Vågar man installera 1 beta version av nytt bios till moderkort?

Permalänk
Avstängd

Vågar man installera 1 beta version av nytt bios till moderkort?

Som rubriken lyder.
Vågar man?
Har jobbiga problem med min dator,sen jag börja använda displayportkabel.
Har ändå pillat bort kontakt nr,20 i kabeln.
Är när jag startar om datorn,då hittar den ingen skärm.
Hjälper inte ens med reset knappen.
Blir till att bryta strömmen helt.
Så nytt bios känns ju välkommet.
Det förra som jag har nu,är typ 1 år gammalt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Vågar man?
Har jobbiga problem med min dator,sen jag börja använda displayportkabel.

Vad ska uppdatering av bios lösa när du skriver att du börjat få problem sedan du började använda displayportkabel?
Det kommer inte göra någon nytta om det nu inte specifikt står att det löser problem med displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Som rubriken lyder.
Vågar man?
Har jobbiga problem med min dator,sen jag börja använda displayportkabel.
Har ändå pillat bort kontakt nr,20 i kabeln.
Är när jag startar om datorn,då hittar den ingen skärm.
Hjälper inte ens med reset knappen.
Blir till att bryta strömmen helt.
Så nytt bios känns ju välkommet.
Det förra som jag har nu,är typ 1 år gammalt.

Vad står det i changelog för Beta-BIOS du funderar på? Om det inte innehåller en lösning på ditt problem så kanske det är onödigt? Men själv brukar jag kasta mig över beta-firmware till UEFI, router och allt möjligt bara för att, så du kan ju alltid prova.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@SneakyCandy:
Det står inget alls om vad det nya bios förbättrar.
Min huvud fråga är,
Vågar man installera 1 Beta version?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Det står inget alls om vad det nya bios förbättrar.
Vågar man installera 1 Beta version?

Då är det ganska meningslöst.

Det är inget farligt att uppdatera bios. Det folk brukade varna om mycket för många år sedan var att man inte bör uppdatera bios i Windows. Att uppdatera bios i bios kommer inte skada något.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Tack för 1 ordentligt svar.
Är nyfiken på att prova det.:)
Suger så extremt med mitt problem.
Speciellt när jag varit i bios och ändrat något,är det oftast helt kört.
Men även ofta annars.
Så blir windows med rubbat.med att bryta strömmen helt på burken.
Så vill windows köra sitt grejs,med start reparatition.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@SneakyCandy:
Självklart gör jag uppdateringen när jag är i bios.
Tänkte mest på det med beta.
Men va fan ska testa .

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Tack för 1 ordentligt svar.
Är nyfiken på att prova det.:)
Suger så extremt med mitt problem.
Speciellt när jag varit i bios och ändrat något,är det oftast helt kört.
Men även ofta annars.
Så blir windows med rubbat.med att bryta strömmen helt på burken.
Så vill windows köra sitt grejs,med start reparatition.

Har du problem så är det ju inte troligt att det blir sämre. Kan ju hända att de fixat saker som inte står i changelog.

Dock ska väl sägas att om de släppt en beta så är det ju högst troligt att det också kommer en skarp version snart som bör vara mer stabil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kolla bara att allt "rullar som det ska" i Windows.

Körde beta på mitt moderkort och datorn fick för sig att överklocka sig till 4.9 GHz med Vcore på 1.5..Från ingenstans.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Exakt som du skrev jag tänkte.
Betan är på plats nu,och datorn startar.
Får utvärdera det kommande dygn.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyCandy:

Då är det ganska meningslöst.

Det är inget farligt att uppdatera bios. Det folk brukade varna om mycket för många år sedan var att man inte bör uppdatera bios i Windows. Att uppdatera bios i bios kommer inte skada något.

har lyckats bricka en bärbar dator när jag installerade ett äldre bios version än den nuvarande genom bioset, såg fel och trodde det var nyare som jag skulle flasha till. efter omstart kom jag inte längre till bios. eller windows.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Tack för 1 ordentligt svar.
Är nyfiken på att prova det.:)
Suger så extremt med mitt problem.
Speciellt när jag varit i bios och ändrat något,är det oftast helt kört.
Men även ofta annars.
Så blir windows med rubbat.med att bryta strömmen helt på burken.
Så vill windows köra sitt grejs,med start reparatition.

Om man ändrat någon inställning i bios så datorn inte startar så nollställer man bios. Finns flera sätt att göra det medan strömkabeln är utdragen. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Nollställning är känd för att lösa massor av konstiga fel och är något man ska kunna på en stationär dator.

Tyvärr löser det INTE om bios uppdateringen blev fel. Om man gjorde rätt när man uppdaterade bios så bör man också nollställa den efteråt enligt uppdaterings instruktionerna till vissa moderkort.

Nollställa bios kan du testa istället även om det troligen inte löser displayport problem. Vissa behövde ta bort något mer innan det fixat konstiga fel men vad varierade från fall till fall. Tex behövde vissa ta bort grafikkortet och sen nollställa innan de fick bild med grafikkortet igen. Andra som kopplade in en trasig mus så datorn vägrade starta behövde ta bort den och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Permalänk
Avstängd

Har nu kört med beta versionen 1 antal timmar.
Och gjort många omstarter.
Speciellt känsligt när man ändrat nån siffra i Bios.
Har dock bara hänt 1 gång datorn ej känt av att det finns 1 skärm inkopplad.
Så kan ju hoppas det löser sig helt med den skarpa versionen av bios.
Så en väldig förbättring i alla fall.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Klart du vågar köra med beta av bios om du vill, går ju alltid och reseta bios, så länge du inte kör in fel bios version av moderkortet om de inte har en backup bios som vissa moderkort har så kan man flasha om den från backup bios i versta fall kan man alltid köpa nya bios chips från China för några få kronor.