Nya geforce-drivare kraschar vid "fullscreen windowed" och G-Sync påslaget

Permalänk
Medlem

Nya geforce-drivare kraschar vid "fullscreen windowed" och G-Sync påslaget

Tjena Swecare!

Har länge suttit på samma gamla grafikdrivare från årets första hälft (kan dessvärre ej minnas exakt vilken version). Jag skaffade en skärm med stöd för G-Sync i början av året och vid dess release ett 1080Ti. Med releasedrivarna för det kortet (378.78) fungerade det mesta perfekt, har dock alltid haft ett "flimmer" i skärmens överkant i vissa applikationer.

Hursom, när Sweclockers skrev om den senaste geforce-drivaren såg jag att detta flimmer skulle ha korrigerats i alla fall för laptops så jag installerar denna. Tyvärr kvarstod flimret men jag fick en hel drös med andra problem. Det största problemet är G-syncs funktionalitet i "windowed"-läget. Jag kan ha igång ett spel och köra någon minut, sedan fryser skärmbilden och den blinkar svart tills den till slut förblir helt svart. Kan ta mig ur detta genom alt-tab eller ctrl-alt-del, men det värsta är att spelet kraschar och vid omstart av spelet får jag som högst tio-tjugo FPS (har genom senare test märkt att det fungerar igen om jag kör fullskärm istället för "fullscreen windowed").

Jag testade efter detta alla drivrutiner som visas på geforce.com där den äldsta var från augusti i år - dessvärre led alla av samma sjukdom eller till och med ännu värre. Här sticker 385.12 ut då den inte alls lät mig köra "fullscreen windowed" utan att envisas med att ge mig 5 FPS. Fungerade dock utmärkt i vanlig exklusiv fullskärm. Har nu rensat allt en sista gång och återgått till 378.78 och allt fungerar utmärkt igen.

Min fråga till er är med detta sagt då om någon av er har en liknande erfarenhet. Jag undrar även om jag måste stanna på denna drivare eftersom alla nyare fungerar under all kritik. Vad ska jag göra när ett nytt spel jag vill spela släpps och Nvidia publicerar drivrutiner optimerade för den titeln? Känns tråkigt att behöva sitta på utdaterade drivrutiner när nyare finns till mitt system bara för att Nvidia gjort något som gör dessa obrukbara.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Wizbro:

Har alltid haft problem med G-sync och window mode, kör därmed endast fullscreen med G-sync.

En kompis hade även problem med instabila fps när han kollade på stream på en skärm, samt spelade på en annan.
Han pratade på att han inaktiverade skärmens högtalare och det blev bättre #wtf (!?!?) ....

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Den du har är ifrån: 2017.3.9 .
Låter aningen mysko ditt problem, att alla nya skulle krångla låter mycket konstigt.

Testat avinstallera med DDU ? Testat byta DP port på kortet ? sen varför kör du w7 över w10 ?

EDIT: w10 ger spel i "windowed fullscreen" automatiskt Vsync om jag inte har fel, w7 kanske har något liknande

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Såhär ligger det till, nVidia jobbar med MS för att lösa problemet med G-Sync och Windowmode.
Det är ett känt och bekräftat fel.
Ska se om jag hittar länken men ett par minuter på Google bekräftade detta via nVidia som svarat i sitt egna forum.
Infon gällde förvisso Fall Creators update men i övrigt samma och det var då mina problem uppstod.
Så förhoppningsvis kommer det en fix från MS/nVidia snart.

Edit: Ok, inte exakt samma fel kanske, men faktum att det är problem kvarstår.
https://forums.geforce.com/default/topic/957952/gsync-full-an...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Skrivet av Mordin:

@Wizbro:

Har alltid haft problem med G-sync och window mode, kör därmed endast fullscreen med G-sync.

En kompis hade även problem med instabila fps när han kollade på stream på en skärm, samt spelade på en annan.
Han pratade på att han inaktiverade skärmens högtalare och det blev bättre #wtf (!?!?) ....

Jo, jag har märkt att vissa program fungerar väldigt skumt med G-sync. Till exempel Whatsapp-klienten är extremt instabil och pendlar mellan 5-100 fps, dock oftast kring 10-15. Har dock inte haft problem med streams och spel samtidigt. Angående dina problem kanske du ska pröva den drivare som fungerar för mig?

Skrivet av hakd:

Den du har är ifrån: 2017.3.9 .
Låter aningen mysko ditt problem, att alla nya skulle krångla låter mycket konstigt.

Testat avinstallera med DDU ? Testat byta DP port på kortet ? sen varför kör du w7 över w10 ?

EDIT: w10 ger spel i "windowed fullscreen" automatiskt Vsync om jag inte har fel, w7 kanske har något liknande

Jo, när jag gick från den första drivaren (vars version jag ej noterat) till den senaste 388.59 körde jag bara en vanlig installation men vid alla andra gånger använder jag DDU. Har ej bytt DP-port dock, får väl testa det när det blir aktuellt igen. Just nu har jag dock inga skäl till att åter installera de felande drivarna... Varför jag är kvar på W7 kanske vi får starta en egen tråd till Kort och gott fungerar allt som jag vill och jag ser inga skäl till att uppdatera till ett operativ med reklam i startmenyn.

Skrivet av _niko_:

Såhär ligger det till, nVidia jobbar med MS för att lösa problemet med G-Sync och Windowmode.
Det är ett känt och bekräftat fel.
Ska se om jag hittar länken men ett par minuter på Google bekräftade detta via nVidia som svarat i sitt egna forum.
Infon gällde förvisso Fall Creators update men i övrigt samma och det var då mina problem uppstod.
Så förhoppningsvis kommer det en fix från MS/nVidia snart.

Låter som att du pratar om Windows 10 dock. Det intressantaste är ju också att något som fungerat i tidigare drivrutiner nu sedan ett par månader tillbaka är helt kaputt.

Edit: Jag tror jag såg den där tråden igår och det är samma problem jag hade med de andra drivrutinerna jag prövade. Nämnde nog kort i OPn hur 385.12 var under all kritik med extremt låg FPS i fullscreen windowed, vilket även de i tråden talar om. Dock är inte detta huvudproblemet för mig, utan snarare att spelen alltid kraschar efter en liten stund. Oerhört irriterande i onlinespel.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Wizbro: Förmodligen har nVidia trasat sönder ngt.
Eftersom dom bekräftat det till W10 är det inte orimligt at samma fenomen hänt på W7 då jag kan tänka mig att relativt mkt i drivrutinerna är samma kod. Detta har jag dock ingen källa på.
Annars får du väl försöka dra det en vända på nvidias forum.
Folk här rekommenderar typ DDU som lösningen på all världens problem (ett program för ett icke problem)

Annars är ju standard vid felsökning att testa en ren installation av Windows om inget uppenbart annat är broken.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Wizbro: Förmodligen har nVidia trasat sönder ngt.
Eftersom dom bekräftat det till W10 är det inte orimligt at samma fenomen hänt på W7 då jag kan tänka mig att relativt mkt i drivrutinerna är samma kod. Detta har jag dock ingen källa på.
Annars får du väl försöka dra det en vända på nvidias forum.
Folk här rekommenderar typ DDU som lösningen på all världens problem (ett program för ett icke problem)

Annars är ju standard vid felsökning att testa en ren installation av Windows om inget uppenbart annat är broken.

Det är mycket rimligt. Hoppas att nya drivrutiner blir bättre, jag kommer ihåg att jag var tvungen att sitta kvar på release-drivare även för ett tidigare kort jag hade från Nvidia då alla som släpptes efter det fick min dator att bäla ur fullständigt (har dock förtryckt detaljerna). DDU använde jag varje gång förutom den första uppdateringen

Tänkte också på en ren installation, men jag har en hel del inställningar anpassade efter mina behov så det är något jag gör absolut sist. Skulle ta en fruktansvärd tid att återställa allt som jag vill ha det. Istället får jag väl bara spara installationsfilen för 378.78 som faktiskt fungerar som den ska.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Wizbro:

Skulle vara reklamen (går att ta bort) och alla bloat appar dom kommer med ifrån början.
Annars har jag bara positiva tankar om uppgraderingen till w10 än så länge.

Är problemet låst till w7 så kan det ju vara värt ett försök, går att rulla tillbaka på under 15m (om du har en SSD) om du inte är nöjd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Wizbro: Ta en ny disk och gör en testinstallation så kan den gamla vara orörd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med mitt 1080 ti. Funkade fint någon vecka efter ny build sen började nuvarande problem med crasher. Får som dig ctrl-alt-del eller tabba ur men inte alltid det funkar utan då reebotar datorn tillslut. Funderar på att göra en RMA då min polare och jag kör samma drivers samma win 10 verision och vi köpte 1080ti under samma vecka från samma leverantör. Det konstiga är att den flimrar till ibland så man ser pixel hack sen fryser den/black screen och när den sedan i de fall hoppar igång igen kan problemet va borta för resten av kvällen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 8700k, Asus ROG z370-H gaming, Asus GeForce 1080 ti o11g OC gaming, Corsair vengeance cl15 3000mhz, samaung 960 evo 500ggb nvme ssd, Corsair RM750x psu, nzxt kraken x62 280mm radiator, nzxt h440 window red/black med 4st chassifläktar