Bluetooth i bilen= visar inte låttitel eller artist på displayen

Permalänk
Medlem

Bluetooth i bilen= visar inte låttitel eller artist på displayen

Tjenare! har ett litet problem.. när jag connectar s7 edge till bt i bilen så visas inte låttitel eller artist.. det står endast telefonens namn, Men när jag ansluter min honor 8 så finns allt detta på displayen? båda har samma uppdatering av android dvs 7.0? vad kan felet bero på ?

Har läst något om BT Avcrp att samsungs version är 1.5 bekräftat? när det krävs minimun 1.3 för att visa titel samt artist osv.. Uppenbarligen besitter bilens stereo iaf 1.3 då honor 8 funkar ?

Permalänk

om den ena funkar men inte andra telefonen är det nog troligast att den som inte funkar saknar 1.3+ funktionerna antagligen kanske är något ev hårdvarustöd som saknas iom att bägge var android 7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om den ena funkar men inte andra telefonen är det nog troligast att den som inte funkar saknar 1.3+ funktionerna antagligen kanske är något ev hårdvarustöd som saknas iom att bägge var android 7.

Ja men precis, frågan är väl bara hur man får tag i 1.3 i samsung.. då jag inte vet hur man "uppdaterar" bluetooth.. känns som jag letat sönder men inte hittat något.. Annars det jag tänkte på är att ifall om Samsung har en "nyare" version än själva bilen.. ex att samsung har 1,4 och bilen 1,3? hade det funkat iaf??

Permalänk
Skrivet av Wolwet:

Ja men precis, frågan är väl bara hur man får tag i 1.3 i samsung.. då jag inte vet hur man "uppdaterar" bluetooth.. känns som jag letat sönder men inte hittat något.. Annars det jag tänkte på är att ifall om Samsung har en "nyare" version än själva bilen.. ex att samsung har 1,4 och bilen 1,3? hade det funkat iaf??

som jag sa kan vara hårdvarubegränsningar i din äldre telefon det är troligen inget du kan göra åt saken om det inte går att byta ut BT modulen eller vad det nu är som felar

har ingen koll på just vad BT Avcrp är för något men låter som något som blåtandselektroniken i telefonen måste stödja i rätt version eller ev högre för att det ska fungera oavsett mjukvaran

EDIT:

ser nu att de va vist den äldre mobilen av dom som fungerade.

troligen är inte tekniken kompatibel med olika versioner och att ev din s7 har för ny version mot stereon.

läste lite på ett forum och där rekommenderades att kolla efter ny firmware till din bilstereo som ev kunde lösa problemet.

handlade mest om någon Alpaine stereo i en VW

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som jag sa kan vara hårdvarubegränsningar i din äldre telefon det är troligen inget du kan göra åt saken om det inte går att byta ut BT modulen eller vad det nu är som felar

har ingen koll på just vad BT Avcrp är för något men låter som något som blåtandselektroniken i telefonen måste stödja i rätt version eller ev högre för att det ska fungera oavsett mjukvaran

EDIT:

ser nu att de va vist den äldre mobilen av dom som fungerade.

troligen är inte tekniken kompatibel med olika versioner och att ev din s7 har för ny version mot stereon.

läste lite på ett forum och där rekommenderades att kolla efter ny firmware till din bilstereo som ev kunde lösa problemet.

handlade mest om någon Alpaine stereo i en VW

Absolut men nu är det så att S7 edge är ju äldre än Honor 8 så det förklarar inte att det skulle vara något mjukvaruproblem i varken honor 8 eller bilstereon... dvs det borde vara någon inställning i s7:an som gör att man ska kunna fixa det

Permalänk
Skrivet av Wolwet:

Absolut men nu är det så att S7 edge är ju äldre än Honor 8 så det förklarar inte att det skulle vara något mjukvaruproblem i varken honor 8 eller bilstereon... dvs det borde vara någon inställning i s7:an som gör att man ska kunna fixa det

å fan. då va de ju rätt från början trodde s7 va nyare än honor 8

ignorera min edit typ.

men återstår vad har du för bilstereo? bilmodell?

troligen så kan det vara så att den behöver en firmware update hittade fler trådar som löst det med att uppdatera stereons mjukvara.

var även folk med äldre BMW som hade samma problem med s7 edge t.ex. så utan att veta exakt bilmodell/stereo så kan de va svårt att felsöka.

BT protokollen ser ju ut att vara liknande mellan telefonerna möjligen att H8 har nogot mer protokoll som inte s7 har lite avsaknad info om det från Huawei hittade bara spekulationer i div forum vilka protokoll som stödjs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tror det är låtarna som inte har ID Tags - skulle även tippa på att det beror på vilken spelare du använder.
Ladda ned PowerAmp och se - finns trial för den.
Ta samma låt från Honor och lägg in den på S7 och se om resultatet är densamma, använde en Youtube Downloader förr och den hade aldrig Tags eller något att visa på någon spelare

Annars är detta vad du söker:
https://lifehacker.com/5266613/six-best-mp3-tagging-tools

Ps.
Testa även Spotify via båda telefonerna - de har garanterat tags.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Tror det är låtarna som inte har ID Tags - skulle även tippa på att det beror på vilken spelare du använder.
Ladda ned PowerAmp och se - finns trial för den.
Ta samma låt från Honor och lägg in den på S7 och se om resultatet är densamma, använde en Youtube Downloader förr och den hade aldrig Tags eller något att visa på någon spelare

Annars är detta vad du söker:
https://lifehacker.com/5266613/six-best-mp3-tagging-tools

Ps.
Testa även Spotify via båda telefonerna - de har garanterat tags.

Just det, Spotify funkar prima på honor 8 men inte på s7:an.. det som är skumt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolwet:

Just det, Spotify funkar prima på honor 8 men inte på s7:an.. det som är skumt..

Prova då med https://play.google.com/store/apps/details?id=another.music.p...
Samsungs egna musikplayer är hopplös tycker jag personligen.
edit:
Eller glöm, nog S7 som inte kan

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Tror inte felet ligger i hårdvaran på Samsung. Min gamla S6 kunde visa låt namn när den var sammankopplad med bluetooth till en nyare alpine stereo. Så ligger något i mjukvaran? PS. Körde via spotify.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Wolwet: Har samma problem sen jag bytte från Oneplus One till Oneplus 6T nyligen. Kör en VW GOLF 2016 och en Skoda Octavia 2015, med samma problem i båda. Då de har samma infotainmentsystem i grunden har jag misstänkt att det är bilen som har för gammal version av mjukvaran eller nåt.

På Skodas hemsida kan man ladda ner mjukvara till SD-kort och installera själv, så ska testa det snart.

Annars kan det ju vara för hård batterioptimering eller något, men tror inte man kan ställa in det för Bluetooth, bara för Spotify/appar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

@Wolwet: Du kan ju kolla under inställningar för Bluetooth i Samsungen om det går att ställa in något där när du är ansluten till bilen.

Permalänk
Medlem

Detta problem brottas även jag med. Jag kör Spotfy över BT och ser nästan aldrig artist, album och låttitel, MEN... ibland funkar det. Och det har känts helt random de få gånger det har fungerat. Det har funkat med samma telefon på samma låtar som jag vet att det tidigare inte funkat med. Så... jag följer tråden med intresse.