Hur stor del av din nettoinkomst lägger du på boende?

Permalänk
Medlem

Hur stor del av din nettoinkomst lägger du på boende?

Ja, som rubriken säger. Hur stor del av din nettoinkomst lägger du på boende?

Idag lägger jag själv ca 18% på en gammal kall, lyhörd tvåa i Eskilstuna som inte renoverats sen 90-talet. Har hittat några nyrenoverade treor som såklart är dyrare. Skulle jag få en av dom så skulle jag få lägga ut 32-35% av min nettoinkomst.

Är nyfiken på vad Sweclockers säger om saken, hur mycket lägger du på ditt boende och vart går gränsen?
Det spelar ingen roll om det är hyres, bostadsrätt eller villa eller husvagn.

Edit: Rättade till lite siffror.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ca 6000, alltså 31% av min nettolön. Då ingår hyra, amortering, ränta, bredband och TV, samt parkering med motorvärmare.

Permalänk
Medlem

Bor själv. 30% i hyra och alla andra avgifter relaterat till boendet. 40% stoppas undan för framtida köp av villa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Inget, bor i min farfars gamla hus med min sambo och delar på allt, betalar bara för el, sopor, vatten&avlopp, försäkring, fiber, kanske 1500-2500kr. Uppvärmningen är ganska billig då jag köper hem ca 30 kubik ved varje sommar och klyver själv. (vedpanna, vattenburna element) Nu är inte huset speciellt bra isolerat så det går ganska mycket, men räknar med några tusenlappar om året.

Bor ganska billigt men har långt att pendla, busskortet kostar 1400kr och sen måste man ju ha bil också för att kunna handla osv, kostar ju en del i försäkring, skatt, bensin. (politikerna vill ju ta död på landsbygden tyvärr)

Hade gärna flyttat till en större stad, närmare jobbet men sen när man ser hyrona så blir man ju lite rädd. Antingen kan jag bo där jag bor idag, 3 våningar, 180 kvadrat och trädgård för 2000kr/mån eller ge 6-8000kr för 50 kvadrat och två rum i stan. De få gångerna jag är på äventyr tar jag taxi hem, det har jag råd med.

Permalänk
Medlem

6 procent om jag räknat rätt.

Permalänk
Medlem

10%,har en hyra på 12.000 kr

Permalänk
Medlem

Ni som inte har städer i er profil kan väl skriva vart ni bor också för att få lite sammanhang till det hela...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv

Bostadsrätt i Malmö, 20% eller så går väl åt.

Permalänk
Medlem

55% av min månadslön (netto) går till hyran. Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Jag och min fru lägger ca 25% av våran nettoinkomst på kostnader för huset (ränta, amortering, uppvärmning, el, vatten, sopor, samfällighetsavgift). Strax under hälften av det är amortering.
Vi bor strax utanför Västerås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör nu för typ 15%. Kommer dock byta bostad snart och då blir det typ 40%. Boende är för mig väldigt viktigt. Nybyggda saker kostar också mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

40% av 12046:- i månadspeng.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bor i en liten stad på Åland med 11 000 invånare. Ungefär 50% går åt till en fnutteplutt lägenhet, endast varmvatten ingår.

Fan dyrt att bo här men det är i alla fall lugnt och vackert.

Permalänk

Drygt 25%. Bor ensam i en hyrestvåa centralt i Malmö.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

25-30% bostadsrätt i Stockholms stads utkant

Permalänk
Medlem

Två arbetande vuxna akademiker i 3a strax utanför tullarna (Stockholm): 11%

Permalänk
Medlem

Ca 25% Bor i Partille, med sambo i en rätt stor 4a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Runt 25%, villa utanför Göteborg.
Exkl underhåll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

28%
Lyhörd hyresrätt på 60kvm och 2 rok - i ett mindre uppskattat bostadsområde. Varmhyra inkl. kallgarage, exklusive el, bredband och försäkring. Fri parkering.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Runt 20% för en bostadsrätt 3 r.o.k på dryga 80m² utanför Karlstad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ca 13% med sambo I Solna.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

10%,har en hyra på 12.000 kr

vad jobbar du med när du tjänar ca 250k/månaden innan skatt?

Permalänk
Medlem

25%, hyr en lägenhet i Stockholm i andra hand av en bekant.

Permalänk
Medlem

20% hyresrätt Stockholm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med amortering, ränta, städning, och räkningar så hamnar jag på runt 20k i månaden eller ca 66% av min nettolön.

Då bor jag själv i en villa utanför stockholm.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Ca 35% för 1½ rummare i Malmö (hyresrätt)

Permalänk
Medlem

Det är ju lite löst formulerad frågeställning tycker jag, vilket kommer påverka svaren mycket.

1. Vad räknas till boende? Hyra/avgift, ränta(innan/efter ränteavdrag?), amortering(är ju ett sparande), värme, el, bredband(är detta boende?), sophämtning etc?
2. Kollar vi på folk som äger sina bostäder så påverkar det ju grymt mycket hur nyligen de köpt och när de band sina lån. Två identiska personer, med samma bostad kan ju ha en skillnad på 15% beroende på ifall man köpa bostaden för 7 år sedan eller igår.

Med det sagt så 25-35% av nettolön beroende på månad. Räknar avgift + ränta efter avdrag + el/vatten/uppvärmning - ej parkering/bredband/telefon. Detta för en 3:a i ytterkanten av staden.

Permalänk
Medlem

120%, lever på småjobb och sparat kaptial. Hoppas på riktigt jobb innan pengarna är slut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt, Täby, Stockholm, 2 rum, 51.5 kvadrat, nybygge, högt upp i huset, balkong som har sol i stort sett hela dagen och långt in på kvällen på sommaren.
4200 kr i ränta+amortering på lån, 3059 kr i avgift till brf, 290 kr i el, 290 kr i vatten, 140~ kr nånting i hemförsäkring. Får ut runt 18 efter skatt varje månad.

Så nästan hälften. Bor dyrt antar jag

Permalänk
Medlem

Jag och sambon lägger cirka 12 på boende. Tjänar avrundat 45 efter skatt.
27%