Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt sugen på införskaffa Dying Light 2. Hade orimligt kul med först Dying Light.
Däremot verkar storyn vara väldigt mellanmjölkig, och det haglar buggar. Så jag avvaktar lite.
Genomsnitts-score på Metacritic verkar ligga runt 5-snåret.

Permalänk
Avstängd

Ja jag har spelat 2,5h och de värsta två buggarna var en där jag inte kunde equippa mitt vapen, om jag inte gjorde fel? Men tyckte att jag hade valt ett vapen, såg till och med skuggan av det. Men kunde inte slå eller använda det. Fick eqippa lite andra vapen fram och tillbaka och sen funkade det igen.

En bandit jag jagade teleporterade upp för ett stuprör, när jag klättrat upp efter honom så stod det typ "You caught the bandit!". Då hade han teleporterat ner igen och dött på backen xD

Även fått riktigt muppig ljussättning, ett rum som såg rätt ljust ut, men när jag gick in så blev det bäcksvart som om nån släckte lampan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag är jäkligt sugen på införskaffa Dying Light 2. Hade orimligt kul med först Dying Light.
Däremot verkar storyn vara väldigt mellanmjölkig, och det haglar buggar. Så jag avvaktar lite.
Genomsnitts-score på Metacritic verkar ligga runt 5-snåret.

Både storyn och sido-questen tycker jag är riktigt bra så länge jag spelat (runt 16 timmar). Finns många små-events som händer, och ibland krockar saker som leder till lite av emergent gameplay. Det vill säga det skapas slumpartade situationer som ibland är rätt roliga.

Sen är det ett open world spel med allt vad det innebär, det finns locations och blippar på kartan man ska undersöka osv. De har lånat kikar-iden från State of Decay där man upptäcker platser med en kikare från hög position. Det kan ha funnits i andra spel också, men i zombie-spel genren i allla fall.

Jag tycker spelet har utvecklats med mina skills, jag kan göra annorlunda parkour och combat nu när jag har bara en handfull skills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Både storyn och sido-questen tycker jag är riktigt bra så länge jag spelat (runt 16 timmar). Finns många små-events som händer, och ibland krockar saker som leder till lite av emergent gameplay. Det vill säga det skapas slumpartade situationer som ibland är rätt roliga.

Sen är det ett open world spel med allt vad det innebär, det finns locations och blippar på kartan man ska undersöka osv. De har lånat kikar-iden från State of Decay där man upptäcker platser med en kikare från hög position. Det kan ha funnits i andra spel också, men i zombie-spel genren i allla fall.

Jag tycker spelet har utvecklats med mina skills, jag kan göra annorlunda parkour och combat nu när jag har bara en handfull skills.

Låter ju svinbra! Allt det du beskrev tickar mina boxar i alla fall.
Jag är en sucker för sånt, och en av få som gillar Ubisoft konceptet med en miljon saker att samla in och hitta haha.

Permalänk
Medlem

Spelet kraschar konstant mellan 1-6 timmar men oftast inom 2 timmar. Provat byta till DX 11, men det gjorde ingen skillnad.
Nu är inte rollbacksen särskilt lång, men det sker oftast när man lootar runt på natten i högrisk-zoner och missar därav massvis med loot.

I övrigt är det roligt, annars skulle jag lagt ner det för länge sedan. Det börjar lite segare än DL1 men när man uppgraderat lite så blir det smidigare. Men krascherna börjar verkligen tära på min glöd. Det känns som att de blir tätare och tätate med.
Sen buggar det på rätt gott, men det mesta är visuellt eller inte särskilt spelpåverkande. Det är krascherna som stör mig.

Skrivet av palusa:

DLSS behöver fixas. Ser ut som gröt. Så det var bra

Är det DLSS som gör att svajande rep ser ut som gröt? Jag har stängt av motion blur, men så fort jag rör musen eller något rör sig så blir det smetigt. Kör DLSS Quality.

Slog på det direkt då det fungerade så bra på CP2077 så förväntade mig inte några särskilda negativa effekter av det. Men minns jag rätt så var DL1 grötigt med vid rörelse trots avstängd motion blur.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en krasch eller bugg. Ryzen 5800x, rx 6700xt med nyaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Låter ju svinbra! Allt det du beskrev tickar mina boxar i alla fall.
Jag är en sucker för sånt, och en av få som gillar Ubisoft konceptet med en miljon saker att samla in och hitta haha.

Nu när spelet varit ute et tag finns det säkert de som spelat igenom hela redan. Jag har trots allt bara spelat 16 timmar, och kampanjen sägs vara runt 80-100 timmar. Det kan hända att det blir mer repetetivt efter ett tag, något som ofta händer open world spel. Så mina åsikter är väl "early opinion" eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem

denuvo orsakar säkert en massa problem, kul när dom straffar folk som betalat för spelet.... sen kommer en version på nätet som körs utan denuvo tramset.... helt ologiskt detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag är jäkligt sugen på införskaffa Dying Light 2. Hade orimligt kul med först Dying Light.
Däremot verkar storyn vara väldigt mellanmjölkig, och det haglar buggar. Så jag avvaktar lite.
Genomsnitts-score på Metacritic verkar ligga runt 5-snåret.

Jag installerade Dying light 1 för att köra om det nu, primärt main story. Köpte DL2 så ska köra igenom det efteråt. Verkar vara rätt lugnt med buggarna enligt de jag sett spela.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag har inte haft en krasch eller bugg. Ryzen 5800x, rx 6700xt med nyaste drivrutinerna.

Vilken upplösning och grafikinställningar kör du? Funderar på att köpa spelet, men hittar inte så mycket om hur väl det rullar på med ett 6700 XT i 1440p. Hade gärna velat köra RT också då det verkar vara en stor skillnad, men vad jag sett så verkar det inte fungera med okej framerate...

Permalänk
Avstängd

Dying Light 2: DLSS vs. FSR Comparison Review
https://www.techpowerup.com/review/dying-light-2-dlss-vs-fsr-...
Ingen ultra quality på varken DLSS eller FSR

Dying Light 2 Benchmark Test & Performance Analysis Review
https://www.techpowerup.com/review/dying-light-2-benchmark-te...
DX12 verkar sluka massa VRAM helt i onödan

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

denuvo orsakar säkert en massa problem, kul när dom straffar folk som betalat för spelet.... sen kommer en version på nätet som körs utan denuvo tramset.... helt ologiskt detta..

Jag har inte märkt av något att denuvo skulle orsakat nått negativt i min åsikt, har inte märkt av några buggar heller å andra sidan så jag har svårt att skylle på nått om det nu skulle varit något

Det kan kännas ibland som folk aktivt letar buggar bara för att störa sig på saker och nya spel.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Vilken upplösning och grafikinställningar kör du? Funderar på att köpa spelet, men hittar inte så mycket om hur väl det rullar på med ett 6700 XT i 1440p. Hade gärna velat köra RT också då det verkar vara en stor skillnad, men vad jag sett så verkar det inte fungera med okej framerate...

1440P, allt på ultra med RT och pendlar mellan 80-100fps så jag skulle säga att det funkar alldeles utmärkt med RT. jag tycker faktiskt detta är första spelet som en spelutvecklare har lyckats utföra något med RT som faktiskt tillför något till spelet och inte bara är ögongodis och som fungerar rent tekniskt sett.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

1440P, allt på ultra med RT och pendlar mellan 80-100fps så jag skulle säga att det funkar alldeles utmärkt med RT. jag tycker faktiskt detta är första spelet som en spelutvecklare har lyckats utföra något med RT som faktiskt tillför något till spelet och inte bara är ögongodis och som fungerar rent tekniskt sett.

Samma här på ett asrock 6900 xt oc formula @1440p. Har inte maxxat RT-inställningarna utan kör på nåt ifrån digital foundry, om jag minns rätt, 80-100 fps och det är vackert som F.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

1440P, allt på ultra med RT och pendlar mellan 80-100fps så jag skulle säga att det funkar alldeles utmärkt med RT. jag tycker faktiskt detta är första spelet som en spelutvecklare har lyckats utföra något med RT som faktiskt tillför något till spelet och inte bara är ögongodis och som fungerar rent tekniskt sett.

Haha, trodde först du hade ett 6700 XT också och blev hype...

Samma inställningar med mitt grafikkort lär väl resultera i 30 fps eller nåt

Permalänk
Medlem

Efter ett långt uppdrag igår så fick jag äntligen min grappling hook Nu kan man börja leka spiderman på riktigt hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Dying Light 2: DLSS vs. FSR Comparison Review
https://www.techpowerup.com/review/dying-light-2-dlss-vs-fsr-...
Ingen ultra quality på varken DLSS eller FSR

Dying Light 2 Benchmark Test & Performance Analysis Review
https://www.techpowerup.com/review/dying-light-2-benchmark-te...
DX12 verkar sluka massa VRAM helt i onödan

Kom en liten patch igår som förbättrade DLSS. Tyckte mig se en liten skarpare bild. Men kan ha fel

Jag vill gärna spela med RT men det är tungdrivet med 38" skärm trots RTX 3080. 53-66fps.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

"INHIBITOR CONTAINER NEARBY"

Är det bara jag som är dum i huvudet men känns som att jag springer och letar i sinne typ varje gång, ibland ser jag dom på survivor sense men ibland hittar jag dom aldrig. Finns det ngt knep?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

"INHIBITOR CONTAINER NEARBY"

Är det bara jag som är dum i huvudet men känns som att jag springer och letar i sinne typ varje gång, ibland ser jag dom på survivor sense men ibland hittar jag dom aldrig. Finns det ngt knep?

Majoriteten finns i GRE-ställen och platser du måste smyga in på natten (blåa ikoner har jag för mig). Så om du får alerten, kolla om du ser någon sådan plats i närheten på kartan. Då finns den sannolikt där och du måste hitta ingång och ta dig dit på natten. Ofta har de platserna flera våningar man måste hitta vägen igenom.

Sen ska en mindre mängd inhibitor lådor finnas på andra ställen också, men de är inte enkla att hitta (jag har inte hittat någon sån själv än)

Permalänk
Medlem

Hur har ni det med prestandan i spelet? Sitter på 3080 och 3800x i 1080p och ibland dippar det ner till 40-45 fps. Oftast på tak nära honungs ställena. Men även lite titt som tätt varstans.

Testat digital foundrys olika rekommenderade inställningar. Cpun:s max core use ligger runt 65% och gpun går inte över 70% när det händer, så det är ju något skumt som händer.

Och när ja spänner bågen så dippar fps:en ner med 50-75% varje gång oavsett vilka pilar ja använder o vart ja än är. Så bågen är megabuggad för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreeM:

Hur har ni det med prestandan i spelet? Sitter på 3080 och 3800x och ibland dippar det ner till 40-45 fps. Oftast på tak nära honungs ställena. Men även lite titt som tätt varstans.

Testat digital foundrys olika rekommenderade inställningar. Cpun:s max core use ligger runt 65% och gpun går inte över 70% när det händer, så det är ju något skumt som händer.

Och när ja spänner bågen så dippar fps:en ner med 50-75% varje gång oavsett vilka pilar ja använder o vart ja än är. Så bågen är megabuggad för mig.

Vilken DLSS?

Jag testade Balanced och då landade det på runt 60-70 FPS iaf, med de mesta RT på. Spelar även i 4K (3080 Ti).

Quality blev för låg FPS när jag hade RT igång.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken DLSS?

Jag testade Balanced och då landade det på runt 60-70 FPS iaf, med de mesta RT på. Spelar även i 4K (3080 Ti).

