Vilka funktioner kommer jag sakna från IOS om jag går till Android?

Permalänk

Vilka funktioner kommer jag sakna från IOS om jag går till Android?

Hej

Börjar bli dags för ny telefon. Har en iphone 6s idag som börjar ge upp och är eventuellt sugen på att byta till Android.
Jag har haft Android tidigare som jag varit nöjd med, men kört iphone i jobbet de senaste åren.
Tittat lite på Galaxy S9 som verkar trevlig.

Men vilka funktioner kommer jag sakna som jag är van vid i min iphone? Och vilka roliga funktioner har Android som min iphone inte har?

Dessa kommer jag på som jag använder idag, och som jag vet (?) är iphone-exklusiva:

Siri - tex för att ringa någon ur kontaktboken, inte mer avancerat än så
Långtryck på tangentbordet för att få upp och styra textmarkören för att enklare hoppa i en skriven text

Var ett tag sen jag hade Android, men antar att app-utbudet är detsamma mellan de olika plattformarna? Eller skiljer det sig något?

Vad för nytt roligt kommer jag få i Galaxy s9 / android?

Eller borde jag helt enkelt satsa på en Iphone 8?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Specifika appar kanske, men annars skulle jag nog säga att du upptäcker en större frihet och valmöjlighet. Att alla appar kanske inte exakt följer samma paradigm kan du reagera på, även om det är bättre än när Android var nytt. Där har Apple varit hårdare med vilka knapapr, grafik och funktioner som skall finnas.

Att ha en telefon med mer än en knapp gilalr jag starkt dock. Även om jag använt iOS en hel del så blir jag smått tokig när en bekant komem rtill mig och ber om hjälp med att tex koppla upp mot wifi för att fortsätta spela deras video och man skall hoppa mellan appar osv. Det känns smidigare på Android.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gruppchattfunktionen i iMessage

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

iOS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har ens9 och kan berätta lite om batteritiden? Läst på många ställen att den är rätt dålig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Någon som har ens9 och kan berätta lite om batteritiden? Läst på många ställen att den är rätt dålig..

Android är inte en typ av telefon, det är ett operativsystem. Batteritid bland enheterna skiljer sig mellan modeller, märke samt dina egna användingsvanor.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Android är inte en typ av telefon, det är ett operativsystem. Batteritid bland enheterna skiljer sig mellan modeller, märke samt dina egna användingsvanor.

Haha jo det är jag medveten om, undrade om galax s9. Skulle varit ett mellanslag, alltså ”har en s9”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Haha jo det är jag medveten om, undrade om galax s9. Skulle varit ett mellanslag, alltså ”har en s9”

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha nu hänger jag med, blev ett dialektmissförstånd när jag läste "ens". Ignorerade "9" helt och hållet...

Personligen äger jag ingen S9 men det första jag gör vid teknikköp är att kolla jämförelsestatistik (comparison chart) för att sålla bort grejer med lägre prestanda och livslängd.

Permalänk

Läst vidare lite och folk verkar uppleva att deras S8 efter en tid börjar lagga/bli seg. Verkar även kunna gälla S9? Detta problem trodde jag inte Android hade längre.. Stämmer det att Android fortfarande är till viss del laggigt ibland?

Tänker på den typen av lagg som syns vid 1:10 i klippet. "Mikrolagg"
https://www.youtube.com/watch?v=zmrrB7DaqE8

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Läst vidare lite och folk verkar uppleva att deras S8 efter en tid börjar lagga/bli seg. Verkar även kunna gälla S9? Detta problem trodde jag inte Android hade längre.. Stämmer det att Android fortfarande är till viss del laggigt ibland?

Tänker på den typen av lagg som syns vid 1:10 i klippet. "Mikrolagg"
https://www.youtube.com/watch?v=zmrrB7DaqE8

Fram tills att jag köpte min Samsung S9 så använde jag min Samsung S8 och jag kan själv säga att den fungerar hur bra som helst, inga problem eller så. Det enda som "laggar" är när man öppnar app drawer och det löser man lätt genom att skaffa en annan luncher som tex. Nova launcher(som jag inte skulle kunna leva utan).

Samsung S9 är snäppet snabbare och jag upplever även att batteritiden är betydligt bättre. Bra val att hoppa på Android-tåget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Läst vidare lite och folk verkar uppleva att deras S8 efter en tid börjar lagga/bli seg. Verkar även kunna gälla S9? Detta problem trodde jag inte Android hade längre.. Stämmer det att Android fortfarande är till viss del laggigt ibland?

Tänker på den typen av lagg som syns vid 1:10 i klippet. "Mikrolagg"
https://www.youtube.com/watch?v=zmrrB7DaqE8

Jag tycker inte att Android är laggigt, men jag tycker att Samsungs mjukvara inte är bra, och att det där kan förekomma lite lagg ibland. Du har inte kollat på andra enheter? Stock Android (alltså så som Google vill att Android ska se ut) tycker jag inte laggar eller blir seg. Jag skulle också kolla på andra märken än Samsung

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej

Börjar bli dags för ny telefon. Har en iphone 6s idag som börjar ge upp och är eventuellt sugen på att byta till Android.
Jag har haft Android tidigare som jag varit nöjd med, men kört iphone i jobbet de senaste åren.
Tittat lite på Galaxy S9 som verkar trevlig.

Men vilka funktioner kommer jag sakna som jag är van vid i min iphone? Och vilka roliga funktioner har Android som min iphone inte har?

Dessa kommer jag på som jag använder idag, och som jag vet (?) är iphone-exklusiva:

Siri - tex för att ringa någon ur kontaktboken, inte mer avancerat än så
Långtryck på tangentbordet för att få upp och styra textmarkören för att enklare hoppa i en skriven text

Var ett tag sen jag hade Android, men antar att app-utbudet är detsamma mellan de olika plattformarna? Eller skiljer det sig något?

Vad för nytt roligt kommer jag få i Galaxy s9 / android?

Eller borde jag helt enkelt satsa på en Iphone 8?

Ringa, messa och allt sådant där går väl med google assistant/now?
Styra markören gör man genom att trycka på mellanslag och hålla kvar och dra åt höger eller vänster.
Hur det är på samsung vet jag dock inte, de har väl säkert ett eget tangentbord? Egen healthapp? Egen kalender? Egen appstore? Egen miniräknare? Egen dialer? Egen adressbok? Osv osv. Dvs förutom Googles varianter har de egna så du har 2 av varje app i princip.
Köpa en samsungtelefon är lite som att välja en förinstallerad dator med sjukt mycket förinstallerat junk istället för en med rent windows.

Pixel 2 XL om pengar inte är något bekymmer skulle jag tipsa om, annars oneplus 5t om den går att få tag i.(6:an kommer rätt snart)
http://www.swedroid.se/officiellt-oneplus-6-har-snapdragon-84...

Angående batteritid så har s9 rätt kass sådan, plusmodellen är såklart bättre.

Testade polarens gamla s8 förut och den gick ju inte att hålla i utan skal. s9:an lär ju vara i princip likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jaha nu hänger jag med, blev ett dialektmissförstånd när jag läste "ens". Ignorerade "9" helt och hållet...

Personligen äger jag ingen S9 men det första jag gör vid teknikköp är att kolla jämförelsestatistik (comparison chart) för att sålla bort grejer med lägre prestanda och livslängd.

Jag är måttligt intresserad av hur du tolkade "ens" och på vilken dialekt

TS:
Jag har en samsung galaxy s6 edge+, är måttligt nöjd men på senare tid (ungefär när S8) kom har det blivit sämre och sämre.

Samsung pushar la de nya uppdateringarna utan tanke på de gamla telefonerna så man köper ny. Sen så är touchwiz (samsung skin på windows) inte något att hänga i granen direkt...

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Enda anledningen till att jag håller mig fast vid iOS är att jag har ungar och släkten gärna ringer FaceTime för att kunna se och prata med barnen
Vet att det finns många andra lösningar på detta idag men har svår att se den äldre generationen fixa övergången.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Någon som har ens9 och kan berätta lite om batteritiden? Läst på många ställen att den är rätt dålig..

Skickades från m.sweclockers.com

S9 här, batteritiden är knappast topp men kommer du från Apple skräp bör den nog vara mer än tillräcklig. iOS har ju enbart lagt till saker som tagits från android och introducerats som funktioner sedan typ iOS 7 så frågan borde väl snarare bli vad du får.

Skrivet av creativ:

Ringa, messa och allt sådant där går väl med google assistant/now?
Styra markören gör man genom att trycka på mellanslag och hålla kvar och dra åt höger eller vänster.
Hur det är på samsung vet jag dock inte, de har väl säkert ett eget tangentbord? Egen healthapp? Egen kalender? Egen appstore? Egen miniräknare? Egen dialer? Egen adressbok? Osv osv. Dvs förutom Googles varianter har de egna så du har 2 av varje app i princip.
Köpa en samsungtelefon är lite som att välja en förinstallerad dator med sjukt mycket förinstallerat junk istället för en med rent windows.

Pixel 2 XL om pengar inte är något bekymmer skulle jag tipsa om, annars oneplus 5t om den går att få tag i.(6:an kommer rätt snart)
http://www.swedroid.se/officiellt-oneplus-6-har-snapdragon-84...

Angående batteritid så har s9 rätt kass sådan, plusmodellen är såklart bättre.

Testade polarens gamla s8 förut och den gick ju inte att hålla i utan skal. s9:an lär ju vara i princip likadan.

Hur menar du med att den knappt går att hålla i utan skal? Tycker passformen är perfekt i mina händer, känns mer som en 5" telefon faktiskt. Annars är det väl typ det enda som görs rätt på Apples sida, man gör inte för stora telefoner.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

S9 här, batteritiden är knappast topp men kommer du från Apple skräp bör den nog vara mer än tillräcklig. iOS har ju enbart lagt till saker som tagits från android och introducerats som funktioner sedan typ iOS 7 så frågan borde väl snarare bli vad du får.

Hur menar du med att den knappt går att hålla i utan skal? Tycker passformen är perfekt i mina händer, känns mer som en 5" telefon faktiskt. Annars är det väl typ det enda som görs rätt på Apples sida, man gör inte för stora telefoner.

Hur upplever du flytet i telefonen? Mikrolagg?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Säkerhetsuppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gruppchattfunktionen i iMessage

Jävla katastrof haha. Blev galen när det började plinga i dator, Ipad och i mobilen samtidigt. När det ringde så ringde det överallt och gärna några signaler till efter att man lyft på luren. Trodde jag stängde av Imessage men får sms från just en person på min Ipad ändå...

Och varje gång IOS uppdaterades så gick allt på igen. Det gillade jag inte. Nåja.... Androids gränssnitt gör mig Schitzo...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur upplever du flytet i telefonen? Mikrolagg?

När bixby home uppdaterar blir det ett litet hack men det är inget som stör, jag tror dessutom att få kör med Samsungs original launcher när alternativ som nova finns. I övrigt är telefonen blixtsnabb, kan sitta och seeda torrenter lyssna på musik och surfa samtidigt utan problem. Det kommer dock riktigt bra alternativ snart, nya OnePlus verkar lovande beroende på priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jävla katastrof haha. Blev galen när det började plinga i dator, Ipad och i mobilen samtidigt. När det ringde så ringde det överallt och gärna några signaler till efter att man lyft på luren. Trodde jag stängde av Imessage men får sms från just en person på min Ipad ändå...

Och varje gång IOS uppdaterades så gick allt på igen. Det gillade jag inte. Nåja.... Androids gränssnitt gör mig Schitzo...

Tänkte mer på att när man får ett "grupptext" och svara på sin Android så skickas det istället 100 seperata SMS och det blir inte en del av gruppchatten... Kanske går att fixa dock?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av leiztat:

Säkerhetsuppdateringar

Fick min April-uppdatering igår, men det är sant - det var 3 dagar in på månaden. Katastrof.
Det hela handlar om vilken telefon man väljer. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en Samsung, där är alla eventuella uppdateringar en bonus, absolut inget man ska förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Fick min April-uppdatering igår, men det är sant - det var 3 dagar in på månaden. Katastrof.
Det hela handlar om vilken telefon man väljer. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en Samsung, där är alla eventuella uppdateringar en bonus, absolut inget man ska förvänta sig.

Du har rätt, man ska inte dra alla över samma kam. Sitter själv med en seg Samsung S7 så det kändes rätt. Men också som exempel hade väl Apple patchat Krackattack innan den blev känd för allmänheten medans det tog två månader för Google att patcha Android. Sen ska varje tillverkare implementera den säkerhetspatchen i sina telefoner och utskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har en iphone 6s idag som börjar ge upp och är eventuellt sugen på att byta till Android.

Vad menas med "ge upp"?

Kolla ditt batteri nu när iOS 11.3 kommit, ett byte kan göra rejäl skillnad om du inte menar att den fysiskt håller på att trilla i bitar eller något.

Jag hade saknat airplay, imessage, facetime och att det kommer uppdateringar till telefonen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vad menas med "ge upp"?

Kolla ditt batteri nu när iOS 11.3 kommit, ett byte kan göra rejäl skillnad om du inte menar att den fysiskt håller på att trilla i bitar eller något.

Jag hade saknat airplay, imessage, facetime och att det kommer uppdateringar till telefonen.

Framförallt är det väl batteriet/batteritiden som har blivit väldigt dålig, vissa dagar behöver jag ladda 2-3 gånger för att klara dagen. Ringer
visserligen mycket via blåtandsheadset men inte så extremt kan jag tycka.
Sen är även högtalaren för ringsignalen/media sprucken eller på annat sätt trasig så låter väldigt lågt och dåligt. Även "prat-högtalaren" låter delvis sprucken, och det hade jag samma problem på min Iphone 6 jag hade innan.

Den känns även markant mycket segare än i början, tex kan telefon-appen och senaste samtalen ta 3-5 sekunder att starta ibland.

Testar att ta ner uppdateringen nu!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Framförallt är det väl batteriet/batteritiden som har blivit väldigt dålig, vissa dagar behöver jag ladda 2-3 gånger för att klara dagen. Ringer
visserligen mycket via blåtandsheadset men inte så extremt kan jag tycka.
Sen är även högtalaren för ringsignalen/media sprucken eller på annat sätt trasig så låter väldigt lågt och dåligt. Även "prat-högtalaren" låter delvis sprucken, och det hade jag samma problem på min Iphone 6 jag hade innan.

Den känns även markant mycket segare än i början, tex kan telefon-appen och senaste samtalen ta 3-5 sekunder att starta ibland.

Testar att ta ner uppdateringen nu!

Troligen throttlar telefonen pga kasst batteri då.
Passa på att nyttja Apples erbjudande om att byta batteri för 300 spänn, min 6S+ blev som en ny telefon.
Högtalarna kanske är värre att göra något åt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag är måttligt intresserad av hur du tolkade "ens" och på vilken dialekt

Ingen dialekt som finns på Svenska sidan det är säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

S9 här, batteritiden är knappast topp men kommer du från Apple skräp bör den nog vara mer än tillräcklig. iOS har ju enbart lagt till saker som tagits från android och introducerats som funktioner sedan typ iOS 7 så frågan borde väl snarare bli vad du får.

Hur menar du med att den knappt går att hålla i utan skal? Tycker passformen är perfekt i mina händer, känns mer som en 5" telefon faktiskt. Annars är det väl typ det enda som görs rätt på Apples sida, man gör inte för stora telefoner.

Menar att hålla i den utan skal jämfört med skal är som att hålla i en blöt tvål jämfört med en tvål som ligger i en förpackning. Dvs en av de telefonerna som man inte har något vettigt grepp på.
Angående storleken så är ju en 6" med 18.5:9 ungefär likvärdig med en 5.5" med 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ingen dialekt som finns på Svenska sidan det är säkert.

Skrivet av creativ:

Menar att hålla i den utan skal jämfört med skal är som att hålla i en blöt tvål jämfört med en tvål som ligger i en förpackning. Dvs en av de telefonerna som man inte har något vettigt grepp på.
Angående storleken så är ju en 6" med 18.5:9 ungefär likvärdig med en 5.5" med 16:9.

Håller med dig där. Min S6 edge+ är svinhal om man har den i handflatan. Man måste istället greppa kanterna vilket är inte det bekvämaste.

S8/9 likaså i mitt tycke. Lite bättre då den är lite mindre än min nuvarande, men det är för min del för halt att ha utan skal/skin.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer du inte sakna några funktioner, men du kommer känna en sten lätta från ditt hjärta och en klump i magen försvinna. Du kommer finna dig gråtandes i ett hörn allt mer sällan och du kommer gå med ett leende på läpparna.

Dock har jag ingen erfarenhet av just Samsung, det ovanstående uttalandet var mer generellt byte från iOS till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Var ett tag sen jag hade Android, men antar att app-utbudet är detsamma mellan de olika plattformarna? Eller skiljer det sig något?

Applikationer till iOS minskar, medan de ökar till Android. Källa: http://feber.se/mobil/art/380463/antalet_appar_i_app_store_mi...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.