Windows 10 April 2018 Update dras med problem

Permalänk
Medlem

@djazz: Nice! Ser ut att vara något, jag blev sugen på att testa. Men måste man ha två grafikkort i datorn eller?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

kvack kvack kvack säger jag till de som ej vågar vara alphatestare till Microsoft, vad är liksom det värsta som kan hända?

Skämt åsido, det dröjer många månader innan jag ens funderar på att lägga in denna drit. Microsoft har gång på gång visat att windows 10 är en klientoperativsystem, som man ska ha för att presentera information från program som körs på ett riktigt os som windows server.

Skickades från m.sweclockers.com

Var köper man Windows Server?

Permalänk
Medlem

Undra om denna uppdateringen är dödsstöten för mitt soundblaster kort.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Var köper man Windows Server?

Typ alla datorbutiker värt namnet, Dustin etc.
https://www.dustin.se/product/5010994102/windows-server-2016-...

Man ska dock vara väl medveten om vad man köper, server är såklart som namnet antyder inte riktad åt Svenssons desktops. Hur spel fungerar på windows server är det typ ingen som bryr sig.

Permalänk
Medlem

Som sagt, trots att uppdateringen är klar har den inte rullats ut för den stora skaran av användare. Detta görs när uppdateringen är redo för hens maskin, och detta är tidigast 8 maj (alltså om 5 dagar) som artikeln tog upp.

De som redan dragit ner uppdateringen är så kallade 'seekers' alt. de som är insiders

Permalänk
Medlem

@tattis: Jag fick denna uppdatering bara genom att söka efter uppdateringar i windows update. Så verkar ju som att den rullas ut till fler än bara insider eller "seekers". Fast du kanske menar seekers, när man söker själv i windows update?

För mig har den fungerat bra men är lite rädd att installera den på min htpc, kanske man inte får 5.1 ljud på netflix-appen. Så väntar nog att uppdatera den där.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Känns som man har fått musproblem av uppdateringen små ryck lite seg i rörelsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Dr. MASS: Har du också varit med om det problemet med windows update, mitt Sound Blaster slutade fungera helt vid förra stora updaten. Så väntar in dig så får du testa först @Dr. MASS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Typ alla datorbutiker värt namnet, Dustin etc.
https://www.dustin.se/product/5010994102/windows-server-2016-...

Man ska dock vara väl medveten om vad man köper, server är såklart som namnet antyder inte riktad åt Svenssons desktops. Hur spel fungerar på windows server är det typ ingen som bryr sig.

Skojar du!? Tror du privatpersoner köper Windows utgåvor för 8tusen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Skojar du!? Tror du privatpersoner köper Windows utgåvor för 8tusen?

8000kr är inte mycket pengar för ett operativsystem, problemet är att ett exemplar inte räcker långt och då skenar kostnaden iväg, datacenter versionen är den vad en riktig nörd som kör Microsoft produkter borde ha och den kostar ca 50 000kr.
Varvid de flesta som kör Microsoft produkter och gör något större fixar Windows server på andra sätt som msdn, visual studio subscription, hyr av molnleverantören etc eller mindre lagliga sätt. Alla studenter på högskolan får väl en drös med licenser gratis om de vill ha? Och då även data centern som kostar 50 000kr i handeln. (prata med högskolan de vet hur det fungerar)

Nå din fråga var vad man köpte och jag länkade till ett smidigt ställe.
Men ja Microsoft är svindyr miljö för den som gör något större vid datorn och man bör se på alternativ som linux. Sedan när man har köpt windows så ska man köpa cals, rdp cals kostar väl 1500kr/st, runt en 20st behöver nog en riktig nörd ha.. (polare som loggar in, antal testkonton etc) -Ja man ska ej vara nörd i Windows operativsystemet, och vanliga windows går mer emot svenssonanvändare..

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med vare sig Chrome eller att inställningen att låta program använda mikrofonen skulle vara avstängd. Har inte haft några problem vid tidigare uppdateringar heller, vilket var anledningen att jag vågade mig på en tidig uppdatering nu också.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Har inte haft några problem med vare sig Chrome eller att inställningen att låta program använda mikrofonen skulle vara avstängd. Har inte haft några problem vid tidigare uppdateringar heller, vilket var anledningen att jag vågade mig på en tidig uppdatering nu också.

