Permalänk

Hittar inte tom ssd i ny bygge

Har tagit mod till mig och byggt min första dator med lite budget delar. Alt botar nu efter att jag tar bort cmos batteriet (ska köpa nytt) och sätter I det igen.

Det riktiga problemet är att min ssd inte hittas i varken bios eller under instalation av windows. Köpte ssd här på marknaden. Den råsa sata sladden sitter i jag har testat flera kontakter från psu:n för ström.

Usb:n jag ska installera Windows från syns x2 både som disk och uefi disk. Läst något om att man ska testa cms för att även visa icke uefi diskar.

Går det att koppla på vilken ström sladd som helst från psu:n?
Jag har testat olika sata porter.

Moderkort asus h81m-k

Permalänk

Du har fyra SATA portar (2 st. SATA 6Gb Gula och 2 st. SATA 3Gb Mörkbruna) på moderkortet.
Prova både gul och mörkbrun port för SSD-enheten.

Vilken strömsladd som helst som passar SSD-enheten går bra.

Prova knappen "Avancerat Läge" upptill i bild. Där finns fler inställningar under boot-fliken.
Längst ner har du "Hard drive priority" där du kanske kan se och välja SSD enheten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du har fyra SATA portar (2 st. SATA 6Gb Gula och 2 st. SATA 3Gb Mörkbruna) på moderkortet.
Prova både gul och mörkbrun port för SSD-enheten.

Vilken strömsladd som helst som passar SSD-enheten går bra.

Prova knappen "Avancerat Läge" upptill i bild. Där finns fler inställningar under boot-fliken.
Längst ner har du "Hard drive priority" där du kanske kan se och välja SSD enheten.

Har testa de olika sata portarna. Priorityn som du ser på bilden är min usb 2 gånger. Windows 10 ligger på och den är boot bar.

Ska testa den i min main-dator imorgon om den ens fungerar.

Hittade denna tråd:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?96196-I-need-advice...

Kan vara relaterat till mitt problem.

Permalänk

Och vad är det med moderkorts batteriet. Datorn fungerade om och om igår. Nu på morgonen när jag skulle starta hände inget. Jag ploppa ut batteriet och satte tebax de och alt fungerade direkt.

Datorn hadde varit utan ström under natten.

Byta batteri?

Permalänk

Batteriets syfte är att behålla dina BIOS-inställningar även då datorn blivit strömlös.
Du kan köra utan batteriet men stänger du av nätaggregatet så får du standardinställningarna.

Ditt problem är troligast att någon inställning i BIOS (minnes klockning eller dylikt) inte fungerar i nästa uppstart med gjorda inställningar, eller att BIOS minnet blivit korrupt på grund av låg batterispänning. Skall vara 3V och ger problem under 2.5V.

För att återställa BIOS-minnet så brukar man koppla ihop två stift på moderkortet (CLRTC -bygel) eller ploppa ut batteriet...
Därför startar datorn utan batteriet med därmed helt återställda värden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Hittade denna tråd:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?96196-I-need-advice...

Kan vara relaterat till mitt problem.

Kan vara en orsak ja, CSM Compatibility Support Module.
Advanced > boot > CSM.

Eller achi.
Eller uppdatera BIOS.

https://www.asus.com/Motherboards/H81MK/HelpDesk_BIOS/

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

@Titane:

Csm va redan aktiverat. Testat alla sata portar nu. Mitt andra bygge är mini itx men ska försöka komma åt någon kontakt.

Permalänk

det var ssd:n. Köpt ny och alt funkar som det ska.