Avtalsbrott och bedrägerier på Sweclockers marknad - med admin som anser att dett är okej.
Jag har precis vart utsatt för både avtalsbrott och bedrägeri här på Sweclockers marknad - vid flera tillfällen bad jag Admin om stöd och hjälp men svaret var helt enkelt att vi lägger oss inte i.
Histiorien lyder som följande: Jag hittade en dator på sweclockers marknad där jag gav säljaren ett bud där föjande konversation utspelade sig. Markerar citaten med Säljare - S, Köpare - K, och Admin A.
"Hej finns datorn kvar? Erbjuder 12 000 kr. Kan fixa upphämtning i Göteborg om de önskas!" K
"Joo den finns faktiskt kvar.... har sänkt priset från 14.000 till 12.500... mindre än så och hela affären hamnar på minuskontot så för 500 kr till så är den din" S
"Tackar ja till det, när passar det med hämtning och vad är adressen?"
Här har vi ingått ett avtal - detta kan Admin se. Konversationen fortsätter då han försöker dra ut på tiden. Får efter ett tag nästa meddelande
"12.500 kr så är den din! Vill du pruta 500 kr så kan jag välja någon annan som accepterar 12.500.... ska den skickas eller kommer du och hämtar den i så fall?!" S
"Inge prut behöves! Nöjd som det är! " K
Vi ingår alltså ett avtal igen. Nu slutar han svara igen och återkommer nån dag senare med följande:
"Hej. Nu ska jag vara helt ärlig vilket jag alltid är och säger så här att det finns en till person (eller två) som också vill köpa. Jag har INTE lovat någon (samma med dig) eller skrivit att dom har "vunnit" eller att datorn är deras så för att vara rättvis (jag skulle kunna rulla en tärning eller singla slant så får slumpen avgöra vem som "vinner"....) så för att vara säker på att datorn blir din lägga till 500-1000 kr.
Jag vet vad du tänker och förstår exakt MEN jag ÄR ärlig och skriver inte detta för att lura eller blåsa något... jag är seriös och eftersom det bara finns en dator så ser jag detta som det enda alternativet." S
Här bryter han avtalet och försöker kräva pengar. Jag kontaktar omedelbart Admin för att se hur detta går överrens med Sweclockers regler och policys.
"Hejsan vad är er policy om att erbjuda köp gå med på det och sen dra tillbaka det för att man får bättre bud? Har gjort affär här på sweclockers där säljaren gjorde det - ni har självklart tillåtelse att kolla min inbox för referens (kan även skicka hela tråden till er)
Undrar vad eran policy är till detta och vad jag kan göra? Anser att detta är bedgrägligt beteende vilket indikeras att det förbjuds vad jag kan läsa i era guidelines men dubbelkollar med er." K
I ditt fall tycks det dock röra sig om en rent avtalsrättslig fråga. Sådana tvister mellan medlemmar blandar vi oss inte i. Varför anser du att det är fråga om ringa bedrägeri?" A
Nu blir jag självklart förvirrad då Admin uppenbarligen slöläser meddelanden och hittar bedrägeri i mina meningar, vilket jag självfallet aldrig skrev. Oerhört oproffesionnelt bemötande då man självklart ska vara nogrann med vad man läser och svarar när folk blir utsatta för brott i sin marknad. Anser jag (och alla seriösa nätmarknader skulle jag vilja påstå).
Samtalet fortsätter med admin men det blir mest förvirrad då han citarar lagtexter och annat orelevant när jag bara vill veta hur Sweclockers ser på dessa ärenden. Efter flera försök får jag han dock att förstå att det är Sweclockers bedömning jag är ute efter (orkar inte kopiera alla meddelanden hit men om Admin vill göra det är det självklart okej - vet ju hur de ser ut så kommer ju knappas hjälpa er sida)
får då detta svar:
"Som jag har nämnt flera gånger, uttalar vi oss inte i rent civilrättsliga tvistefrågor mellan medlemmar. Därför vidtar jag ingen åtgärd. Jag vet inte vilka andra policyer du syftar på. Enligt ditt önskemål har jag även i er pm-tråd upplyst om att vi inte tar ställning i sådana här frågor." A
Får då skicka detta för att förtydliga
"https://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swe...
Där har du eran policy. Avtalsbrott är fortfarande olagligt och inte jag skulle vilja ha i en marknad jag driver. Är ju i min åsikt helt galet att ni inte skyddar era köpare och säljare mot detta. Jag kommer självklart lyfta detta i erat forum - men jag kan inte förstå hur ni resonerar i att inte ta ställningstagande, det ser helt enkelt inte bra ut för er i min mening.
Kommer självklart hålla ditt namn utanför då jag hyser varken dig eller säljaren något agg - dock är de viktigt enligt mig att sådana här situationer tas upp och diskuteras för att förbättra säkerheten. Övertygad om att du håller med att detta är viktig för Sweclockers också, då om eran policy är att hålla er utanför vid avtalsbrott indirekt betyder att ni tillåter det.
Om du kan förklara det på något annat sätt är jag beredd att lyssna men det är just nu så jag ser på situationen." K
Blir självklart förtvivlad att personen som är ansvarig för marknaden inte är bekant med Sweclockers regler och att jag ska behöva skicka dem till honom. Inkompetensen är för mig nu förvånande hög.
Säljaren blir nu orolig och försöker radera sin annons och spåren av den
"Jag tar bort min annons från eran marknad och hänvisar till Blocket för den som fortfarande är intresserad. Tack." S
Jag får då säljarens nummer och ringer honom. Han blir först arg och hotfull (kan lägga upp samtalen om de är så) men inser till slut att han måste hedra avtalet eller ingå en rättstvist. Jag ger honom även 500 kr extra på priset för att visa uppskattning om att han håller sitt avtal.
Sen levereras datorn nu i dag. Vi går igenom datorn då vi upptäcker att grafifkkortet som det stod att datorn hade i annonsen inte är samma (upptäcks med DXDIAG). Nu har han alltså begått bedrägeri - han säger att han ändrade annonsen i efterhand, som försvar men förklarar att det får man självklart inte göra. Han försöker slingra sig men jag är tydlig att om han inte åker tillbaka och hämtar den nu så har han begått bedrägeri vilket är ett allvarligt brott.
Allt det här var jag tvungen att gå igenom till stor del av Sweclockers lata regler och policys och en inkompetent Admin som endast vill referera till lagar när en köpare i eran marknad ber om hjälp. Skäms sweclockers!
Jag önskar självklart att ni svarar på detta och berättar hur ni i fortsättning ska jobba för att skydda köpare och säljare från både avtalsbrott och bedrägeri.