Permalänk
Medlem

Oklockad dator, höga temps?

Hej! Precis lyckats få igång bygget här hemma och lirat lite CS:GO. Såg fram emot att Överklocka lite och då brukar jag först köra alla program oklockat. Såg att min 8700K ligger på ca 35C i idle men så fort OCCT drar igång så avbryts det efter ca 1,5m då en av kärnorna når över 85C (resten ligger precis under så är ingen specifik kärna tror jag).

Har en Kraken X62 å det är min första vattenkylning, men alla sladdar är ikopplade. Fläktarna är nedanför och blåser genom radiatorn ut mot ett utsläpp. All spec ser ni i signatur.

Borde jag vara orolig?
Kan jag börja Överklocka?
Är detta normalt? Både idle å load?

Ca 90C som max under tiden man kör 3DMark..

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Fastsatt korrekt? Glömt kylpastan? Kopplat i både pumpen och fläkten till kylaren i cpu_fan1 samt cpu_fan2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Fastsatt korrekt? Glömt kylpastan? Kopplat i både pumpen och fläkten till kylaren i cpu_fan1 samt cpu_fan2?

Ja den är fastsatt korrekt! Kylpasta ingick.

Kopplat en sladd (pumpen?) i CPU_FAN 1, det var en som skulle dit enligt manualen. De två fläktarna är kopplade i serie och fastsatta enligt manualen, och de sitter fast i en typ av "controller" som sitter på baksidan (dvs där alla kablar är) där alla andra fläktar är kopplade. Fläktarna snurrar.

Toppmonterad radiator och fläktarna sitter under och blåser igenom radiator och uppåt.

Vilka temps är normala att förvänta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta är relevant för dig, men kan vara värt att kolla. Hade problem förut med temperaturer, mitt moderkort i autoläge så voltar den upp processorn som fanken. Har fått ställa ner den manuellt och efter det hade jag inga problem med temperaturer.

Permalänk
Medlem

Om du inte varit inne i UEFI och pillat så är den automatiskt inställd på att överklocka processorn. Brukar använda onödigt hög spänning för att uppnå detta också.

Gå in i UEFI och disabla MCE. Sök på google: Disable MCE asus z370

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zexz:

Jag vet inte om detta är relevant för dig, men kan vara värt att kolla. Hade problem förut med temperaturer, mitt moderkort i autoläge så voltar den upp processorn som fanken. Har fått ställa ner den manuellt och efter det hade jag inga problem med temperaturer.

Skrivet av RasmusC:

Om du inte varit inne i UEFI och pillat så är den automatiskt inställd på att överklocka processorn. Brukar använda onödigt hög spänning för att uppnå detta också.

Gå in i UEFI och disabla MCE. Sök på google: Disable MCE asus z370

Testade att stänga av MCE men då blev det bara värre, klarade av OCCT i 10 sekunder innan jag nådde temps över 85 grader.

Ligger som sagt på 35 grader i idle och klarar ca 2-3 min med OCCT innan man kommer över 85C och programmet stänger av sig själv. När jag spelade CS igår var väl maxtemp ca 70-75C.

Något är bevisligen fel och innan jag vet vad felet är så kan jag inte överklocka till 5,0Ghz. Inte heller bra för min CPU om den ligger över 70-75C i CS:GO.

Edit: Ca 30-31C efter att datorn fått vila i 5 min.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Testade att stänga av MCE men då blev det bara värre, klarade av OCCT i 10 sekunder innan jag nådde temps över 85 grader.

Ligger som sagt på 35 grader i idle och klarar ca 2-3 min med OCCT innan man kommer över 85C och programmet stänger av sig själv. När jag spelade CS igår var väl maxtemp ca 70-75C.

Något är bevisligen fel och innan jag vet vad felet är så kan jag inte överklocka till 5,0Ghz. Inte heller bra för min CPU om den ligger över 70-75C i CS:GO.

Edit: Ca 30-31C efter att datorn fått vila i 5 min.

Mycket märkligt.

vad står core voltage på om MCE är avstängt? Går att kolla med exempelvis CPU Z när datorn är påslagen.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kollade lite i mitt BIOS och såg att jag har MCE påslaget och förmodligen det som kanske spökat för mig med temps, däremot har jag ställt ner corevolten till 1.250 och har då inte märkt några problem och temperaturerna håller sig på 70c vid maxload, innan kröp det upp mot 90 grader om inte förbi.

Kan vara värt att testa och se vad du får för temperaturer då, löste det för mig, kör dock med en 6700k.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Weestman: Nu är ju iofs inte temperaturerna något problem i sig. TjMax på processorn är 100c. Allt under det ska vara lugnt. Med det sagt: Vissa moderkort skruvar på alldeles för hög spänning i standardläge. Se om du kan ställa in lite lätt negativ offset på spänningen och det fortfarande är stabilt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Weestman: "Ca 30-31C efter att datorn fått vila i 5 min."

Den borde gå ned till dessa värden nästan direkt efter du slutat anstränga din cpu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har du prövat med en annan kylare ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte orolig för att temperaturen ska skada mik CPU, utan för att den oklockad ligger rätt högt.

Fläktarna låg väldigt lågt och efter att ha installerar CAM blir det en jävla fart när man sätter dem på 100% vid över 60C. Nu kyls min CPU klart bättre med väldigt uppskruvade fläkt och pumpvarv.

1800RPM på fläktarna och 2800RPM på pumpen. Vätskan är 33C varm och just nu med 4 min in i OCCT ligger temp stabilt på 72-75C!

Vcore (oändrad) ligger på 1,26 som mest.

Jag antar att detta är acceptabla siffror och att man kan börja överklocka nu? Kanske bara krävdes att installera CAM och vrida upp fläktarna? För innan lät de inte ens vid full load hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: det ska nog inte va några problem så länge du inte går bananas med spänningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

@Weestman: det ska nog inte va några problem så länge du inte går bananas med spänningen

Nu klarar min CPU av 4,8Ghz i ca 2,5 min innan temps blir för höga (95C). Detta på helt normala 1,35V (även testat 1,33V). Ligger stabilt innan dess runt 85C. Detta är såklart alldeles för högt och trots att fläkt och pump nästan ligger på max så känns det inte rätt.

Vid 5,0Ghz och 1,35V får jag error direkt..

Visst kan jag säkert köra CS:GO utan att komma upp i sådana temps men man vill ju inte ha ett ostabilt system.

Får plocka isär kylaren, fästa dit den igen och sen byta kylpasta. Kanske blivit luftbubblor eller något. Andra förslag?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Kopplat en sladd (pumpen?) i CPU_FAN 1, det var en som skulle dit enligt manualen. De två fläktarna är kopplade i serie och fastsatta enligt manualen, och de sitter fast i en typ av "controller" som sitter på baksidan (dvs där alla kablar är) där alla andra fläktar är kopplade. Fläktarna snurrar.

Enligt vilken manual? Kylningens?

Du har en AIO_PUMP uttag på moderkortet (i bakkant mitt på moderkortet), testa att koppla in pumpen där istället.
Kan ju vara så att det vanliga CPU_FAN ställer ner varvtalet på pumpen vilket minskar kylförmågan.
Titta på sidorna 1-2 och 1-15 i moderkortsmanualen.

EDIT:
Kollat igenom kylarens manual och då verkar den ju drivas av en SATA kontakt, så då kanske det inte är det som är felet.
Har du kollat så att pumpen gör så många varv/minut som den skall i något övervakningsprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Enligt vilken manual? Kylningens?

Du har en AIO_PUMP uttag på moderkortet (i bakkant mitt på moderkortet), testa att koppla in pumpen där istället.
Kan ju vara så att det vanliga CPU_FAN ställer ner varvtalet på pumpen vilket minskar kylförmågan.
Titta på sidorna 1-2 och 1-15 i moderkortsmanualen.

EDIT:
Kollat igenom kylarens manual och då verkar den ju drivas av en SATA kontakt, så då kanske det inte är det som är felet.
Har du kollat så att pumpen gör så många varv/minut som den skall i något övervakningsprogram?

AIO_PUMP fungerade inte alls, då blev det "CPU FAN Error" vid uppstart från BIOS. Satte tillbaka den i CPU_FAN nu!

Enligt CAM (NZXT's egna program) så går pumpen i över 2k RPM vid ansträngning. Finns det några andra? Fläktarna för radiatorn låter iaf som in i helvete vid ansträngning (har satt 100% vid rätt låg temp just nu men är inget på lång sikt jag önskar) så de fungerar åtminstone.

Jag har beställt ny kylpasta och ska försöka montera om hela kylaren om ingen annan lösning hittas. I bästa/värsta fall så har jag helt enkelt monterat den dåligt.

Edit: Nu ligger den på ca 85C med OCCT vid 4,7Ghz och 1,3V. Idle är fortsatt hög(?) på ca 36-40C.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: OK, det var värt ett försök i alla fall.

Hoppas att en återmontering kan hjälpa, lycka till!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Weestman: OK, det var värt ett försök i alla fall.

Hoppas att en återmontering kan hjälpa, lycka till!!

Stort tack för hjälpen förresten! Inte alla som tar sig tid att läsa i manualer osv

Men vilka temps är rimliga att få? Jag har tänkt mig att de flesta har ca 25-30 i idle och 60-65 i load?

Och en fråga till! Nu fick jag Error vid 5,0Ghz och 1,35V också, kan detta bero på felmonterad kylning eller är det till 100% säkert ett dåligt exemplar / för låg volt?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: Ingen orsak. Jo, manualerna är det första jag försöker hitta, då det underlättar för att kunna ge vettiga svar utan att behöva gissa.

Håller med att du bör ju ligga runt de temperaturerna, dock så behöver du ju inte lägga allt för mycket tid på idle temperaturerna. Man kan ju till och med låta den gå varm för att kunna minska ljudnivån ytterligare vid låg belastning.

Kan dock inte ge så mycket förslag runt själva överklockningen då jag inte är tillräckligt insatt i området, men dålig kylning är väl en av felkällorna annars strömförsörjningen. När du skriver "Error" så antar jag att du menar någon form av "Blue Screen", och i så fall är ju inte nätaggregatet problemet i så fall, för då hade ju datorn bara stängt av sig rakt av.

Men som sagt, lycka till med vidare felsökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Weestman: Ingen orsak. Jo, manualerna är det första jag försöker hitta, då det underlättar för att kunna ge vettiga svar utan att behöva gissa.

Håller med att du bör ju ligga runt de temperaturerna, dock så behöver du ju inte lägga allt för mycket tid på idle temperaturerna. Man kan ju till och med låta den gå varm för att kunna minska ljudnivån ytterligare vid låg belastning.

Kan dock inte ge så mycket förslag runt själva överklockningen då jag inte är tillräckligt insatt i området, men dålig kylning är väl en av felkällorna annars strömförsörjningen. När du skriver "Error" så antar jag att du menar någon form av "Blue Screen", och i så fall är ju inte nätaggregatet problemet i så fall, för då hade ju datorn bara stängt av sig rakt av.

Men som sagt, lycka till med vidare felsökningen.

Nja, det kommer när datorn startar och BIOS laddar. Är ungefär som att den inte hittar pumpen eller något. Men pumpen verkar gå fint så det är nog en felmontering med dålig placering av kylpasta och/eller att den bara sitter fel helt enkelt. Nu ligger åtminstone min CPU stabilt på 4,7Ghz med 1,3V på ca 80C vid OCCT stress, så det får duga så länge. Är ju sällan man når 100% load ändå men som sagt, vill ha ett stabilt system som alltid går i fina temps, även vid max load.

Tack återigen, jag återkommer när jag testat att montera om!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Har ny bytt kylpasta till Artic 5 samt monterat om hela kylaren i samband med detta (såklart! svårt annars..).

Load ca 70C stabilt i OCCT nu! Förhoppningsvis så blir det ännu stabilare när kylpastan satt sig riktigt fint...

Äntligen kan man överklocka med gott samvete Deliding är eventuellt nästa steg...

Tack för hjälpen allihopa! Antar att det var dålig kylpasta och/eller dåligt monterad kylare.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: Skönt att höra att det blev bättre med bytet!!

Permalänk
Medlem

1.250 stock låter ganska mycket. Min 7700k körs på 1.110 volt oklockat. Tyvärr går min cpu varmt så jag kan inte överklocka min, men ingenting som jag heller behöver känner jag. Men prova kör på lägsta vcore som du kan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit