Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så, du vet inte ens källan till ditt påstående? Förstår jag dig rätt?

Jag kan inte svara för vad du förstår samt inte förstår.

Om du nu vill kalla skillnaderna i IQ mellan olika raser (samt deras respektive etniciteter) för rasbiologi så är det självfallet upp till dig. Oavsett vad du väljer att kalla det för så existerar dessa skillnader, det här är ingen nyhet, det här har vi vetat om sedan länge.

Det är också skillnad i IQ mellan män och kvinnor, vilket också är biologiskt betingat, vet inte om du skulle kalla det för rasbiologi, kanske sexistiskt eller något liknande strunt?

Bara för att vissa saker anses som stötande eller inte PK så betyder inte att de inte är korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Kan inte svara för vad du förstår samt inte förstår.

Om du nu vill kalla skillnaderna i IQ mellan olika raser (samt deras respektive etniciteter) för rasbiologi så är det självfallet upp till dig. Oavsett vad du väljer att kalla det för så existerar dessa skillnader, det här är ingen nyhet, det här har vi vetat om sedan länge.

Jag frågar igen. Du argumenterar med en bild, utan någon som helst källanvisning, jag gissar att bilden stödjer hur du uppfattar saker, men du vet inte något gällande vilka som står bakom datan som bilden är gjord ifrån, hur de har fått fram datan, osv? Jag vet, vet inte du?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett sånt där "IQ-Test" på Illvet.se (Illustrerad Vetenskap).
Lite senare ringde dom upp mig och sa att jag hade hamnat på top 33%, det kan ju inte stämma, jag är ju ganska dum i huvudet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag frågar igen.

Du frågade inte första gången, utan kom dragandes med "”Vad skall man säga om de (en liten ad hominem där) som slänger upp en bild från två rasbiologer som använde sig av interessanta metoder för att fixa till data...

Skrivet av filbunke:

Du argumenterar med en bild, utan någon som helst källanvisning, jag gissar att bilden stödjer hur du uppfattar saker, men du vet inte något gällande vilka som står bakom datan som bilden är gjord ifrån, hur de har fått fram datan, osv? Jag vet, vet inte du?

Då kan du väll ta och upplysa oss andra om det.

Skrivet av filbunke:

Du argumenterar med en bild

Inte alls, jag argumenterade inte överhuvudtaget, utan visade på en bild som visar på genomsnittlig IQ, samt fördelning.

Jag sa också att " Detta speglar sig också i de samhällen och den kultur de skapar"

Har du någon information som skulle bevisa dess motsats?

Permalänk
Medlem

Ren IQ är en väldigt specifik sorts problemlösningsförmåga, iaf så som den normalt testas. Du kan helt klart ha ett superframgångsrikt liv och ha medelmåttig "IQ". Dock om du har väldigt låg IQ (säg under 85 kanske) är det tyvärr ofta mer än bara IQ som är fel... du kan också ha taskig EQ och kanske någon psykisk störning. Så det kan finnas "helt ok" människor som har låg IQ men sannolikheten ökar kanske att något är konstigt med dig pga trauma i barndomen eller annat.

Viktigt är dock också att säga att hjärnan är väldigt plastisk, människor förändras och man behöver inte vara samma person imorgon som man var igår. Hjärnan är som ett rörligt silikonchip som ständigt anpassar sig efter vad som behövs. Lever du socialt blir du bra på sociala relationer, lever du med matte blir du bra på matte etc.

Så... IQ... trubbigt.... kan indikera något... för lågt är inte bra, jättehögt är inte heller säkert bra. Lagom är kanske bäst, resten är upp till dig. Eller som jag brukar säga, om du är smart på riktigt så gör något med ditt liv.

Som en intressant synpunkt kan också sägas att IQ är ett normaliserat test, så vad som är normal IQ kan förändras över tid. Kanske i framtiden är det normalt att alla har motsvarande IQ 140 idag. Eller så är det redan så att alla idag har IQ 140 jämfört med 100 år sedan. Tål att tänkas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det kanske står 16.13.2.3.a och då vill de ha in någon som har lätt och lära sig och tolka vad det betyder, i det här fallet gång 16 fack 13, höger sida, 3e pallen i facket, låda a. Kanske inte är så komplext och lära sig men med ett test så går det ju enkelt och billigt att se ifall personen har förmågan eller ej att lära sig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om någon har lätt att lära bevisar inte ett IQ test eftersom testet i sig är extremt smalt. IQ bedömer inte på något sätt inlärningsförmåga utan enbart logiskt tänkande när det kommer till t.ex. geometri och matematik. Problemet är att intelligens (och indirekt hur lättlärd man är) har väldigt lite med detta att göra och det är därför IQ test mer och mer försvinna t.ex. från skolor och utvärderingar.

Skrivet av DasIch:

Ja, de vill väl ha någon med runt 90-100 i IQ?

Nu bevisar du exakt problemet som jag vill framhäva. 90-100 i IQ garanterar inte att man gör ett bra jobb. Och framförallt. DU BEHÖVER INTE ha just denna IQ för att jobba på lagret på Elgiganten. Orsaken varför Elgiganten tagit detta i bruk är för att man vill ha ett sätt att enkelt sålla ut folk. Precis som nästan varenda arbete idag använder gymnasial utbildning (Gå på en arbetsintervju och du kommer antagligen få frågan om du gått ut gymnasiet.. inte vilken linje, inte vilka betyg du har utan att du gått gymnasiet) som ett kriterium för att utesluta vissa personer. Det är helt enkelt lägligt för dem.

Skrivet av aragon:

min personliga åsikt är att en person med hög iq har mycket större sannolikhet att bli framgångsrik då jag uppfattar dom som mycket mer driven vs en med normal eller lägre iq.

Dumheter. IQ ska inte förväxlas med intelligens. Sedan finns det inte en universal IQ när det kommer till det breda spektrumet av intelligens. IQ tenderar att variera hos en person beroende på vad man håller på med. Vissa är bättre på matematik medan andra är bättre på att mecka med bilar.

Skrivet av aragon:

tja fördomar brukar grunda sig i erfarenhet

Inte heller sant. Fördomar kommer oftast från sin omgivning. Som sina föräldrar eller sina vänner.

Skrivet av Larsioni:

Det är "kontroversiellt" därför att IQ är biolgiskt betingat och olika raser (samt deras respective etniciteter) har olika IQ.

Asiater har högst (Japaner), Vita på andra plats (har för mig det är Germaner som har högst bland oss vita)

Detta speglar sig också i de samhällen och den kultur de skapar.

Klart att detta anses som "kontroversiellt", när det är biolgiskt betingat så är det så det är, finns inget PK människor kan göra åt det, kan inte komma dragandes med att IQ är en social konstruktion som de försöker göra med allting annat idag, som tex kön som är en annan biologisk konstruktion.

Intelligence of the Indigenous Peoples
http://cdn3.chartsbin.com/chartimages/l_39457_03672f848ba0fc156c133aa177b33498

Älskar denna typer av argument. Här är en fråga. Tycker du inte det är lite roligt ändå att den bildens påstående har ett samband med utbildningsnivåerna på sagda ställen? Om en person inte kan läsa pga. bristande utbildning. Är han mindre intelligent eller har han bara inte lärt sig läsa? Att slunga in "PK" i fallet när folk är logiskt kritiska borde generera i ett IG direkt. Sedan är det inte lite ironiskt att Australien ligger i botten? Du vet... Det land vars befolkning i majoritet består av Europeiska invandrare av Anglo-Saxisk härkomst? Du vet.. GERMANER? Om det fanns en korrelation mellan IQ och "Ras" så borde väl det visa sig i Australien också eftersom de tillhör i stort samma "Ras" som Nordgermanerna?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om du nu vill kalla skillnaderna i IQ mellan olika raser (samt deras respektive etniciteter) för rasbiologi så är det självfallet upp till dig. Oavsett vad du väljer att kalla det för så existerar dessa skillnader, det här är ingen nyhet, det här har vi vetat om sedan länge.

Detta fick mig att bli lite nyfiken, 30min wikipedia och skummläsande av olika abstrakter senare så finner jag det lustigt att du vet detta så tvärsäkert när det inte verkar finnas konsensus inom området.

