Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn lite.

Vill uppgradera datorn lite, är rätt casualgamer men det är mestadels spel den ska användas till..
Det mest krävande jag lirar just nu är väl pubg.

Just nu består min setup av:

cpu: Intel Core i5 3570k @3.4GHz
Minne: corsair ddr3 16 gig som verkar köras 668MHz enligt CPU-Z
Gpu: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Moderkort: nått randomkort jag köpte billigt av en polare då mitt gamla pajjade. Asustek p8p67LE
Hårddisk: ssd 256gb.
Skärm: Acer Predator XB271HU så jag kör i 2560x1440 144hz

Så min tanke är väl att köpa nått slags uppgraderingspaket bara med moderkort, minne och processor.
Vill nog hålla mig till intel om ingen har ett riktigt bra argument för att köra amd ryzen?

En budget är väl svårt att säga, tänkte först kanske få lite tips här sen hålla ögonen öppna på mellandagsrean.
Men vill väl att den ska stå sig några år iallafall som min i5 3570k har gjort.
Har dålig koll på vad man ska köpa för processor när man inte hänger med i utvecklingen riktigt

Permalänk
Medlem

@kau: Det du skall titta på i så fall är i5 8600K med ett Z370 moderkort och DDR4 minne.

Permalänk
Medlem

Tack, z370 gör att jag kan överklocka om jag vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Tack, z370 gör att jag kan överklocka om jag vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, det stämmer.

Permalänk
Medlem

Skulle du fråga mig så skulle jag vilja påstå att du inte behöver uppgradera den där om det är mest för spel. Du skulle dock få rätt mycket om du överklockade din cpu lite, till runt 4 ghz.

Uppgradera inte för sakens skull. Är det något som är för långsamt för dig just nu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

i5 8600K är inget dåligt val, men just nu har du 4 trådar (4 kärnor) och en 8600K ger dig endast två extra. Om du vill ha något som håller längre - överväg att ta i7 8700K istället. Eller en Ryzen för den delen, det gjorde jag iaf. (Ryzen är lite svagare per kärna, men du får fler trådar för samma peng.)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Skulle du fråga mig så skulle jag vilja påstå att du inte behöver uppgradera den där om det är mest för spel. Du skulle dock få rätt mycket om du överklockade din cpu lite, till runt 4 ghz.

Uppgradera inte för sakens skull. Är det något som är för långsamt för dig just nu?

Där håller jag definitivt inte med, finns en hel del att vinna på uppgradering då det skiljer ett antal generationer på den cpu'n och dagens.
Sonen gick från en liknande till 6700K och där blev det stor skillnad i spelen.

Permalänk
Medlem

Ja man märker att det börjar gå segare, antar att det mycket hat att göra med mitt skärmbyte så man kör högre upplösning. Men man kanske skulle testa klocka den och se om man märker någon skillnad. Men prisskillnaden mellan i5 och i7 tycker jag är för stor så blir nog i5 isåfall. Men jag har ingen brådska. Var mer så att jag vet vad jag ska hålla koll på under rean om det skulle dyka upp till bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Där håller jag definitivt inte med, finns en hel del att vinna på uppgradering då det skiljer ett antal generationer på den cpu'n och dagens.
Sonen gick från en liknande till 6700K och där blev det stor skillnad i spelen.

Skrivet av kau:

Ja man märker att det börjar gå segare, antar att det mycket hat att göra med mitt skärmbyte så man kör högre upplösning. Men man kanske skulle testa klocka den och se om man märker någon skillnad. Men prisskillnaden mellan i5 och i7 tycker jag är för stor så blir nog i5 isåfall. Men jag har ingen brådska. Var mer så att jag vet vad jag ska hålla koll på under rean om det skulle dyka upp till bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju som sagt vara värt att prova en överklockning först å känna efter. Kostar ju ingenting

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Ja man märker att det börjar gå segare, antar att det mycket hat att göra med mitt skärmbyte så man kör högre upplösning. Men man kanske skulle testa klocka den och se om man märker någon skillnad. Men prisskillnaden mellan i5 och i7 tycker jag är för stor så blir nog i5 isåfall. Men jag har ingen brådska. Var mer så att jag vet vad jag ska hålla koll på under rean om det skulle dyka upp till bra pris.

Ja med 1440 upplösning och sedan 144Hz skärm (144Hz i sig är inte krävande men att få upp fps i nivå för att utnyttja 144Hz är) skal man inte har ett 1060 kort, skulle vilja säga att det kräver minst ett 1080 och gärna 1080Ti för att kunna utnyttja de sakerna ordentligt.

Skrivet av Haptic:

Kan ju som sagt vara värt att prova en överklockning först å känna efter. Kostar ju ingenting

Visst man kan alltid prova, men jag vet av erfarenhet att det är stor skillnad, speciellt om det är spel som belastar cpu.
Sen i5 8600K är en riktigt bra spel cpu som i många lägen är snabbare än äldre i7:or och likvärdig med i7 8700K i just spel.
Tittar du på testet här ser du även att den nästan dubbelt så snabb som 3570K i standard klock.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Permalänk
Inaktiv

Som @MacAllan skrivit så kommer en 8600K bli ett väldigt bra köp. En 8400 är en billigare lösning som också har 6 kärnor och 6 trådar, men går inte att överklocka.
Jag har dock inte kunnat hitta ett uppgraderingspaket med MOBO+CPU+RAM, endast MOBO+CPU:
https://new.webhallen.com/se/product/276223-ASUS-PRIME-Z370-A...
RAM:
https://new.webhallen.com/se/product/246392-Corsair-Vengeance...

/M18