Nvidia: "4K-skärmar med 144 Hz, G-Sync och HDR kommer i maj"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "4K-skärmar med 144 Hz, G-Sync och HDR kommer i maj"

Efter mycket om och men bekräftar Nvidia att de nya premiumskärmarna med 4K, 144 Hz, HDR och G-Sync lanseras i slutet av maj. Det bjuds även på en uppdatering för BFGD-konceptet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Någon som ska förboka?
Är sugen men ja vet inte om jag har plats

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Dagen skärmar med dessa specifikationer finns att köpa för motsvarande 10 000:- i dagens pengavärde kan jag tänka mig att slå till. Tills dess får min X34A tappert kämpa vidare

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Får man mängdrabatt om man köper 3st?
Nå dessa svindyra skärmar driver på utvecklingen för skärmar som vi andra har råd att köpa.

Btw så vill jag ha ett grafikkort som håller stadiga 144fps i 4k.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera PG279Q?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Trodde dom var övertygade att skärmarna skulle komma i april..

Permalänk
Medlem

Okej, men Nvidias "matchande" gpuer som ska kunna driva dessa monster, när kommer dom? Kom igen nu Nvidia, ge oss lite konkreta tidsramar!

För övrigt känns det som att skärmutvecklingen har börjat komma igång på allvar nu, kul! Minns alla trådar för ungefär 3-4 år sedan beklagade vi oss alltid över hur snabbt utvecklingen av mobilskärmar gick, men att skärmar till desktop fortfarande var undermåliga. Nu verkar det ha lossnat en del tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

G-Sync är proprietär och funkar bara med grafikkort från Nvidia.
Jag vill ha något mer universellt som VESA Adaptive-Sync standarden så att den fungerar oavsett tillverkare av grafikkort.
Eller både G-Sync och AMD FreeSync stöd.

Kommer dom ha någon instegs låtsas HDR som bara är HDR på pappret, eller kommer dom ha riktig HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Okej, men Nvidias "matchande" gpuer som ska kunna driva dessa monster, när kommer dom? Kom igen nu Nvidia, ge oss lite konkreta tidsramar!

För övrigt känns det som att skärmutvecklingen har börjat komma igång på allvar nu, kul! Minns alla trådar för ungefär 3-4 år sedan beklagade vi oss alltid över hur snabbt utvecklingen av mobilskärmar gick, men att skärmar till desktop fortfarande var undermåliga. Nu verkar det ha lossnat en del tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att de delvis redan är här, men att dagens spel är så dåligt optimerade Dags att sätta press på utgivare så utvecklare får mer tid till finjustering!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Känns som att de delvis redan är här, men att dagens spel är så dåligt optimerade Dags att sätta press på utgivare så utvecklare får mer tid till finjustering!

Sådant gör självklart viss skillnad, men jag vill ändå påstå att det saknas kort som kan driva 4K i 144 fps stabilt. En bra början hade varit att avtäcka när ampere/turing ska släppas

Permalänk
Inaktiv

Denna finns redan ute på marknaden (43" IPS, 4K, 120Hz), inte med G-sync dock:
https://www.pcgamer.com/the-first-4k-120hz-monitor-arrives-wi...

EDIT: Såg att swec redan postat den nyheten

Permalänk
Medlem

Vad ska man kunna spela i 4K @ 144 Hz? Minecraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska man kunna spela i 4K @ 144 Hz? Minecraft?

Idag inte många men om 5 år går det säkert spela många spel i 144 Hz @ 4k och då är det ju bra att skärmarna har funnits ett tag och priset hunnit sjunka till mer rimliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska man kunna spela i 4K @ 144 Hz? Minecraft?

CS:GO kan jag tänka mig. I övrigt ligger nog skärmarna lite i överkant mot vad dagens grafikkort klarar av att prestera, men utvecklingen går framåt. Alla spel är inte tungdrivna, Destiny 2 t ex har jag fått cappa till 143fps i 1440p med maxinställningar. Den ligger under 100 i vissa tillfällen givetvis.

I övrigt så är det jävligt dyrt att vara early adopter och det känns ju lite som en stor risk att köpa en sån här skärm innan man vet vad nästa generations grafikkort presterar och kostar. 25k för en skärm och antagligen 8-10k för nästa generations kort är väldigt mycket pengar. Men det är klart, har man ekonomin så varför inte

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det vore ju nice om Nvidia chockade oss och släppte sin nya serie i samband. Jag är rätt säker på att det inte kommer hända men man kan ju önska och drömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Och fortfarande bara 27". Ge mig den specen i 40" istället

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror på det när jag ser det. Asus säger juni för sin skärm och Acer säger juli, så undrar vilken det är som faktiskt släpps i maj.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Känns som att de delvis redan är här, men att dagens spel är så dåligt optimerade Dags att sätta press på utgivare så utvecklare får mer tid till finjustering!

Vilka då om jag får fråga? Räknas verkligen Titan som kort som gemene man har råd med? Eller är kravet "Low" inställningar? Hur kul är det liksom. Jag tycker personligen att det krävs en hel del tweakande för att få ut 4K/60fps på ett 1080Ti och samtidigt bibehålla så mycket ögongodis som möjligt. En hel drös spel anser jag inte ens vara spelbara i 4K om man inte vill att de ska se ut som skräp.

Skrivet av trickeh2k:

CS:GO kan jag tänka mig. I övrigt ligger nog skärmarna lite i överkant mot vad dagens grafikkort klarar av att prestera, men utvecklingen går framåt. Alla spel är inte tungdrivna, Destiny 2 t ex har jag fått cappa till 143fps i 1440p med maxinställningar. Den ligger under 100 i vissa tillfällen givetvis.

I övrigt så är det jävligt dyrt att vara early adopter och det känns ju lite som en stor risk att köpa en sån här skärm innan man vet vad nästa generations grafikkort presterar och kostar. 25k för en skärm och antagligen 8-10k för nästa generations kort är väldigt mycket pengar. Men det är klart, har man ekonomin så varför inte

"lite i överkant"? Det var rätt så modest skulle jag säga Mycket i överkant hade jag personligen föredragit att säga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Krux: En 32" med samma specs var prel på gång i Q4 men den lär nog också dröja en stund till. Den jag väntar på =D

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Local dimming... ugh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilka då om jag får fråga? Räknas verkligen Titan som kort som gemene man har råd med? Eller är kravet "Low" inställningar? Hur kul är det liksom. Jag tycker personligen att det krävs en hel del tweakande för att få ut 4K/60fps på ett 1080Ti och samtidigt bibehålla så mycket ögongodis som möjligt. En hel drös spel anser jag inte ens vara spelbara i 4K om man inte vill att de ska se ut som skräp.

Du har en bra poäng, men jag pratade inte huvudsakligen om grafikkort utan om optimering av mjukvaran. Om en PS4 orkar dra runt samma titel i 60/30 fps @ 720p/1080p borde en high-end dator prestandamässigt köra åttor kring konsolen?

Tyvärr är det inte alltid ekonomiskt försvarbart att optimera för 30.000 olika hårdvaruplatformar, istället hamnar vi i ett läge där grafikkorten måste bruteforce:a fram hög fps ur dåligt optimerad mjukvara. Vilket ofta ändå innebär fps-dippar.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Såg denna nyhet och tänkte direkt på bilden i din guide innan...
Du hade lite fel på årtalet, men inte så långt bort ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Du har en bra poäng, men jag pratade inte huvudsakligen om grafikkort utan om optimering av mjukvaran. Om en PS4 orkar dra runt samma titel i 60/30 fps @ 720p/1080p borde en high-end dator prestandamässigt köra åttor kring konsolen?

