Permalänk
Medlem

Betalande medlem?

Hej,
Jag gillar Sweclockers som f-n och allt jobb ni gör. Men vad får ni in pengar på egentligen?
Letade men hittade inget sätt att bli betalande medlem, sponsor eller liknande. Eller ger annonserna så bra betalt att det räcker för verksamheten?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av spawnstah:

Hej,
Jag gillar Sweclockers som f-n och allt jobb ni gör. Men vad får ni in pengar på egentligen?
Letade men hittade inget sätt att bli betalande medlem, sponsor eller liknande. Eller ger annonserna så bra betalt att det räcker för verksamheten?

Hej på dig! Det finns inget sätt att bli betalande medlem i dagsläget. Det är en intressant idé och det är fler som uttryckt sitt intresse genom åren.

Vi går runt på annonser idag men annonser är en sjunkande trend kan man säga så jag är säker på att vi kommer introducera annat så småningom, som uppskattas av alla här, allt eftersom nya behov uppstår. Dessutom finns det så mycket mer att göra för communityt. Ett mer älskat swec är ett bättre swec!

Tänker du på sponsring som att stötta SweClockers rent allmänt, stötta visst redaktionellt innehåll eller något slags extra ballt medlemskap?

Det bästa du kan göra för nu är att vara med och bidra till communityt genom att skriva inlägg som uppskattas, hjälpa folk, lära ut saker, komma på våra träffar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Extra ballt medlemskap skulle vara trevligt. vet dock inte vad det skulle ge för extra perks. Symbol som visar att man är sponsor kanske räcker för 2-300kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av spawnstah:

Extra ballt medlemskap skulle vara trevligt. vet dock inte vad det skulle ge för extra perks. Symbol som visar att man är sponsor kanske räcker för 2-300kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Just det! Snart kan du också stötta oss genom SweClockers-prylar (t-shirts etc). Det blir ett jättebra sätt att visa sin stolthet över all gemenskap / kunskap som finns här :). Borde inte dröja allt för länge nu innan det dyker upp. Och tack, din feedback här värmer och sporrar oss ännu mer.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Just det! Snart kan du också stötta oss genom SweClockers-prylar (t-shirts etc). Det blir ett jättebra sätt att visa sin stolthet över all gemenskap / kunskap som finns här :). Borde inte dröja allt för länge nu innan det dyker upp. Och tack, din feedback här värmer och sporrar oss ännu mer.

Finally

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Extra ballt medlemskap skulle vara trevligt. vet dock inte vad det skulle ge för extra perks. Symbol som visar att man är sponsor kanske räcker för 2-300kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att det känns lite fånigt med någon slags statussymbol men däremot finns det ju andra sätt att premiera betalande besökare, exempelvis genom att slippa reklam, gratis annonser i marknaden, tillgång till tester och artiklar osv. och jag tycker inte heller att 200-300kr/månad är en rimlig avgift. Kostnadsmässigt anser jag det rimligt att prissätta sig i samma nivå som digitala tidsskrifter. Jag prenumererar endast på en tidning men det är en engelskspråkig tidning med internationell inriktning som kostar ca 200kr/år och det är inte riktigt jämförbart då de har en enormt mycket större målgrupp men jag tycker att det ger ett hum om vad som är rimligt att begära och jag tror att smärtgränsen för de flesta går kring 50kr/månad vilket ändå genererar 600kr per år/betalande medlem och i och med att Sweclockers troligtvis har väldigt låg overheadkostnad så går majoriteten av pengarna till Geeks AB till skillnad från traditionella prenumerationsformer.

Jag hatar själv paywalls där man måste betala för att kunna läsa artiklar om man bara vill läsa något enstaka reportage men tyvärr är det så att intäkterna från reklam minskar allt mer, särskilt när många använder reklamblockerare, och om det nu inte finns så många alternativa inkomstkällor skulle i alla fall inte jag ha något emot en månadskostnad.

Det kommer alltid att finnas folk som vägrar att betala och folk som bara vill läsa någon enstaka artikel men det kan lösas som vissa andra siter gör genom att man får ett visst antal fria artiklar men att man därefter måste registrera sig för att få ta del av resten. Sweclockers är så pass nischat att jag tror att det vore en smart inkomstkälla då många är intresserade av ämnet och gärna betalar en slant för att ta del av materialet precis som på andra siter inriktade på HiFi, sport, hemelektronik etc.

Det är rätt märkligt och ganska trist hur digitaliseringen eller rättare sagt vår syn på den tar död på många medier. Folk har inga som helst problem att troget prenumerera på specialinriktade magasin för att visa sitt stöd och bidra till dess fortsatta överlevnad men så fort samma material blir digitalt så vill ingen betala och många går till och med så långt att de blockerar den (diskreta) reklam som över huvud taget möjliggör "gratisläsandet". De flesta reflekterar inte heller över att samma reklam finns i den fysiska tidning som de ironiskt nog gärna betalar för.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av ågren:

Jag tycker att det känns lite fånigt med någon slags statussymbol men däremot finns det ju andra sätt att premiera betalande besökare, exempelvis genom att slippa reklam, gratis annonser i marknaden, tillgång till tester och artiklar osv. och jag tycker inte heller att 200-300kr/månad är en rimlig avgift. Kostnadsmässigt anser jag det rimligt att prissätta sig i samma nivå som digitala tidsskrifter. Jag prenumererar endast på en tidning men det är en engelskspråkig tidning med internationell inriktning som kostar ca 200kr/år och det är inte riktigt jämförbart då de har en enormt mycket större målgrupp men jag tycker att det ger ett hum om vad som är rimligt att begära och jag tror att smärtgränsen för de flesta går kring 50kr/månad vilket ändå genererar 600kr per år/betalande medlem och i och med att Sweclockers troligtvis har väldigt låg overheadkostnad så går majoriteten av pengarna till Geeks AB till skillnad från traditionella prenumerationsformer.

Jag hatar själv paywalls där man måste betala för att kunna läsa artiklar om man bara vill läsa något enstaka reportage men tyvärr är det så att intäkterna från reklam minskar allt mer, särskilt när många använder reklamblockerare, och om det nu inte finns så många alternativa inkomstkällor skulle i alla fall inte jag ha något emot en månadskostnad.

Det kommer alltid att finnas folk som vägrar att betala och folk som bara vill läsa någon enstaka artikel men det kan lösas som vissa andra siter gör genom att man får ett visst antal fria artiklar men att man därefter måste registrera sig för att få ta del av resten. Sweclockers är så pass nischat att jag tror att det vore en smart inkomstkälla då många är intresserade av ämnet och gärna betalar en slant för att ta del av materialet precis som på andra siter inriktade på HiFi, sport, hemelektronik etc.

Det är rätt märkligt och ganska trist hur digitaliseringen eller rättare sagt vår syn på den tar död på många medier. Folk har inga som helst problem att troget prenumerera på specialinriktade magasin för att visa sitt stöd och bidra till dess fortsatta överlevnad men så fort samma material blir digitalt så vill ingen betala och många går till och med så långt att de blockerar den (diskreta) reklam som över huvud taget möjliggör "gratisläsandet". De flesta reflekterar inte heller över att samma reklam finns i den fysiska tidning som de ironiskt nog gärna betalar för.

Wow, tack för kanonbra feedback! Jag håller med dig i mångt och mycket. Just nu tror jag på en modell som tar hänsyn till medlemmars olikheter i betalviljan. Någon vill finansiera communityt genom att se annonser, någon vill slippa annonser, någon vill få mervärden och en annan vill handla mycket merch. Det här behöver man möta och är en förutsättning för att sajter likt denna ska finnas kvar och förbättras.

Det är bara en tidsfråga innan detta blir verklighet, det som ställt till det för oss som genuint vill skapa kvalitet och bygga starka nischade communities som genererar kunskap har varit att det finns ett par enstaka drakar / plattformar (Google, Facebook etc) som har gjort det svårt för oss att utvecklas både kommersiellt och kring läsarnas engagemang parallellt med att folk inte konsumerar information som för bara något år sedan. I och med saker som GDPR och stärkt integritet på nätet där man åter igen sätter oss människor i centrum tror jag att det kommer skapas nya möjligheter där kvalitet premieras och betalviljan ökar. Är personligen mättad på allt brus och dålig användarupplevelse och är nog inte ensam.

Ser positivt på framtiden med stor spänning men innan dess kommer fler redaktionella och nördiga sajter försvinna! Jag och alla vi på företaget Geeks vill skapa något som andra geeks vill vara del av, stötta men också att det ger tillbaka till alla genom all kunskap och saker vi kan göra tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående om att den övre smärtgränsen för kostnader känns som att den ligger under eller nära 50kr/månad. Hade nog nästan sagt 25kr/månad som lämpligt.

Har sett att LinusTechTips kör sin egen plattform floatplane som kostar 2.99USD/månad vilket känns som ett någorlunda riktmärke i min mening. De verkar använda tjänsten för att visa upp saker tidigare till de som betalar och det känns helt ok i min mening. Ett innehåll som jag själv tycker är otroligt värdefullt är alla roliga saker på Sweclockers extrakanal på youtube. Det känns som en typisk extragrej jag kan tycka är så långt ifrån ordinarie verksamhet att det skulle vara ok att köra en floatplane variant på och släppa t.ex. hemma hos videos från mässor under tiden mässan pågår för betalande medlemmar och 1-2 veckor senare för alla. Samma sak går nog att säga om de livestreams som redaktionen (inte geeks gaming!) gör på youtube, kan tänka mig att de är rätt långt ifrån den primära verksamheten men samtidigt kan det ju vara tråkigt för de som streamar att få färre som tittar och chattar live. Viktigt tycker jag är att tester av nya CPU/GPU aldrig någonsin läggs bakom en betalvägg eller fördröjning så att informationen kommer ut senare än NDA släpper. Det tror jag skulle splittra communityn på tok för mycket.

Jag har själv aldrig stört mig på reklamen på sweclockers och skulle gärna se att även betalande medlemmar kan välja att fortsätta visa reklam för att ge lite extra om det någonsin blir aktuellt med reklamfritt för betalande medlemmar. Viktigt i det fallet tycker jag är att inga extra fördelar ska ges för att fortsätta visa reklam utan det ska vara upp till var och en utan påtryckningar.

En flyktig tanke är att ni kanske inte ska införa ett betalt medlemskap för just sweclockers utan snarare för hela Geeks, jag är själv inte särdeles intresserad av t.ex. 99 och FZ men har faktiskt börjat följa den senare nu när Emil har gjort massa videos med Calle under E3 då det givit mig en naturlig väg in.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

mina 200-300 var underförstått per år, inte månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj