AMD Ryzen 3 2300X toppar 4,2 GHz i XFR – lanseras med styrkretsen B450

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3 2300X toppar 4,2 GHz i XFR – lanseras med styrkretsen B450

Inom en inte allt för avlägsen framtid anländer styrkretsen B450 med Ryzen 2000-serien för lägre prisklasser. Nu framgår de allra sista detaljerna om Ryzen 3 2300X, som har ett maximalt XFR på uppemot 4,2 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu dyker frågan upp: Ska man skaffa en htpc med denna? Sitter på köpfingret redan! För/nackdelar tas emot.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu dyker frågan upp: Ska man skaffa en htpc med denna? Sitter på köpfingret redan! För/nackdelar tas emot.

Bara ta fram stora plånboken o handla

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu dyker frågan upp: Ska man skaffa en htpc med denna? Sitter på köpfingret redan! För/nackdelar tas emot.

Nackdelen är väl framförallt att den inte har inbyggd grafikkrets, därmed måste sådant köpas till. Det kan framförallt vara en nackdel om du ändå inte tänkt spela något krävande och därför hade klarat dig fint på en integrerad krets. I de fallen är ju exempelvis AMDs 2200G ett bättre val.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Blir tufft för Intel nu, de attackeras stenhårt i alla segment.

Bara AMD fortsätter så här minst ett par år till så kommer vi se enorma förändringar.

Tror faktiskt AMD kommer bli de som rädda PC branschen från fallande försäljningssiffror.

VAR INTE RÄDDA ATT KÖPA AMD CPU, kommer själv köpa en 2300X till HTPC till att börja med.

Planerar även senare att köpa Ryzen Zen2 7nm i början av nästa år eller Gen3 Threadripper nästa sommar.

Vill mycket till om jag ska stanna kvar på Intel cpu, känns som de mjölkat mig i så många år nu så det får räcka.

Dax att ge mina pengar till AMD som innoverar och faktiskt för utvecklingen framåt.

Du kanske undrar varför jag köper 2300X utan igpu till min HTPC, vill ha ett riktigt kraftfullt grafikkort för att köra MADVR till min 4K OLED vilket ger galet bra bild på allt.

Om ni inte kör MADVR, börja nu! Det kommer förändra din HTPC upplevelse för alltid.

Once you go MADVR there is no going back. http://madvr.com/

MADVR kan vara lite strulig att komma igång med, en av de senare enkla setup guiderna du kan ta en titt på:
https://www.youtube.com/watch?v=oGYRN7BiWhE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nackdelen är väl framförallt att den inte har inbyggd grafikkrets, därmed måste sådant köpas till. Det kan framförallt vara en nackdel om du ändå inte tänkt spela något krävande och därför hade klarat dig fint på en integrerad krets. I de fallen är ju exempelvis AMDs 2200G ett bättre val.

Ja hade helt klart gått för en 2200G eller 2400G på en htpc, om man nu inte ska spela nya spel med hög detaljnivå också. Processormässigt presterade de ju i nivå med 1300x och 1500x i sweclockers recension.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ingen anledning att välja motsvarande intel i budgetsegmentet. Verkligen inte. Jag kan absolut se att t. ex 8700K är starkast i spel, jämfört med 2700X, men det är ett annat segment. Vad gller budget så borde AMD vara det självklara valet. Blir spännande att se om några B450-brädor kommer med vettig VRM och kylning till dessa också.

Som det ser ut nu så sitter jag ju med ASUS X370 Prime Pro, och har sagt att jag ska sitta kvar på det så länge det går. Men... Det är surt att sitta fast vid 3200Mhz på RAM, så jag funderar faktiskt på att uppgradera. Antingen till X470-F Strix eller till något B450 om det blir vettig VRM-kylning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

2300x känns som ett vettigt alternativ för ganska många och ser man på spel bör dom hantera ett 1070 ganska väl i dom flesta scenarior och är en billig ok mainstream cpu som är billig och är många som har någon form av gpu liggande som är bättre än G modellernas integrerade då är den även vid kontor/media dator ett bättre alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 2500X är väl den som är intressant. Tyvärr lär väl priset hamna för nära Ryzen 5 1600.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju ingen anledning att välja motsvarande intel i budgetsegmentet. Verkligen inte. Jag kan absolut se att t. ex 8700K är starkast i spel, jämfört med 2700X, men det är ett annat segment. Vad gller budget så borde AMD vara det självklara valet. Blir spännande att se om några B450-brädor kommer med vettig VRM och kylning till dessa också.

Som det ser ut nu så sitter jag ju med ASUS X370 Prime Pro, och har sagt att jag ska sitta kvar på det så länge det går. Men... Det är surt att sitta fast vid 3200Mhz på RAM, så jag funderar faktiskt på att uppgradera. Antingen till X470-F Strix eller till något B450 om det blir vettig VRM-kylning.

Finns ju lösa flänsar att köpa som kyler bra mycket bättre än original för en billig peng.

Kanske ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju ingen anledning att välja motsvarande intel i budgetsegmentet. Verkligen inte. Jag kan absolut se att t. ex 8700K är starkast i spel, jämfört med 2700X, men det är ett annat segment. Vad gller budget så borde AMD vara det självklara valet. Blir spännande att se om några B450-brädor kommer med vettig VRM och kylning till dessa också.

Som det ser ut nu så sitter jag ju med ASUS X370 Prime Pro, och har sagt att jag ska sitta kvar på det så länge det går. Men... Det är surt att sitta fast vid 3200Mhz på RAM, så jag funderar faktiskt på att uppgradera. Antingen till X470-F Strix eller till något B450 om det blir vettig VRM-kylning.

Vilka är de självklara valen hos AMD istället för i3 8100 och i5 8400?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Blir tufft för Intel nu, de attackeras stenhårt i alla segment.

Bara AMD fortsätter så här ett minst ett par år till så kommer vi se enorma förändringar.

Tror faktiskt AMD kommer bli de som rädda PC branschen från fallande försäljningssiffror.

VAR INTE RÄDDA ATT KÖPA AMD CPU, kommer själv köpa en 2300X till HTPC till att börja med.

Planerar även senare att köpa Ryzen Zen2 7nm i början av nästa år eller Gen3 Threadripper nästa sommar.

Vill mycket till om jag ska stanna kvar på Intel cpu, känns som de mjölkat mig i så många år nu så det får räcka.

Dax att ge mina pengar till AMD som innoverar och faktiskt för utvecklingen framåt.

Du kanske undrar varför jag köper 2300X utan igpu till min HTPC, vill ha ett riktigt kraftfullt grafikkort för att köra MADVR till min 4K OLED vilket ger galet bra bild på allt.

Om ni inte kör MADVR, börja nu! Det kommer förändra din HTPC upplevelse för alltid.

Once you go MADVR there is no going back. http://madvr.com/

MADVR kan vara lite strulig att komma igång med, en av de senare enkla setup guiderna du kan ta en titt på:
https://www.youtube.com/watch?v=oGYRN7BiWhE

Instämmer. Har suttit länge och funderat på ny dator eftersom min Phenom II X6 börjar bli lite till åren. DDR2-minnen är inte så lätta att komma över och 64GB SSD räcker inte långt...

Har alltid varit trogen AMD men sen Bulldozers flopp har jag varit inställd på Intel. Har i flera år ställt in mig på Intel och helt kommit över den där trogenheten till AMD. Nu helt plötsligt börjar de dra hyfsat jämnt, och än om Intel har något bättre spelprestanda (om än lägre lägsta-FPS vilket för mig är viktigare) och lite lägre pris känns det som att AMD's enorma insats tillsammans med det faktum att de har en betydligt bättre inställning vad gäller bakåtkompatibilitet gör AMD till det självklara valet.

Jag köpte mitt moderkort 2008 och kunde genom BIOS-uppdateringar i flera omgångar få stöd för de senaste processorerna, och tack vare det kunde jag köpa en vass processor i plattformens slutdagar och förlänga datorns livslängd med många år jämfört med Athlon X2:an jag började med. Kan jag göra samma sak nu så känns det som en betydligt sundare investering än en Intel-rigg som varken går överklocka eller uppgradera annat än till samma generation.

Om dom nu bara kunde göra ett liknande kliv med grafikkorten så vi har en HD4870-situation igen.

Permalänk
Medlem

Önskar tydligare referenser till generation vs produktnamn

AMD: "Ryzen 2 släpps inom kort"
AMD Ryzen 3 2300X toppar 4,2 GHz i XFR

Ryzen 2 vs Ryzen 3 - oh no wait... It's all Ryzen 2

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det är bra rörigt med vilka cpuer och moderkort som passar ihop. Det är jättebra att man kan uppdatera moderkortet för nya cpuer. Hoppas bara att de löser det lite smartare praktiskt för nu är det bra rörigt om man tex vill köpa 2200g och b350. Båda har am4 socket men det blir en chansning om det fungerar out of box. Här borde återförsäljare gå in och göra det tydligare för oss kunder som vill beställa över nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Tycker att det är rörigt om man möjligen är väldigt oinsatt och inte kollar specifikationerna innan man beställer. Något som är nödvändigt för AM4 däremot är möjligheten att kunna uppdatera bios utan cpu. Detta behöver implementeras om man ska ha en och samma sockel över en längre priod som AMD nu väljer att ha.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska 4.2GHz imponera när det rör sig om en 4 kärnig processor? Kom igen nu AMD, häng med lite.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Ska 4.2GHz imponera när det rör sig om en 4 kärnig processor? Kom igen nu AMD, häng med lite.

Det är ju inte AMD's fel, det är ju för att litografin är från början anpassad för mobila kretsar på upp till 3Ghz.
Att dom ens fick första generationen till 4Ghz är egentligen imponerande. 12nm för Zen+ är bara lite förbättringar
i den litografin som dom använde förra året.

Förstår inte varför folk beskyller AMD för det.
Minneslatenserna kan jag dock förstå, då det faktiskt var på grund av deras design.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte är jätteimponerad. Min 2600K gick att köra utan på problem i 4.7GHz och något sådan skulle man väl hoppas på även hos AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@EndLessMind: Uppriktigt sagt är jag inte särskilt brydd i ursäkter. 4.2GHz är inte imponerande oavsett ursäkter.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Önskar tydligare referenser till generation vs produktnamn

AMD: "Ryzen 2 släpps inom kort"
AMD Ryzen 3 2300X toppar 4,2 GHz i XFR

Ryzen 2 vs Ryzen 3 - oh no wait... It's all Ryzen 2

Hoppas AMD skrotar denna extra siffra då den inte tillför något. Allt finns redan i modellnumret. Det blir bara mer förvirrande när Ryzen 3 kommer, då high-end modellen av Ryzen 3 kommer heter Ryzen 7 3800X och low-end modellen av Ryzen 3 kommer heta Ryzen 3 3300X...

Skrivet av Tomika:

@EndLessMind: Uppriktigt sagt är jag inte särskilt brydd i ursäkter. 4.2GHz är inte imponerande oavsett ursäkter.

Det är inte en ursäkt utan en förklaring. Tillverkningsprocessen heter 14 nm LP, Low Power, och är optimerad för låg strömförbrukning i mobila chip (den licensierades av Global Foundries från Samsung) vid klockfrekvenser kring 2-3 GHz. Det GF kallar "12nm" är bara samma 14nm LP med lite mindre justeringar. 7 nm är inte en Low Power-process utan kommer vara optimerad för högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Det är fortfarande en processor som säljs för desktop marknad. Så, jag tycker inte siffrorna är imponerande. Vi tycker olika amigo.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Ska 4.2GHz imponera när det rör sig om en 4 kärnig processor? Kom igen nu AMD, häng med lite.

Och du vill få med det sagt exakt vad? Allt handlar inte om "MHz" och "GHz" utan handlar om så mycket mer än så. Ditt påpekande får en att tänka tillbaka till tidigt 2000-tal då alla skulle ha så hög klockfrekvens som möjligt "Because it was cool".

Skrivet av Tomika:

@EndLessMind: Uppriktigt sagt är jag inte särskilt brydd i ursäkter. 4.2GHz är inte imponerande oavsett ursäkter.

Mhmm...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Jag vet inte om du försöker få fram en poäng men hade du lagt ner 10 sekunders tid så ser du nog i tidigare skapade trådar av mig att det där med GHz hit och dit i form av race, är ganska ointressant. Däremot, jag tycker uppriktigt sagt att en produkt som släpps 2018 med 4 kärnor åtminstone borde konkurrera mot motsvarigheten från dess konkurrent under samma segment, till ett bättre pris. Vad vi får med denna produkt från AMD är fortfarande en produkt som även om billigare att köpa presterar sämre än konkurrentens motsvarighet som kom förra året. Ser du vart jag försöker komma eller är det cool enough förklaring av min åsikt?

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

@EndLessMind: Uppriktigt sagt är jag inte särskilt brydd i ursäkter. 4.2GHz är inte imponerande oavsett ursäkter.

Beror på hur man ser på det. Ser man det som att dom fått ut 4.2Ghz ur något som var gjord för upp till 3Ghz, då är det imponerande.

Men jämfört med Intel så är det ju inte imponerande. Men man ska inte beskylla AMD för det, det är inte i deras ände
det är tar stopp i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Beror på hur man ser på det. Ser man det som att dom fått ut 4.2Ghz ur något som var gjord för upp till 3Ghz, då är det imponerande.

Men jämfört med Intel så är det ju inte imponerande. Men man ska inte beskylla AMD för det, det är inte i deras ände
det är tar stopp i.

men intel i3 8100 kör ju i 3,6Ghz, sen vet vi ju inte ifall det går klocka dessa amd cpuer högre än vad de är klockade från start

Permalänk
Skrivet av Elektron:

men intel i3 8100 kör ju i 3,6Ghz, sen vet vi ju inte ifall det går klocka dessa amd cpuer högre än vad de är klockade från start

Dom är tillverkade på samma "12nm" som allt annat Zen+ kisel, så lär inte gå att klocka högre än vad 2600x och 2700x går, vilket ligger runt 4.3Ghz som standard.

Men ja, jämför man med i3 8100 så ligger AMDs 2300X bra till.
Har för mig att AMDs 1300X hade väldigt konkurrentkraftigt pris mot i3 8100, och vi kommer nog
få se liknande pris på 2300X också.