Billigt VR alternativ, kommer det funka?

Permalänk
Medlem

Billigt VR alternativ, kommer det funka?

Har köpt en Intel 8600k och fick Spelkupong - Intel Spring VR Ready och har nu följande VR spel på steam:

Raw Data
Sprint Vector
Arizona Sunshine
Interkosmos
Breakroom
Redout

Nu är man ju sugen på att testa VR men är så jävla dyrt.

Någon som vet om det kommer funka med en Andersson VRG 1.0 från NetOnNet med en Moto G5 Plus (Har gyroskop) och Riftcat - Vridge + en sån här: https://www.amazon.co.uk/Virtoba-Control-Bluetooth-Controller... ? Eller måste man ha kontroller med "motion"?

Är speciellt sugen på Arizona Sunshine.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Arizona Sunshine kräver mig veterligen motion controllers. Tror det står på varje spels Steam-sida vilka "inputs" som stöds.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Såg nu att Gear VR har "Integrerade komponenter - Accelerometer, gyroskop, avståndssensor" det har ju inte den billiga ja nämnde från NetOnNet, behöver man sånt också även om telefonen har de sensorerna?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Arizona Sunshine kräver mig veterligen motion controllers. Tror det står på varje spels Steam-sida vilka "inputs" som stöds.

Det står bara " VR Headset required, 2x USB 3.0 ports" på Arizona Sunshine, det står inte ens specificerat att man behöver just t.ex Oculus rift eller HTC vive som det gör på vissa utan det står bara "VR headset". Kan inte se något om inputs.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Det står bara " VR Headset required, 2x USB 3.0 ports" på Arizona Sunshine, det står inte ens specificerat att man behöver just t.ex Oculus rift eller HTC vive som det gör på vissa utan det står bara "VR headset". Kan inte se något om inputs.

På steam står det ex

"Styrning

Spårade rörelsekontroller"
Vilket jag tolkar som ex de som följer med Vive.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På steam står det ex

"Styrning

Spårade rörelsekontroller"
Vilket jag tolkar som ex de som följer med Vive.

Ahh nu såg jag det, kollade bara på systemkrav innan och där uppe högst upp där det står, "Notis: Kräver ett VR-headset. För mer information, se supportsektionen för VR." Så tänkte att det kanske funkade med andra med men om man kollar där du menar står det ju att den bara stödjer vive, rift och windows mixed reality och sen det där med styrning som du nämner, såg inte det först, det har stått där uppe där det bara står "Kräver ett VR-headset" på Arizona Sunshine typ "Kräver Oculus rift eller HTC Vive" på andra spel har jag sett. Men men, det kanske funkar med Vridge ändå om man hittar några billiga motion controllers?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Tror ni det skulle funka med typ en sån här https://www.ebay.com/itm/3DOF-Bluetooth-Motion-Controller-Fur... ?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Är du sugen på vr rekommenderar jag dig att leta beg Vive eller occulus sett flera för under 4000kr. De mobillösningar jag provat har inte varit så imponerande men då har jag inte testat något modernare än den samsung bundlade s7 med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera att VR genom en mobiltelefon kommer vara en rätt sunkig upplevelse, och vad jag vet finns det ingen tillgänglig produkt för att använda 6DOF kontroller (ex. Vives, Oculus Touch, eller Windows MRs kontroller) kombination med det och SteamVR. Jag skulle rekommendera att du kolla på begagnat Oculus, Vive eller ett Windows MR headset istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är du sugen på vr rekommenderar jag dig att leta beg Vive eller occulus sett flera för under 4000kr. De mobillösningar jag provat har inte varit så imponerande men då har jag inte testat något modernare än den samsung bundlade s7 med.

Skrivet av SeeKer3Million:

Jag kan garantera att VR genom en mobiltelefon kommer vara en rätt sunkig upplevelse, och vad jag vet finns det ingen tillgänglig produkt för att använda 6DOF kontroller (ex. Vives, Oculus Touch, eller Windows MRs kontroller) kombination med det och SteamVR. Jag skulle rekommendera att du kolla på begagnat Oculus, Vive eller ett Windows MR headset istället.

Såg några Oculus Rift DK2 på blocket för mellan 800-1200kr, är det nåt att ha? Vad är det för skillnad mot det vanliga?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är du sugen på vr rekommenderar jag dig att leta beg Vive eller occulus sett flera för under 4000kr. De mobillösningar jag provat har inte varit så imponerande men då har jag inte testat något modernare än den samsung bundlade s7 med.

Man får ju sprillans nya Oculus idag för under 5000kr i flertalet butiker så det borde vara billigare begagnade. 4000kr är enligt mig dyrt för ett par begagnade.

Ska bli intressant vad som händer när gen 2 dyker upp.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Jag kan garantera att VR genom en mobiltelefon kommer vara en rätt sunkig upplevelse, och vad jag vet finns det ingen tillgänglig produkt för att använda 6DOF kontroller (ex. Vives, Oculus Touch, eller Windows MRs kontroller) kombination med det och SteamVR. Jag skulle rekommendera att du kolla på begagnat Oculus, Vive eller ett Windows MR headset istället.

Måste man ha 6DOF för att det ska funka överhuvudtaget eller går det med 3DOF med om man bara vill testa? Är det så att 6DOF bara ger en bättre upplevelse eller funkar det inte alls annars med vissa spel?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Måste man ha 6DOF för att det ska funka överhuvudtaget eller går det med 3DOF med om man bara vill testa? Är det så att 6DOF bara ger en bättre upplevelse eller funkar det inte alls annars med vissa spel?

Du kommer väl kunna starta de flesta spel och se dig omkring, men allt som är anpassat för roomscale och interaktion med kontrollerna blir nog i stort sett ospelbart. Mycket av grejen med VR är just den kompletta upplevelsen där du kan stå, gå, hoppa och röra på dig fritt i spelvärlden. Arizona Sunshine som du nämner kommer inte fungera utan 6DOF kontroller exempelvis, hela processen att fysiskt sikta, ladda om, etc är en för stor del av spelet för att anpassas till någon annan plattform utan de möjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Du kommer väl kunna starta de flesta spel och se dig omkring, men allt som är anpassat för roomscale och interaktion med kontrollerna blir nog i stort sett ospelbart. Mycket av grejen med VR är just den kompletta upplevelsen där du kan stå, gå, hoppa och röra på dig fritt i spelvärlden. Arizona Sunshine som du nämner kommer inte fungera utan 6DOF kontroller exempelvis, hela processen att fysiskt sikta, ladda om, etc är en för stor del av spelet för att anpassas till någon annan plattform utan de möjligheterna.

Borde inte 3DOF funka med spel som har "Sittande" som "Spelområde" på Steam i alla fall?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Borde inte 3DOF funka med spel som har "Sittande" som "Spelområde" på Steam i alla fall?

Nja, för det första är kontrollen du länkade inte till för SteamVR utan Googles Daydream, så du kommer inte kunna använda den i SteamVR. Utan kontroll skulle du kunna spela titlar anpassade för en gamepad eller tangentbord, men då begränsar du dig rejält i utbud till typ racingspel och simulatorer, och missar lite grejen med VR. Jag skulle säga att det är allt eller inget, VR är sjukt coolt, men det måste vara väl fungerande och den hela upplevelsen för att vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Nja, för det första är kontrollen du länkade inte till för SteamVR utan Googles Daydream, så du kommer inte kunna använda den i SteamVR. Utan kontroll skulle du kunna spela titlar anpassade för en gamepad eller tangentbord, men då begränsar du dig rejält i utbud till typ racingspel och simulatorer, och missar lite grejen med VR. Jag skulle säga att det är allt eller inget, VR är sjukt coolt, men det måste vara väl fungerande och den hela upplevelsen för att vara det.

Aha okej. På Microsoft Store står det med "Xbox controller or gamepad" på input på Arizona Sunshine men inte på Steam.. Konstigt. Det enda VR spelet jag har annars som stödjer gamepad och keyboard verkar vara Redout. Har aldrig funderat på VR innan men fick ju flera VR spel gratis nu med processorn så är bara sugen på att testa lite men ingen lust att lägga ut massa pengar på det. Har redan en Andersson VRG 1.0 från NetOnNet till mobilen och har väl egentligen inte lust att lägga mer än ett par hundra på typ en billig kontroll och priset för VRidge i sånt fall. Min dator är inte ens byggt för VR heller egentligen den landar under gult område "kapabel" på prestanda testet och inte under grönt "redo" p.g.a. att jag bara har ett Gtx 1050 Ti just nu så då känns det inte så värt att lägga mycket pengar på det heller.

Förresten min telefon har Proximity sensor, Accelerometer och Gyroscope men inte kompass av någon konstig anledning, kan det förstöra när det kommer till VR?

Hur kommer det sig att kontrollen inte skulle funka med Steam förresten? Man kopplar den ju bara till mobilen med bluetooth och så länge den har rätt funktioner (motion) så borde det väl funka?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Avstängd

Telefon VR och riktigt VR är inte i närheten av varandra. Fast du verkar ha den uppfatningen
Arizona Sunshine är ett spel byggt för riktigt VR och roomscale till på det. Så tvekar starkt att du kommer få det att fungera på nån telefon och billiga kontroller.

Som flera andra redan påpekat vill du ha riktig VR så köp det, lossnar ganska billigt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Aha okej. På Microsoft Store står det med "Xbox controller or gamepad" på input på Arizona Sunshine men inte på Steam.. Konstigt. Det enda VR spelet jag har annars som stödjer gamepad och keyboard verkar vara Redout. Har aldrig funderat på VR innan men fick ju flera VR spel gratis nu med processorn så är bara sugen på att testa lite men ingen lust att lägga ut massa pengar på det. Har redan en Andersson VRG 1.0 från NetOnNet till mobilen och har väl egentligen inte lust att lägga mer än ett par hundra på typ en billig kontroll och priset för VRidge i sånt fall. Min dator är inte ens byggt för VR heller egentligen den landar under gult område "kapabel" på prestanda testet och inte under grönt "redo" p.g.a. att jag bara har ett Gtx 1050 Ti just nu så då känns det inte så värt att lägga mycket pengar på det heller.

Förresten min telefon har Proximity sensor, Accelerometer och Gyroscope men inte kompass av någon konstig anledning, kan det förstöra när det kommer till VR?

Hur kommer det sig att kontrollen inte skulle funka med Steam förresten? Man kopplar den ju bara till mobilen med bluetooth och så länge den har rätt funktioner (motion) så borde det väl funka?

Grejen med kontrollen är att den endast gör 3DOF, vilket innebär rotation kring tre axlar. För att i teorin kunna användas med SteamVR och de flesta VR-spel på marknaden krävs 6DOF, rotation kring tre axlar och rörelse längs dessa tre axlar, för att kunna bestämma position i spelvärlden utöver rotation.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ skulle vara att du provar en VR Arkad, eller kanske lägger upp en annons här på sweclockers om någon vill ge dig en demo.