Permalänk
Medlem

Får konstiga felkoder och PUBG kraschar

Tjena,

Har ett tag haft problem med bluescreens, och bestämde mig ikväll för att ominstallera datorn.
Gjorde det en gång förra veckan, och fick även då skumma bluescreens. Gick och köpte en ny windowskopia med tillhörande USB-minne.
Sagt och gjort, jag ominstallerade Windows, frid och fröjd. Efter tio minuter får jag bluescreen - igen.

Provade igen, och hittills har det funkat utan anmärkningar, tills jag startar PUBG. Känner igen felkoderna och undrar om det kan vara hårdvarurelaterat? Jag vet att PUBG inte är det mest väloptimerade spelet, men jag har inte haft dessa problemen tidigare.

Värt att notera är att jag och en polare provat hans delar i min dator (GPU samt RAM) för att felsöka efter ett åsknedslag, men det känns inte som att det kan vara detta, eller var jag dum i huvudet som ställde upp på det?

Min polare hade problem med en RAM-sticka, som varken min eller hans dator hittade. Däremot hittar min dator bägge av mina. Kan mina RAM-stickor ha tagit stryk, eller mitt moderkort?

I skrivande stund har jag klarat mig från bluescreen i cirka en timme, men är ändå orolig att det ska hända igen.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD 2600X
Processorkylare: Noctua NH-U9 SE2
Moderkort: ASUS PRIME B350M-A
Minne: Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz
Grafikkort: 1070Ti FE
Hårddisk: Kingston SSDNow A400 240GB, Seagate BarraCuda 2TB
Nätaggregat: Fractal Design Integra M 550W
Övrig kylning: 2X120mm insug, 1x120mm utblås
Övriga komponenter: ASUS PCE-AC56 AC1300, nätverkskort
Temperaturer: 55 grader processor med full belastning GPU 83 grader i peak vid full belastning

Någon här som kan ha någon aning om vad dessa felkoder kan betyda?

UPDATE:
Körde en memtest, och kom fram till detta.
Känns som att minnena är problemet?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Juus1: det är minnerna.

ta ut en modul och testa igen. om du inte hittar fel, testa byt modulerna och testa igen.

har du tur har du garanti på minnerna, om du har kvitton kvar. annars får du köpa nytt.

Permalänk
Medlem

@boibo: Åkte till Netonnet och fick ut två nya minnen, nu funkar datorn perfekt!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +