Moderkort eller CPU död. Ev. fel av Inet

Permalänk
Medlem

Moderkort eller CPU död. Ev. fel av Inet

Tjenare SweC!

För ett par veckor sen så startade inte längre min dator. Helt stendöd. Plockade isär allt och felsökte alla delar. Kom fram till att det måste vara moderkortet (MSI Z270M Mortar) eller CPU(i7 7700K).
Alla andra delar som PSU, RAM, lagringsdiskar mm. är testade och fungerar i andra datorer.

Moderkortet lyser inte, CPU blir inte varm, fläktar startar inte, absolut ingenting händer när man trycker på knappen/kortsluter pinsen på moderkortet. Har testat alla minnesplatser med olika minnen, försökt starta upp systemet utanför chassit och även plockat ur CMOS batteriet. Har testat flera nätagg.
Hittar heller inga tecken på kortslutning. Inget sot och inget som luktar/ser bränt ut.
Även sockeln med alla pins är hel.

Inga som helst livstecken. Inget snurrar eller låter.

Testade även att försöka ladda mobilen genom USB-uttagen på moderkortet då jag vet att det alltid finns ström där även om datorn är avstängd. Men inte ens det fungerar.
För att se så det inte var CPU som sabbade strömförsörjningen så plockade jag även ur den och RAM. Men fortfarande verkar det inte gå någon ström genom moderkortet.

Efter allt detta skickade jag in moderkortet på RMA till Inet som tog över 15 arbetsdagar på sig för att ens börja felsöka. Sen får jag ett samtal av dom där de säger att moderkortet fungerar helt felfritt. Jag behöver inte betala någon serviceavgift heller. Den var dom snälla och bjussade på, undra varför?
Får hem moderkortet och precis som innan så är det inget som startar. Startade om hela felsökningsproceduren och kom åter igen fram till att det är moderkortet då det inte verkar ta emot någon ström.

Börjar undra om Inet ens felsökte mitt moderkort eller bara glömde av det och skickade tillbaka det(därav fri service). Vet inte hur noga Inet läste mitt mail heller då dom bad mig göra samma felsökning som jag skrev att jag gjort.
Ska försöka få tag i en multimeter för att kolla om det ens går ström genom moderkortet.

Har ni några andra förslag/idéer om vad som kan vara fel? Borde jag skicka in moderkortet på en ny RMA?

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Kan vara så att moderkortet är helt felfritt med, för att Inet ska hitta problemet åt dig behöver du skicka in hela din dator på service. Du kan nog stryka moderkortet ur ekvationen i felsökningen. Har du missat något annat enkelt? Kanske till och med distanserna mellan moderkort och chassit? Eller att RAM modulerna inte är itryckta ordentligt, nya moderkort brukar ha styva kontakter. etc etc. Men moderkortet är det nog inget fel på om Inet säger så.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill Har testat utanför chassit med olika nätagg & minnen.
Går ju inte ens ström genom moderkortet när nätagget är inkopplat och igång. Hade det gjort det så hade t.ex. mobilen börjat ladda genom USB-portarna så fort jag slår på nätagget.

Har ingen annan CPU att testa med heller för att se om det är där felet ligger.

Grejen är ju att om jag kör moderkortet helt utan något ikopplat förutom 24pin, 1 fläkt och PC-speaker på moderkortet så händer ju fortfarande ingenting. Även utan CPU och minne så ska fläktarna varva upp och speakern ge felkoder. Men moderkortet verkar inte ens ta emot ström.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Har aldrig stött på nåt liknande så detta är en ren gissning, men kolla din 24-pins kontakt på moderkortet efter brutna/böjda pins/kontaktdon som lossnat. Reagerar inte ens moderkortet på 5V standbyspänning måste något vara fel med strömförsörjningen. Förstår bara inte varför Inet lyckades få igång den med en annan PSU, om det verkligen stämmer vilket annars skulle vara väldigt tråkigt för deras förtroendevärdighet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Ja det låter knas, även om man glömmer bort CPU 4/8-pins kontakterna bör moderkortet dra igång. MSI kanske har något skydd ifall man glömt dem? Sist jag hade en MSI bräda var Socket 939 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Tjenare SweC!

För ett par veckor sen så startade inte längre min dator. Helt stendöd. Plockade isär allt och felsökte alla delar. Kom fram till att det måste vara moderkortet (MSI Z270M Mortar) eller CPU(i7 7700K).
Alla andra delar som PSU, RAM, lagringsdiskar mm. är testade och fungerar i andra datorer.

Moderkortet lyser inte, CPU blir inte varm, fläktar startar inte, absolut ingenting händer när man trycker på knappen/kortsluter pinsen på moderkortet. Har testat alla minnesplatser med olika minnen, försökt starta upp systemet utanför chassit och även plockat ur CMOS batteriet. Har testat flera nätagg.
Hittar heller inga tecken på kortslutning. Inget sot och inget som luktar/ser bränt ut.
Även sockeln med alla pins är hel.

Inga som helst livstecken. Inget snurrar eller låter.

Testade även att försöka ladda mobilen genom USB-uttagen på moderkortet då jag vet att det alltid finns ström där även om datorn är avstängd. Men inte ens det fungerar.
För att se så det inte var CPU som sabbade strömförsörjningen så plockade jag även ur den och RAM. Men fortfarande verkar det inte gå någon ström genom moderkortet.

Efter allt detta skickade jag in moderkortet på RMA till Inet som tog över 15 arbetsdagar på sig för att ens börja felsöka. Sen får jag ett samtal av dom där de säger att moderkortet fungerar helt felfritt. Jag behöver inte betala någon serviceavgift heller. Den var dom snälla och bjussade på, undra varför?
Får hem moderkortet och precis som innan så är det inget som startar. Startade om hela felsökningsproceduren och kom åter igen fram till att det är moderkortet då det inte verkar ta emot någon ström.

Börjar undra om Inet ens felsökte mitt moderkort eller bara glömde av det och skickade tillbaka det(därav fri service). Vet inte hur noga Inet läste mitt mail heller då dom bad mig göra samma felsökning som jag skrev att jag gjort.
Ska försöka få tag i en multimeter för att kolla om det ens går ström genom moderkortet.

Har ni några andra förslag/idéer om vad som kan vara fel? Borde jag skicka in moderkortet på en ny RMA?

Har haft detta problem en gång för några år sen, felet var en av chassiets USB kontakter som var kortslutet = hände inte ett jota fören man drog ut USB kabeln mellan chassi och moderkort, lite knepigt fel som man kanske inte tänker på eller testar, tog mig en stund o komma fram till problemet iallafall....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson Men det fungerade efter att du drog ur sladden?
Har liksom inte så mycket som kan kortsluta utanför chassit annat än kablarna från nätagget.

@Niczo Får ta och kolla över moderkortets kontakter lite mer. Ska se om jag kan få lånat en multimeter imorgon också för att kolla 24pin och 8pin EPS på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter som nätagg om inget händer och standby 5V saknas i t ex USB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Japp fungerade felfritt efter kopplat loss USB sladden.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Hur menar du då? För jag kan ju ladda mobilen genom USB i både min htpc och i tjejens dator när dom är avstängda. Har även gjort det förut på detta moderkortet.

Nätagget till min huvuddator har jag testat i tjejens dator och min htpc.
Har haft totalt 3 olika nätagg att testa runt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makarickiri:

@DavidtheDoom Hur menar du då? För jag kan ju ladda mobilen genom USB i både min htpc och i tjejens dator när dom är avstängda. Har även gjort det förut på detta moderkortet.

Nätagget till min huvuddator har jag testat i tjejens dator och min htpc.
Har haft totalt 3 olika nätagg att testa runt med.

Missade en rad i ditt första inlägg.
Om samtliga andra komponenter utom CPU eller moderkort fungerar och är testade samt moderkortet är verifierat fungerande hos Inet så bör det rimligtvis vara processorn.

Antingen skickar du in processorn på ett garantiärende. Eller så pröjsar du för felsökning på flera komponenter samtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ser i din sig att du har delidad processor så är ju mycket troligt att det är något med den..tycker ju visserligen att någon power led på moderkortet skulle lysa för det. Men det vore bra att testa processorn i en annan dator ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Okej.
Jag har nu testat moderkortet med en multimeter. Moderkortet tar emot 5V standby men ändå kan jag inte ladda genom USB. När jag mäter på grå kabel(PWR_OK) så får jag inget värde alls och den ska vara på över 2.5V för att sedan droppa till 0V när man kortsluter Reset_SW.
Grön kabel (PS_ON) ligger på 5V (den ska ligga mellan 3V-5V).

Kopplar jag in nätagget i min htpc får jag rätt värden och allt startar upp utan problem.
Testade även med mitt nätagg från htpc'n men fick samma konstiga värden som med det vanliga nätagget.

Testerna är gjorda med moderkort ovanpå sin kartong, 24pin ATX och 8pin EPS 12V.
Testade även med och utan CPU men värdena var identiska med varandra.

Alla kontakter ser hela och fina ut med alla pins kvar.

Händer fortfarande ingenting när jag kortsluter pinsen på moderkortet för att starta upp systemet. Lika dött och tyst som innan. ._.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@makarickiri: Om du plockar loss CPU:n ur HTPC:n får du samma beteende?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Plockar jag loss CPU ur htpc'n så får jag 0V värde på grå kabel (PWR_OK).

Men jag lyckades få några livstecken nu. Jag kortslöt grön kabel med jord och då började alla fläktar snurra och moderkortet började lysa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makarickiri:

@DavidtheDoom Plockar jag loss CPU ur htpc'n så får jag 0V värde på grå kabel (PWR_OK).

Men jag lyckades få några livstecken nu. Jag kortslöt grön kabel med jord och då började alla fläktar snurra och moderkortet började lysa.

Har du försökt starta med startknappen på chassit eller genom att kortsluta benen på F-headern?
Inte ovanligt att startknappen pajar på chassin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Jag kortsluter benen på själva moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Tänkte kanske att det kunde vara CPU med flytande metall som kortslutit som nämnts tidigare i tråden.
Men igår när jag delidade på nytt för att kolla spreaden så låg den flytande metallen helt perfekt. Inte en gnutta hade runnit över på PCB.
Så den kan ju inte ha kortslutit sig av den anledningen.

Börjar fundera på om det har blivit överspänning någonstans. Kanske dåliga uttag i väggen?

Datorn var ju avstängd under hela natten och dagen därpå. Sen när jag skulle starta så hände ingenting.
Känns ju bara konstigt att den kortsluter sig och dödar en komponent när den är avstängd och bara har 5V standby att tillgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Moderkortet tar emot 5V standby men ändå kan jag inte ladda genom USB.

Jag är inte helt 100% säker, men moderkort "ska" först ha startats, efter att de varit strömlösa, för att USB'n ska ha ström. Alltså, nytt i låda, inkopplat på PSU med CPU osv, inget i USB'n, starta, och stäng av, ström på USB, strömavbrott, helt plötsligt ingen ström på USB'n igen, starta och stäng av, ström tillbaka i USB porten.

Jag hade köpt, eller lånat en billig CPU för att testa om det är moderkort eller CPU som spökar. Det är mycket vanligare att moderkort bara slutar fungera, än att CPU'er gör det. En billig CPU, för att även om risken är liten finns det alltid en chans att moderkort & CPU har slutat fungera, och att CPU'n slutat fungera för att moderkortet gör något dumt, så att säga. Inte läge att stoppa i någons 12gHz klockade 7700K som "test" cpu med andra ord.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte helt 100% säker, men moderkort "ska" först ha startats, efter att de varit strömlösa, för att USB'n ska ha ström. Alltså, nytt i låda, inkopplat på PSU med CPU osv, inget i USB'n, starta, och stäng av, ström på USB, strömavbrott, helt plötsligt ingen ström på USB'n igen, starta och stäng av, ström tillbaka i USB porten.

Jag hade köpt, eller lånat en billig CPU för att testa om det är moderkort eller CPU som spökar. Det är mycket vanligare att moderkort bara slutar fungera, än att CPU'er gör det. En billig CPU, för att även om risken är liten finns det alltid en chans att moderkort & CPU har slutat fungera, och att CPU'n slutat fungera för att moderkortet gör något dumt, så att säga. Inte läge att stoppa i någons 12gHz klockade 7700K som "test" cpu med andra ord.

Angående USB vid standby så antar jag att det borde fungera då det fungerar utan bekymmer i tjejens dator och i min htpc. Då har jag stängt av PSU och tömt på ström. Sen kopplat i mobil+sladd och därefter slått på switchen på PSU.
I bägge fallen har mobilen börjat ladda direkt utan att datorn har varit igång innan. Möjligt att Z270 inte fungerar så men det kan jag ju liksom inte testa nu :/

Sen är jag redan på jakt efter nåt billigt att slänga in som ersättare. Antingen nån billig Celeron eller nedgradera till en begagnad i5 tills jag byter plattform helt & hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering.

Fick tag i en annan CPU att testa med (i5 7400) och precis som med min i7 så var allt stendött.
Sen från ingenstans efter startförsök 672 så kom jag in i BIOS med min i5. Testade då med min i7 och kom då in på andra försöket. Testade en tredje gång, allt är dött. För att sen på fjärde försöket starta upp igen. Har även testat med annat nätagg för att återigen säkerställa att det inte är där felet ligger.
Så nu verkar det som jag har köpt en CPU i onödan?
Datorn startar lite när den själv känner för det.

Så hur f*n lyckades Inet få den att starta +50ggr i rad utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii