Logga in på jobb-citrix hemifrån?

Permalänk
Medlem

Logga in på jobb-citrix hemifrån?

Hallådär!
finns det någon möjlighet för mig att logga in på min "citrix receiver" som jag använder på jobbet hemifrån, utan att fråga chef/it-kille på jobbet?

får upp "Enter your work email or server address provided by your IT department" men ingen mail som jag använder på jobbet fungerar.

och om det går, kommer min chef/it-kille på jobbet se att jag har loggat in hemifrån?

tack på förhand och jag önskar er alla en fantastiskt god jul!

Permalänk
Medlem

IT kan se alla inloggningar. Vore lite skrämmande annars om de inte hade kunnat det.

Permalänk
Medlem

Min fråga som kom upp direkt varför ska du logga in hemifrån och om det är så att du vill sitta hemma och jobba så borde du rådfråga med it-avdelningen så du inte orsakar en läcka på företagshemligheter.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska du kontakta it-ansvariga på ditt företag.

Citrix är ett företag som sysslar med olika typer av mjukvaror och det finns många lösningar, man bör fråga IT på jobbet vilket de rekommenderar över internet.

Sedan det enklaste sättet att kringgå spärrar är att logga in på företagets vpn, då sitter du på i princip på jobbet och arbetar. Tillåter ditt företag vpn inloggning, så tillåter nästa per automatik även att du då använder citrix hemifrån. Men du bör alltid fråga.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@d0mpi: Generellt så behöver du rätt behörighet för att få access till systemen hemifrån, vilket du måste ansöka om.
Och ja, allt loggas för att förhindra att det missbrukas

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

hmm varför utmana ödet och jobbet genom att försöka dölja för chefen & IT att man loggar in?

Nu blev man mer nyfiken, vad du hade tänkt att göra som inte får komma ut? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det du behöver veta är domänen till deras portal, men om det inte är meningen att ni ska jobba hemifrån så är den antagligen inte öppen mot internet öht.

Förstår dock inte varför du inte bara kan fråga IT supporten? Är ju inte direkt någon orimlig förfrågan att kunna jobba hemifrån ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga. Är det så svårt att förstå att detta forum är öppet? Det kan ju hända att chefen/it-killen just sitter och läser denna tråd och känner igen situationen.

Permalänk

Jag har inga problem med att logga in på vårt företags Citrix hemifrån. För mig så går jag in via en portal från systemleverantören

TS vill nog jobba hemifrån för att inte behöva åka in på firman när chefen är borta. Så tolkar jag det 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

Mailadress hör ihop med SSO har jag för mig, rimligtvis har ni applikationer/desktop publicerat via en url t,ex hej.hopp.com.
Har ni det publicerat externt (oftast vill man då ha 2-faktorsautentisering) kommer du åt det förutsatt att du kan adressen och har autentiseringsmöjligheter.
Ligger det endast internt får du köra över vpn mot interna url:en där Xenapp-tjänsterna ligger publicerat.

Intressant att så mkt folk kommenterar utan ngt svar på frågan, jävla översittare tbh...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Mailadress hör ihop med SSO har jag för mig, rimligtvis har ni applikationer/desktop publicerat via en url t,ex hej.hopp.com.
Har ni det publicerat externt (oftast vill man då ha 2-faktorsautentisering) kommer du åt det förutsatt att du kan adressen och har autentiseringsmöjligheter.
Ligger det endast internt får du köra över vpn mot interna url:en där Xenapp-tjänsterna ligger publicerat.

Intressant att så mkt folk kommenterar utan ngt svar på frågan, jävla översittare tbh...

Vad du var känslig då. Kommentarerna beror nog på att frågan gällde att komma in på företagets nät utan att chefen fick veta något. Ett sådant beteende brukar vara tillräcklig grund för avsked. Ska vi medverka till att TS blir avskedad?

Permalänk
Medlem

Logga ut från citrix på jobbet och kolla vad den vill ha för kontonamn. Kolla även inställningar om där står en serveradress eller andra specifika inställningar. Har dålig koll på citrix

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag pysslade med Citrix så fick vi bara använda systemet på företagets datorer. Dels för att man inte skulle kunna "läcka" hemligheter. Man loggade utskrifter, mejl och allt däremellan.

Sedan är det ju också så att datorerna i nätverket oftast sitter bakom de skydd som företaget vill ha. Loggar du in från din hemdator, så har du kanske helt plötsligt öppnat upp en väg in i företagets hemligaste hemligheter för onda andar. Så fråga IT innan du börjar pyssla med det.

Permalänk
Medlem

Den rutan du får upp bara för att du har en citrix reciever betyder inte att du bara knappar in en email och vips så är du "online". Vanligtvis så loggar man, som någon annan sa, in på en portal med rätt uppgifter för att kunna öppna det virtuella skrivbordet. Så hela miljön ligger ju och tuggar någonstans.

Är det vanligt att folk på ditt jobb arbetar på det sättet så kan du ju alltid försöka. Men rådfråga chef eller kollegor om access till skrivborden bara? Förstår inte TS problem, låter som att han undanhåller något

Visa signatur

● Active