Lånat PS4, kan inte ladda kontrollerna

Permalänk
Medlem

@Ziddie - Om min laddare då faktiskt följer standarden borde det väl vara ngn form av reklammationsrätt om dem nu gått sönder pga den adaptern?

Är otroligt konstigt båda två kontrollerna agerar på samma sätt här ändå. Chansen borde vara minimal att båda två gått sönder samtidigt på något magiskt vis.

Skrivet av Benjamin96:

Har samma problem, båda dosorna vägrar ladda batteriet... Dock hade jag inte laddat med mobilladdare innan utan bara i playstationet... Tycker det är väldigt konstigt att båda kontrollerna slutade ladda samtidigt...

Löste du problemet på något sätt eller slutade du bara spela?
Fan har 106 spel på där, massa topp-spel. Det gör ont i mig detta

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

@Akerhage: Båda kontrollerna fungerar så länge jag alltid har sladden i så jag spelar så helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjamin96:

@Akerhage: Båda kontrollerna fungerar så länge jag alltid har sladden i så jag spelar så helt enkelt

Och det verkade inte fungera för mig. Mitt batteri tog slut ändå. Fast jag trodde först att det fungerade, för jag kunde spela nästan 45min innan jag gick och käka. Sen dog kontrollen direkt och det fungerade inte efter det att ha sladden i.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Ingen vanlig USB-Adapter till mobil, ipad etc kan skada något som laddas av en USB-kabel. ALDRIG! så den som inte håller med får gärna komma med lite källa.

Mest troligt låter det som det är batterierna som inte riktigt är med längre. Hur gamla är grejjerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Ingen vanlig USB-Adapter till mobil, ipad etc kan skada något som laddas av en USB-kabel. ALDRIG! så den som inte håller med får gärna komma med lite källa.

Mest troligt låter det som det är batterierna som inte riktigt är med längre. Hur gamla är grejjerna?

Är ju min polares grejer så vet inte, men han har aldrig haft problem att ladda kontrollerna. Har funkat hur bra som helst. Så vore ju märkligt att dem skulle bli dåliga just nu på dessa 10 dagar jag haft konsollen? : )

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

9V@1.67A eller 5V@2A. Den lär med största sannolikhet fungera som en vanlig USB-laddare och ge ut 5V normalt, men kan ge 9V om enheten begär det.

Skrivet av Ziddie:

Din laddare ser ut att följa USB 3.0 standard.

Men andra personer säger att deras kontrolls batteri har blivit dödade av snabbladdning.
"Just don't do it with a smashing fast charge corde. It totally killed my ps4 controller's battery."

Jag tror att Samsung har ändrat sin laddare att följa USB standarden nu, ja. Men de hade någon udda snabbladdningsläge förr vill jag minnas. Tittar man i länken du har där så står där också "not Galaxy 4 or 5", vilket kan ha varit när de hade deras farliga laddare, och andra laddsystem.

Innan detta fick en standard så hade ju företagen alla möjliga udda sätt att ange detta med. Från 2012 gjordes ju USB PD standarden klar, som den bygger på idag, även om nya versioner tillkommit. 9V standarden tror jag dock kom senare, med PD ver 2, så båda dessa laddare lär ju vara en del av version 2 iaf, och borde då inte vara något problem. Där finns nämligen den 9V 1.67A nivån för 15W förbrukning.

Om den följer USB power delivery standarden så borde den inte lämna 9V till någon enhet som inte begär det.

Skrivet av Akerhage:

Men borde isf inte kontrollen då slutat fungera helt? Den fungerar ju utan problem bara att den inte går att ladda?

Inte säkert. Det kan ju bara ha skadat laddningskretsen.

Dock tror jag inte att detta är fallet. För som sagt, både de laddarna du har där borde inte ge ut 9V om inte enheten ber om det.

Permalänk

@Akerhage: Är det originalkablar du har provat ? Dvs samsung orginal mm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

@Akerhage: Är det originalkablar du har provat ? Dvs samsung orginal mm ?

Jag vet inte vart alla sladdar är från riktigt. En var från ex snes mini som fungerar till den. Andra sladdar är från andra telefoner jag haft. Men vet inte exakt vilka telefoner det är. Har samlat på mig under åren. Kan ladda mina nya sony hörlurar utan problem etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Orkar inte läsa alla inlägg.. Men har du frågat din polare hur han laddar kontrollerna? förstår ej varför du gör en tråd.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Benjamin96:

Ligger de en längre tid oladdade så tar batterierna skada, bästa är att låta dem ligga på ca 50% om man vet att de inte ska användas på längre. Gör som flera har sagt att spela med dem via kabel och se om de börjar ladda efter någon timma

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Benjamin96:

Ligger de en längre tid oladdade så tar batterierna skada, bästa är att låta dem ligga på ca 50% om man vet att de inte ska användas på längre. Gör som flera har sagt att spela med dem via kabel och se om de börjar ladda efter någon timma

Kan ju inte spela med kabel. De dör ändå. Sen har dom aldrig legat helt döda utan hade kräm kvar.

Citat:

Orkar inte läsa alla inlägg.. Men har du frågat din polare hur han laddar kontrollerna? förstår ej varför du gör en tråd.

Jag gjorde en tråd för jag har problem? Min kompis använder en vanlig mobilsladd utan problem. Hade du läst tråden hade du förstått. Men fint av dig bidra ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Kan ju inte spela med kabel. De dör ändå. Sen har dom aldrig legat helt döda utan hade kräm kvar.

men hur kan de dö med kabeln i och ändå samtidigt någonsin ha kräm kvar?

det kanske går ihop om det tar en vecka att ladda upp dem ens till det tillståndet visserligen, men det låter ju lite som du uppfunnit en sorts antievighetsmaskin..

jag skulle kolla om du inte helt sonika havererat kontakterna (om en av bilderna på den där löst hängande micron är något att gå efter) så att glapprisken är så omfattande att de bara småladdas under optimala förhållanden. dvs ligger helt still just när de har lite krypströmskontakt genom smutsen i kontakterna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hemma nu igen, haft båda kontrollerna i någon kontakt under dagen. En i datorn och en i mobilladdare.

Plockade fram första kontrollen (USB-PC) för att starta PS4an men kontrollen dör i menyerna ganska direkt.

Testade den andra kontrollen nu som är ikopplad med mobilladdare och den har jag nu iaf hållt levande 15 minuter än så länge, så den verkar faktiskt gå att spela med nu. Fast den laddar inte under tiden.

Får kanske hålla igång ett spel eller något och se om laddningen kommer igång.

Så en kontroll kan jag iaf spela med. Alltid något, skall försöka testa den andra kontrollen imorgon på samma sätt, att den får ligga i under dagen imorgon med usb-mobiladapter och se om jag kan hålla den levande. Progress!

Edit: Den dog under spelets gång ändå till slut...fast kunde spela ett tag..säkert 1.5h innan den bara dog igen. Nu när jag försöker starta igång den igen dör den direkt hela tiden.Kontroll 2 har ännu ej kunnat göra mer än att starta systemet för att dö

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Hemma nu igen, haft båda kontrollerna i någon kontakt under dagen. En i datorn och en i mobilladdare.

Plockade fram första kontrollen (USB-PC) för att starta PS4an men kontrollen dör i menyerna ganska direkt.

Testade den andra kontrollen nu som är ikopplad med mobilladdare och den har jag nu iaf hållt levande 15 minuter än så länge, så den verkar faktiskt gå att spela med nu. Fast den laddar inte under tiden.

Får kanske hålla igång ett spel eller något och se om laddningen kommer igång.

Så en kontroll kan jag iaf spela med. Alltid något, skall försöka testa den andra kontrollen imorgon på samma sätt, att den får ligga i under dagen imorgon med usb-mobiladapter och se om jag kan hålla den levande. Progress!

Edit: Den dog under spelets gång ändå till slut...fast kunde spela ett tag..säkert 1.5h innan den bara dog igen. Nu när jag försöker starta igång den igen dör den direkt hela tiden.Kontroll 2 har ännu ej kunnat göra mer än att starta systemet för att dö

Orkar inte läsa alla inlägg. Varför frågar du inte din kompis om hur han laddat kontrollerna? eller är meningen att du ska lösa hans kontroll problem??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: Jag förstår inte dig riktigt? Du läser inte tråden men kommer med helt meningslösa inlägg?

Min kompis har inte haft problem att ladda sina kontroller innan jag lånade hans PS4. (mha random android-sladd och adapter samt via ps4 usb). För mig funkar det inte, trots 7 olika sladdar och adaptrar/ps4-usb-uttag/PC-uttag osv. Han själv förstår inte heller varför det inte fungerar längre. Jag frågar för jag vill kunna spela då jag lånat en konsol?

Är ju en helmärklig situation att båda kontrollerna skulle ha slutat fungera att ladda eller spela med trots sladd ikopplad när jag haft det hos mig endast 10 dagar...då det aldrig krånglat innan för honom på säkert några år av ägande.

Därför har jag bidragit med bilder på mina adaptrar för att reda ut om jag kanske själv orsakat något som gjort att mina väns kontroller kan ha gått sönder.

Orkar du inte läsa tråden behöver du inte vara här och svara heller.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage håller med. Om man inte orkar läsa tråden så behöver man inte kommentera.

Förövrigt tror jag det varit rätt känt att Sony är rätt känsliga med sina producter. Hört om flera PS3, PS4 och Sony mobiler som inte laddar om man inte använder originalladdaren. Har själv haft problem med datorladdning på min sonymobil och ps3 kontrollerna vill bara ladda via ps3an.

Störst chans tror jag är att försöka ladda dem via PS4 och hålla inne kablarna mot ps4 och handkontrollen och se om det lyckas. Kan ju vara glappkontakt på handkontrollerna eller ngt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Med konsolen igång koppla in kontrollen bak på ps4an å tryck in reset på kontrollen å se om det funkar håll in reseten en stund
så fick jag göra på en av mina kontroller.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

Med konsolen igång koppla in kontrollen bak på ps4an å tryck in reset på kontrollen å se om det funkar håll in reseten en stund
så fick jag göra på en av mina kontroller.

Där bak? Har bara två usb-uttag på framsidan
Jag har iaf testat ha dem i där med konsolen på och hålla inne reset-knappen. Men inget händer.

Skrivet av Extremaz:

Förövrigt tror jag det varit rätt känt att Sony är rätt känsliga med sina producter. Hört om flera PS3, PS4 och Sony mobiler som inte laddar om man inte använder originalladdaren. Har själv haft problem med datorladdning på min sonymobil och ps3 kontrollerna vill bara ladda via ps3an.

Ska se om jag kan köpa en helt ny sladd från Sony då som SKA funka, och se om det blir skillnad. 8e gången gillt som man säger. Dock har jag en sladd jag fick med mina Sony WH-1000xm2-lurar som fungerar fint till dessa. Denna sladd bör ju vara kompatibel.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Där bak? Har bara två usb-uttag på framsidan
Jag har iaf testat ha dem i där med konsolen på och hålla inne reset-knappen. Men inget händer.

Ska se om jag kan köpa en helt ny sladd från Sony då som SKA funka, och se om det blir skillnad. 8e gången gillt som man säger. Dock har jag en sladd jag fick med mina Sony WH-1000xm2-lurar som fungerar fint till dessa. Denna sladd bör ju vara kompatibel.

Detta låter ju exakt som ditt problem kanske något att prova https://www.slashgear.com/fixing-a-ps4-controller-that-wont-c...

Tror inte det hjälper med fler usb kablar, mina funkar att ladda med alla usb kablar jag provat här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Detta låter ju exakt som ditt problem kanske något att prova https://www.slashgear.com/fixing-a-ps4-controller-that-wont-c...

Tror inte det hjälper med fler usb kablar, mina funkar att ladda med alla usb kablar jag provat här hemma.

Tack! Ska testa direkt efter jobbet. Ska även låna en dockningstation av en på jobbet.

Vill passa på att verkligen tacka alla här. Underbart forum och personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag har laddat och laddar mina kontroller med samsungs laddare i väguttag hela tiden...... Ingen har gått sönder än men man kanske ska sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag tror att det står att Samsungladdaren är 9 V med 1.67 A. Då har du troligen grillat kontrollen som är byggd för 5V

Det där är väl ingen samsungladdare???? Sen när började Samsung skicka med konkurenternas laddare?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Dock tyckte jag mig känna igen att ex Samsung inte följer någon "USB-standard"? och då kanske den felaktigt har matat på 9v?
Dock har jag ju inte haft den i båda två kontrollerna (om jag minns helt rätt nu).

Min kompis lämnade sakerna till mig för kanske 10 dagar sen, tror han använt det innan det precis.

Det är ingen Samsungladdare på bilderna. Det är kinaskräp och den kanske inte man skall lita på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Laddaren som var på bild tidigare i tråden var en samsung original laddare för en likadan följde med när jag köpte min samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det där är väl ingen samsungladdare???? Sen när började Samsung skicka med konkurenternas laddare?

Vad har du rökt? Eller är du bara lite morgontrött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hemma nu igen, haft båda kontrollerna i någon kontakt under dagen. En i datorn och en i mobilladdare.

Plockade fram första kontrollen (USB-PC) för att starta PS4an men kontrollen dör i menyerna ganska direkt.

Testade den andra kontrollen nu som är ikopplad med mobilladdare och den har jag nu iaf hållt levande 15 minuter än så länge, så den verkar faktiskt gå att spela med nu. Fast den laddar inte under tiden.

Får kanske hålla igång ett spel eller något och se om laddningen kommer igång.

Så en kontroll kan jag iaf spela med. Alltid något, skall försöka testa den andra kontrollen imorgon på samma sätt, att den får ligga i under dagen imorgon med usb-mobiladapter och se om jag kan hålla den levande. Progress!

Edit: Den dog under spelets gång ändå till slut...fast kunde spela ett tag..säkert 1.5h innan den bara dog igen. Nu när jag försöker starta igång den igen dör den direkt hela tiden.Kontroll 2 har ännu ej kunnat göra mer än att starta systemet för att dö

Det låter då som att du djupurladdat kontrollerna (iaf den som laddades). Den andra vet vi inte status på än.

Är de så djupt urladdade behöver de ladda länge... (läs dagar) för att väcka batteri cellerna igen, även om den står som full, är den inte det (den har spänningen, men inte kapaciteten att driva saker). De laddare du hade kunde iaf ge 1-2A på 5V så de bör kunna ge mer än PCn kan (0.5-0.9A), så kör på dem.

Detta är för det kan ta många timmar med väldigt långsam laddning för att ens få dem över den känsliga 3.0V nivån. Först sen kan de ladda "normalt" utan att riskera bränder och problem. Sen när den når full spänning måste kemin i batteriet sakta med säkert rätta till sig.

Djupurladdning av batterier är det som dödar deras kapacitet fortast. Litium celler kan återhämta sig rätt bra, men... de måste då laddas väldigt länge och sakta.

Så ta den kontroller du lyckats ladda beskrivet ovan och sätt den på laddning igen, och låt den sitta i minst 48h i den laddaren. När du känner att laddaren inte längre är varm, är oddsen att den inte laddar längre och är full. Sen sedan till att inte ladda ur den så djupt, utan håll dem laddade så bra du kan.

Den andra sätt den på laddning iaf 1 dygn och se om den öht vaknar. Om den gör det, sätt dig inte och spela, utan sätt tillbaka den på laddning på samma kriterier som ovan. Tanken är bara att se om den "vaknar".

Samma gäller din telefon. Laddar du ut den djupt, måste den också sitta iaf 48h för att få tillbaka sin kapacitet, annars kommer den bara ta slut när du behöver det.

Och jag tror inte de kan ladda under tiden du spelar. PS4an ger lite ström, men det är nog bara för att driva kontrollerna, inte ladda också, iaf om batteriet är i dåligt skick.

Skrivet av Extremaz:

@Akerhage håller med. Om man inte orkar läsa tråden så behöver man inte kommentera.

Amen to that.

Permalänk
Medlem

Har du de nyare V2 kontrollerna. Så kan du testa detta

man vet aldrig. Det blir ju i så fall en work around om det funkar men tror inte på det skälv.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack @Paddanx och @Mega-Dark där Skall sätta mig och testa allt detta så får jag återkomma då om någon dag och se ifall det fungerar. Jag bör inte ha djup-urladdat något eftersom jag ändå spelade med båda kontrollerna några timmar innan de dog eller började klaga på batterinivån.
Var först när batteri-ikonen började visas som jag ville ladda dem och det gjorde jag ganska så direkt efter att PS4an klagade på batterinivån. Men skall testa låta dem ligga orörda. Förhoppningsvis får jag igång rackarna då!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Update:
Fick ett batteri med tillhörande laddsladd av @sucker121 (Stort stort tack!´- fantastiskt snällt av dig:)

Har bytt batteri men även med detta nya batteri och sladd så vägrar kontrollen laddas. Sista utvägen blir att köpa denna laddningstation som laddar batteriet via ext-uttaget då.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/tillbehor-spelkonsol...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Update:
Fick ett batteri med tillhörande laddsladd av @sucker121 (Stort stort tack!´- fantastiskt snällt av dig:)

Har bytt batteri men även med detta nya batteri och sladd så vägrar kontrollen laddas. Sista utvägen blir att köpa denna laddningstation som laddar batteriet via ext-uttaget då.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/tillbehor-spelkonsol...

Köp från Elgiganten funkar det inte kan du ju alltid lämna tillbaka den..