Ersätta mSATA eller köpa ny dator

Permalänk
Medlem

Ersätta mSATA eller köpa ny dator

Hej!

Jag köpte en ASUS ROG G551JM för 2 år sedan och nyligen kunde jag inte starta den. Jag skickade den på reperation och fick besked att disken (SSD 128 GB MSATA HC) behöver bytas ut till en kostnad av 3363:- Garantin hade precis gått ut.

Efter lite googlande tyckte jag det lät dyrt och tackade nej till reparationen i tron om att jag byter den själv för en billig peng.

Nu visar det sig att det är en specialdisk som sitter i datorn och den kostar runt 2000:- att köpa, dessutom behöver jag ersätt med nytt operativsystem då det var bundet till disken (jag har ingen nyckel). Mot den bakgrunden var deras kostnadsförslag rimligt.

Behöver lite tips och råd vad jag skall göra, datorn kostade omkring 11000:- för 2 år sedan och jag får väl en motsvarande för runt 9-10-tusen idag.

Laga eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Windows-nyckeln ligger i BIOS och hämtas av Windows vid installation.
Bara att hämta ISO och installera.

Sedan tror jag inte att den kräver någon specialdisk heller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Reklamera den. Datorn är mindre än 3 år gammal, och går inte att starta.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: Då är det upp till köparen att bevisa att det är ett vanligt fel, eller fel från tillverkningen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Hej!

Jag köpte en ASUS ROG G551JM för 2 år sedan och nyligen kunde jag inte starta den. Jag skickade den på reperation och fick besked att disken (SSD 128 GB MSATA HC) behöver bytas ut till en kostnad av 3363:- Garantin hade precis gått ut.

Kunde du helt plötsligt inte boota maskinen? Hur visade sig felet? Lyste lampor?
Lämnade du in den till återförsäljaren, RMA-hantering hos tillverkaren eller direkt till tredjeparts reparationsfirma?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@swehunter2000: Då är det upp till köparen att bevisa att det är ett vanligt fel, eller fel från tillverkningen.

Skrämselpropaganda.

Det har inget med att det ska vara vanligt fel eller fel från tillverkning att göra. Hur ska kunden veta eller styrka det?
Kunden kan lita på att sitt handhavande troligtvis inte orsakade felet utan felet var där och oavsett vilken kund som hade haft produkten så hade felet visat sig. Symptomen av fel behöver inte visa sig på en gång för att fortfarande vara ett såkallat "ursprungligt fel".

I detta fall så hade man kunna säga (förutsatt att detta stämmer) att eftersom man har använt datorn på ett ansvarfullt sätt, inte ser några synliga tappskador och inget synligt eget meckande/skruvmärken i datorn så har man bevis nog för att säga att felet hade visat sig oavsett kund = felaktig produkt, inte användare.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

den där datorn har väl plats för en vanligt 2.5" disk också? sätt då dit en vanlig ssd eller om det redan sitter en hdd där så kör på den bara eller byt ut mot en ssd och så skiter du i msata..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Hej!

Jag köpte en ASUS ROG G551JM för 2 år sedan och nyligen kunde jag inte starta den. Jag skickade den på reperation och fick besked att disken (SSD 128 GB MSATA HC) behöver bytas ut till en kostnad av 3363:- Garantin hade precis gått ut.

Efter lite googlande tyckte jag det lät dyrt och tackade nej till reparationen i tron om att jag byter den själv för en billig peng.

Nu visar det sig att det är en specialdisk som sitter i datorn och den kostar runt 2000:- att köpa, dessutom behöver jag ersätt med nytt operativsystem då det var bundet till disken (jag har ingen nyckel). Mot den bakgrunden var deras kostnadsförslag rimligt.

Behöver lite tips och råd vad jag skall göra, datorn kostade omkring 11000:- för 2 år sedan och jag får väl en motsvarande för runt 9-10-tusen idag.

Laga eller köpa nytt?

Är det verkligen ssdn som pajjat om datorn inte ens går att starta..? Jag är mer än extremt tveksam på det

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

@Leedow:

"Vem är det som ska bevisa närvaron/frånvaron av fel, och hur lång tid har man på sig för att göra detta?

