Alienware Alpha (R1) - prisvärd eller snart överkörd av Vega etc?

Permalänk
Medlem

Alienware Alpha (R1) - prisvärd eller snart överkörd av Vega etc?

Har fått upp ögonen lite för Alienware Alpha, första utgåvan. Basmodellen verkar säljas på eBay för 1800-2000 kr plus frakt. Då är specifikation ungefär nedanstående:
i3-4130T
8 GB RAM
500 GB HDD
Integrerat "GTX 750 Ti". De kallar inte kortet det men specifikationen är exakt samma.

Om man vill ha en mini-PC som kan driva runt moderna spel hyfsat, finns det då något alternativ som är lika prisvärt? Jag är medveten om att bara man går upp lite i storlek (valfri SFF med en i5:a + 1050 ti LP typ) så får man betydligt mer prestanda för samma pengar, men min fråga gäller ju något som storleksmässigt är som en ordentlig limpmacka. Den lär ju piska exempelvis Intels NUC Skull Canyon ganska så ordentligt så länge inte processorn blir en flaskhals.

Men frågar är ju vad som kommer hända framgent, ser ju ut som om det äntligen kommer börja dyka upp integrerade kretsar med ordentlig grafikprestanda. Även om de givetvis än så länge kostar ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen hålla mig borta från sånna där mini-pcs, på grund av att det försvårar att uppgradera komponenter i framtiden, hade tittat mer mot Geeek A20/A30 eller Logicsupply mc600 tex. OEM maskiner är alltid ett alternativ

Bra Budget Altenartivet
Optiplex 790/990 + 1050ti LP är jätte bra budget alternativ.

  • 500-1000kr för en optiplex

  • 1000-2000kr för en 1050ti

Coolt chassi!
Geeek A20 + mitx + 1050ti LP är också en väldigt spännande combo, lite dyrare dock, men mycket utrymme för att byta komponenter. Flex ATX psun är lite svår att hitta dock.
http://us.geeekstore.com/wp-content/uploads/2017/03/a20-overview-3.jpg

Permalänk
Medlem

Du har ju Zotac Magnus för runt 12-13k som då har en 1070 samt en fyrkärning i5 7500T. Annars kostar allt runt 10k i den storleken nytt i Sverige.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4263647

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W