Uppstart tar lång tid att boota förbi bios...

Permalänk

Uppstart tar lång tid att boota förbi bios...

Hej

Jag har ett Asus Strix Z370-F Gaming, vid varje uppstart så tar det 20-30 sekunder att komma förbi bios. Vanligt? Inställning som påskyndar?

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Hej

Jag har ett Asus Strix Z370-F Gaming, vid varje uppstart så tar det 20-30 sekunder att komma förbi bios. Vanligt? Inställning som påskyndar?

Mvh

I vilken ordning läser den? Har du systemdisken sist kan det ta tid. Fast boot kan också hjälpa.

Permalänk
Skrivet av evirob:

I vilken ordning läser den? Har du systemdisken sist kan det ta tid. Fast boot kan också hjälpa.

Jag har systemdisk som nr: 1 samt så har jag Fast boot. Blir inte riktigt klok på detta. Räknade och det tar 35 sekunder...

Edit: Senaste bios

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Prova att sätta "Boot Logo Display" (sista bilden) till Disabled, så att du kan se vad som händer när du bootar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Prova att sätta "Boot Logo Display" (sista bilden) till Disabled, så att du kan se vad som händer när du bootar.

Helt svart i 20 sekunder sedan:

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Min boot disk är M.2 Samsung SSD 960 EVO 250GB den syns inte vid boot...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av DunderHoken:

Ingen som vet vad som jag missat med mina inställningar

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tror jag har provat allt nu..... Kan det ha med AHCI eller min M.2 disk att göra?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Min boot disk är M.2 Samsung SSD 960 EVO 250GB den syns inte vid boot...

Bios ser den men listar den inte, är heller inte ett SATA device så listas inte bland dessa.

Ibland kan man inaktivera sata portar och andra device man inte använder, det snabbar upp boot en del.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Bios ser den men listar den inte, är heller inte ett SATA device så listas inte bland dessa.

Ibland kan man inaktivera sata portar och andra device man inte använder, det snabbar upp boot en del.

Ok tack ska prova. Jag har 35 sekunder innan bios boot så jag hoppas det hjälper.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

mitt X hero gör liknande saker, dock inte alltid men 9/10 gånger.

Sist jag pillade med något så har jag för mig att jag kom fram till att om jag kopplar ur några av mina mekaniska diskar, så gick det mycket snabbare, märkte det då jag hade en disk som dog och passade på att flytta runt lite andra saker.
Sedan lekte jag ifs runt med raid vilket nu tar en ganska lång tid extra vid varje start så kan inte direkt mäta där.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt så väntar den förmodligen ut anslutna hårddiskarna skall varva upp då med UEFI vill leta igenom dessa diskar för eventuella boot-instanser _innan_ någon bios-meny/texter dyker upp.

prova koppla ur dina externa diskar en gång och bootar det mycket snabbare då så vet du varför.

Om denna beteende går att koppla ur får någon annan anvisa - men ha i bakhuvudet att boot med UEFI är annorlunda än på den tiden man bootade på enbart på MBR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DunderHoken:

Ok tack ska prova. Jag har 35 sekunder innan bios boot så jag hoppas det hjälper.

Välj att starta med inställningen på windows 10, istället för other.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Inget lovande hittills tyvärr... Det enda jag inte prövat är att rycka ur diskar...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz