Krönika: Kärnornas krig och Brian Krzanich

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Kärnornas krig och Brian Krzanich

Massvis av kärnor på Computex 2018, en misslyckad presentation och en VD som plötsligt fick avgå för en gammal relation. Jacob ser början på slutet för Intels marknadsdominans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det viktigaste för marknaden inte är att sälja en bästa cpun, precis som inte de bästa gpu-erna (Titan för 30 000kr i konsumentklassen) påverkar så mycket. Utan det är mainstream som generar pengar in.

Amd threadripper 32 core ryktas säljas för 1509 EUR vilket är tokbilligt och jag tror ej på detta:
https://videocardz.com/76671/amd-ryzen-threadripper-2990x-lis...

Men ändå påverkar det mest nördar. Angående kunna utnyttja fler kärnor så tror jag på mer datorteknik i grundskolan behövs, så att folk lär sig använda sina datorer till att lösa problem.
Därefter kommer det att göra vissa applikationer så de belastar fler kärnor.

Permalänk
Hjälpsam

Kärnornas krig var klockrent.
32 kärnor känns inte intressant för mig, skulle jag bygga i dag, är det möjligt att jag skulle satsa på 16, där kompromissas det mindre och alltid retar det någon, vilket är en stor fördel.

Skälet för VD:ns avgång kändes krystat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilken välskriven liten krönika! Det uppskattades starkt såhär efter jobbet med kaffet i handen, sittandes degande i datorstolen!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror det viktigaste för marknaden inte är att sälja en bästa cpun, precis som inte de bästa gpu-erna (Titan för 30 000kr i konsumentklassen) påverkar så mycket. Utan det är mainstream som generar pengar

Fast i rent mind-share syfte gör det _otroligt_ mycket att kunna säga "vi har marknadens bästa X".
Det ger trovärdighet även till produkterna i de lägre segmenten för den stora massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@anon159643: Tror AMD kommer sälja sin 24c för runt 15000kr och 32c för runt 18000-20000. Intels hela High end line up är återigen helt obsolete.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Jag bygger efter det jag har lust att satsa\råd med och det som ger mest 'bang for the buck' under BOINC och där är Threadripper ganska ohotad.

Men jag gissar att moderkortet till kommande 32 kärnors Threadripper blir betydligt dyrare än de som finns nu och hamnar 32c cpu'n dessutom på runt 20000:- är smärtgränsen passerad för mig iaf.

Bra iaf. att AMD ÄNTLIGEN har lyckats sätta press på Intel, det behövdes för att få ner priserna.

Permalänk
Medlem

@anon999: Njea, så vitt jag har förstått det så skall majoriteten av nuvarande kort fungera även med nästa (med andra ord hela TR4-segmentet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av asabla:

@casiopeja: Njea, så vitt jag har förstått det så skall majoriteten av nuvarande kort fungera även med nästa (med andra ord hela TR4-segmentet)

Med erfarenhet av hur pass mycket värme VRM bildar redan med dagens 15 core är rimligt att det kommer att behövas både kraftfullare strömförsörjning och brutalare kylning för att driva kommande 32 core vilket också den info som finns antyder.

Undrar vad den här CPU'n är för luring https://boincstats.com/en/stats/14/host/detail/3283148
EDIT: Tydligen en Opteron 6200 series

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

@Johan86c: Tror AMD kommer sälja sin 24c för runt 15000kr och 32c för runt 18000-20000. Intels hela High end line up är återigen helt obsolete.

15000 låter för högt.
1950X (som förstås has 16 kärnor) finns för 6000-6300 kr i dagsläget; det känns lite väl att hoppa från 6000 till 15000 för att gå upp till 24 kärnor och ny generation.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga.. Skarpsynt, rent av klockren analys!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

15000 låter för högt.
1950X (som förstås has 16 kärnor) finns för 6000-6300 kr i dagsläget; det känns lite väl att hoppa från 6000 till 15000 för att gå upp till 24 kärnor och ny generation.

Håller med AMD måste få in pengar så de kommer inte släppa någon ny serie där försäljningen är för låg. Skulle kunna bli 2950x=6000 2970x=8000 och 2990x=10000 bara för att växa snabbt och ta marknadsandelar från Intel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Håller med AMD måste få in pengar så de kommer inte släppa någon ny serie då försäljningen är för låg. Skulle kunna bli 2950x=6000 2970x=8000 och 2990x=10000 bara för att växa snabbt och ta marknadsandelar från Intel.

