AIO med sidoanslutna slangar till radiatorn?

Permalänk
Medlem

AIO med sidoanslutna slangar till radiatorn?

Jag håller på att planera ut kylningen till min burk kallad Mjölnir i signaturen och behöver lite hjälp med en av lösningarna jag funderar på.

Till den långa bakgrundshistorian:

Chassit, som är ett hemmabygge baserat på IKEA Knagglig, är väldigt kompakt vilket ställer till en del problem med kylningen. Köpte två av dem och använder botten från den andra som lock med magneter i hörnen. Otroligt snyggt och tyst chassi, trä dämpar oljud mycket bättre än plåt i de relevanta frekvensområdena. Grafikkortet är externt monterat med riser och är inte en del av ekvationen i kylningen.

När bygget närmar sig klart kommer det så klart fina bilder här också. Räknar med några månader för att få ordning på allt, plugget tar nästan all tid fram till sommaren så det är bara planering som gäller för tillfället.

Luftkylning går att ordna genom att suga in luft genom ovansidan rakt ner i en liggande CPU-kylare, men då blir man ganska begränsad i vilka kylare man kan välja. Tanken är att kunna kapa av så mycket höjd som möjligt. Ursprungliga planen var en Noctua NH-L9x65 SE-AM4, men har även övervägt en NH-L9a-AM4 för ett så pass ultrakompakt bygge att det får plats i en liten ryggsäck. För tillfället är lådan okapad i höjdled och går med en Wraith Spire RGB (en av fördelarna med att bygga datorer åt kompisar är ju att man ibland får delar som blir över ) och utan ett hål i locket. Temperaturerna är för det mesta helt ok, men när jag lastar alla kärnor slår de i taket på 94 grader. Knappas oväntat om man säger så.

Vattenkylning är dock en intressant väg jag vill undersöka innan jag bestämmer mig för hur jag ska såga. Framför allt kan jag få plats med en 120 mm fläkt i locket om jag centrerar den, vilket skulle passa fint estetiskt med en fläkt från Noctua och färgmatchade träytor runt om. Problemet är just bygghöjden och hur slangarna helst ska gå så rak väg som möjligt till CPUn.

Själva frågan:

Har någon sett en AIO med slangarna anslutna på sidan istället för parallellt med fläktarna? Gjorde en snabb sökning men hittade varken en passande AIO eller någon annan som har haft samma önskemål. Alternativt om det går att böja slangarna på någon modell så extremt snävt att de når 90 grader inom en fläkttjocklek men har inte mycket hopp för den lösningen, har svårt att föreställa mig en slang som klarar det utan att vikas.

Att bygga en egen loop som passar är långt utanför min budget och chassit är nog för kompakt för att jag ska få in alla diskreta komponenter.

Kan slänga in en bild eller två på bygget om ni vill, men kom ihåg att tråden handlar om lustiga radiatorer

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810