Slutet för Classic Shell…?

Permalänk
Avstängd

Slutet för Classic Shell…?

Utvecklaren av Classic Shell kommer inte längre uppdatera programmet. Men det är nu open source så kanske någon annan fortsätter uppdatera det...

Classic Shell no longer in development. Source code released
http://www.classicshell.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=8147

Permalänk
Medlem

Classic Shell kommer bli meningslöst i framtiden ändå, då Windows standard Classic Shells håller på bytas ut del efter del till en UWP Shell, detta då Windows 10 UWP appar ska kunna hantera delar i Windows, UWP är inbyggt med container och kan endast komma åt UWP delar, så classica Windows 10 Shell kan de inte sammarbeta med så Microsoft har redan bytt ut några Classica Shell mot UWP Shell så de kan sammarbeta med varandra.

Så Classica Shell kommer ju i slutändan bara fungera med Windows 8.1 och äldre Windows som för eller senare försvinner från marknaden totalt sätt dominerade OS är OME licenser och inte Retail som kan flyttas över till nyare datorer, Microsoft som ser till så CPUer inte kan hanteras av äldre windows etc mycket görs för få över alla till Windows 10 som kör Windows.

Det är nog också varför de väljer lägga ner projected för de kommer dö ut för eller senare.

Permalänk
Medlem

Ännu ett skäl till att stanna kvar på Windows 10 1703. Har hittills inte sett en enda UWP app som är bättre än motsvarande Win32-applikation. Visst, Edge är bra men långt ifrån lika komplett som en "riktig" webbläsare.

Vi kör fortfarande Windows 7 på jobbet, så det är lättare att helt enkelt välja bort Windows 10 helt än att överge program man vant sig vid. Windows 10 förstör för fler än bara Classic Shell genom deras feature updates 2ggr/år.

Kan även tänka mig att köra Windows 8.1 igen, då det på många sätt är överlägset 10:an. Allt som behövdes var Classic Shell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ännu ett skäl till att stanna kvar på Windows 10 1703. Har hittills inte sett en enda UWP app som är bättre än motsvarande Win32-applikation. Visst, Edge är bra men långt ifrån lika komplett som en "riktig" webbläsare.

Vi kör fortfarande Windows 7 på jobbet, så det är lättare att helt enkelt välja bort Windows 10 helt än att överge program man vant sig vid. Windows 10 förstör för fler än bara Classic Shell genom deras feature updates 2ggr/år.

Kan även tänka mig att köra Windows 8.1 igen, då det på många sätt är överlägset 10:an. Allt som behövdes var Classic Shell.

Win32 programmen kommer inte försvinna, däremot kommer väl programmen ha problem kommunicera med UWP Shell.

Ta som ett exempel tidigare windows med högerklick och dela funktionen så kunde man dela över nätverk och andra likande idag, så öppnas ju delnings funktionen med UWP appar istället.

Så klart kommer Win32 rocka för minst 10-15 år till beror väl lite på hur mycket Microsoft lägger ner på göra UWP till stabilt, men så länge de finns begräsningar i UWP, så kommer programutvecklare att välja Win32 framför UWP metoder.

De flesta kommer konvetera sina Win32 program till UWP via App converter för kunna köra riktiga Win32 program på Windows 10 S enheter, som Spotify och många andra har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Win32 programmen kommer inte försvinna, däremot kommer väl programmen ha problem kommunicera med UWP Shell.

Jag tycker det finns tydliga tecken på att Win32 håller på att fasas ut av Microsoft själva. De har redan lagt ned sina gamla Windows Live-program (Windows Photo Gallery, Movie Maker, Windows Live Mail etc.) och enbart släppt bristfälliga UWP-appar som alternativ. Som jag varit inne på tidigare, så fungerar inte tredjepartscodecs med UWP-appar, vilket är ett stort problem för mig (mina RAW-filer från digitalkameran går inte längre att visa). Gamla Paint ville även Microsoft döda till förmån för Paint 3D. Notepad lär också gå samma väg snart, liksom hela Explorer.exe.

Visst kommer gamla Win32-program fungera framöver, men antal användbara appar "out-of-the-box" i Windows blir färre och färre för varje feature release av 10:an.

Sedan går det inte ens starta UWP-appar som superadmin i Windows utan specialinställningar. Finns dock en lösning för detta nedan (osäker på om det gick att fixa i Win 8/8.1):
https://4sysops.com/archives/why-the-built-in-administrator-a...

Lättast är dock att undvika UWP så långt det går. Avskyr exempelvis att inte ens miniräknaren längre går att starta på kontot ovan utan ändringar av UAC.

Jag vill ha ett OS där jag kan själv ha full kontroll på systemet, men min sandlåda i Windows blir istället mindre och mindre för varje version som släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tycker det finns tydliga tecken på att Win32 håller på att fasas ut av Microsoft själva. De har redan lagt ned sina gamla Windows Live-program (Windows Photo Gallery, Movie Maker, Windows Live Mail etc.) och enbart släppt bristfälliga UWP-appar som alternativ. Som jag varit inne på tidigare, så fungerar inte tredjepartscodecs med UWP-appar, vilket är ett stort problem för mig (mina RAW-filer från digitalkameran går inte längre att visa). Gamla Paint ville även Microsoft döda till förmån för Paint 3D. Notepad lär också gå samma väg snart, liksom hela Explorer.exe.

Visst kommer gamla Win32-program fungera framöver, men antal användbara appar "out-of-the-box" i Windows blir färre och färre för varje feature release av 10:an.

Sedan går det inte ens starta UWP-appar som superadmin i Windows utan specialinställningar. Finns dock en lösning för detta nedan (osäker på om det gick att fixa i Win 8/8.1):
https://4sysops.com/archives/why-the-built-in-administrator-a...

Lättast är dock att undvika UWP så långt det går. Avskyr exempelvis att inte ens miniräknaren längre går att starta på kontot ovan utan ändringar av UAC.

Jag vill ha ett OS där jag kan själv ha full kontroll på systemet, men min sandlåda i Windows blir istället mindre och mindre för varje version som släpps.

Flera appar som ser ut att vara UWP är Win32-hybrider där bara det grafiska lagret lever i UWP/WinRT-världen och skalet håller inte på att ersättas heller. Du kan ju inte köra UWP-appar utan explorer.exe.

Sen finns det många exempel på där de backar från att göra UWP-varianter som med Office-paketets appar. I Windows 10 S och på Windows för ARM så kör de vanliga Win32-Office istället. UWP/WinRT är så pass annorlunda runtime/körverk/ramverk att de inte kommer portera sina egna appar dit längre i den mån de tidigare förespråkade, finns ingen anledning för de att göra två olika versioner. Så tråden tycker jag är ute och seglar. Affären får ju också distribuera virtualiserade Win32-appar numera, och de är ju fortfarande Win32 efter du "konverterat dem" och inte så stor skillnad mot att paketera dem med App-V. Ett spel som släpps på Xbox One, Windows Store och som vanlig desktop-app är ett spel som behöver porteras till/riktas mot tre olika plattformar som inte är särskilt kompatibla med varann, det är inte hållbart i längden och det är ofta enklare att portera ett spel till macOS än till WinRT/UWP, många tredjepartsappar har också börjat bygga delar av deras UWP-appar med MinGW-w64 för att ens kunna bygga UWP-appar. Det sista fungerar fortfarande inte särskilt väl jämfört mot vanliga appar och utan deras telefoner så börjar det inte finnas någon anledning till att göra sådana byggen. Vill du finnas i butiken idag så gör du förmodligen en något enklare app-virtualiserad Win32-variant, vid sidan av en mer full-featured variant som du distribuerar själv för de som vill ha ett kraftigare paket. Många utvecklare blev också brända av att de ändrat så mycket i WinRT mellan de olika Windows-versionerna. Appar som byggs för WinRT i Windows 8 kommer såklart fasas ut och inte till förmån för UWP/WinRT-W10. Vill du använda WinRT-komponenter så kan du ju också göra det i Win32-projekt, desktop bridge förenklar detta men tvingar såklart in dig i en sandlåda.

RAW-filer öppnas per default med Windows Photo Viewer i Windows 10. Tog fem år utan utveckling för dem att ersätta Movie Maker, så tvivlar på att de ens vill att någon ska köra Story Remix.

Permalänk
Medlem

Lyfter gammal tråd

Nu finns "nya" classic shell att ladda ner här--> https://ninite.com/
Och så här gör man --> https://www.youtube.com/watch?v=yFsbZkYtRE8

Permalänk
Medlem

Classic-start som numera är Open-Shell

Använd direkt nedladdning från utvecklaren istället för att gå via 3dje-parts program.
https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu