stänga ner alla onödiga processer, vilken app ska man använda ?

Permalänk
Medlem

stänga ner alla onödiga processer, vilken app ska man använda ?

Hej, undrar om det finns någon bra app där man kan stänga ner alla onödiga processer som körs i bakgrunden, speciellt innan man ska spela något. känns som om det är mycket som körs i bakgrunden men vet inte vad som behövs och vad som är onödigt, så jag tänkte kolla med er om ni känner till något bra program som gör detta ?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

@aki04: Tror inte du kommer tjäna något på detta, vad har du för cpu i burken och hur mycket minne?

Permalänk
Medlem

@aki04:
Om du har Windows 10, kan du aktivera "Game Mode" (har dock för mig att det inte kom förrän i 1607).
Hittade även en lista med recensioner av Game Booster program 10 Best Free Game Booster Software

Fast som föregående talare nämnde, har du en hyffsad CPU och hyffsat med RAM, kommer du inte att tjäna något nämnvärt på det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hur ska ett sånt program veta vilka processorer som är onödiga eller inte? Det som du kanske tycker är onödigt kan vara livsviktigt för någon annan.

En bättre lösning är att se till att onödiga processer inte startas från första början, genom att avinstallera allt du inte behöver. Det gäller särskilt skräp som tillverkarna skickar med om det är en märkesdator.

Permalänk
Medlem

TS nämner inte vilken Windows version det gäller, men länkar till en guide för configuration av Windows 10 services (finns även guider för Windows 7 och 8 på sidan).

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-10-service-configurations/

Har själv Windows 7 så vet inte hur bra just denna fungerar. Används såklart på egen risk också

För tredjepartsprogram med egna services får du själv avgöra om programmet är värt att ha körande i bakgrunden och om inte testa att stoppa servicen eller avinstallera programmet helt.

Och även om Windows aktivitetshanterare har blivit bättre med åren så rekommenderar jag (använder den själv) Process Explorer om man vill ha ännu bättre koll på vilka processer som körs.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer