FCC godkänner trådlös laddning med upp till 91 cm räckvidd

Permalänk
Melding Plague

FCC godkänner trådlös laddning med upp till 91 cm räckvidd

Det amerikanska bolaget Energous har nu fått godkännande från FCC för en teknik som ska ge trådlös laddning på upp till 91 cm, där ytterligare förbättringar kan höja detta till 4,57 m.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi prata när det börjar bli nyttigt med trådlösladdning. En sändare på 4,5m i två rum i sin lägenhet så laddas allt man behöver utan att behöva göra något aktivt mer än att vara där. M;en i ärlighetens namn, hur friskt för kroppen kan det vara att vistas i närheten av en sådan sändare? Men men coolt är det ändå och det går åt rätt riktning, kommer vara standard snart med inbyggd trådlösladdning i våra lägenheter/hus

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Är sällan emot nya saker men det känns som att mer tester bör utföras..... Känns lite sent att fundera på saken när strålningssjuka har blivit en folksjukdom.... Vi vet knappt hur en modern mobiltelefon eller WiFi påverkar oss än...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Så många skämt man har dragit om trådlös laddning. Börjar man prata om meter så löser det en väldigt massa av världens i-landsproblem.
Men precis som föregående talare så börjar jag fundera på strålning. Oavsett hur det löses så är det en hel del energi som sändare måste avge för att mottagaren kan laddas.
Sänder sändaren 1W, så kan en mottagare inte omvandla detta till 10W som mobilen laddas med.
Så frågan är vilken effekt som mottagen kan laddas med? Om det är 1mW på 5m, ja det räcker inte ens ladda mer än vad mobilen drar.

Angående strålning så var de flera i min hemort som var mycket emot det och min ort var en av de i sverige som sist fick 3G och de var så stolta. Samma personer har idag blivit fanatiker över ett visst mobilmärke och köper allt vad tillverkaren gör, trådlös headset är ett måste etc..

Så jag tror att vi kan få se motstånd tills rätt företag implementerar det. Sedan är rätt motstånd bra, nu pratar vi faktisk om lite större energimängder.

Permalänk
Medlem

Vadå strålningssjuka? Ladda upp oss så vi slipper sova istället..

#Underbaraframtid

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Nu äger FCC nätet

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ja alltså problemet är att för varje dubblering av sträckan så ökar ju kravet på effekten kvadrstiskt. Men tror säkert tesla är jävligt nöjd just nu iaf

Men Väldigt snabbt så är man ju uppe i mikrovågseffekter. Eller den kanske har någon slags riktantenn? Nåja, att sitta och mikras vid sin laddare tror jag faktiskt inte är så nyttigt.

Permalänk
Medlem

Micro microwave oven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja alltså problemet är att för varje dubblering av sträckan så ökar ju kravet på effekten kvadrstiskt. Men tror säkert tesla är jävligt nöjd just nu iaf

Men Väldigt snabbt så är man ju uppe i mikrovågseffekter. Eller den kanske har någon slags riktantenn? Nåja, att sitta och mikras vid sin laddare tror jag faktiskt inte är så nyttigt.

Jo, lagen om kvadraten på avståndet var det första som poppade upp i min skalle också

Riktantenner i all ära, men den perfekta riktantennen är något högeligen teoretiskt. I verkligheten finns den inte, och kan heller aldrig finnas. Läckage är ett oeliminerbart faktum. Dessutom har vi grejen du är inne på, räckvidd är ganska meningslöst om den kommer med massa villkor. Vettetusan hur glada just Tesla blir, med tanke på att just de om några måste kunna skjuta iväg lite högre effekter för att det alls ska vara meningsfullt.

För mobilladdning och liknande kanske det dock kan vara användbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Är väl mer effektivt att använda laser som man kan rikta ordentligt. Microsoft visade ju ett sådant koncept för några år sedan.

https://www.computerworld.com.au/article/564178/microsoft-res...

Permalänk
Medlem

Utveckla detta så kan det bli sjukt stort, att bygga in en sändarskena under motorvägarna för att ladda upp fordon t.ex. Nu krävs det ju en jäkla kraft att driva en bil, men det är inte långt bort nu, att kunna ladda samtidigt som man kör bil. Då kan man helt plötsligt halvera mängden batterier i en bil, miljövänligare pga. mindre vikt och mindre mängd batterier som ska tillverkas. det blir även ekonomiskare pga. samma anledning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är sällan emot nya saker men det känns som att mer tester bör utföras..... Känns lite sent att fundera på saken när strålningssjuka har blivit en folksjukdom.... Vi vet knappt hur en modern mobiltelefon eller WiFi påverkar oss än...

”Strålningssjuka” är inte nån folksjukdom. För så kallade elallergiker sitter det egentliga problemet i huvudet. Men man bör ändå testa ny teknik innan den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Utveckla detta så kan det bli sjukt stort, att bygga in en sändarskena under motorvägarna för att ladda upp fordon t.ex. Nu krävs det ju en jäkla kraft att driva en bil, men det är inte långt bort nu, att kunna ladda samtidigt som man kör bil. Då kan man helt plötsligt halvera mängden batterier i en bil, miljövänligare pga. mindre vikt och mindre mängd batterier som ska tillverkas. det blir även ekonomiskare pga. samma anledning

Vi pratar om effekter på max 1-2W med denna teknik, inte kW.

Tvivlar på att det någonsin skulle vara ekonomiskt försvarbart att bygga in trådlösa laddsystem i vägarna, varför liksom? Folk tar väl ändå pauser och kör inte 100% av tiden.

Permalänk
Medlem

Ingen teknik som jag kommer skaffa, vi vet ju inte hur sådan här strålning påverkar oss i långa loppet. På 1930 till 50-talet så dom att rökning är nyttigt och håller dig smal etc... Lite foliehatt är nog bra att ha.

Dessutom är den här tekniken sällan speciellt effektiv. Cirka 75% verkningsgrad kan man räkna för en sådan där laddplatta till mobilen jämfört med att sätta i kontakten. Så om hela världen ska byta till sådan här trådlös laddning på allt blir det inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är sällan emot nya saker men det känns som att mer tester bör utföras..... Känns lite sent att fundera på saken när strålningssjuka har blivit en folksjukdom.... Vi vet knappt hur en modern mobiltelefon eller WiFi påverkar oss än...

Jo, det gör vi.
Kort svar; det gör de inte, då effekten är för låg för att ändra molekyler.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Denna teknik lär väl dock påverka trådlös dataöverföring rätt kraftigt? Känner inte att trade-off:en "1m trådlös laddning" VS "ingen täckning på mobilen" är vinklat positivt åt det förstnämndas håll.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är sällan emot nya saker men det känns som att mer tester bör utföras..... Känns lite sent att fundera på saken när strålningssjuka har blivit en folksjukdom.... Vi vet knappt hur en modern mobiltelefon eller WiFi påverkar oss än...

"Behövs fler tester" är perfekt moving he goalposts-argumentation som tillämpas av vetenskapsmotståndare som är rädda för kärnkraft, GMO, vaccin, elektronik med mera. Du kan aldrig testa tillräckligt för att någon som argumenterar så ska vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Naj alltså att ladda en mobil är oerhört liten mängd av det dagliga energibehovet för oss människor. Duscha 30s extra så har du laddat en mobil 3 gånger om. Så det är inga problem. Vi kan ju dock inte gå och hävda att sticka in huvudet i en mikro inte är farligt, varför skulle inte detta kunna vara farligt i det långa loppet då? Ioförsig så är det inte mycket av oss som leder ström så det kan bildas induktion. Men jag kan se andra potentiella risker.

//inte elkänslig. Jobbar dagligen med VÄLDIGT starka magnetfält

Permalänk
Medlem

Är väl en dröm att kunna ladda allt utan att behöva använda sladdar och laddare men jag antar att alla saker också kommer behöva vara kompitabla med det. aka det kommer ta rejält med tid innan detta blir relevant då allt i hemmet måste bytas ut. Frågan är ju också om man då slår på stort och gör allt trådlöst? Trådlös tv? Trådlös micro? you name it

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Nu börjar vi prata när det börjar bli nyttigt med trådlösladdning. En sändare på 4,5m i två rum i sin lägenhet så laddas allt man behöver utan att behöva göra något aktivt mer än att vara där. M;en i ärlighetens namn, hur friskt för kroppen kan det vara att vistas i närheten av en sådan sändare? Men men coolt är det ändå och det går åt rätt riktning, kommer vara standard snart med inbyggd trådlösladdning i våra lägenheter/hus

Inte bara det, hur bra mår t.ex. batterier i telefoner som redan slits av överklockade iPhones som Apple inte specificerar för säker användning från släpp, hur mycket stryk tar telefoner som redan är byggda för att gå sönder relativt fort?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

När man pratar trådlös Wifi så är det upp till 100m oftast men i verkligheten brukar det stanna vid 10-20m.
Här pratar vi exakt 91 cm eller efter uppgradering 4,57m. Vad händer vid 92 cm resp. 4,58m

Spännande iallafall, ser gärna kraft och trådlöst snart då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här pratar vi exakt 91 cm eller efter uppgradering 4,57m. Vad händer vid 92 cm resp. 4,58m

Gissar att det handlar om konvertering från yard (1 resp. 5 yard).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jsl_80:

Gissar att det handlar om konvertering från yard (1 resp. 5 yard).

Låter logiskt, att man inte tänkte på det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Är väl en dröm att kunna ladda allt utan att behöva använda sladdar och laddare men jag antar att alla saker också kommer behöva vara kompitabla med det. aka det kommer ta rejält med tid innan detta blir relevant då allt i hemmet måste bytas ut. Frågan är ju också om man då slår på stort och gör allt trådlöst? Trådlös tv? Trådlös micro? you name it

Lär väl inte ens behöva micro, allt micras i omgivningen av de där sändarna...

Permalänk
Avstängd

Bara jag som blev lite glad över nyheten?
Jag ser gärna tangentbord, möss och hörlurar som man slipper byta batteriet i konstant.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Gissar att det handlar om konvertering från yard (1 resp. 5 yard).

Skulle ju skrivits som cirka 90cm, eller angivits i yard med centimeter inom parentes.

Permalänk
Medlem

Troligen (eller rättare sagt förhoppningsvis) väldigt låg effekt, så det fungerar nog bara för drift av lågeffektsmanicker alternativt långsam laddning av avstängda manicker. Men vi får väl se.

Skrivet av knge:

Är väl mer effektivt att använda laser som man kan rikta ordentligt.

Precis, det vore betydligt vettigare, förutom line-of-sight-problemet då förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Får väl se hur lång tid det tar innan folk "får huvudvärk" osv av det här, som vissa intalar sig att de gör av Wifi.

Mer OnT så tycker jag det här är kanon. Tänk att bara kunna lägga mobilen slumpmässigt på bordet och den laddas, istället för att behöva passa in den i ett ställ. Eller ännu bättre, kunna sitta med mobilen i byxfickan vid datorn och den laddas. Härligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är inte expert på våglängder och eventuella skaderisker, men är det inte skillnad på en radiovåg och en mikrovåg (som de flesta av kommentarerna här lägger fram som farligt)?

Bygger ni en borg av aluminiumfolie runt er så fort ni närmar er en vanlig radio som spelar musik också?

Lite roligt också, som någon annan påpekade i en kommentar, hur folk alltid säger saker som "det finns inte tillräckligt med forskning" i ett sista desperat försök att kasta osäkerhet på något. Det ser man ofta när det ska diskuteras och debatteras i samhället. Oavsett hur mycket forskning det finns så kan de alltid påstå att det måste till MER forskning för att man ska vara helt säker, vilket man aldrig kommer bli.

Permalänk
Avstängd

Om det är en radiosignal som skickas vid laddning så är det inte mycket att oroa sig över: vi borde ha varit stekta för länge sedan med tanke på all radio som har funnits alla dessa decennier!

EDIT: för den som funderar över smartphones så kan man säga att forskningen borde ha upptäckt en signifikant ökning i hjärncancer de senaste decennierna i takt med att mobilerna kom ut på marknaden, men det har forskningen inte gjort. Visst, IT IS ALL A CONSPIRACY!!!

Gott Nytt År, förresten! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

4,57 m? Då är ju Nikola Teslas dröm nästan uppfylld med andra ord

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)