Beställde 1080 "fyndvara" från CDON, fick ett 1070

Permalänk
Medlem

@anon131444: del två var det jag syftade på. Om den urprungliga köparen köpt både ett 1070 och ett 1080 från CDON och skickat tillbaka fel, så kan jag föreställa mig att de, om de håller koll på serienummer, skulle kunna bevisa att det 1070 de har är det som han borde ha i sin ägo. Men frågan är om de ens bryr sig, samt om den ursprungliga köparen är dum nog att göra det så lätt för dem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

@Shiprat: Javisst det läget finns ju. Då är det ganska enkelt att lösa problemet. Men det är inte så troligt. Någon som köper löst grafikkort vet mycket väl vad det är man köper och speciellt vad det är man gör sig av med. Så vårdslös kan jag inte tänka mig att man är och om man gjort det i system så är det ju superenkelt att ta reda på det via serienummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kan inte läsa någonstans att du ställts med ett problem som kräver juridisk tolkning och expertis! Kan du inte återkomma när du faktiskt har ett problem som du tycker forumet skall hjälpa dig med?

OT: Använd knappen Anmäl och låt admins avgöra om inlägget är relevant för forumdelen...?

Det är kanske inte ett problem för dig men för han, kan jag nog lova, så är det.

Permalänk
Inaktiv

@Wip3: Tack för rådet!

Permalänk
Medlem

CDON är tyvärr tråkiga att ha att göra med. Så länge allt funkar så är det väl ibland ok priser.

Jag hade för några år sedan problem med att jag fick fel sak levererat, hade beställt elektronik men fick en stekpanna(!). Blev ett jävla massa tjafs eftersom dom verkligen trodde jag försökte köra nån blåsning.

Detta var på tiden innan det var standard att man får med en retursedel i paketet.

När vi till slut fastställt att det var deras trötta lagerarbetare som totalt fuckat up och växlat ihop ordrar, så tog det sen veckor.

1) Först nästan 2 veckor av tjafs via mail. Så bekvämt för företaget i fråga, dom svarar i sin egen lunk. Kunde ta 2-3 DAGAR mellan varje svar från deras sida.
Hatar mail, eftersom det är så enkelt för motparten att bara ducka problemet.

2) Efter det skulle en retursedel skickas ut. Helt omöjligt att jag kunde posta själv, jag var tvungen att vänta på deras retursedel

3) Sen skulle PN köra sitt race, och efter att paketet väl återkommit till CDONs lager skulle dom ha ork att hantera returen, detta tog ytterligare nån vecka.

4) Nu, tillslut, efter typ 4 veckors tid, så skickade dom ut rätt produkt.

Hur jag anser att dom borde ha löst det hela?
Så fort det var konstaterat att det är deras fuckup, borde dom bara tagit "risken" med att skicka mig rätt produkt direkt. Helt sjukt att man som kund ska vara utan både PENGAR och PRODUKT och få en total leveranstid på runt 4 veckor enbart på grund av att deras trötta lagerarbetare skickat mig fel vara.
Det intressanta var ju att mitt köp var värt tusentals kronor, och stekpannan dom skickat mig kostade runt 250:-. Mao hade "risken" från deras sida varit minimal, samtidigt som dom höll både mina pengar och produkter gisslan.

Permalänk
Medlem

...och det är därför jag inte handlar på CDON. Visserligen brukar priserna vara billigare, men folket som säljer och plockar har väl ingen aning om någon försökt lura på dem. Samtidigt har de ingen vidare kontakt (endast mejl) samt att man måste skicka iväg allt med posten p.g.a. att det saknas en fysisk butik. Jag brukar alltid föreslå att köpa från Inet eller Webhallen, som är betydligt mer uppmärksamma på detta.

Permalänk
Medlem

Börjar bli svårt att motivera köp från CDON nu för tiden. Kundservice känns ju helt frångående. Tacka för att CDON finns här på SweClockers också och man brukar få svar inom 24h, men det är ändå inte mycket de själva kan göra.

Mitt problem är med Xbox Live koderna jag köpte förra veckan. Står under mina sidor att Nyckeln är ej tillgänglig och jag skickade ett mail om detta till dem samma dag. Nu har det gått en vecka och man har fortfarande inte fått svar. CDON Henrik här på SweClockers har dock kollat på ärendet och skickat det vidare till de som har hand om saken, men att det tar så lång tid är surt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Det fungerar inte som bevis.

om jag köper ett 1080 från en återförsäljare & sen vill lämna tillbaka grafikkortet men har ett kvitto från Konsum på 1liter mjölk kommer dom att acceptera mitt kvitto ?
eller om jag går tillbaka till återförsäljaren och har med mig 1liter mjölk får jag ett nytt 1080 då? ja menar det låg inget grafikkort i lådan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

jag har aldrig haft problem med CDON
när min 65tums plasmatv kom med sprucken skärm bad de mig att ta kort på den för att se hur de uppstått,(transportskada)
vips så skickade de en ny tv med DHL innan jag ens skickade tillbaka min..

så att vissa kastar lite väl mycket bajs på CDON är väl att ta i, alla har bra eller anusupplevelser.
men man kanske ska se hur de hanterar detta problem innan man hetsar upp?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

om jag köper ett 1080 från en återförsäljare & sen vill lämna tillbaka grafikkortet men har ett kvitto från Konsum på 1liter mjölk kommer dom att acceptera mitt kvitto ?
eller om jag går tillbaka till återförsäljaren och har med mig 1liter mjölk får jag ett nytt 1080 då? ja menar det låg inget grafikkort i lådan.

Jag förstår att du kanske tycker att det är korrekt analogi men det är ju inte det.

Om du köper ett 1080 från butik men går ut med ett paket mjölk så är ju dina observationsfärdigheter i kritiskt tillstånd.

Detta handlar ju om att paketet är packat och distribuerat av ÅF. Kunden märker det först hemma.
Så nej, det räcker ej som bevisbörda om kunden kan visa att dem har ett 1070 i paketet istället.

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Som du själv skrev, har du köpt på faktura. Jag skulle bestridit den till döddagar. Inte en chans att jag skulle betalat den.
Har CDON eller vilken säljare som helst, fått betalningen, svalnar deras intresse för support. Nu har de ju inte fått pengarna ännu, och ligger ute med hårdvara till ett värde, så de lär nog vara benägna att vara mera anträffbara än om de fått pengarna.
Stå på dej. När påminnelsen kommer, bestrider du den, när inkasso skickar utskick, bestrider du den med.
Du blir inte vare sig svart listad eller får sänkt kredit värdighet, så länge du spelar med och svarar på allt.

OM CDON inte gör rätt för sig, är det tyvärr den enda och rätta vägen att gå.
Men vi får ju hoppas att det bara är ett ärligt slarvfel av CDON, som de gladeligen rättar till?
Sedan är det CDONs sak att ta reda på vad som hände med lådans rätta innehåll.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Tror inte detta blir problem för dig, dem löser det nog. Tyvärr är sånt här förekommande (inte vanligt) för alla butiker, jobbar själv i butik och varit med om folk som försökt med likande saker, eller att dem försöker lämna en helt tom kartong på återköp.

Cdon vet ju att det var en fyndvara så troligtvis kommer den som tog tillbaka kortet få bassing, då hen ej kontrollerat korrekt.

Lycka till :).

Permalänk
Medlem

@twonkey: Tittade av och till under hela fredagen, öppnade aldrig någon chatt på sidan jag kunde hitta. De kundservicelänkar inklusive den som ser ut som en chattlänk, alla leder enbart till email i slutänden. Får vänta tills de finner sig tid att ringa helt enkelt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

På grund av sådana här saker riggar jag upp mobilen och filmar öppnandet av alla paket med dyra saker, med start innan förseglingen av paketet bryts.

