Tradera, oseriöst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Japp om man hävdar att något är trasigt och eller missvisande så får man ju bevisa vad man menar.

Ja, inga bilder, inget sockervadd.

Ja det kan du göra. Håll det koncist.

Det jag hade skrivit:

Jag har redan visat produkten via min annons samt även förklarat för kunden att den var i gott skick. Produkten har inga sprickor och har all funktion den utlovar av tillverkaren.
Kunden hävdar att den är repig och att tejpen gör att den ser ful ut.
Den var ej repig när den lämnade mig och kunden saknar även bild på att den var repig, samt att jag saknar bild på hur produkten anlände för att vi ska hävda att transporten var orsaken för skada.

Jag kommer ej att hämta ut godset då det inte finns någon giltig orsak bakom reklamationen utan jag tolkar detta som en ånger, vilket jag inte accepterar då köpet hanteras enligt Köplagen och KKL tillämpas inte för handel mellan privatpersoner.

Samtidigt så bestrider jag formellt all form av kostnad Ni menar att Ni vill/kan fakturera mig på grund av denna "reklamation". Anledningen till min bestridan framgår av förklaringen ovan.
Eventuell handling som går mot mig som säljare kommer också att direkt strida mot praxis gällande vanlig KKL för distansavtal med avsteg från returrätt som kunder normalt har när man handlar mot företag.

Produceras även bilder i efterhand så anses de vara icke trovärdiga och kommer att bestridas.

Observera att jag meddelar återigen att jag ej hämtar ut godset och nekar reklamationens legitimitet.

MVH
<Insert name here>

Supertack igen

En liten detalj bara; köparen hävdar iofs att högtalaren inte satt ihop efter transporten, och att jag hade satt ihop dessa med tejp.

Men det kan jag bara byta ut i din text eller?

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1: Ja det kan du göra om du redan förklarat syftet för tejpen. Om inte så lägger du bara till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1: Ja det kan du göra om du redan förklarat syftet för tejpen. Om inte så lägger du bara till det.

Ok, Finns tydligen bara chatt och telefonkontakt?
Kommer hålla dig uppdaterad med ny info

Du hänger kvar i tråden hoppas jag?

Återigen tack!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Gött 😏

Finns bara chatt och telefonkontakt hos Tradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1: Ser så ut! Men hur kommunicerade dem till dig? Du fick ju ett mail av dem väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har inte fått någon faktura från Tradera.

Det är bara en tidsfråga innan du får det, och ja du kommer behöva betala den om du inte bestrider den eller försöka överklaga Traderas beslut.

Det som verkar ha hänt i just ditt fall, är att högtalarna har gått sönder under själva leveransen till köparen, om än väldigt otydligt från köparens sida när han försöker beskriva händelseförloppet. (Kan inte tänka mig att någon reklamerar en produkt bara PGA lite tejp.)

Om det är så att högtalarna har gått sönder under frakten vilket är mest trovärdigt så är det ditt ansvar. Räcker inte att bara slå in högtalarna i bubbelplast och stoppa ner dom i originalkartongen, risken att något går fel då är väldigt stor. Du skriver dessutom själv att högtalarna är så pass ömtåliga att du var tvungen att tejpa fast dom. Dock kan du ju alltid försöka att lösa det mellan dig och Schenker.

Förmodligen kommer det här sluta med att du tvingas betala tillbaka pengarna, du får helt enkelt se det som läropengar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är bara en tidsfråga innan du får det, och ja du kommer behöva betala den om du inte bestrider den eller försöka överklaga Traderas beslut.

Det som verkar ha hänt i just ditt fall, är att högtalarna har gått sönder under själva leveransen till köparen, om än väldigt otydligt från köparens sida när han försöker beskriva händelseförloppet. (Kan inte tänka mig att någon reklamerar en produkt bara PGA lite tejp.)

Om det är så att högtalarna har gått sönder under frakten vilket är mest trovärdigt så är det ditt ansvar. Räcker inte att bara slå in högtalarna i bubbelplast och stoppa ner dom i originalkartongen, risken att något går fel då är väldigt stor. Du skriver dessutom själv att högtalarna är så pass ömtåliga att du var tvungen att tejpa fast dom. Dock kan du ju alltid försöka att lösa det mellan dig och Schenker.

Förmodligen kommer det här sluta med att du tvingas betala tillbaka pengarna, du får helt enkelt se det som läropengar.

OM högtalarna gått sönder i frakten så skall köparen ha anmält det inom några dagar (denna tid kan variera, vet ej på rak arm var schenker har för tid) och då läggs ansvaret över på Schenker OM försändelsen varit dåligt packad.

Om Köparen INTE har tagit några bilder kommer bevisbördan bli omöjlig för köparen och säljaren behöver alltså inte betala tillbaka pengarna. Dock är det viktigt att säljaren berättar för Tradera sin sida av affären och bifogar de bilder som är tagna på produkten och på försändelsen.

Har nu köparen inga bevis ser jag inga som helst tvång för säljaren att återbetala pengarna...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Har inte fått någon faktura från Tradera.

lite otydligt om dom tänkte att du skulle betala direkt till köparen eller om du skulle betala in pengarna till Tradra som mellanhand.

Tradera skrev "på nästkommand faktura" fakturorna skapas vid månadsskiftet, så 1a februari blir interessant att se om du får något då.

är bara att bestrida om du anser det vara fel, antagligen får du brevvänner med påminnelser och inkasso men bara att bestrida hela vägen om det är så, så länge som du bestrider tillkommer inga ytterligare avgifter. i slutändan så måste någon köparen eller Tradera betala 900kr till Tingsrätten, men det verkar ju som att det är du som sitter på alla bevisen så bör vara lätt att vinna.

nackdelen är all tid som kastas bort till ingenting. jag har nyligen gjort denna resa själv av över 400kr som jag blev helt felaktigt debiterad (pbot) trots vittne och att det var så solklart att jag hade rätt så blev jag dömd att betala då dom satt och blåljög i rätten.

jag följer tråden med spänning (1166 poäng på Tradera sedan 2006)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Har själv de högtalarna och båda är limmade + subwoofer efter 6 års bruk, sämsta konstruktion någonsin.. men ljudet är bra! Säkert en transportskada det som skett, kan tänka mlg att minsta lilla stöt kan orsaka detts tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1: Ser så ut! Men hur kommunicerade dem till dig? Du fick ju ett mail av dem väl?

ja, men det går ej att svara till den mejladressen. Det är tydligen en "no reply"-adress. Ärendet och tvisten är som en egen tråd på en sida. Där kan man svara och bifoga bilder m.m

Fick nyss detta i svar från Tradera:

"Hej!

Vi har nyligen meddelat dig om ett klagomål från en köpare i din auktion som antingen inte har tagit emot varorna eller som fått en vara som inte motsvarar objektsbeskrivningen. Varan har gått i retur till dig och ärendet är avslutat till köparens fördel samt att beloppet är återbetalt. Beloppet läggs på din kommande faktura.

Speditör: Schenker

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1: Så bra, då skriver du ju vad jag skrev ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1: Så bra, då skriver du ju vad jag skrev ovan.

Läs igen, råkade klistra in fel text 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1: Då bestrider du bara hanteringen. Omformulera lite i texten men håll dem sammanfattningsvis så som jag skrivit den gällande poängerna i det hela.

Fattar inte att företag agerar så drastiskt och helt grundlöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralle_81:

OM högtalarna gått sönder i frakten så skall köparen ha anmält det inom några dagar (denna tid kan variera, vet ej på rak arm var schenker har för tid) och då läggs ansvaret över på Schenker OM försändelsen varit dåligt packad.

Om Köparen INTE har tagit några bilder kommer bevisbördan bli omöjlig för köparen och säljaren behöver alltså inte betala tillbaka pengarna. Dock är det viktigt att säljaren berättar för Tradera sin sida av affären och bifogar de bilder som är tagna på produkten och på försändelsen.

Har nu köparen inga bevis ser jag inga som helst tvång för säljaren att återbetala pengarna...

Köparen behövde tydligen inga bevis, eftersom tvisten avgjordes till hans fördel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1: Då bestrider du bara hanteringen. Omformulera lite i texten men håll dem sammanfattningsvis så som jag skrivit den gällande poängerna i det hela.

Fattar inte att företag agerar så drastiskt och helt grundlöst.

Tänkte skriva detta, se fetstil:

"Jag har redan visat produkten via min annons samt även förklarat för kunden att den var i gott skick. Produkten har inga sprickor och har all funktion den utlovar av tillverkaren.
Kunden hävdar att den är repig och att tejpen gör att den ser ful ut. Tejpen är dock endast ditsatt för skydd under transporten.
Den var ej trasig när den lämnade mig och kunden saknar även bild på att den var trasig, samt att jag saknar bild på hur produkten anlände för att vi ska hävda att transporten var orsaken för skada.

Jag kommer ej att hämta ut godset då det inte finns någon giltig orsak bakom reklamationen utan jag tolkar detta som en ånger, vilket jag inte accepterar då köpet hanteras enligt Köplagen och KKL tillämpas inte för handel mellan privatpersoner.

Samtidigt så bestrider jag formellt all form av kostnad Ni menar att Ni vill/kan fakturera mig på grund av denna "reklamation". Anledningen till min bestridan framgår av förklaringen ovan.
Eventuell handling som går mot mig som säljare kommer också att direkt strida mot praxis gällande vanlig KKL för distansavtal med avsteg från returrätt som kunder normalt har när man handlar mot företag.

Produceras även bilder i efterhand så anses de vara icke trovärdiga och kommer att bestridas.

Observera att jag meddelar återigen att jag ej hämtar ut godset och nekar reklamationens legitimitet.

Med Vänlig Hälsning, Mikael.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Har själv de högtalarna och båda är limmade + subwoofer efter 6 års bruk, sämsta konstruktion någonsin.. men ljudet är bra! Säkert en transportskada det som skett, kan tänka mlg att minsta lilla stöt kan orsaka detts tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har varit supernöjd själv med dem

Tradera bryr sig tyvärr ej om någon transportskada, då de dömde snabbt till köparens fördel.

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1: Håll gärna tråden uppdaterad om vad du får för respons!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1: Håll gärna tråden uppdaterad om vad du får för respons!

Självklart håller jag tråden uppdaterad!

Fick detta från Tradera i dispytsärendet:

"Tradera - 2018-01-16 10:01
Hej!

Vi har nyligen meddelat dig om ett klagomål från en köpare i din auktion som antingen inte har tagit emot varorna eller som fått en vara som inte motsvarar objektsbeskrivningen. Varan har gått i retur till dig och ärendet är avslutat till köparens fördel samt att beloppet är återbetalt. Beloppet läggs på din kommande faktura.

Speditör: Schenker"

Det är ju jättebra att man får möjlighet att svara eller försvara sig i ärendet, men tydligen inte hos Tradera.

Utdrag från chatten tidigare ikväll:

Tradera chatt

Tradera chatt 2

Tradera chatt 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har inte fått någon faktura från Tradera.

När/om du får den menar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Självklart håller jag tråden uppdaterad!

Fick detta från Tradera i dispytsärendet:

"Tradera - 2018-01-16 10:01
Hej!

Vi har nyligen meddelat dig om ett klagomål från en köpare i din auktion som antingen inte har tagit emot varorna eller som fått en vara som inte motsvarar objektsbeskrivningen. Varan har gått i retur till dig och ärendet är avslutat till köparens fördel samt att beloppet är återbetalt. Beloppet läggs på din kommande faktura.

Speditör: Schenker"

Det är ju jättebra att man får möjlighet att svara eller försvara sig i ärendet, men tydligen inte hos Tradera.

Utdrag från chatten tidigare ikväll:

Tradera chatt

Tradera chatt 2

Tradera chatt 3

Vilken värdelös hantering.

Nu är det lite gambling och det är väl hur långt du vill ta detta.
Ponera att det är dem som fakturerar (kanske) och då är det dem som får dra i snöret för eventuella gärningar.

Det du borde skriva är att du bestrider ärendet då dem i förtid har beslutat ärendet till kunds favör utan några grunder. Retur accepteras inte heller då det inte avtalats om.

Ang. gambling så menar jag ju t ex om det kommer en faktura så ska du bestrida den till helvetet.
För att dem ska få sin faktura betald så måste dem driva det via tingsrätten. Det är olagligt att skicka en bestridd faktura till inkasso eller ens så lite som att skicka en påminnelse på bestridd faktura.

Frågar du mig så hade jag inte haft några problem med att bestrida en summa under tingsrättens avgift, vilket är 900:-.
Om det skulle komma till kritan och ni möts i tingsrätten så kommer detta ärende föras in i historieböckerna om dem dömer till Traderas favör.
Jag överdriver inte när jag säger att Tradera kommer att förlora det ärendet i tingsrätten.
Jag är så säker att jag är beredd att, obestritt, hävda att alla på SweC forumet håller med. Dags att gilla inlägget som bevis!

Jag önskar samtidigt att detta hände mig då jag går igång på skit som detta. Kassa företag ska bort från marknaden. Tyvärr är Tradera för stort för det, men dem behöver inte mobba sina användare.

Permalänk

jag blir så arg när jag läser denna tråd när Tradera gör såhär, måste bli rejät dålig publicitet för dom.

Skrivet av anon131444:

Vilken värdelös hantering.

Nu är det lite gambling och det är väl hur långt du vill ta detta.
Ponera att det är dem som fakturerar (kanske) och då är det dem som får dra i snöret för eventuella gärningar.

Det du borde skriva är att du bestrider ärendet då dem i förtid har beslutat ärendet till kunds favör utan några grunder. Retur accepteras inte heller då det inte avtalats om.

Ang. gambling så menar jag ju t ex om det kommer en faktura så ska du bestrida den till helvetet.
För att dem ska få sin faktura betald så måste dem driva det via tingsrätten. Det är olagligt att skicka en bestridd faktura till inkasso eller ens så lite som att skicka en påminnelse på bestridd faktura.

Frågar du mig så hade jag inte haft några problem med att bestrida en summa under tingsrättens avgift, vilket är 900:-.
Om det skulle komma till kritan och ni möts i tingsrätten så kommer detta ärende föras in i historieböckerna om dem dömer till Traderas favör.
Jag överdriver inte när jag säger att Tradera kommer att förlora det ärendet i tingsrätten.
Jag är så säker att jag är beredd att, obestritt, hävda att alla på SweC forumet håller med. Dags att gilla inlägget som bevis!

Jag önskar samtidigt att detta hände mig då jag går igång på skit som detta. Kassa företag ska bort från marknaden. Tyvärr är Tradera för stort för det, men dem behöver inte mobba sina användare.

det finns inget som hindrar dom från att skicka ärendet till inkasso, men dom får inte lägga på någon inkassoavgift om dom gör det.

mitt eget ärende som jag nämnde fick jag nog minst 3 påminnelser och sedan 2-3 ytterligare av inkasso, alla dessa kravbrev helt utan någon form av påminnelseavgift eller inkassoavgift. jag fick tillslut ett sista brev där dom skrev att dom skulle skicka in till tingsrätten om jag inte betalar men ger mig en sista chans att betala (400kr)

(det ena ytterligare som jag åkte på att betala utöver dom 900kr var ombudets 50kr i parkeringsbiljett utanför Tingsrätten)

men det ska mycket till för att TS ska lyckas förlora detta

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cordinator:

mitt eget ärende som jag nämnde fick jag nog minst 3 påminnelser och sedan 2-3 ytterligare av inkasso, alla dessa kravbrev helt utan någon form av påminnelseavgift eller inkassoavgift. jag fick tillslut ett sista brev där dom skrev att dom skulle skicka in till tingsrätten om jag inte betalar men ger mig en sista chans att betala (400kr)

Jag kan ha missförstått det som en lag, beklagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Vi har nyligen meddelat dig om ett klagomål från en köpare i din auktion som antingen inte har tagit emot varorna eller som fått en vara som inte motsvarar objektsbeskrivningen. Varan har gått i retur till dig och ärendet är avslutat till köparens fördel samt att beloppet är återbetalt. Beloppet läggs på din kommande faktura.

Speditör: Schenker

Med vänliga hälsningar,
Tradera"

Jag markerade med fetstil ovan.

Om jag var du så skulle jag be en kompis videofilma hela förloppet när du packar upp paketet. Se till att du får med etiketterna på paketet för att visa vem det är från. Då borde du kunna packa upp varje del och visa att varje del motsvarar objektsbeskrivingen.

Om varan hade gått sönder under transporten så är det en annan fråga. Vad står i Schenkers villkor för den tjänst som använts?
Om en vara varit väl förpackad men gått sönder under transporten så brukar den ibland skrivna och annars oskrivna regeln för köp över Internet vara att köparen får pengar tillbaka endast om köparen har betalt för försäkrad frakt, där varans pris täckts av försäkringen -- annars har köparen valt att ta en risk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Vilken värdelös hantering.

Nu är det lite gambling och det är väl hur långt du vill ta detta.
Ponera att det är dem som fakturerar (kanske) och då är det dem som får dra i snöret för eventuella gärningar.

Det du borde skriva är att du bestrider ärendet då dem i förtid har beslutat ärendet till kunds favör utan några grunder. Retur accepteras inte heller då det inte avtalats om.

Ang. gambling så menar jag ju t ex om det kommer en faktura så ska du bestrida den till helvetet.
För att dem ska få sin faktura betald så måste dem driva det via tingsrätten. Det är olagligt att skicka en bestridd faktura till inkasso eller ens så lite som att skicka en påminnelse på bestridd faktura.

Frågar du mig så hade jag inte haft några problem med att bestrida en summa under tingsrättens avgift, vilket är 900:-.
Om det skulle komma till kritan och ni möts i tingsrätten så kommer detta ärende föras in i historieböckerna om dem dömer till Traderas favör.
Jag överdriver inte när jag säger att Tradera kommer att förlora det ärendet i tingsrätten.
Jag är så säker att jag är beredd att, obestritt, hävda att alla på SweC forumet håller med. Dags att gilla inlägget som bevis!

Jag önskar samtidigt att detta hände mig då jag går igång på skit som detta. Kassa företag ska bort från marknaden. Tyvärr är Tradera för stort för det, men dem behöver inte mobba sina användare.

Tråkigt att jag som seriös säljare skall drabbas såpass hårt av Traderas inkompetens som företag.
Tyvärr har jag ej tid eller ork att hålla på att tjafsa om detta även om det hade varit värt det i slutändan.

Bara att surt betala fakturan, och inse att det är sluthandlat och slutsålt på denna skitsidan.

Vill till slut ännu en gång tacka för din tid och hjälp i denna tråden!

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att alla som försöker sälja något på Tradera nu inser iom denna tråd, hur illa det kan gå som säljare.
Inga problem att bli blåst på en affär som säljare tydligen, och ingen hjälp av Tradera får man heller.

Personligen kommer jag hålla mig långt bort från denna oseriösa sidan, tråkigt när man har bra betyg och omdömen sen innan.
Kommer surt betala fakturan, sedan blir det med ett sant nöje till att avsluta mitt konto hos Tradera.

Stort tack till alla som svarat och försökt att hjälpa till i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hoppas att alla som försöker sälja något på Tradera nu inser iom denna tråd, hur illa det kan gå som säljare.
Inga problem att bli blåst på en affär som säljare tydligen, och ingen hjälp av Tradera får man heller.

Personligen kommer jag hålla mig långt bort från denna oseriösa sidan, tråkigt när man har bra betyg och omdömen sen innan.
Kommer surt betala fakturan, sedan blir det med ett sant nöje till att avsluta mitt konto hos Tradera.

Stort tack till alla som svarat och försökt att hjälpa till i tråden!

Fundera på att kontakta massmedia också såsom aftonbladet, expressen, dagens industri samt även tex sweclockers redaktion, nordichardware.

Hade det drabbat mig (som också säljer saker på Tradera lite då och då) så hade jag slått på stora trumman om jag varit säker på att jag haft rätt i sak.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag markerade med fetstil ovan.

Om jag var du så skulle jag be en kompis videofilma hela förloppet när du packar upp paketet. Se till att du får med etiketterna på paketet för att visa vem det är från. Då borde du kunna packa upp varje del och visa att varje del motsvarar objektsbeskrivingen.

Om varan hade gått sönder under transporten så är det en annan fråga. Vad står i Schenkers villkor för den tjänst som använts?
Om en vara varit väl förpackad men gått sönder under transporten så brukar den ibland skrivna och annars oskrivna regeln för köp över Internet vara att köparen får pengar tillbaka endast om köparen har betalt för försäkrad frakt, där varans pris täckts av försäkringen -- annars har köparen valt att ta en risk.

varorna som skickas med denna tjänst är försäkrade upp till 5000kr
synlig skada skall anmälas direkt hos ombudet vid uthämtandet.
Dold skada ska anmälas till Schenker AB snarast, dock senast sju (7) dagar efter mottagandet av paketet/godset.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tänkte skriva detta, se fetstil:

"Jag har redan visat produkten via min annons samt även förklarat för kunden att den var i gott skick. Produkten har inga sprickor och har all funktion den utlovar av tillverkaren.
Kunden hävdar att den är repig och att tejpen gör att den ser ful ut. Tejpen är dock endast ditsatt för skydd under transporten.
Den var ej trasig när den lämnade mig och kunden saknar även bild på att den var trasig, samt att jag saknar bild på hur produkten anlände för att vi ska hävda att transporten var orsaken för skada.

Jag kommer ej att hämta ut godset då det inte finns någon giltig orsak bakom reklamationen utan jag tolkar detta som en ånger, vilket jag inte accepterar då köpet hanteras enligt Köplagen och KKL tillämpas inte för handel mellan privatpersoner.

Samtidigt så bestrider jag formellt all form av kostnad Ni menar att Ni vill/kan fakturera mig på grund av denna "reklamation". Anledningen till min bestridan framgår av förklaringen ovan.
Eventuell handling som går mot mig som säljare kommer också att direkt strida mot praxis gällande vanlig KKL för distansavtal med avsteg från returrätt som kunder normalt har när man handlar mot företag.

Produceras även bilder i efterhand så anses de vara icke trovärdiga och kommer att bestridas.

Observera att jag meddelar återigen att jag ej hämtar ut godset och nekar reklamationens legitimitet.

Med Vänlig Hälsning, Mikael.

Självklart måste köparen ha någon form av bevis för sina krav, t ex en bild där man ser att varan är trasig. Om Tradera eller du inte mottagit detta, så kan jag iallafall inte förstå hur Tradera kan ha dömt till köparens fördel. Så om det är detta händelseförlopp som stämmer, så kan inte du som säljare göra så mycket mer, bara bestrida eventuella krav.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av muSashi:

Självklart måste köparen ha någon form av bevis för sina krav, t ex en bild där man ser att varan är trasig. Om Tradera eller du inte mottagit detta, så kan jag iallafall inte förstå hur Tradera kan ha dömt till köparens fördel. Så om det är detta händelseförlopp som stämmer, så kan inte du som säljare göra så mycket mer, bara bestrida eventuella krav.

Ja det låter underligt ebay som också äger tradera har detta som ett krav. Nu säljer jag inte jättemycket men har sålt tidigare på tradera.
Kör mest med paypal på tradera som också ägas av ebay, men för att de har bättre regler vid strul.

Sen la jag till förr i beskrivningen att man måste köpa till en försäkring ifall det försvinner. Att handla ifrån en privatperson skiljer sig en hel del jämfört med ett företag. Om en försäkring har köpts så är det köparen som ska rapportera den till respektive postspeditör som delade ut det.

Jag hade en knivig situation då jag sålde ett samlarkort för 1800 € till en i Italien kartongen hade fått ett veck men kortet var intakt. Han gjorde en reklamation till sitt postombud då han hade sett en skada. Detta köp gjordes endast via paypal där inga foto skickades men han skickade kort i alla fall. Har inte hört något från honom efter det.