Vart sitter fiber switch i lägenheter

Permalänk

Vart sitter fiber switch i lägenheter

Hej

Vart brukar fiber switchen sitta i en lägenhet?
Inte dendär lilla dosan, utan skåpet till fibern.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Hej

Vart brukar fiber switchen sitta i en lägenhet?
Inte dendär lilla dosan, utan skåpet till fibern.
Tacksam för svar

Den sitter nog inte alls i någon lägenhet utan i ett "fastighetsutrymme". Men gissar att du kanske menar något annat här egentligen

Permalänk
Medlem

Är nog ganska olika, men oftast där det är smidigast att dra in den och ett lämpligt utrymme.

I vårat hus i hyresvärdens förråd..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Antagligen i nåt låst källarförråd. Tillsammans med switchen som delar ut allt till lägenheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det brukar väl bara oftast finnas en dosa vid ingången till lägenheten för det mesta. Vart routern placeras är nog ganska individuellt beroende på lägenhetsägaren/hyresgästen.

Men om man har svårt att hitta den så finns det nog ingen i lägenheten. Menar du skåpet där det delas till lägenheterna har du inget där att göra.

Permalänk
Medlem

3 svar exakt samtidigt, nytt rekord?

Permalänk
Skrivet av lucas_sthlm:

Hej

Vart brukar fiber switchen sitta i en lägenhet?
Inte dendär lilla dosan, utan skåpet till fibern.
Tacksam för svar

Det varierar säkert, har för mig jag hört att vår huvudswitch sitter i källaren. Värden har inte berättat var utrustning vi inte har ansvar för eller behöver veta något om finns...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ofta i källaren någonstans, om sådan finnes. Eller i ett skåp. Kanske kan vara i annan byggnad tillochmed, beroende på hur de är byggda.

Finns inget vidare bra svar på den frågan. Här, där jag bor, kan jag följa fiberkablarna till trappuppgången bredvid, men sen tar det stopp.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@improwise: Sånt som är lätt att svara på, vettu.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Har nyckel till ett litet rum under byggnaden, kan det vara där kablarna sitter?
Ska titta om kablarna är dåliga då internatet är som berg o dalbana

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Har nyckel till ett litet rum under byggnaden, kan det vara där kablarna sitter?
Ska titta om kablarna är dåliga då internatet är som berg o dalbana

hur ser du om en fiberkabel är dålig?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

hur ser du om en fiberkabel är dålig?

Ska testa byta ut den/dom och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

hur ser du om en fiberkabel är dålig?

Kanske är Stålmannen som frågar? Men då borde han iof kunnat hitta "fiberswitchen" även utan vår hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Ska testa byta ut den/dom och se om det blir bättre.

Om det är fastighetsägaren som har hand om utrustningen blir det nog inte så poppis om du är där och "fixar lite"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Har nyckel till ett litet rum under byggnaden, kan det vara där kablarna sitter?
Ska titta om kablarna är dåliga då internatet är som berg o dalbana

det får du nog inte göra.

är det berg och dalbana om du kör bredbandstest över trådat nätverk?

Permalänk
Medlem

En kompis har fått avslag 2 år i rad att inte få fiber, han som bor i vanligt hus och ingen i hela byn som bor i hus har fiber ens, bara lägenheter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av dammskog:

det får du nog inte göra.

är det berg och dalbana om du kör bredbandstest över trådat nätverk?

Ska fråga föreningen imorgon om de kan titta på det, kanske är bättre att dem gör de.

Kör kabel i datorn, får 400/400 mbits på bredbandskollen. Har testat byta kabel, hjälper inte
250/300 på Speedtest. :/
Har 1000/1000 mbits via Alltele.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En kompis har fått avslag 2 år i rad att inte få fiber, han som bor i vanligt hus och ingen i hela byn som bor i hus har fiber ens, bara lägenheter.

Det är billigare att dra in fiber till folk som bor i lägenheter då du drar en kabel och sedan får 10+ abonnenter som betalar abonnemangsavgifter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucas_sthlm:

Ska fråga föreningen imorgon om de kan titta på det, kanske är bättre att dem gör de.

Kör kabel i datorn, får 400/400 mbits på bredbandskollen. Har testat byta kabel, hjälper inte
250/300 på Speedtest. :/
Har 1000/1000 mbits via Alltele.

De har garanterat ett supportavtal med fiberleverantören så att de kan komma dit och kolla/mäta upp.

Permalänk
Skrivet av jawik:

De har garanterat ett supportavtal med fiberleverantören så att de kan komma dit och kolla/mäta upp.

Hoppas jag med, hastigheten hoppar hela tiden.
Får nästan likadan IP när jag byter kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Ska fråga föreningen imorgon om de kan titta på det, kanske är bättre att dem gör de.

Kör kabel i datorn, får 400/400 mbits på bredbandskollen. Har testat byta kabel, hjälper inte
250/300 på Speedtest. :/
Har 1000/1000 mbits via Alltele.

Gissar på att det är Alltele som ska kontaktas vid problem, om det är dom du betalar. Ingen router?

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Gissar på att det är Alltele som ska kontaktas vid problem. Ingen router?

Jojo, det är solklart att jag har router.
Betalar inget för internet, föreningen

Permalänk
Medlem

Det är föreningen som ska ta tag i det och inte du.. Om det ska rotas i "källaren"

Men som tidigare Alltele-kund... så är min åsikt, en gång aldrig mer.
Var väldigt ostabilt och ofta som det låg nere.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Det är föreningen som ska ta tag i det och inte du.. Om det ska rotas i "källaren"

Men som tidigare Alltele-kund... så är min åsikt, en gång aldrig mer.
Var väldigt ostabilt och ofta som det låg nere.

Tycker också att föreningen borde fixa och inte jag. (vad som helst kan gå fel haha)

Googlade upp Alltele, får bara upp trådar om problem.
Enligt föreningen är avtalet nytt, vilket oroar mig då de kanske har det 1år eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Tycker också att föreningen borde fixa och inte jag. (vad som helst kan gå fel haha)

Googlade upp Alltele, får bara upp trådar om problem.
Enligt föreningen är avtalet nytt, vilket oroar mig då de kanske har det 1år eller mer.

Har dina grannar också problem? Eller kan det vara din router som inte klarar av 1000Mbit/s..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ska fråga när jag kommit hem om några dagar.
Har en ny asus router som klarar 1000 Mbits.

Permalänk
Medlem

Är ju stor risk att din router flaskhalsar, alternativt att du har en dålig nätverkskabel, men mer troligt att du har ett trött nätverkskort, har du inte ett jävligt bra gigkort kommer du sällan över 400-700 mbit, att du tror du ska få 1000 kan du glömma.

Bygger ibland fiberlan och satt i backbone hör stadens inkommande fiber, kom endast upp i 700Mbit, för att Bredbandskollen/speedtests servrar inte orkar skicka 1000mbit.

Men ja 3-400 låter lågt.
Ring och felanmäl till alltele, du har fördmodligen ingen fibertvätt? som kostar ett par 1000 som bara behöriga kan köpa? ring o felanmäl det är det enda du kan göra utan att "försämra"

Godjul!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har dina grannar också problem? Eller kan det vara din router som inte klarar av 1000Mbit/s..?

Om det nu är så att dom får ut hyfsat bra hastighet av de man ska få av 1000 Mbits, kan de vara så att det är fel på fibern i min lägenhet?

Permalänk
Medlem

ISP är inte skyldig att tillhandahålla 100% av tjänst.
"berg och dalbana" vad är de som motiverar den beskrivningen, fps drops?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av atego:

Är ju stor risk att din router flaskhalsar, alternativt att du har en dålig nätverkskabel, men mer troligt att du har ett trött nätverkskort, har du inte ett jävligt bra gigkort kommer du sällan över 400-700 mbit, att du tror du ska få 1000 kan du glömma.

Bygger ibland fiberlan och satt i backbone hör stadens inkommande fiber, kom endast upp i 700Mbit, för att Bredbandskollen/speedtests servrar inte orkar skicka 1000mbit.

Men ja 3-400 låter lågt.
Ring och felanmäl till alltele, du har fördmodligen ingen fibertvätt? som kostar ett par 1000 som bara behöriga kan köpa? ring o felanmäl det är det enda du kan göra utan att "försämra"

Godjul!

Skulle vara tragiskt om det är routern som är problemet, men tror ej det.
Har kört bara kabel, ungefär samma hastighet. Bytt kablar - fortfarande typ samma hastighet..
Även testat på 2 st datorer, samma hastighet där.

Ska göra det men de kan väl inte tvinga mig till att bevisa det väl? (Att de ska hålla på o skylla ifrån sig).

när jag byter kabel så får jag annan IP. 79.***.**.**6, 79.***.**.**5