Skulle bli enormt överraskad om om 2990x hamnade runt 10 000 kr. Speciellt med tanke på att Intel inte har någon bra konkurrent om behöver många kärnor. T ex ligger billigaste Intel med 20 kärnor på runt 30 000. De ryktade 1 500$ tror jag mer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle bli enormt överraskad om om 2990x hamnade runt 10 000 kr. Speciellt med tanke på att Intel inte har någon bra konkurrent om behöver många kärnor. T ex ligger billigaste Intel med 20 kärnor på runt 30 000. De ryktade 1 500$ tror jag mer på.

Edit: Hade dock blivit riktigt glad om det varit så och köpt en 32-core direkt isåfall

Edit2: korvfingrarna har svårt med redigera och citera

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det börjar bli lite hysteriskt med kärnor.
Ryzen var ett trevligt tillskott. Kanske att TR gen 1 är gränsen för vad som är användbart för en privatperson eller entusiast.

Det är väl inte fel med billiga server processorer och det är vad jag just ser allt över 16 kärnor som, men de borde inte marknadsföras som annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan förvänta oss 32-kärnor Threadripper 2 för en bra bit under €1500. Den består i princip av 4 st. 2700X, och dessa kostar idag ca. €320 inklusive kylare. AMD vill visserligen ha så bra vinstmarginal som möjligt, men samtidigt har de en chans att ta både marknadsandelar och mind share från Intel genom att hålla nere priset.

AMD:s strategi att "limma ihop" flera enklare kretsar lönar sig verkligen i detta sammanhang. Det är enormt komplext att tillverka en monolitisk 28-kärnig CPU, risken för tillverkningsfel är stor, och det går inte alltid att "rädda" en krets genom att bara stänga av kärnor. AMD:s kretsar är mycket billigare och enklare att tillverka, och samma kretsar används till alla Ryzen-produkter (utom de med integrerad GPU) istället för att de som Intel måste tillverka en massa olika kretsar för olika marknader.
Intel kommer garanterat börja "limma ihop" kretsar också, speciellt nu när de tagit in Jim Keller. Men det kommer dröja ett antal år, och under tiden kommer AMD fortsätta springa ifrån när det gäller antal kärnor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra skrivet Jacob! Ska bli mycket spännande att se hur allt utspelar sig det kommande året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan vara så att Brian Krzanich fick avgå till följd av en över fem år gammal relation som avslutades innan han blev VD. Det är också en bättre historia att berätta till aktieägare än att erkänna att VD:n misslyckats med att möta framtida utmaningar och att Intel nu har stora utmaningar framför sig.

Jag fattar inte riktigt den här teorin. Är det inte bättre att säga till aktieägarna att "ok, det gick lite dåligt nu senast, men vi kom på att det är VDns fel så vi sparkar honom", än att säga att "ok, det gick lite dåligt nu senast, och förresten sparkar vi vår VD av en helt orelaterad orsak"?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

När det gäller dålig marknads kommunikation, var det inte så att den där marknadssnubben från AMD började jobba för Intel istället? När han jobbade på AMD så var ju inte AMD's marknadsföring direkt top notch...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Jag fattar inte riktigt den här teorin. Är det inte bättre att säga till aktieägarna att "ok, det gick lite dåligt nu senast, men vi kom på att det är VDns fel så vi sparkar honom", än att säga att "ok, det gick lite dåligt nu senast, och förresten sparkar vi vår VD av en helt orelaterad orsak"?

Därför att om man kickar honom för en kärleksaffär är det mindre besvärande för företagets styrelse än om orsaken är bristande kompetens hos VD'n?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Klonk97:

Vilken välskriven liten krönika! Det uppskattades starkt såhär efter jobbet med kaffet i handen, sittandes degande i datorstolen!

Mvh

Skrivet av Ozzed:

Ja vad skall man säga.. Skarpsynt, rent av klockren analys!

Skrivet av swenzo:

Bra skrivet Jacob! Ska bli mycket spännande att se hur allt utspelar sig det kommande året.[/size]

Tack, kul att höra! Var roligt att skriva av sig om sånt jag normalt håller brandtal om på kontoret. Vi får väl se om det blir lika uppskattat när jag raljerar om andra aktörer. Jag tänker att det värsta som kan hända är att någon tycker tillbaka.

Skrivet av MarkSix:

När det gäller dålig marknads kommunikation, var det inte så att den där marknadssnubben från AMD började jobba för Intel istället? När han jobbade på AMD så var ju inte AMD's marknadsföring direkt top notch...

Chris Hook är väldigt skarp, men som det mesta andra är det snedstegen man minns. Den här presentation var dock ingenting han höll i, skulle tro att han fortfarande håller på att bli varm i kläderna hos Intel.

Skrivet av Oegat:

Jag fattar inte riktigt den här teorin. Är det inte bättre att säga till aktieägarna att "ok, det gick lite dåligt nu senast, men vi kom på att det är VDns fel så vi sparkar honom", än att säga att "ok, det gick lite dåligt nu senast, och förresten sparkar vi vår VD av en helt orelaterad orsak"?

Skrivet av anon999:

Därför att om man kickar honom för en kärleksaffär är det mindre besvärande för företagets styrelse än om orsaken är bristande kompetens hos VD'n?

Att sparka VD:n kräver rimligen orsak som att styrelsen tappat förtroendet. Att då erkänna det och samtidigt behöva ange varför är jobbigare för Intel än att tala om att han begått ett policybrott. För ovanlighetens skull är det inte många som vet hur Intels roadmaps ser ut på några års sikt, vilket har en enkel förklaring i att Intel inte vågar gå ut med för mycket detaljer om framtiden.

Plan A var att 10 nanometer skulle fungera, att Cannon Lake skulle släppts 2017 och därmed utöka Intels försprång. Istället har de behövt ta fram en Plan B (Kaby Lake eller Skylake Refresh som den borde heta), Plan C (Coffee Lake) och snart även en Plan D (Coffee Lake eller vad namnet nu blir på åtta kärnor). Då tar jag bara upp konsumentsidan, men samma gäller även Intels mer lönsamma segment som är närmast beroende av nya tillverkningstekniker.

Det här har gett Intels konkurrenter, inte minst AMD, en chans att komma ikapp på ett sätt få skulle trott var möjligt för ett par år sedan. Än så länge har det inte gjort något direkt avtryck i Intels resultat, men jag tror inte det är särskilt långt borta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skäggig legend

@Jacob

Det är alltid roligt att läsa nyheter skrivet av dig. Alltid väl valda ord och rätt stil, sedan läser man detta och samma sak lyser igenom, det är du som skrivit det.

Jag skulle verkligen uppskatta mer av detta skrivet av dig med din signatur genom hela texten.

PS: bapparabaaaa

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Äsch, det där spåddes 1999 och 2003 också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av XHI:

@Jacob

Det är alltid roligt att läsa nyheter skrivet av dig. Alltid väl valda ord och rätt stil, sedan läser man detta och samma sak lyser igenom, det är du som skrivit det.

Jag skulle verkligen uppskatta mer av detta skrivet av dig med din signatur genom hela texten.

PS: bapparabaaaa

Kul att läsa, det värmer! ❤️

Skrivet av Aleshi:

Äsch, det där spåddes 1999 och 2003 också.

AMD är bara en fluga!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Därför att om man kickar honom för en kärleksaffär är det mindre besvärande för företagets styrelse än om orsaken är bristande kompetens hos VD'n?

Skrivet av Jacob:

Att sparka VD:n kräver rimligen orsak som att styrelsen tappat förtroendet. Att då erkänna det och samtidigt behöva ange varför är jobbigare för Intel än att tala om att han begått ett policybrott. För ovanlighetens skull är det inte många som vet hur Intels roadmaps ser ut på några års sikt, vilket har en enkel förklaring i att Intel inte vågar gå ut med för mycket detaljer om framtiden.

Plan A var att 10 nanometer skulle fungera, att Cannon Lake skulle släppts 2017 och därmed utöka Intels försprång. Istället har de behövt ta fram en Plan B (Kaby Lake eller Skylake Refresh som den borde heta), Plan C (Coffee Lake) och snart även en Plan D (Coffee Lake eller vad namnet nu blir på åtta kärnor). Då tar jag bara upp konsumentsidan, men samma gäller även Intels mer lönsamma segment som är närmast beroende av nya tillverkningstekniker.

Det här har gett Intels konkurrenter, inte minst AMD, en chans att komma ikapp på ett sätt få skulle trott var möjligt för ett par år sedan. Än så länge har det inte gjort något direkt avtryck i Intels resultat, men jag tror inte det är särskilt långt borta.

Aha, så isf handlar det inte så mkt om signal till aktieägarna utan om att de vill byta spår i tysthet och om 5 år kunna säga att allt var enligt planen.

Jag kan också se hur det kan vara psykologiskt bättre att låta folk förstå att de byter ut ledning pga tidigare misslyckanden utan att explicit erkänna misslyckandet. Men för aktiekursens del bygger det ju på att alla fattar ändå, lite som när Blizzard råkar berätta i en jobbannons att de jobbar på Diablo 4.

Skrivet av Pepsin:

Intel kommer garanterat börja "limma ihop" kretsar också, speciellt nu när de tagit in Jim Keller. Men det kommer dröja ett antal år, och under tiden kommer AMD fortsätta springa ifrån när det gäller antal kärnor.

Detta låter rimligt och Intels tidigare utfall mot lim-idén (trots att de använt den själva) härom året låg väldigt konstigt i tiden. En sådan strategifråga (limmade vs monolitiska kretsar) kan i sig vara en anledning att byta VD. T.ex. om Krzanich investerat väldigt mycket förtroendekapital i monolitiska designer, och Intel sen officiellt byter spår, då kan det skada trovärdigheten om han är kvar i det läget då det nya spåret blir uppenbart.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Oegat:

Aha, så isf handlar det inte så mkt om signal till aktieägarna utan om att de vill byta spår i tysthet och om 5 år kunna säga att allt var enligt planen.

Jag skulle tvärtom säga att allt gällande Brian Krzanichs avgång handlar om signalerna till aktieägarna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

@Jacob

Oj vad mycket jag håller med om allt.
Fantastiskt uttryckt med days of our lives dessutom ;). Undantaget är som du säger Krzanich avgång.

Men framförallt är du faaantastisk på att skriva krönikor!
Tack! Hoppas på mer i framtiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Jag tror vi kan förvänta oss 32-kärnor Threadripper 2 för en bra bit under €1500. Den består i princip av 4 st. 2700X, och dessa kostar idag ca. €320 inklusive kylare. AMD vill visserligen ha så bra vinstmarginal som möjligt, men samtidigt har de en chans att ta både marknadsandelar och mind share från Intel genom att hålla nere priset.

AMD:s strategi att "limma ihop" flera enklare kretsar lönar sig verkligen i detta sammanhang. Det är enormt komplext att tillverka en monolitisk 28-kärnig CPU, risken för tillverkningsfel är stor, och det går inte alltid att "rädda" en krets genom att bara stänga av kärnor. AMD:s kretsar är mycket billigare och enklare att tillverka, och samma kretsar används till alla Ryzen-produkter (utom de med integrerad GPU) istället för att de som Intel måste tillverka en massa olika kretsar för olika marknader.
Intel kommer garanterat börja "limma ihop" kretsar också, speciellt nu när de tagit in Jim Keller. Men det kommer dröja ett antal år, och under tiden kommer AMD fortsätta springa ifrån när det gäller antal kärnor.

"Ihop limmade" kretsar kommer bli vanligare framöver, det är de flesta i halvledarindustrin överens om. Vad man inte är överens om är exakt vad som lämpligen limmas ihop och vad som måste vara en monolitisk krets.

Intel har ju redan gjort MCM CPUer, så är inte precis att man saknar kunskap. Tvärtom sitter man just nu på marknadens bästa klister, deras superlim kallas EMIB, en teknik företaget har patent på.

Att sätta ihop fullständiga CPU-kretsar i MCM-konfiguration har egentligen bara en enda fördel: priset. Logiskt sätt blir resultatet identiskt med en multi-socket lösningen, fast med nackdel att det är svårare att kyla och antalet CPU-kretsar går inte att variera hos slutkunden.

Kommunikationen mellan kretsarna i Epyc är både logisk och tekniskt identiskt (bara detaljer som skiljer) jämfört med vad Intels QPI och UPI. Infinity Fabric står sig lysande mot QPI, men UPI har både högre bandbredd och något lägre latens trots större avstånd mellan sockets jämfört med mellan kretsar i Epycs MCM.

Vi ser redan MCMs från både Intel och ARM-server tillverkarna. Men till skillnad från AMD väljer alla andra att hålla LLC (last-layer-cache) och inåt monolitiskt, medan saker som hantering I/O, acceleration av specifika uppgifter och även hela FPGA-kretsar läggs med som separata kretsar.

Orsak? MCM av CPU-kretsar må vara ett enkelt sätt att få väldigt många CPU-kärnor per socket, men en sådan design blir rätt nischad då det bara är applikationer som mer eller mindre helt saknar kommunikation mellan CPU-kärnor som presterar väl (de som brukar benämnas embarrassingly parallel).

Tanken initialt var bl.a. datacenter. Är ju inget problem med separata CPU-kretsar bara varje kund har VM:ar som aldrig använder fler kärnor än vad en CPU-krets innehåller. Den här tanken är helt rätt, det tror jag även Intel inser. Missen just nu är att man får ett visst "spill" för varje separat CPU-kärna då det inte går att sprida enskilda VM:ar över kärnor.

D.v.s. AMD har inte en 32-kärnors CPU, de har fyra 8-kärnors CPUer. Tanken är rätt (för pris är viktigt i vissa lägen), men 8 kärnor per krets är allt för lite. Framförallt när Intel har 18 kärnor i vad som få anses den realistiska konkurrenten (d.v.s. HCC kretsarna, prislappen på modellerna XCC är nog lite utanför vad någon som prioriterar kan tänkas svälja).

Problemet här både för AMD och Intel är att Cavium har med sin ThunderX2 fått på en fullträff här, 32 kärnor och 128 trådar i en monolitisk krets med hela åtta minneskanaler, prislapp ~$2000 (vilket är hälften av AMDs konkurrerande krets). Precis som Epyc är ThunderX2 inte alls lika generell som Skylake SP, men i de nischer där den är bra matchar den och i vissa fall går förbi sina x86 konkurrenter i absolut prestanda. Vissa HPC-laster (bl.a. Crays top-of-the-line produkt kör Thunder X2) och servers som hanterar väldigt många relativt enkla transaktioner är starka punkter.

Att tvinga kunderna till att alltid få 4 NUMA-zoner (samma huvudvärk för programvara som Intels quad-socket system, de har alltid vara extrema nischprodukter) med maximalt 8 kärnor per krets är nog största bromsen för Epyc just nu.

Var själv, precis som väldigt många analytiker, helt övertygad vid lanseringen av Epyc förre året skulle se ett AMD med i alla fall 1-2 % av servermarknaden i det här läget. AMDs egna ekonomiska prognos låg också på 1-2 %, vilket man ansåg konservativt och fick medhåll för detta

"He predicts AMD's share of the server processor market will rise to 2 percent by year-end 2017 and 8 percent by year-end 2018 from nearly 0 percent today. We believe those share estimates could prove conservative. AMD's share goal in servers is double-digits"

Med facit i hand kanske AMD i dag har passerat 2 promilles andel av servermarknaden, det totalt osannolika har ju skett de senaste tolv månaderna att Intel av allt att döma lyckats öka sin redan omöjligt höga andel.

Tycker dock pressen läste in mer i "Vi kommer förlora marknadsandelar till AMD Epyc" än vad som faktiskt menades. Givet att Intel i dag har >99 % av servermarkanden så bara måste den gå ned, inget snack om saken.

Däremot var det ingen gissning om att man trodde AMD skulle ta 10-20 % av marknaden. Vad som faktiskt sa var att Intel som företag måste göra sitt bästa för att se till att det inte blir verklighet, får AMD >10 % marknaden ansåg man att då genererar den delen tillräckligt mycket intäkter för att kunna vara långsiktigt gångbar.

Här får man inse att för Intels del är ett AMD som haltar runt på 5-10 % andel på serversidan trots allt det bäst utfall man kan få, i alla fall så länge som AMD stannar på x86. Katastrofen är när (skriver inte om, för det handlar bara om när numera) ARM når >10 %, i det läget har Intel väldigt lite de kan göra för att hindra den tsunamin.

Företag skriker efter en konkurrent till Intel på serversidan, så finns ett väldigt stort uppdämt behov. Än så länge klarar sig Intel då det helt enkelt är tekniskt bättre än övriga, men de behöver 10 nm väldigt snart för att behålla detta försprång.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

--- Text ---
Problemet här både för AMD och Intel är att Cavium har med sin ThunderX2 fått på en fullträff här, 32 kärnor och 128 trådar i en monolitisk krets med hela åtta minneskanaler, prislapp ~$2000 (vilket är hälften av AMDs konkurrerande krets). Precis som Epyc är ThunderX2 inte alls lika generell som Skylake SP, men i de nischer där den är bra matchar den och i vissa fall går förbi sina x86 konkurrenter i absolut prestanda. Vissa HPC-laster (bl.a. Crays top-of-the-line produkt kör Thunder X2) och servers som hanterar väldigt många relativt enkla transaktioner är starka punkter.
--- Text---

Förstår inte riktigt vad du menar här.
Först säger du att ThunderX2 och Epyc inte är lika generella som Skylake SP, sedan säger du att ThunderX2 i vissa fall går förbi sina x86 konkurenter, alltså Epyc och Skylake SP.
På vilket sätt är inte Epyc lika generell som Skylake, förutom någon enstaka funktion?

Diskusionen påminner lite om CISC vs RISC, fler mindre generella kärnor eller färre mer generella.
Personligen tror jag att det kan finnas utrymme för bägge lösningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Jag skulle tvärtom säga att allt gällande Brian Krzanichs avgång handlar om signalerna till aktieägarna.

Svårt att se hur det är aktieägarna, a.k.a. "marknaden", som orsakat hans avgång. Bara titta på hur Intel utvecklats ekonomiskt under Brian Krzanich tid som VD, en lång rad lönsamhetsrekord har radats upp och innan denna turbulens låg Intel på sin överläget högsta nivå sedan dot-com kraschen!

Orsaken måste vara något/några interna beslut. Beslut som man nu anser är grunden till att 10 nm försenas allt mer. Vad dessa beslut är och vilka projekt de berör är något som man absolut inte vill ska komma ut. Därför gissa jag att man i stället grävde fram något skelett man bekvämt haft i garderoben och använder som orsak för att göra sig av med VDn.

Svårt också att se det vara "Spectre/Meltdown" som ligger bakom. Om man tittar lite realistiskt på detta så: effekten på börsen fanns när nyheten briserade, men blåste snabbt förbi och INTC nådde nya rekordnivåer (så has försäljning av aktier i november blev i slutänden är usel affär).

Och här går det båda vägarna. Tyvärr för AMDs del har det visat sig att deras kryptering av RAM, en av de finesser man tryckte väldigt hårt på som kritisk för Epyc i datacenter, har visat sig vara trasig.

"SEVered [the coined term for the attack method] neither requires physical access nor colluding virtual machines, but only relies on a remote communication service, such as a web server, running in the targeted virtual machine"

Nämnde nuvarande andel på servermarknaden ovan. Men på desktop har man väl ändå fått några rejäla smockor från Ryzen?

Blev faktiskt väldigt förvånad när Lisa Su slängde upp siffror på totala försäljningen av Ryzen under en presentation på Computex. Bl.a. detta visades

Nu står det >5 miljoner, vi kan utgå från att det också betyder <6 miljoner. Så låt oss anta att man sålt 6 miljoner Ryzen fram till slutet av maj 2018. Låt oss också räkna det som att det är årligt försäljning av Ryzen.

Under 2017 såldes det ~260 miljoner PC från olika OEM-tillverkare. För enkelhets skull, anta att det var de enda x86 CPUer som såldes till slutkonsumenter.

6/260 = ~2 %

Ryzen, som bara kan beskrivas som en succé, har alltså lyckats ta de där 2 % av marknaden som man bedömde Epyc skulle kunna plocka åt sig redan innan utgången 2017.

Intel har absolut ett problem då de mer är en kretsföretag som råkar ha egna CPU-kretsar, än tvärt om. Bara det faktum att Intel förlorande platsen som värdens största kiseltillverkare till Samsung under Q4 1017 visar att det saker inte riktigt går deras väg.

Men verkar vara väldigt mycket som med alla nyheter som dyker upp i teknikvärlden: tiden innan förändringen ger någon relevant påverkan är alltid väsentligt längre än alla gissar. Men å andra sidan brukar sedan förändringen blir större än vad någon kunde drömma om. Så blir väldigt spännande att se utvecklingen av detta!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer