Permalänk
Medlem

ESD-skydd och hur de används

Här kommer en fråga från en som inte har stenkoll på läget: Inet säljer både ESD-mattor och ESD-armband men om jag köper ESD-mattan (tycker det verkar smidigt att ha nåt underlag att jobba på) behöver jag då även köpa armbandet? Och var ska jag sätta klämmorna?

En tanke är att sätta mattkabeln i chassit för att få en neutral punkt vilket gör att alla delar jag lägger på mattan får samma spänning(?) och sedan kopplar jag armbandet till antingen chassit eller mattan? Är det rätt tänkt?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Du tänker rätt, ha samma potential etc.

Här är en bra artikel att ha läst, dina frågor tas upp där men även med förklaring till varför samt en massa tips.
https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Lämpligen en i chassit och ett armband på dig och komponentpåsarna på mattan, så skall ju ni alla få samma potential för att minska risken för ESD-skador.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se någon som tänker på detta och faktiskt vågar fråga om ESD-skydd.

Det är ingen speciellt stor kostnad för ESD-matta och armband för att skydda komponenterna ifrån ESD-skador.

Tycker det är lite konstigt att man inte informerar tydligare om riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du tänker rätt, ha samma potential etc.

Här är en bra artikel att ha läst, dina frågor tas upp där men även med förklaring till varför samt en massa tips.
https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Skrivet av loefet:

Lämpligen en i chassit och ett armband på dig och komponentpåsarna på mattan, så skall ju ni alla få samma potential för att minska risken för ESD-skador.

Skrivet av Ario_Nuke:

Trevligt att se någon som tänker på detta och faktiskt vågar fråga om ESD-skydd.

Det är ingen speciellt stor kostnad för ESD-matta och armband för att skydda komponenterna ifrån ESD-skador.

Tycker det är lite konstigt att man inte informerar tydligare om riskerna.

Nä, några extra hundralappar till byggen som ofta ligger runt cirka 10 000 är en billig försäkring som dessutom kan användas fler gånger.

Potential var ordet jag sökte! Frågan skulle kunna ha formulerats som: Hur kopplar jag ihop armband, klämmor och matta för att få samma potential? Det tycks som att jag har tänkt hyfsat rätt.

Tack, alla för hjälpen!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nä, några extra hundralappar till byggen som ofta ligger runt cirka 10 000 är en billig försäkring som dessutom kan användas fler gånger.

Potential var ordet jag sökte! Frågan skulle kunna ha formulerats som: Hur kopplar jag ihop armband, klämmor och matta för att få samma potential? Det tycks som att jag har tänkt hyfsat rätt.

Håller med vad du säger, billig försäkring precis som att ha reflex på sig ute när det är mörkt.

På mattan sitter ett antal tryckknappar (ena delen) som du knäpper fast kabeln till klämman/armbandet (som har andra delen av tryckknappen), mycket enkelt.

Dock så verkar de ha skippat tryckknappen på armbandskabeln och satt en krokodilklämma där istället.
I så fall så kan du ju klämma den direkt i mattan, i en av tryckknapparna eller i krokodilklämman som går till chassiet, spelar inte så stor roll egentligen, bara de har kontakt.

Lycka till!!

Permalänk
Medlem

@loefet Tackar för förklaringen.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305