Personligen bryr jag mig faktiskt inte vilken sida den pendeln hamnar på, aldrig lagt så stor vikt på IQ:s betydelse. Att de har generellt lägre IQ i afrika tror jag ingen motsätter, men hur kopplat det är till genetik för någon specifik folkgrupp tror jag man får läsa lite närmre på innan man presenterar det som fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Som en intressant synpunkt kan också sägas att IQ är ett normaliserat test, så vad som är normal IQ kan förändras över tid. Kanske i framtiden är det normalt att alla har motsvarande IQ 140 idag. Eller så är det redan så att alla idag har IQ 140 jämfört med 100 år sedan. Tål att tänkas på.

Kallas flynn-effekten, men det intressanta är ju var man befinner sig jämfört med sin omvärld, inte jämfört med någon för 100 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Det är "kontroversiellt" därför att IQ är biolgiskt betingat och olika raser (samt deras respective etniciteter) har olika IQ.

Asiater har högst (Japaner), Vita på andra plats (har för mig det är Germaner som har högst bland oss vita)

Detta speglar sig också i de samhällen och den kultur de skapar.

Klart att detta anses som "kontroversiellt", när det är biolgiskt betingat så är det så det är, finns inget PK människor kan göra åt det, kan inte komma dragandes med att IQ är en social konstruktion som de försöker göra med allting annat idag, som tex kön som är en annan biologisk konstruktion.

Intelligence of the Indigenous Peoples
http://cdn3.chartsbin.com/chartimages/l_39457_03672f848ba0fc156c133aa177b33498

Är vi verkligen tillbaks i ett samhälle där det är okej att ifrågasätta om svarta och vita har samma mentala förmågor? :s Och @Larsioni, vad förespråkar du att man ska göra om det faktiskt skulle vara som du beskriver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kallas flynn-effekten, men det intressanta är ju var man befinner sig jämfört med sin omvärld, inte jämfört med någon för 100 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast flynn-effekten tyder väl på att IQ inte är någon "statisk" biologisk egenskap eller? Är ju hyfsat intressant i sammanhanget.

Skrivet av Hassanbot:

Är vi verkligen tillbaks i ett samhälle där det är okej att ifrågasätta om svarta och vita har samma mentala förmågor? :s Och @Larsioni, vad förespråkar du att man ska göra om det faktiskt skulle vara som du beskriver det?

Det är väl självklart att vi skall få diskutera biologiska skillnader! Förstår inte vad som inte skulle vara okej med det, snarare tvärt om.

Med det sagt så försvarar jag inte Larsioni inlägg, då jag varken förstod syftet, faktan eller poängen med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Detta fick mig att bli lite nyfiken, 30min wikipedia och skummläsande av olika abstrakter senare så finner jag det lustigt att du vet detta så tvärsäkert när det inte verkar finnas konsensus inom området.

Personligen bryr jag mig faktiskt inte vilken sida den pendeln hamnar på, aldrig lagt så stor vikt på IQ:s betydelse. Att de har generellt lägre IQ i afrika tror jag ingen motsätter, men hur kopplat det är till genetik för någon specifik ras tror jag man får läsa lite närmre på innan man presenterar det som fakta.

Problemet är väl att folk i Australien och Nya Zeeland (alltså Brittiska invandrare i majoritet) enligt det indexet ska ha närmare 30 IQ poäng mindre i snitt än "Nordgermaner" trots att de i praktiken tillhör samma etnicitet.

Eller vad sägs om Amerika som i majoritet består av exakt samma typ av etniskt invandring som Australien och Nya Zeeland men ändå ligger man på en högre snitt IQ.

Det borde innebära en av två saker.

1. Indexet har rätt och ras har absolut inget med saken att göra

eller

2. Indexet har fel (alternativt har inte nog med data) och därför är källan bristfällig.

Oberoende så pekar inte källan på vad personen påstår.

Skrivet av sKRUVARN:

Fast flynn-effekten tyder väl på att IQ inte är någon "statisk" biologisk egenskap eller? Är ju hyfsat intressant i sammanhanget.

Det är väl självklart att vi skall få diskutera biologiska skillnader! Förstår inte vad som inte skulle vara okej med det, snarare tvärt om.

Med det sagt så försvarar jag inte Larsioni inlägg, då jag varken förstod syftet, faktan eller poängen med det.

Flynn-effekten visar även att IQ test idag kan vara väldigt bristfälliga.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/beautiful-minds/20100...

Detta pga. att IQ ökningen i vissa delar av världen inte kan förklaras rent evolutionistiskt eller biologiskt utan det pekar snarare på att omgivningen i sig är en bidragande orsak till varför man ser denna förändring.

https://www.theguardian.com/education/2016/sep/27/james-flynn...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är väl att folk i Australien och Nya Zeeland (alltså Brittiska invandrare i majoritet) enligt det indexet ska ha närmare 30 IQ poäng mindre i snitt än "Nordgermaner" trots att de i praktiken tillhör samma etnicitet.

Om du syftar på indexet som Larsioni länka så stod det väl iof "indigenous people" så antar att de syftar på IQ:n hos t ex Aboriginer i Australien osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan är det inte lite ironiskt att Australien ligger i botten?

Vad är det som är ironiskt med det? Bilden visar på ursprunsbefolkningen, inte är Engelsmännen ursprungsbefolkningen i Austrialien.

Skrivet av Xinpei:

Här är en fråga. Tycker du inte det är lite roligt ändå att den bildens påstående har ett samband med utbildningsnivåerna på sagda ställen? Om en person inte kan läsa pga. bristande utbildning. Är han mindre intelligent eller har han bara inte lärt sig läsa? Att slunga in "PK" i fallet när folk är logiskt kritiska borde generera i ett IG direkt.

Det är skilland i IQ mellan olika etniciteter inom den vita rasen också, och det gäller industriländer där invånarna kan läsa.
Och, japanerna har högre IQ en någon västerländsk etnicitet, och läskunnigheten är tämligen god i västvärlden precis som den är i Japan.

IQ är något man föds med.

Edit.
Bilden visar på genomsnittlig IQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Och, japanerna har högre IQ en någon västerländsk etnicitet, och läskunnigheten är tämligen god i västvärlden precis som den är i Japan.

Visar förövrigt att kineserna och Koreanerna också har det, så förstår inte varför du singlar ut Japaner.

Skrivet av Larsioni:

IQ är något man föds med.

Ja, men det är även något vi (troligen) utvecklar. Är just det faktumet som gör (vad jag tro är) din poäng antagligen felaktig, även om indexet i fråga skulle vara korrekt.

https://www.youtube.com/watch?v=9vpqilhW9uI

Permalänk
Medlem

Har man hög IQ inser man att livet är kort och hur dumt det är att slita ut sig på ett jobb. Man förstår att familjen är det viktigaste, och man blir därav en sämre arbetare.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

@Larsioni: Fler faktorer än genetik påverkar IQ (källor i videons beskrivning på YT):

För att genetik skulle vara den ensamma faktorn behöver man plocka bort några av de främsta koncensus som råder inom psykologi, så som plasticitet och hela "arv VS miljö"-debatten ("nature VS nurture").

Det finns data som tyder på att diet (och således geografiska/socioekonomiska faktorer) spelar in:
https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

Det finns lite som tyder på att någon/några speciell(a) gener skulle ligga bakom variationer i IQ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence#Research_...

Richard Lynns slutsatser och ståndpunkter - som jag gissar att du bygger din uppfattning på - ska inte anses stå för akademins koncensus.

(jag orkar inte leta upp annat än Wiki-artiklar såhär sent).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visar förövrigt att kineserna och Koreanerna också har det, så förstår inte varför du singlar ut Japaner.

Jag använde Japanerna i mitt exempel.

Skrivet av sKRUVARN:

Ja, men det är även något vi (troligen) utvecklar. Är just det faktumet som gör (vad jag tro är) din poäng antagligen felaktig, även om indexet i fråga skulle vara korrekt.

Naturligtvis, evolutionsbiologi, och vi har inte utveclats i samma takt, än mindre i samma miljö. Därav skillnaderna i IQ.

intelligens är tex ärftlig, vilket är genetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Naturligtvis, evolutionsbiologi, och vi har inte utveclats i samma takt, än mindre i samma miljö. Därav skillnaderna i IQ.

Nej, går inte att förklara med endast evolutionsbiologi, i västvärlden har vi sett en väldigt stor ökning sen andra världskriget. IQ:n påverkas med väldigt hög sannolikhet även av faktorer som inte är kopplade till biologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej har inget med evolutionsteori att göra, i västvärlden har vi sett nästan en 30% ökning sen andra världskriget. IQ:n påverkas med väldigt hög sannolikhet även av faktorer som inte är kopplade till biologi.

https://www.google.se/url?sa=i&source=imgres&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiEp6zo_cfcAhWBpCwKHUS1AYMQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fnews%2Fmagazine-31556802&psig=AOvVaw3Td6UaqtTZTPzVQtvAVVWQ&ust=1533079900159966

Korrekt. Denna utveckling kan inte kopplas till biologi eller evolution utan det måste även vara omvärlden som spelar in. Ett par exempel är utbildningsnivå, tillgång till information, sociala aspekter etc.

Det är helt enkelt för kort tid av extrem utveckling för att man ska kunna säga att evolution eller biologi spelar in. För om man ärvde sin IQ i majoritet från sina föräldrar så skulle det innebära att man har snarlik IQ som sina föräldrar men ändå finns det tester som visar att barn kan ha betydligt högre IQ än sina föräldrar och vice versa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ#Influence_of...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt. Denna utveckling kan inte kopplas till biologi eller evolution utan det måste även vara omvärlden som spelar in. Ett par exempel är utbildningsnivå, tillgång till information, sociala aspekter etc.

Du nämner miljö, saken är ju den att i västvärlden så har vi (så nära det går att komma) elminerat den biten, livkäl så är det skillnad i IQ mellan olika etniciteter inom den vita rasen, vilket jag tidigare har nämnt.

Du kan inte heller ignorera evolutionsbiologi, och du kan heller inte ignorera mängden alleler, som har att göra med genomsnittlig IQ.

Skrivet av Xinpei:

För om man ärvde sin IQ i majoritet från sina föräldrar så skulle det innebära att man har snarlik IQ som sina föräldrar men ändå finns det tester som visar att barn kan ha betydligt högre IQ än sina föräldrar och vice versa.

Självklart finns det untantag, med de untantagen motbevisar inte att intelligens är ärftlig, du har dessutom en genetisk linje inom din egen familj som självfallet kan påverka(r).

Permalänk
Medlem

@Xinpei: och vad har dom fått det från......

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du nämner miljö, saken är ju den att i västvärlden så har vi (så nära det går att komma) elminerat den biten, livkäl så är det skillnad i IQ mellan olika etniciteter inom den vita rasen, vilket jag tidigare har nämnt.

Du kan inte heller ignorera evolutionsbiologi, och du kan heller inte ignorera mängden alleler, som har att göra med genomsnittlig IQ.

Självklart finns det untantag, med de untantagen motbevisar inte att intelligens är ärftlig, du har dessutom en genetisk linje inom din egen familj som självfallet kan påverka(r).

Nej det har man inte. Man kan aldrig eliminera miljö.. Det är inte möjligt eftersom människor är ett flockdjur och därför omedvetet kopierar varandra. Provat att gäspa i ett rum fullt med folk t.ex.? Sedan var har jag ignorerat evolutionsbiologi? Det jag har fört fram är det faktum att IQn har ökat med närmare 30% bara de senaste sextio åren. Detta är ett för stort hopp för att kunna förklaras just med evolution eller biologiska orsaker för den delen.

Skrivet av aragon:

@Xinpei: och vad har dom fått det från......

Vadå? IQ? Från en kombination av miljö, genetik och stimulans med största sannolikhet. Att däremot påstå att IQ mestadels är ärftligt går inte eftersom forskningen och forskarna är delade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: va? nu kollar du nog på fel person, kollar vad du citerade mig för.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det har man inte. Man kan aldrig eliminera miljö.

Att miljö skulle spela större roll än gentik vad avser IQ så har vi i västvärlden eliminerat den biten så långt det är möjligt, likväl så är det skillnader i IQ mellan de olika etniciteterna. Dessa skillnader visar då mer på genetiska faktorer än på miljö.

Skrivet av Xinpei:

Vadå? IQ? Från en kombination av miljö, genetik och stimulans med största sannolikhet.

Och vad avser miljö och stimulans in den kontexten, så är ju den ett direkt resultat av intelligens till att börja med.
Det är ju den som har legat till grund för vår förmåga att skapa de samhällen och de kulturer vi har, samt vår teknik och all innovation osv.

Intressant diskussion oavsett, jag är övertygad att det är mer genetiska faktorer än miljö, andra är övertygade om att det är mer miljö än genetiska faktorer, meddans en del tror det är ungefär lika mycket genetiska faktorer som miljö.

Det är i vart fall trevligt att diskussionen har varit civiliserad så här långt, inte ofta det sker när något är så laddat.

Permalänk

Tycker IQ test bara bevisar människans besatthet, att sätta alla människor i olika fack

Gjorde för länge sen ett IQ test online, fick tror jag över 100. Men enligt mig gör det mig varken smartare eller bättre för jag vet om det (kanske mer skrytsam/besserwisser)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Ja fast det är ju det som det handlar lite om, att om vi pratar om omfattande IQ-tester så är tanken att de skall mäta generell intelligens, det vill säga det är inte bara logisk färdighet som personen skulle vara framstående inom. Att allt detta är svårt att mäta är ju en sak men det verkar finnas en del påverkan från generell intelligens på mycket i livet.

Finns ju även mycket snack om hur generell intelligens och kreativitet är sammanlänkat och så vidare.

Aha. Vi pratade förbi varandra bara.
Ugh - det här blev för svårt. En del pratar om IQ som en generell samling av intelligenser medan andra pratar om IQ som i mensas IQtest vilket inte alls inkluderar alla olika delar. Lätt att det blir rörigt här. (men ja, jag tänkte väl på IQ relaterat till det mensa testar).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om någon har lätt att lära bevisar inte ett IQ test eftersom testet i sig är extremt smalt. IQ bedömer inte på något sätt inlärningsförmåga utan enbart logiskt tänkande när det kommer till t.ex. geometri och matematik. Problemet är att intelligens (och indirekt hur lättlärd man är) har väldigt lite med detta att göra och det är därför IQ test mer och mer försvinna t.ex. från skolor och utvärderingar.

Dumheter. IQ ska inte förväxlas med intelligens. Sedan finns det inte en universal IQ när det kommer till det breda spektrumet av intelligens. IQ tenderar att variera hos en person beroende på vad man håller på med. Vissa är bättre på matematik medan andra är bättre på att mecka med bilar.[/quote]

Fast det där stämmer ju egentligen inte med vad mycket av teorierna och vad vi observerar handlar om. Det finns klara korrelationer (positiva) mellan olika kognitiva förmågor och de som testas för att ha en hög IQ tenderat att vara bättre på mycket vitt skilda saker. Detta har ju lett in många på tankarna och teorierna om en generell intelligens ligger till grund för de höga resultaten på IQ tester. Du kan t.ex. läsa om G-faktorn (https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)).

Skrivet av Söderbäck:

Aha. Vi pratade förbi varandra bara.
Ugh - det här blev för svårt. En del pratar om IQ som en generell samling av intelligenser medan andra pratar om IQ som i mensas IQtest vilket inte alls inkluderar alla olika delar. Lätt att det blir rörigt här. (men ja, jag tänkte väl på IQ relaterat till det mensa testar).

Ja vi pratade nog förbi varandra. Olika tester kommer ju korrelera olika väl till generell intelligens eller "G-faktorn". Dvs gör man bara Mensas test kan man ju inte med säkerhet estimera någon generell intelligens. Det kommer ju helt klart finnas folk som testar högt på enskilda tester men inte skulle testa högt om vi pratar om generell intelligens osv. Fullskaliga WAIS tester skall ju korrelera väldigt starkt med generell intelligens t.ex.

Rent generellt avskyr jag det hela "Jag skrev bra på test X alltså är jag smartare" tänket. Oavsett generell intelligens, IQ och så vidare så är det bara tester på förmåga. En person med hög förmåga som aldrig läst en bok är fortfarande ganska dum.

EDIT: Kollade upp nu och typen av test som Mensa använder verkar ju vara ett av de som har högre "g-loadings" men även där är det ju långt ifrån bombsäkert att bara för man tester bra på det ena så kommer man prestera bra inom det andra. Krävs som sagt flera tester för att bilda sig någon säkrare uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Olika tester kommer ju korrelera olika väl till generell intelligens eller "G-faktorn". Dvs gör man bara Mensas test kan man ju inte med säkerhet estimera någon generell intelligens

EDIT: Kollade upp nu och typen av test som Mensa använder verkar ju vara ett av de som har högre "g-loadings" men även där är det ju långt ifrån bombsäkert att bara för man tester bra på det ena så kommer man prestera bra inom det andra.

Kom ihåg att IQ och g-factor har en korrelation på 0.95, och över beroende på studie (allt över 0.8 då man gör en faktorsanalys inom psykometri klassas som samma begrepp). Så båda mått är på samma fenomen.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Kom ihåg att IQ och g-factor har en korrelation på 0.95, och över beroende på studie (allt över 0.8 då man gör en faktors analys inom psykometri klassas som samma begrepp). Så båda mått är på samma fenomen.

Ett enskilt tester kommer dock inte ha en korrelation på 0.95 med g-faktorn, dvs kan man skriva högt på t.ex. Mensas test men ändå inte kunna vara säker på något om g-faktorn. Korrelationen är högre än 0.95 om man gör ett fullskaligt WAIS test ja men inte på de enskilda deltesten eller för andra typer av enskilda tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ett enskilt tester kommer dock inte ha en korrelation på 0.95 med g-factorn, dvs kan man skriva högt på t.ex. Mensas test men ändå inte kunna vara säker på något om g-factorn. Korrelationen är högre än 0.95 om man gör ett fullskaligt WAIS test ja men inte på de enskilda deltesten eller för andra typer av enskilda tester.

IQ och g factor ses som samma konstrukt idag. Det har jag fått lära mig under min tid i akademin (Master psykologi, Master Kognitionsvetenskap).

An early and seemingly circular definition of intelligence came from the American psychologist E. G. Boring in 1923, when he stated, “Intelligence is what the tests test”.
Although this definition is often criticized by detractors of IQ (intelligence quotient)‑type tests, it was taken out of context. The apparently dismissive comment came after a summary of strong empirical findings — for example, that the tests showed marked individual differences, that the differences were stable over time, that children developed greater intelligence over time but tended to maintain the same rank order. The sentence immediately following the famous quote was that the famously glib definition “is only the point of departure for a rigorous discussion of the tests.” Boring was simply stating that the psychometric data had to be good and then linked to other evidence about the origins and outcomes of intelligence.
A broader definition was agreed by 52 prominent researchers on intelligence: “Intelligence is a very general capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly
and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test‑taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—‘catching on’, ‘making sense’ of things, or ‘figuring out’ what to do. Intelligence, so defined, can be measured, and intelligence tests measure it well”.
Intelligence tests generally consist of either complex tasks that involve different aspects of reasoning, such as the Ravens Progressive Matrices, or batteries of tasks that require different kinds of cognitive performance, such as providing definitions of words or visualizing three‑dimensional objects from two‑dimensional diagrams. Two properties of these kinds of tests are important. First, all intelligence tests — whether of single, unitary tasks or complex, multi‑faceted tasks — are correlated and tend to generate a strong general factor when applied to a large sample of people. Second, whatever our definition, intelligence should be assessed by its construct validity, meaning the accumulated evidence that the tests measure something of relevance: evidence on practical outcomes of intelligence differences, consistency of psychometric structure, and relationships with biological structures and processes. By that criterion, intelligence is a core and valid facet of individual differences among humans. As this article shows, irrespective of definition and test used, data from brain‑imaging and genetic studies show strong correlates with results from intelligence tests. This provides validity for psychometric intelligence measures, contrary to criticisms that such test scores (often expressed as IQ) are meaningless numbers.
The terms (general) cognitive ability, mental ability, intelligence and IQ (intelligence quotient) — in IQ’s lay and technical usages — are used interchangeably to describe the strong common core that cognitive tests share.

Deary, I. J., Penke, L., & Johnson, W. (2010). The neuroscience of human intelligence differences. Nature reviews neuroscience, 11(3), 201.

Sen är det sant att folk med hög strata 1 IQ, tenderar på att skifta mer i strata 2. Till skillnad från folk med Låg strata 1 IQ som tenderar på att vara mer jämna i strata 2.

Så man kan säga att det finns många sätt att ha hög IQ på, men "ett" sätt att ha låg IQ.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz