Rostskyddsgaranti - vad har jag rätt till?

Permalänk
Medlem

Rostskyddsgaranti - vad har jag rätt till?

Lacken har börjat bubbla upp lite på ett flertal ställen på min Audi årsmd. 2008. Det är rostskyddsgaranti på genomrostning (alltså ej rost p.g.a stenskott/yttre skador) fram till 2020. Var på Audi idag och visade upp den, teknikern bekräftade att det var rost som ej orsakats av yttre påverkan och hintade på att det alltså bör gå på garanti. Väntar på att han ska grotta ned sig lite mer och återkomma med ett beslut.

Har hört och läst att man brukar få avslag på sin rostskyddsgaranti sålänge bilen inte är fullservad hos tillverkaren, eller p.g.a andra idiotiska anledningar. Vad har jag för rätt i detta? Om en bil har sålts med 12 års rostgaranti utan att det står/sagts någonstans att bilen måste vara fullservad hos tillverkaren, kan de ändå bara neka garantin på egen vilja?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Rekordmedlem

Tillverkare kan ha vilka villkor som helst i garantierna men de ska hålla det de lova och då din bil är så gammal att den inte faller under reklamationsrätten så du får väl hoppas på att skadorna bedöms snällt ur din synvinkel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Flygman:

De kan sätta villkor så länge de inte försämrar rättigheterna som finns i lagen. Och eftersom det bara är 3års reklamationsrätt enligt lagen så har de alltså rätt att ha villkor för en sådan lång garanti.

Försök att ta reda på om det är ett vanligt fel. Jag hade en Ford där de upptäckt ett tillverkningsfel vid bagageluckan och vi fick den fixad utan kostnad när bilen var ca 2år gammal. Men långt senare såg jag ofta bilar som inte hade åtgärdats och som hade rostat pga ett ursprungligt fel. Även om det är lång tid så kan good will göra det billigare.
Just bubblor fick vi åtgärdade gratis av Ford på vår andra bil som hade detta kring fönstren.

Det brukar krävas en rostinspektion vid service får att garantierna kring rost ska gälla. Iallafall de bilar vi ägt. Då måste man serva enligt intervall. Hade du gjort det hade de kanske upptäckt det tidigare (kommer de säkert säga).

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Regelbunden inspektion av rostskyddet och om det finns någon tendens till rost någonstans brukar väl vara standard att man kräver?

Dessutom så kan de kräva att man underhållit rostskyddet också.

Jag såg till att lämna in bilen för en rostskyddsbehandling direkt efter jag hade köpt den. Det är helt klart värt pengarna om man tänkt ha kvar bilen under en längre tid. Speciellt eftersom nyare bilar inte har något rostskydd att tala om, det är ju ersatt av plastkåpor som har motsatt effekt.

Permalänk
Medlem

Snack om reklamationsrätt, bla bla bla, är bara att lägga ner.

Som herren ovan säger så brukar de kolla hur bilen ser ut mellan servicarna. Finns ju inget som i teorin hindrar dig från att ex byta baklucka med polaren vars bil är äldre (men samma modell)...

Min beeemer fick en nya saker på garantin trots att den inte servats hos bmw. Men det skall ju nämnas att jag renoverat/bytt typ allt på den bilen och det var ju inte första gången jag satte min fot innanför deras dörr. De tyckte jag skött bilen så bra så det var ok trots att jag saknade vissa stämplar.

Så har du skött bilen så är chansen större än någon som använder den som rullande sopkontainer.

Men vad är det för bubblor?
Du säger rostgaranti men beror bubblorna verkligen på rost? Kan ju vara lackdefekter eller galvsläpp också. Då blir frågan hur det ser ut med garanti på lacken...

Men ta det lungt, förklara vad du anser och vänta på deras svar. Får du ett mindre bra svar så ring upp och be den förklara _varför_ samt vad de anser är orsaken. Var uppmärksam på om "varför" och "vad" har motsägande slutsatser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter dyrt i längden om man ska fullstämpla och inspektera regelbundet för deras ockerpriser bara för att få "gratis" spot repairs.

Som tur är är den jättefin undertill.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Moderator
Moderator

Nuvarande villkor hittar du här. Huruvida de matchar de villkor som gällde när du köpte bilen vet jag ej.

Citat:

Säljaren svarar enligt garantin för fel som föreligger redan vid leveransen eller som uppkommer
under garantitiden. Säljaren ansvarar dock inte om han kan göra sannolikt att
felet beror på:
...
– att bilen vanvårdats.
– att reparation, service-/inspektion eller montering utförts av annan än av
tillverkaren-/säljaren auktoriserad verkstad.
– att annat än rekommenderade oljor, bränslen eller vätskor använts.
– att annan än originalreservdel monterats eller något liknande förhållande på
köparens sida.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Gissar på att skärmkanterna på framskärmarna är kex.

Permalänk
Medlem

Har också rost/galvsläpp som kommer inne ifrån, nere på mina dörrar Audi A3 2005.
Var och påpekade detta på Audi för ett par år sedan, fick svaret att den hade varit rostlagad på garanti förut och därför gällde den ej längre...
Jävligt konstigt svar, borde ju tyda på att de inte utfört lagningen korrekt.
Är iaf ett väldigt vanligt fel, men det var såklart inget dom kände till..
Jävligt tröttsamt.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gissar på att skärmkanterna på framskärmarna är kex.

De byttes på Audi förra året. Bubblat upp små områden i nederkant på tre av fyra dörrar + längs plåten där bakpanelerna möter bakre kofångaren (båda sidor). Annars fin. Verkar som Audi misslyckats med dörrarna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500