter som 1800-tals skrivmaskiner som många streamers använder. Nu är ju detta heller inte något större problem eftersom ingen tvingar mig att titta på dessa.

Du kan iallafall en dag som denna (när det dessutom är lite svalare) hitta på något mer konstruktivt än att glo på en stream.

Detta är något jag heller aldrig förstått mig på faktiskt. Jag hade ett Logitech DiNovo Edge, låga tangenter och man skrev totalt ljudlös. Fungerade minst lika bra som ett mekaniskt oavsett spel. (Jag har spelat allt möjligt, Starcraft, CS, WoW osv) sen gick det sönder och jag testade ett mekanisk för 1300 kronor. Det blev en vecka sedan stod jag inte ut med oljudet. Tyckte känslan av tangenterna var betydligt sämre än med låga tangenter. Så fick bli ett nytt Logitech.

Så, vad är grejen med mekaniska brytare som jag totalt missat?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MiniPC:

Vem har lyckats kränga sånna fula stolar. Grattis för den personen men synd för resten av oss som måste kolla på skiten.

Det känns som varenda streamer har en och därmed är det tydligen ett mål för varenda som laddar ned steam att ha en sådan.

Jag är ute efter en ergonomisk stol som kan estetiskt passa in med ett sånt här bord.

Hittar mest de vanliga kontorsstolarna som även dom inte är en fröjd för ögat. Jag vet att jag har höga krav men om någon har ett tips, eller liknande känslor över detta "problem" så släng gärna in en kommentar hur ni själva löst det.

Tack på förhand!!

Anledningen till att du inte gillar estetiken beror nog gissningsvis på att du är över 15 år gammal.

Att hitta en skrivbordsstol som passar stilmässigt till ett sånt bord kräver nog dock att du kollar på ställen där de säljer riktiga möbler, typ: https://www.svenssons.se

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Är inte stolen till för att sitta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Så, vad är grejen med mekaniska brytare som jag totalt missat?

Hajpen. Troligen enda grejen, fast jag får ta lite höjd om jag kan ha missat någon. Det finns väl olika typer av dämpning hur som helst för olika tangentbord med olika brytartyper också, man kan vara lite smart att välja ett sådant exemplar om man nu nödvändigtvis ska ha tangentbord med en viss brytarteknik.

Permalänk
Medlem

Att "gamingstolar" säljer är extremt sjukt. Ägare av dessa saknar helt smak

Permalänk
Medlem

Har du antika stolar i din bil också eller? Ne, jag har inget emot dessa stolar. Tycker de är riktigt sköna. Bryr mig inte så mycket om utseende, men snyggare än vanliga stolar iallafall. Men de fyller det huvudsakliga, riktigt sköna för 20 timmarspass framför datorn Har en DX racer i tyg.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Att "gamingstolar" säljer är extremt sjukt. Ägare av dessa saknar helt smak

Om smak ändå vore subjektivt, det hade varit så bra...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Moderator
Moderator

@MiniPC: Kika på auktionsfirmor eller Myrorna efter en bra stol, riv bort tyget och ersätt med lite gammalt läder?

Annars är det väl en gammal kontorsstol i trä eller klassiker med kromad metall inte fel? De är dock inte vanliga eller billiga. Längst ner till höger har vi ett trä exempel. De kan vara förvånansvärt sköna att sitta i, ergonomiskt är de såklart en chanstagning då man aldrig vet innan man provat om stödet är bra för just dig.

Antagligen är en stoppad, kromad stol med lågt ryggstöd bättre ergonomiskt men vore kul om man kunde få en i trä att funka.

https://www.blocket.se/orebro/Antika__Gamla_Mobler___Nyare_Mobler_80602068.htm?ca=11&w=3&last=1

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Bra datorstolar

@MiniPC: Jag och mina vänner har bra erfarenheter av att köpa premium stolar, visst man betalar mycket mer men man sitter väääldigt skönt och de håller väldigt många riktigt länge:
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar.ht...
 
Denna köpte jag själv och har faktiskt inte alls mycket att klaga på, är helnöjd!
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/ma...
 
Tips:
Dom har nu en kampanj som ger 10% rabatt med rabattgkoden ”gaming2018” som jag såg annonserad i några tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Om smak ändå vore subjektivt, det hade varit så bra...

Vad menar du? Smak är subjektivt!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dannesthlm:

Vad menar du? Smak är subjektivt!

Jag misstänker att hen var ironisk

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vad menar du? Smak är subjektivt!

Skicka din sarkasmdetektor på lagning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vad menar du? Smak är subjektivt!

Lyssna inte på de andra. Jag var absoluuuuuuuuuuut inte sarkastisk...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Vad gillar du för slags stolar då? Det är svårt att rekommendera något om det enda kravet är att det inte är en gamingstol. Ska den passa inredningen? Vara en viss färg? Gammalmodig eller space age?

Permalänk
Avstängd

Jag brukar leta äldre möbler på Aktioner och loppmarknader, tex om du går in på Stadsauktionen (och något action net anslutet auktionshus där så att det går att skicka till närmsta utlämnings ställe ) och söker efter engelska kontorsstolar så kan du med litet tålamod hitta riktigt fina stolar, tex i polerad ek som ditt bord, både antika och repliker som är relativt sköna att använda också.

En bekant har byggt en stol av ett äkta säte från en gammal "jänkare" och svetsat fast ett underrede i polerad, gjuten metall från en gammal kontorsstol från 60-talet under... Blev rätt fräckt och man sitter förbaskat skönt i den faktiskt... (Armstöd kan man fästa i underredet om man vill).

Nästan hela mitt bohag är gamla möbler som jag renoverat (ofta har jag bara behövt tvätta med (gul eller grön) såpa (och en torr trasa) och vaxa dem (med naturvax) samt litet småfix i form av lösa gångjärn och liknande), men lägger man på litet så kan man hitta möbler i mycket fint skick, eller leja ut jobbet. Det blir fortfarande billigare, eller i vart fall inte dyrare än en ny "gamingstol".

Edit, som bonus vet jag att mina möbler kommer att hålla minst min livstid och är enkla att frecha upp, till skillnad mot dagens träfiberskivor som som regel inte lönar sig att fixa och blir fula redan efter 10-15 år.
Som bonus har det hela dessutom bara kostat mig en bråkdel av vad nya (och mycket fulare) möbler, köksluckor, mm skulle ha gjort.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kwame:

Så, vad är grejen med mekaniska brytare som jag totalt missat?

Skrivet av dannesthlm:

Hajpen. Troligen enda grejen, fast jag får ta lite höjd om jag kan ha missat någon. Det finns väl olika typer av dämpning hur som helst för olika tangentbord med olika brytartyper också, man kan vara lite smart att välja ett sådant exemplar om man nu nödvändigtvis ska ha tangentbord med en viss brytarteknik.

För min del är det främst känslan vid användning. Varje gång man tvingas gå tillbaks till vanliga tangentbord känns det bara dassigt.

Ljudet är lite halvjobbigt, men jag stör mig inte på det längre. Det är bara att slänga på lite O-ringar så dämpas det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.