Quality blev för låg FPS när jag hade RT igång.

Glömde säga att det är i 1080p utan dlss. Utan rt händer det också. När det inte dippar ligger ja på rätt stadig 141fps. Och efter ett par timmars spelande så tankar fps ner mot typ 80. Precis som det skulle va en minnesläcka, men att det inte används mer minne ändå.

Permalänk
Medlem

Exploiten från dying light 1 är heller inte åtgärdad. Gå in med en vän. Kasta ut nått vapen eller craftmaterial och plocka upp det samtidigt så dubbleras det och alla får det. Lägg ihop materialen med vännernas och repetera processen. Kräver timing men fungerar.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Älskar spelet!!

Var inne i ett hus nattetid och rensade zombies och lootade runt. Inser att jag har slut på de blå svamparna som håller infektionen i check men hade ett safehouse bara 75m bort och över 3 min på klockan så tänkte iaf ge det ett försök att cleara huset.

Hittar till slut the main loot room och med en minut kvar på klockan ger jag mig på låset, hard difficulty givetvis. Bryter de två första dyrkarna. Lyckas med tredje. Lootar järnet, ser på klockan 25ish sekunder kvar.

Rusar ut genom rummen i huset, tror jag vet var utgången är. Hittar rätt och kommer ut, zombies överallt. Vänder höger och springer mot safehouse. En chase börjar, stressig musik och zombievrål.

3 sekunder kvar. Kastar mig upp på taket av en bil. 2 sekunder kvar och hoppar frenetiskt mot balkongräcket upp mot det lila ljuset.

1 sekund kvar och jag häver mig över balkongräcket och aiden drar en lättnadens suck när infektionstimern resettar.

Jäklar vilken rusch

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

"INHIBITOR CONTAINER NEARBY"

Är det bara jag som är dum i huvudet men känns som att jag springer och letar i sinne typ varje gång, ibland ser jag dom på survivor sense men ibland hittar jag dom aldrig. Finns det ngt knep?

Kan tipsa om att när rösten säger det så finns den oftast inom 50M. Finns även en symbol med en siffra som indikerar hur nära du är på din HUD längst ner på skärmen.. lite till vänster, vill jag mig minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jäklar vilken rusch

Ja, det påminner mkt. om förtidens arkadspel, häftigt tempo och 100% flytande grafik, absolut älskar det här spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Hur har ni det med prestandan i spelet? Sitter på 3080 och 3800x i 1080p och ibland dippar det ner till 40-45 fps. Oftast på tak nära honungs ställena. Men även lite titt som tätt varstans.

Testat digital foundrys olika rekommenderade inställningar. Cpun:s max core use ligger runt 65% och gpun går inte över 70% när det händer, så det är ju något skumt som händer.

Och när ja spänner bågen så dippar fps:en ner med 50-75% varje gång oavsett vilka pilar ja använder o vart ja än är. Så bågen är megabuggad för mig.

Lirar i 3840x1600 med ett 3080.
Med allt på högsta utan RT/DLSS ligger jag på cirka 60-71fps.
Med allt på högsta utan RT men med DLSS Quality ligger jag på cirka 90 fps.
Med allt på högsta med RT och med DLSS Quality ligger jag på cirka 55-66 fps.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Någon som stör sig på alla friendly npc's som går runt helt random?
Vet inte hur ofta jag hoppar på någon och klubbar ned i tron om att det är en zombie

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Lirar i 3840x1600 med ett 3080.
Med allt på högsta utan RT/DLSS ligger jag på cirka 60-71fps.
Med allt på högsta utan RT men med DLSS Quality ligger jag på cirka 90 fps.
Med allt på högsta med RT och med DLSS Quality ligger jag på cirka 55-66 fps.

Verkar som prestandan är rejält svajande för olika personer. Du har mycket bättre prestanda än va digital foundry har i 1440p till o med.

Undra va det är som påverkar det.