– Under de första sex månaderna efter försäljningen är det näringsidkaren som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (så kallad omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (så kallat ursprungsfel). "

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Sedan tror jag inte att den kräver någon specialdisk heller.

Jag är inte riktigt säker på vilken disk det är som faktiskt slutat fungera. Enligt TS beskrivning så är det en 128gB SSD, och det är nästan garanterat SSD cache, så disken har en vanlig roterande disk för lagring. Cache SSD'n i de här är en msata mini, och pockers dyra.

Skrivet av fax110:

den där datorn har väl plats för en vanligt 2.5" disk också? sätt då dit en vanlig ssd eller om det redan sitter en hdd där så kör på den bara eller byt ut mot en ssd och så skiter du i msata..

Ungefär så hade jag nog gjort, om jag inte kunde / ville reklamera den. Problemet lär ju vara att service centrat satt tillbaka den defekta SSD'n, så datorn måste delas en gång till för att plocka bort den.

Skrivet av Orkhan:

Är det verkligen ssdn som pajjat om datorn inte ens går att starta..? Jag är mer än extremt tveksam på det

Svårt att säga utan att ha sett datorn, men det är inte speciellt ovanligt att datorn slutar fungera om bootdisken är defekt. I det här läget med SSD cache, torde just bootfiler vara bland de som ligger speglade på SSD'ns cache, och försöker datorn starta därifrån lär det ju inte gå något vidare.

Skrivet av SirMacke:

"Vem är det som ska bevisa närvaron/frånvaron av fel, och hur lång tid har man på sig för att göra detta?

– Under de första sex månaderna efter försäljningen är det näringsidkaren som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (så kallad omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (så kallat ursprungsfel). "

Visst är det så. Men "rent generellt" är kraven på bevisföring låga. En SSD har inga rörliga delar, och har man inte skadat datorn fysiskt, är det ungefär allt man behöver bevisa som kund. Bråkar återförsäljaren om det hade jag gått till KO. Det hade varit enklare om ASUS hade haft vettig garanti på sina produkter, men man kan inte få allt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Kunde du helt plötsligt inte boota maskinen? Hur visade sig felet? Lyste lampor?
Lämnade du in den till återförsäljaren, RMA-hantering hos tillverkaren eller direkt till tredjeparts reparationsfirma?

Efter en stund med ROG-loggan på skärmen startar Utility Setup/Boot menyn och därifrån har jag provat komma vidare med alla trips och tricks som jag hittat. Jag kontaktade ASUS som skickade en länk för RMA hantering och några dagar senare hämtades datorn upp till 3-parts företag. De återkom med kostandsförslag med anledning av att 2 års garantin utgått 2 månader tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

den där datorn har väl plats för en vanligt 2.5" disk också? sätt då dit en vanlig ssd eller om det redan sitter en hdd där så kör på den bara eller byt ut mot en ssd och så skiter du i msata..

Ja, det sitter en 1TB HDD i dator också + 128GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Sedan tror jag inte att den kräver någon specialdisk heller.

Vet inte om det är en specialdisk men när jag sökt runt är det inte samma storlek på de som erbjuds hos handlarna.
Beteckning på min disk är SSD 128 GB MSATA HC/S9FM02.5

Hittar motsvarande på Amazon och den är halva storleken på de traditionella jag hittat.

https://www.amazon.com/128GB-mSATA-SATAIII-Upgrade-Version/dp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Leedow:

"Vem är det som ska bevisa närvaron/frånvaron av fel, och hur lång tid har man på sig för att göra detta?

– Under de första sex månaderna efter försäljningen är det näringsidkaren som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (så kallad omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (så kallat ursprungsfel). "

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Det stämmer. Inget av det jag skrev säger något annat mer än att belysa

Skrivet av Promod:

Efter en stund med ROG-loggan på skärmen startar Utility Setup/Boot menyn och därifrån har jag provat komma vidare med alla trips och tricks som jag hittat. Jag kontaktade ASUS som skickade en länk för RMA hantering och några dagar senare hämtades datorn upp till 3-parts företag. De återkom med kostandsförslag med anledning av att 2 års garantin utgått 2 månader tidigare.

Att verkstaden yrkar på att du ska betala pga de har två års garanti betyder att de avsiktligen försöker få dig att strunta i reklamationsrätten.

Garanti på två år är helt ok men det är valfritt/frivilligt att ge för företagen. Det är fullt lagligt att ge 0 dagars garanti, men det ser lite sämre ut på pappret bara så i praktiken så har alla 1-2 års garanti. En reklamation är tre år och är omöjlig att friskriva sig ifrån som företag. Bara du är säker på att det med största sannolikhet inte är du som har orsakat felet.

Utöver det jag skrev i tidigare tråd.... hur kommer det sig att den traditionella hårddisken som är mekanisk fungerar men SSDn gör det inte? Ytterligare bevis på att det är ett fel i produkten från början.

Personligen hade jag yrkat på reklamation. I minsta fall krävt en orsakslista varför detta inte anses vara ett ursprungsfel. Det är just detta som diskussionen med verkstaden ska vara om, inte vad som är och inte är garanti vilket de försöker styra det till.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@swehunter2000: Då är det upp till köparen att bevisa att det är ett vanligt fel, eller fel från tillverkningen.

Skrivet av Leedow:

Skrämselpropaganda.

Det har inget med att det ska vara vanligt fel eller fel från tillverkning att göra. Hur ska kunden veta eller styrka det?
Kunden kan lita på att sitt handhavande troligtvis inte orsakade felet utan felet var där och oavsett vilken kund som hade haft produkten så hade felet visat sig. Symptomen av fel behöver inte visa sig på en gång för att fortfarande vara ett såkallat "ursprungligt fel".

I detta fall så hade man kunna säga (förutsatt att detta stämmer) att eftersom man har använt datorn på ett ansvarfullt sätt, inte ser några synliga tappskador och inget synligt eget meckande/skruvmärken i datorn så har man bevis nog för att säga att felet hade visat sig oavsett kund = felaktig produkt, inte användare.

Skrivet av SirMacke:

@Leedow:

"Vem är det som ska bevisa närvaron/frånvaron av fel, och hur lång tid har man på sig för att göra detta?

– Under de första sex månaderna efter försäljningen är det näringsidkaren som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (så kallad omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (så kallat ursprungsfel). "

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

http://lawline.se/answers/15740 står bl.a. följande (min understrykning):

"Följande citat, hämtat ur förarbeten till konsumentköplagen (prop 2001/02:134 s 59 f), diskuterar närmare vad denna bevisbörda innebär: 'Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. Istället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.'"

"Kort sagt är alltså svaret att bevisbördan vilar på konsumenten för fel som visar sig efter 6 månader, men också att kraven för att uppfylla denna bevisbörda är ganska lågt ställda."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ungefär så hade jag nog gjort, om jag inte kunde / ville reklamera den. Problemet lär ju vara att service centrat satt tillbaka den defekta SSD'n, så datorn måste delas en gång till för att plocka bort den.

Jag tror att det bara är en lucka som enkelt skruvas bort, hittade på Asus hemsida när dom gick igenom hur den gick att uppgradera.

Skrivet av Promod:

Ja, det sitter en 1TB HDD i dator också + 128GB SSD

Ta bort ssd disken och kör bara på mekaniska eller byt ut till ssd, annars är den en msata half size ssd du ska ha som t.ex. den du länkade på amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Jag tror att det bara är en lucka som enkelt skruvas bort, hittade på Asus hemsida när dom gick igenom hur den gick att uppgradera.

Vanliga disken och RAM kommer man åt genom luckan men SSD sitter på modekortet och man behöver dela på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Ta bort ssd disken och kör bara på mekaniska eller byt ut till ssd, annars är den en msata half size ssd du ska ha som t.ex. den du länkade på amazon

En kille jag pratade med i butik trodde att operativet går förlorat om jag tar bort/byter ut SSD, låter det rimligt?

Permalänk
Hedersmedlem

@Promod: Det OS som du har installerat försvinner ju om du tar ut hårddisken. Däremot finns aktiveringskoden kvar i någonstans i datorns moderkort så det är bara att installera om igen. Det kommer inte att vara några problem med det. Att byta datorn för att disken gått sönder känns lite som att skrota bilen för att du fått punktering.

Jag vet inte om det stämmer att datorn har någon specialdisk. Jag har svårt att tro på det men ska inte lova något. Min gissning är att det funkar med vilken M.2 som helst och om inte så bör det finnas plats för en 2.5"-disk som någon annan skrev. Det är möjligt att du måste skruva isär datorn för att komma åt den. Det är inte heller några problem om det är något du känner att du vågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Promod: Det OS som du har installerat försvinner ju om du tar ut hårddisken. Däremot finns aktiveringskoden kvar i någonstans i datorns moderkort så det är bara att installera om igen. Det kommer inte att vara några problem med det. Att byta datorn för att disken gått sönder känns lite som att skrota bilen för att du fått punktering.

Tack, det ger mig lite hopp. När det gäller lagningen så funderade jag mest på hur mycket det är värt att lägga på datorn, där jag tyckte att över 3.300:- kändes mycket. Hoppas kunna lösa det billigare själv nu med tipsen som kommit upp här i tråden.

Skrivet av Andreaz1:

Jag vet inte om det stämmer att datorn har någon specialdisk. Jag har svårt att tro på det men ska inte lova något. Min gissning är att det funkar med vilken M.2 som helst och om inte så bör det finnas plats för en 2.5"-disk som någon annan skrev. Det är möjligt att du måste skruva isär datorn för att komma åt den. Det är inte heller några problem om det är något du känner att du vågar.

Det är kanske ingen special i den bemärkelsen, men jag hittar inte motsvarande disk hos de butiker jag normalt handlat hos.
Just nu ligger datorn isärtagen hemma på skrivbordet och jag hade hoppats kunna hitta en ersättningsdisk idag.

Permalänk
Medlem

Tack alla för inspel.
Som jag tolkar det är den enklaste och snabbaste lösningen att helt plocka ut msata disken och prova installera operativet på HDDn?
Fungerar det så kan jag fundera på att ersätta med en annan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Promod: Det OS som du har installerat försvinner ju om du tar ut hårddisken. Däremot finns aktiveringskoden kvar i någonstans i datorns moderkort så det är bara att installera om igen. Det kommer inte att vara några problem med det. Att byta datorn för att disken gått sönder känns lite som att skrota bilen för att du fått punktering.

Jag vet inte om det stämmer att datorn har någon specialdisk. Jag har svårt att tro på det men ska inte lova något. Min gissning är att det funkar med vilken M.2 som helst och om inte så bör det finnas plats för en 2.5"-disk som någon annan skrev. Det är möjligt att du måste skruva isär datorn för att komma åt den. Det är inte heller några problem om det är något du känner att du vågar.

Nej det finns ingen M.2 disk som passar. Datorn har en mSATA kontakt och sen är det begränsning fysiskt så att det ska vara "halv längd / half size"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promod:

Tack alla för inspel.
Som jag tolkar det är den enklaste och snabbaste lösningen att helt plocka ut msata disken och prova installera operativet på HDDn?
Fungerar det så kan jag fundera på att ersätta med en annan disk.

Jag tycker du ska göra så i alla fall. Behöver du inte all plats på datorn och klarar dig med bara en SSD på t.ex. 500gb så är det ingen större prestanda skillnad på en 2.5" och en mSATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Jag tror att det bara är en lucka som enkelt skruvas bort, hittade på Asus hemsida när dom gick igenom hur den gick att uppgradera.

Minne & 2.5" disken sitter inder en lucka på undersidan. Plockar man bort luckan ser man msata slot'en, men man kommer inte åt att montera, eller plocka bort, en enhet där.

Skrivet av Promod:

En kille jag pratade med i butik trodde att operativet går förlorat om jag tar bort/byter ut SSD, låter det rimligt?

Det borde det inte göra, däremot är det inte säkert att datorn bootar oavsett. SSD'n är bara cache, alla filerna finns fortfarande på den mekaniska disken. Men så länge datorn försöker läsa från cachen, och filerna inte finns där, vet jag inte hur den kommer bete sig.

Skrivet av Andreaz1:

Jag vet inte om det stämmer att datorn har någon specialdisk. Jag har svårt att tro på det men ska inte lova något. Min gissning är att det funkar med vilken M.2 som helst och om inte så bör det finnas plats för en 2.5"-disk som någon annan skrev. Det är möjligt att du måste skruva isär datorn för att komma åt den. Det är inte heller några problem om det är något du känner att du vågar.

Det fungerar inte med vilken msata disk som helst. Platsen är avsedd för en cache disk, och är därför bara halvhöjd. Stor som ett frimärke, ungefär. Det är inte "special" i mer än det avseendet att det är msata mini formatet, men de är som nämnt pockers dyra.

Skrivet av Promod:

Som jag tolkar det är den enklaste och snabbaste lösningen att helt plocka ut msata disken och prova installera operativet på HDDn?
Fungerar det så kan jag fundera på att ersätta med en annan disk.

Börja med att bara plocka bort SSD'n. Det borde tvinga datorn att boota från den mekaniska som vanligt.

Men allra först hade jag verkligen försökt reklamera datorn. Börjar du modifiera och greja, så flyger reklamationsrätten all världens väg.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men allra först hade jag verkligen försökt reklamera datorn. Börjar du modifiera och greja, så flyger reklamationsrätten all världens väg.

Det låter klokt. Ringde Asus idag i detta ärende och de sa nåt i stil med "Du kan ju alltid reklamera datorn till säljaren, men då ligger bevisbördan på dig". Läste sedan om reklamation på säljarens hemsida (Webhallen) och de verkar ju ett lämpligt nästa steg. Med facit i hand borde förmodligen gått den vägen från början.

Permalänk
Medlem

Testade boota från sticka med Windows och när jag försöker reparera, felsöka får jag meddelande att det inte går. Försöker jag installera får jag meddelande att enheten är låst.
Går jag till dos prompten kommer jag åt både D: och E: som är partitionerna på HDD men dessa är helt tomma.

Permalänk
Medlem

Nu är datorn reklamerad och jag håller tummarna att jag får ett positivt besked om reparation.
Butiken skulle börja med att ringa verkstaden som haft den inne för att få en bedömning om felet anses vara orsakat av handhavande.

Permalänk
Medlem

Fick besked från Webhallen att verkstaden gått med på att reparera datorn utan kostnad som ett reklamationsärende. Hämtade ut datorn i helgen och nu fungerar den utmärkt igen.

Stort tack till alla som engagerade sig och fick mig att reklamera

Permalänk
Medlem

Gratulerar. Jag måste säga att jag tycker det hela är otroligt dåligt skött från ASUS sida i det här läget, men det är ju skönt att Webhallen löste det åt dig.

+ @Webhallen
- @ASUS.David

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Gratulerar. Jag måste säga att jag tycker det hela är otroligt dåligt skött från ASUS sida i det här läget, men det är ju skönt att Webhallen löste det åt dig.

+ @Webhallen
- @ASUS.David

Kanonbra att det löste sig.
Nu jobbar inte jag med RMA och service ärenden så jag är inte speciellt insatt i detta men låter väl ändå som det mest gått rätt till. Verkstaden erbjuder garantin inom 2 år och annars rekommenderar att reklamera mot återförsäljaren som man köpt datorn av. I första hand så är det ju Återförsäljaren som man köpt datorn av som hanterar Reklamationsrätt.
Men kanon att Webhallen var bra och hjälpte till.
Tar med mig kritiken att man kan vara mycket tydligare med vilka alternativ som finns till kunden istället för att bara erbjuda reparationskostnader.
Precis som fler sa i tråden så sitter Windows Licensen integrerad med BIOS så man kan byta SSD/HDD "på egen risk".