Tyvärr är det inte alltid ekonomiskt försvarbart att optimera för 30.000 olika hårdvaruplatformar, istället hamnar vi i ett läge där grafikkorten måste bruteforce:a fram hög fps ur dåligt optimerad mjukvara. Vilket ofta ändå innebär fps-dippar.

Problemet är ju att konsolerna har hamnat i ett läge där deras CPU är så klen att de måste mass optimera allt de kan, och ändå knappt få 30 FPS... inte för grafikdelen inte klarar det, utan för CPUn inte gör det. Detta gör också att man måste begränsa spelens AI och andra effekter som lastar CPUn, som annars kunde gjort roligare spel.

Allt är på gott och ont. Och optimering sker på PC nivån också. Skillnaden är att utvecklarna ser inte pengarna att använda tex DX12/Vulkan för att just optimera, trots att det går. Men när spel gör... får man tex Doom som kör 100 FPS i ultra läge på ett 7970 (6+ år gammal GPU).

Så... vi måste börja optimera. Bruteforce har börjat nå sin gräns.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Eller så kan vi börja med 2160i, det borde väl hjälpa? Progressiv scanning är ute!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

@Krux: En 32" med samma specs var prel på gång i Q4 men den lär nog också dröja en stund till. Den jag väntar på =D

Tack, då väntar jag också

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Ok då väntar vi bara på 32" och freesync. Snart där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

@Paddanx: Eller så kan vi börja med 2160i, det borde väl hjälpa? Progressiv scanning är ute!

Sant, dåliga termer. Men säger man " @ " här så pekar den ju mot användare "60"... Vill du, kan vi kanske skriva 1080i60 ?

Min poäng dock är... AMD försöker lösa sin prestanda med brutefoce på GPUn. Därför har du AMD som miningkort, och tex 7970/290X tex med mer beräkningskraft än Nvidias motsvarighet, när väl den kan användas.

Men Nvidia har just satsat på att optimera 30000 olika hårdvarulösningar genom sin DX11 drivare. Detta är ju varför Nvidia tjänar väldigt lite, eller tom tappar på DX12/Vulkan i många lägen. Då de redan är på den nivån... de kan inte optimeras mycket mer.

I gengäld kan de sälja dig ett kort med sämre hårdvara, med mer prestanda = mer vinst till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ok då väntar vi bara på 32" och freesync. Snart där!

Det väntar jag också på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant, dåliga termer. Men säger man " @ " här så pekar den ju mot användare "60"... Vill du, kan vi kanske skriva 1080i60 ?

Min poäng dock är... AMD försöker lösa sin prestanda med brutefoce på GPUn. Därför har du AMD som miningkort, och tex 7970/290X tex med mer beräkningskraft än Nvidias motsvarighet, när väl den kan användas.

Men Nvidia har just satsat på att optimera 30000 olika hårdvarulösningar genom sin DX11 drivare. Detta är ju varför Nvidia tjänar väldigt lite, eller tom tappar på DX12/Vulkan i många lägen. Då de redan är på den nivån... de kan inte optimeras mycket mer.

I gengäld kan de sälja dig ett kort med sämre hårdvara, med mer prestanda = mer vinst till dem.

Man skriver väl 1080pxxx eller 2160pxxx där x är frekvensen.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Du har en bra poäng, men jag pratade inte huvudsakligen om grafikkort utan om optimering av mjukvaran. Om en PS4 orkar dra runt samma titel i 60/30 fps @ 720p/1080p borde en high-end dator prestandamässigt köra åttor kring konsolen?

Tyvärr är det inte alltid ekonomiskt försvarbart att optimera för 30.000 olika hårdvaruplatformar, istället hamnar vi i ett läge där grafikkorten måste bruteforce:a fram hög fps ur dåligt optimerad mjukvara. Vilket ofta ändå innebär fps-dippar.

Sant, se bara på God of War.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9