Permalänk
Medlem

Att du inte har testat att fråga i CDONs egna tråd här på Sweclockers? Har tittat igenom tråden och sett att en skrivit något om det, men ingen länk eller anrop till CDON dock.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/940457-cdon-com-hemele...

@CDON.COM

Permalänk
Medlem

Ptja ,jag beställde en 3930K för 5000:- fick en sketen AMD-prolle för 400:- istället.
CDon var rätt snabba med att rätta till det, fick en ny processor inom en vecka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av tekFreP:

Jag rekommenderar alla att undvika CDON när de köper grafikkort.

Jag köpte ett GTX1060 3gb som var dött vid leverans (DOA).
Det fanns inget telenummer utan allt sköttes via deras mailsupport. totalt tog det mig ca 3 månader att reklamera och få det godkänt att mitt grafikkort var trasigt via en extern firma som skötte allting åt CDON. Fy fan vad jag lärde mig den läxan då att aldrig köpa grafikkort av andra än de som vet vad de säljer.

samma här.

returerade en homeplug för 3-4 år sedan på garantiärende då endast 2 av 3 plugarna i kitet fungerade att synka öht den 3e var helt död.

efter att ha väntat i 20-30 dagar nånting på returen så försvann mitt garantiärende från cdons "garanti tracker" och fick aldrig tillbaks den då det tydligen inte längre fanns något garantiärende för den även att jag hade garantiärendenummret för den...

så det ända jag köper från cdon nu mer är dvd, bluray, eller andra media som de inte kan skicka på lagning utan ska byta ut direkt om det är något fel men mycket sällan jag äns köper sånt därifrån längre om jag kan undvika det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Shiprat:

Beställde häromdagen ett Palit 1080 som var fyndvara klass 1 på CDON, alltså oanvänt men bruten förpackning, 5749 vilket kändes som ett okej pris så som marknaden ser ut nu...

Vad jag fick istället var en låda för ett Palit 1080 men med ett EVGA 1070 KFA2 som inte riktigt passade i skummformen. Hann tyvärr dra av skyddsplasten på bakplåten så nu är det aningen mer "fyndvara".

CDON har inget nummer att ringa, bara en mailadress, så drog ett mail. Som tur är beställde jag på faktura via QLIRO så kan ju alltid välja att bara inte betala, samt att följa upp det med QLIRO.

Tyvärr inser jag att det är ju rätt svårt för mig i denna situation att bevisa att någon annan förmodligen lurat dem, snarare än att jag är den som försöker lura dem just nu.
Någon som vart med om liknande och kan berätta hur det brukar lösas?

Hej,

Tråkigt att läsa att du har mottagit fel vara, Givetvis vill/SKA vi rätta till detta och jag ber dig därför skicka PM till mig så ska jag se över ditt ärende. Jag behöver ditt ordernummer samt ärendenummer om du redan har varit i kontakt med oss.

Jag vill samtidigt tacka alla som ger oss feedback här, utan era röster kan vi inte utvecklas och jag tar gärna emot feedback via PM om det är någon som vill prata om något specifikt ärende.

Bästa hälsningar,

CDON Henrik

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett problem är ju att CDON blivit något i stil med Amazon/eBay-light. Mängder av varor säljs ju egentligen av andra handlare och det är det som i min erfarenhet skapar strul vid kontakt. Kundtjänstärenden ska gå via CDON's otroligt sega mailsupport och måste sen slussas vidare till den egentliga ÅF:en.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av BasseBaba:

Ett problem är ju att CDON blivit något i stil med Amazon/eBay-light. Mängder av varor säljs ju egentligen av andra handlare och det är det som i min erfarenhet skapar strul vid kontakt. Kundtjänstärenden ska gå via CDON's otroligt sega mailsupport och måste sen slussas vidare till den egentliga ÅF:en.

Hej,

Tack för din feedback, Vi vet att just detta är ett problem och vi jobbar just nu på en lösning på detta.

Vänligen,

CDON Henrik

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CDON.COM:

Tack för återkoppling, skickade PM.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200