Verkar funkar bra för mig med överlag och jag kör det t.o.m. på en Mac.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Emtek:

Jag fick helt plöstligt Avast antivirus installerat. Kan inte svära på att det kom från den uppdateringen men kan inte komma på annars var den skulle komma ifrån.
Har inte godkänt att den ska installeras.

Det där kommer via bundle från annat program, till exempel så vill CCleaner installera chrome åt dig.

Microsoft pushar bara sitt eget säkerhetspaket, inte någon annans. Det kan lika gärna vara "rekommenderad uppdatering" från tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Det där kommer via bundle från annat program, till exempel så vill CCleaner installera chrome åt dig.

Microsoft pushar bara sitt eget säkerhetspaket, inte någon annans. Det kan lika gärna vara "rekommenderad uppdatering" från tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag tänkte på det med. Men har inte installerat nånting öht mer än windows updateringen.
Skumt var det. Men borttaget iallafall

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

@djazz: Nice! Ser ut att vara något, jag blev sugen på att testa. Men måste man ha två grafikkort i datorn eller?

Ja precis. Jag använder ett 980 Ti samt Intelgrafiken, men man kan använda två PCIe-kort, så länge de inte är identiska (måste vara olika modeller/tillverkare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av blewz:

@Dr. MASS: Har du också varit med om det problemet med windows update, mitt Sound Blaster slutade fungera helt vid förra stora updaten. Så väntar in dig så får du testa först @Dr. MASS

Ja, första updaten till Windows 10 så fungerade det skapligt. Dock andvänder jag stereo headset med utgången hörlursförstärkare på ljudkortet. Trots att jag ställer den på stereo i både creative och i Windows, så efter en omstart eller uppstart är det surround 😡 Uppdatering nummer två av Windows crackelerande ljud. Tvingas ta ut kortet ur PciE plats en och testa en annan PciE. problemet löste sig. Testade därefter flytta till aks kortet på PciE plats som krånglade. Nu funkar även det 😂 Windows 10 uppdatering nummer 3 i ordningen (fall, spring ellwr #{*|>~$\ de heter) ljudkortet har slutat funka helt. Kommer inte ihåg vad jag gjorde för något för att få igång det. Det räckte inte med en ominstallation utan det var någoting till som behövdes klickas på i Windows eller hur det var. Denna gången så är Windows PnP (plug & pray) lydig. Den accepterar stereo och stannar kvar på stereo som förvalt även vid omstart och uppstart 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Soundblaster korten har genom historien inte lirat såbra med delade irq resurser. Den vill hellst ha en för sig själv. Jag försöker alltid sätta ett soundblaster så den krockar minemalt med andra saker i på moderkortet. Creative är helt okey med drivrutinerna vid lansering av korten. Dock är de tyvärr alldeles för långsamma på att uppdatera drivrutinerna.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Kör Arch Linux på min workstation hemma. Är webbutvecklare så alla verktyg jag behöver finns för Linux. När jag vill köra Windows-spel så använder jag Wine, och Lutris för att hantera mitt spelbibliotek. För de få spel jag har som inte fungerar i Wine (t.ex. STEEP som jag gillar att köra då och då) så bootar jag upp en Windows 10 virtuell maskin med GPU-passthrough. Enda nackdelen är att jag inte kan använda min nvidia-gpu på Linuxsidan utan får då köra Linuxdesktop på iGPU (Intel).
Här är en video där jag kör Overwatch i Windows vm och jämför med hur det är att köra i Wine: https://www.youtube.com/watch?v=ssfvpLXK8po
T.ex. Overwatch fungerar mycket bra i Wine, och där Wine kan köra i OpenGL eller Vulkan istället för Direct3D 11.

Du kör alltså Arch som är hyfsat ”bleeding edge” och går krångliga samt sämre fungerande vägar spel, bara för att slippa en och annan bugg i Windows?

Nog för att Windows har sina fel och brister men det där ör som att amputera benet för att slippa nageltrång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behåller en gammal version av windows på en sticka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Som sagt, trots att uppdateringen är klar har den inte rullats ut för den stora skaran av användare. Detta görs när uppdateringen är redo för hens maskin, och detta är tidigast 8 maj (alltså om 5 dagar) som artikeln tog upp.

De som redan dragit ner uppdateringen är så kallade 'seekers' alt. de som är insiders

Fikk oppdateringen i dag, på trass av at jeg for lang tid siden meldt meg ut av WI programmet og skal kun ha "stabile" versjoner av Win 10 Pro. Selvfølgelige hengte seg oppstarten ved BIOS/UEFI sekvensen og det ble en auto roll back. Feilkoden: 0xc1900101.

Hva i hulen holder MS på med?

Permalänk
Medlem

Windows 10 har bara varit problem från början. Måtte Microsoft åter finna vettet och inte stoppa in sk. "Förslag" och annat förladdat skräp i sitt nästa OS.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi har lite fest på redaktionen. Våra Lenovo Thinkpad X380 Yoga börjar tokfrysa med uppdateringen inne. Sker i värsta fall nästan var femte minut, helt oanvändbara. Fungerar att sätta i sleep och väcka igen, men blir såklart orimligt irriterande.

Kort och gott, rollback som gäller. Får hålla utkik om det dyker upp någon lösning eller om andra gräver i vad felet kan vara. Själv behöver jag jobba med datorn, inte felsöka..

Ahh, det var ett av problemen för min Dell Xps 13 9360. Dockningsstationen TB16 gav upp helt och visade långfingret som moset på grädden.

Efter felsökande, för det blev omöjligt att jobba, så hittade jag en lösning som fungerade resten av arbetsdagen igår.

Boven för frysningar och standbyproblem = Intel HD620.

Jag laddade ner drivrutiner direkt från Intel, version 24.20.100.6025. De har flera Aprilfixar.
Normalt så vill windows ha Dells drivrutiner, misstänker att det är samma för Lenovo, så jag började med att stänga av uppdateringar av drivrutiner via windows update med en lokal grupp policy (gpedit. msc)

I offlineläge I windows så avinstallerade jag HD620 från enhetshanteraren och tog bort mjukvaran med det. En reboot så går det då att använda Intels drivrutin, som annars inte går, en reboot till så var problemet borta.

Med dockningsstationen TB16 hoppade igång efter i princip samma procedur som HD620, när jag tog thunderbolt drivrutiner direkt från Intel.

Kanske kan vara värt att testa?

Första laptopen jag kör med intelgrafik och under ett år så är jag förvånad över hur risiga drivrutiner Intel har när man normalt är bortskämd med Nvidia

Permalänk
Medlem

@anon159643: Hur många hemanvändare behöver ens funktionaliteten i Windows 10 Pro?

Nu snackar jag inte om Leet-Larry och Hacker-Herman, utan vanliga hemanvändare som använder datorn till att surfa, spela spel och kanske köra kontorsprogram på två gånger om året.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c: Hur många hemanvändare behöver ens funktionaliteten i Windows 10 Pro?

Nu snackar jag inte om Leet-Larry och Hacker-Herman, utan vanliga hemanvändare som använder datorn till att surfa, spela spel och kanske köra kontorsprogram på två gånger om året.

Windows server menar du väl? Den är mer till för nördar som pysslar med datorer.
Windows Pro i sin tur har domänanslutnings möjlighet och RDP, typ alla som jobbar med IT inom windows pysslar dagligen med båda. Och om de inte helt kopplar ifrån jobbet hemma och jobbar likadant så behöver man ha det där med.

Undra om inte Windows Pro är den vanligaste versionen här på swelockers? Studenter, folk som köper genom skumma sidor etc brukar få den versionen. Samma pris för den och den heter pro är såklart det största skälet till valet. (i en vanlig datorbutik så kostar den ca 75% extra)

*edit*
Inte lika dålig windows uppdaterings förskjutningsmöjligheter ska windows Pro ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Windows server menar du väl? Den är mer till för nördar som pysslar med datorer.
Windows Pro i sin tur har domänanslutnings möjlighet och RDP, typ alla som jobbar med IT inom windows pysslar dagligen med båda. Och om de inte helt kopplar ifrån jobbet hemma och jobbar likadant så behöver man ha det där med.

Är jag ute till havs med cykel nu, eller tyckte du inte att Server var the shit och att 8k "inte var mycket för ett OS"?

Jag tycker att Windows 10 Pro är det bästa alternativet eftersom merkostnaden är väldigt liten, dessutom behöver jag vissa av funktionerna när jag ska koppla upp mig mot jobbet. Jag skulle dock tro att det är en försvinnande liten andel av hemanvändarna (d.v.s. inte IT-proffs) som har det behovet.

Skrivet av anon159643:

Samma pris för den och den heter pro är såklart det största skälet till valet. (i en vanlig datorbutik så kostar den ca 75% extra)

När jag köpte min OEM-licens så gav jag ~250 kr extra för att få Pro, men det var innan jag visste att det går att köpa legitima OEM-licenser för <300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blewz:

@Dr. MASS: Har du också varit med om det problemet med windows update, mitt Sound Blaster slutade fungera helt vid förra stora updaten. Så väntar in dig så får du testa först @Dr. MASS

Ja, jag fick inte välja och installera denna gången, den råkade komma med när jag klickade check för updates. Nu sitter jag här med 1803. Ljudet fungerat klockrent utan några problem. När jag skall gå in och checka ljudinställningarna (högerklicka på högtalarikonen i nere i högra hörnet) ser det annorlunda ut. Klickar på "sound settings" kommer till PC settings och det ser nytt och fräscht (fräst och inte färdiglackat) ut. Med att de flyttar så mycket över till PC settings så med denna takten så är nog Control Panelen död om 10-20 år

Förresten glömde tilläga att min kontrollsladd (USB sladden) från UPS:en (Eaton) påpekar fel sedan uppdateringen i höstas. Den säger att den inte är klar och behöver starta om datorn för att USB enheten skall fungera. Installerat om utan lycka.

SUMMA SUMMARUM: Så du kan nog vara lugn och köra uppdateringen utan att gnissla sönder tänderna (i vaket eller sovande tillstånd).

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Är jag ute till havs med cykel nu, eller tyckte du inte att Server var the shit och att 8k "inte var mycket för ett OS"?

Jag tycker att Windows 10 Pro är det bästa alternativet eftersom merkostnaden är väldigt liten, dessutom behöver jag vissa av funktionerna när jag ska koppla upp mig mot jobbet. Jag skulle dock tro att det är en försvinnande liten andel av hemanvändarna (d.v.s. inte IT-proffs) som har det behovet.

När jag köpte min OEM-licens så gav jag ~250 kr extra för att få Pro, men det var innan jag visste att det går att köpa legitima OEM-licenser för <300 kr.

Server är the shit för windows nördar. Vanligt folk så om molnet ej hade varit så stort så hade det varit något att fundera på, men då en licens liknande small business.

Merkostnaden för Windows Pro är i vanliga butiker för hög vad emot för vad vanliga personer för, de där skumma sidorna så är det olika själva och jag gissar deras legitimitet enligt Ockhams rakkniv: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
Extremt många får personliga windowslicenser nästan helt gratis, många av dessa har dålig ekonomi. Detsamma har många företag en drös med licenser.
Men visst det bevisar inte att licensen man köper är olaglig, Microsoft dumpar säkert licenser i fattiga länder till låga priser.

Sedan domanslutning och RDP så är det inget bara IT-proffs gör, det tillhör den vanliga datorallmänbildningen. Och det brukar ta 2 minuter att lära någon att använda en rdp klient.
Jag har själv testat med flera personer från olika bakgrunder, så 2min att lära sig är en bra uppskattning.

Anslutning till domän tar inte mycket längre tid, bara det att de brukar sakna behörighet.
Jag tror dock ingen elev inte ens i lågstadiet har svårt att begripa att de på deras skoldatorer kan logga in på vilken dator de vill och ändå ha tillgång till deras personliga lagringsenhet.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@anon159643: Hur många hemanvändare behöver ens funktionaliteten i Windows 10 Pro?

Nu snackar jag inte om Leet-Larry och Hacker-Herman, utan vanliga hemanvändare som använder datorn till att surfa, spela spel och kanske köra kontorsprogram på två gånger om året.

Jag fick pro genom win 8 licensen sen fick man ju lite bonus på köpet, dock ändrade MS om pro så den är betydligt sämre än vid släpp. mer som home nu mer.

Skrivet av anon159643:

Windows server menar du väl? Den är mer till för nördar som pysslar med datorer.
Windows Pro i sin tur har domänanslutnings möjlighet och RDP, typ alla som jobbar med IT inom windows pysslar dagligen med båda. Och om de inte helt kopplar ifrån jobbet hemma och jobbar likadant så behöver man ha det där med.

Undra om inte Windows Pro är den vanligaste versionen här på swelockers? Studenter, folk som köper genom skumma sidor etc brukar få den versionen. Samma pris för den och den heter pro är såklart det största skälet till valet. (i en vanlig datorbutik så kostar den ca 75% extra)

*edit*
Inte lika dålig windows uppdaterings förskjutningsmöjligheter ska windows Pro ha.

Exakt du kan skjuta på det i två månader. Dock är det inte längre pro utan mer som home (riktiga får bara företag tag i typ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Lego Master

Sitter och installerar 1803 på laptopen nu bara för att se hur illa det faktiskt är. En gammal Asus A72J från förra århundradet känns det som. Får se hur den reder sig. ATI-grafiken har redan strulat förr, så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Ja, jag fick inte välja och installera denna gången, den råkade komma med när jag klickade check för updates. Nu sitter jag här med 1803. Ljudet fungerat klockrent utan några problem. När jag skall gå in och checka ljudinställningarna (högerklicka på högtalarikonen i nere i högra hörnet) ser det annorlunda ut. Klickar på "sound settings" kommer till PC settings och det ser nytt och fräscht (fräst och inte färdiglackat) ut. Med att de flyttar så mycket över till PC settings så med denna takten så är nog Control Panelen död om 10-20 år

Förresten glömde tilläga att min kontrollsladd (USB sladden) från UPS:en (Eaton) påpekar fel sedan uppdateringen i höstas. Den säger att den inte är klar och behöver starta om datorn för att USB enheten skall fungera. Installerat om utan lycka.

SUMMA SUMMARUM: Så du kan nog vara lugn och köra uppdateringen utan att gnissla sönder tänderna (i vaket eller sovande tillstånd).

Installerade uppdateringen i förrgår. Dels så försvann min Spider Solitaire men den gick att återskapa genom att först radera windows.old samt rensa i Regedit och därefter installera igen. Värre är att alla inspelningsmöjligheter inte fungerar. Det går inte längre att spela in vare sig med det integrerade Realtek-kortet eller med det externa Creative Soundblaster. Att lyssna på ljud går dock alldeles utmärkt. Har just nu en pågående diskussion på Microsofts forum om hur lösa problemet.

/ B

Permalänk
Medlem

Har fått uppdateringen men har efter flera loopar i Chrome, avinstallerat den.
Däremot så fryser mus, tangentbord ibland och man får starta om datorn.
Skulle helst vilja backa den uppdateringen men har ingen bra återställningspunkt och vet inte om det går att stänga av alla uppdateringar från Windows. Har inte hittat rätt IP-adress ännu.

Min andra dator har andra problem. Den laddar hem hela uppdateringen. Vid oväntad avstängning så börjar den uppdatera och det tar åtminstone 1 timme. När man sen startar datorn så står den ca 1 timme till och tuggar. Sen kommer ett meddelande:
Det gick inte att konfigurera Windows så att det kan köras på maskinvaran i den här datorn.
Vad det är som den inte klarar vill den inte tala om. Sen börjar återställningen som tar a 1 timme till. Sen kan man köra som vanligt ett tag till men internet går lite segt. Sen börjar allt om igen.

Har tidigare haft problem med OS:ets säkerhetssystem som jag helst velat bli av med. Men det ändras ibland i reglerna i samband med uppdateringar och det går en massa onödig tid för att komma åt uppdateringsfelen.