Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce Experience Bra eller anus?

Permalänk
Medlem

Jag hade Geforce Experience installerat under ganska lång tid, främst för den smidiga notifieringen när det har kommit nya drivrutiner. Nu för tiden så låter jag drivrutinerna mogna lite innan jag uppdaterar dom så jag behöver inte veta på studs när nya har släppts. Därav undviker jag GFE för stunden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Köpt ett Nvidiakort för första gången på säkert 10 år, hade senast ett 8800 GTS 320 Mb
Vart ökar jag power limit, för hittar inte det i den spartanska drivrutinensprogrammet. Ser typ lika dan ut som för 10 år sedan...är det GE som man klockar i eller kör man något annat?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Köpt ett Nvidiakort för första gången på säkert 10 år, hade senast ett 8800 GTS 320 Mb
Vart ökar jag power limit, för hittar inte det i den spartanska drivrutinensprogrammet. Ser typ lika dan ut som för 10 år sedan...är det GE som man klockar i eller kör man något annat?

Tror inte Geforce Experience har några sådana funktioner öht. Då är det bättre med MSI Afterburner

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tror inte Geforce Experience har några sådana funktioner öht. Då är det bättre med MSI Afterburner

Tack! Då besparar jag mig att installera GE och kör på Afterburner

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Bra

Det är bra, smidigt och nybörjarvänligt. Finns såklart saker som kan förbättras men generellt sett är det bra. Ingen anledning till att inte använda det.

Permalänk
Medlem

Är det någonsin som kan säga 100% att inspelning med geforce experience (instant replay) framförallt funkar för dem?

Hade lite småproblem redan när shadowplay-namnet gick till historien, bytte ungefär då till amd i spelburken och inte tänkt på det hela, nu haft nvidia igen i nio månader och det har inte en enda vecka i sträck faktiskt varit stabilt.

Hälften av alla spel upptäcks inte som inspelbara så man måste aktivera "record desktop".
Record desktop resulterar i att key shortcuts för att spara instant replay inte fungerar i vissa spel i stället.
När det väl fungerar att spela in så är det en tärningskastning huruvida mikrofonen och discord båda spelas in samtidigt som spelet trots alltid samma inställningar.
Ibland är inspelade klipp bara en svart skärm eller har skitdålig framerate eller bitrate av otydliga skäl.
Hur jag än ändrar inställningar slänger geforce experience ibland upp notiser om att en ny driver finns att hämta ovanför spelfönstret då deras notiser inte verkar följa windows regler.
Vid ca 1/3 av game ready driver updates så måste man logga in på nytt (vilket är helt absurt att behöva göra för driver som följer med ett kort man betalade 9000 för) efter uppdateringen för att starta inspelning på nytt.

Har installerat om helt nytt tre gånger sedan jag skaffade denna gpu, bytt moderkort två gånger.

Visst att shadowplay buggade lite ibland som det var ursprungligt och AMD ReLive har sina buggar men det är totalt garbage.

Ville verkligen få detta att fungera så jag slapp hålla på med OBS men är bara trött. Satt häromdagen och tittade igenom en massa inspelade instant-replay klipp om 3min styck från ett halvår tillbaka och hittade typ tio av hundra som gick att använda.

Det sjuka är att vissa av dessa saker följer med till OBS- ibland är bitrate eller framerate oförklarligt låg när jag spelar in via nvenc, så börjar luta mot att gå tillbaka till cpu-encoding igen.

Blir vansinnig, saknar shadowplay som det var för några år sedan -_-

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

GeForce Experience är i min åsikt bra, visst finns det vissa skavanker med programmet som vissa redan har tagit upp i tråden innan. Smidigt att navigera, inte allt för komplicerade när det gäller att hitta saker efter man har blivit van vid allt och sedan det som jag tycker är det bästa med programmet är ju att den säger till när det finns en ny uppdaterad drivrutin, jag som är lite lat brukar lätt missa när det kommer ut nya drivrutiner för hårdvaran i datorn så att programmet säger till ''Hallå hallå nu finns det en ny drivrutin att ladda ner'' hjälper mig ganska rejält.

Permalänk
Medlem

fungerar bra, men känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Smidigt!

Permalänk
Inaktiv

@inashu: Man slipper pilla med settings osv och testa sig fram själv bara att optimera så brukar jag hamna på ca 100-150 i FPS på mina spel vilket är helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@inashu: Man slipper pilla med settings osv och testa sig fram själv bara att optimera så brukar jag hamna på ca 100-150 i FPS på mina spel vilket är helt OK.

Finns en baksida till det- rätt ofta när det uppdaterar så kör det utan att fråga över ens egna inställningar med vad nvidia rekommenderar.
Går kanske att ställa in någonstans, men inte som att man blir tillfrågad om man vill ha det.
Rätt frustrerande att direkt in i en match overwatch få massiva framedrops och när man tittar efter så ser man att nvidia bestämt att man ska köra 150% supersampling och full antialiasing osv. Har hänt mig ett antal gånger i just overwatch, och händer regelbundet i ett par andra spel som jag dock inte kör längre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200