Permalänk
Medlem

Edgerouter X PoE fråga

Hej lyckas inte hitta något svar, eller så fattar jag inte det svar jag hittar

Min fråga är om följande setup skulle fungera.

Banhof fiberkonverter - Nätvärksladd - PoE adapter - Edgerouter X (utan 12VDC inkopplad) - Ubiquiti AC AP (drivs från samma PoE).

Till Edgeroutern kommer jag även koppla in en NAS och en dator med nätverkskabel.

Frågan är då egentligen kan Edgerouter X drivas av PoE samtidigt som den skickar vidare till Acces pointen?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Det ska gå bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PoE injektor som följer med AP AC LR/Lite -> eth0 PoE in på EdgeRouter X -> eth4 PoE passthrough på EdgeRouter X -> AP AC LR/Lite
Har testat och det funkar.

Själv driver jag min EdgeRouter X och PoE passthrough till en AP AC Lite med en EdgeRouter X SFP.

Permalänk

Jag kör exakt samma uppsättning.
Mediarouter från Bahnhof --> Poe-adapter --> eth 0
eth4 --> ac ap.

Edgerouter x. Tyvärr ger peo-n inte tillräckligt med kräm, så måste ha adaptern, och märkligt nog så funkar inte poe'n ordentligt utan att också ha poe-adaptern.
Det beror på vilken ap du har vad jag läst när jag felsökte. Flera som stött på samma när man googlar. Finns 5000 förslag på lösningar, men många som hamnar med samma problem.

Samt ett tips, koppla inte sladdarna fel när du kör poe, Bahnhofs router gillar inte ström in....
Men ap'n funkar som den ska med bara en sladd

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

och märkligt nog så funkar inte poe'n ordentligt utan att också ha poe-adaptern.

Nätadaptern som följer med EdgeRouter X är inte kraftfull nog att driva något annat än själva routern. Om du köper till en kraftfullare så ska det gå.
Fast det är det ju ingen poäng att göra eftersom man med största sannolikhet ska ha PoE'n till en accesspunkt, och då kan man ändå bara sätta PoE injektorn innan routern istället.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då provar jag det, har en POE-24-12W-G.

Återkommer, när det är igång missade dock webhallen idag.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tänkte bara återkoppla att jag nu driver både min AC Lite AP och min edgerouter X med enbart den PoE som jag fick till min AP. Den sitter mellan min fiberbox och eth 0 på min Edgerouter X. Var tvungen att sätta igång PoE passthrough till APn men efter det har det fungerat galant.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Den *ska* inte vara kraftfull nog, men den är det trots detta. Massa folk som kör med ER X med PoE ut till en AP (24v kompatibel). Ingen av dom drar i närheten av vad den medföljande adaptern skickar ut..