Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers guide till bildskärmsköpet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LaoLao:

Summan av kardemumman är väl i alla fall att en ökning av Hz-antalet är ett bra sätt att öka följsamheten? Därtill kan det också finnas andra finesser som kan hjälpa till något lite. Trots att jag önskar hög följsamhet är jag i dagsläget lite för snål för att betala för det.

Exakt så (om inte enbart) är det att skärmen med högre frekvens kommer att ha mindre eftersläp och det påverkar allt som rör sig, såväl UFO:n som texten i webbläsaren. Men för att få helt CRT-liknande upplevelse måste någon form av flimmer/nedsläckning sättas in.

Det är i alla fall en väldig skillnad på att arbeta med gränssnittet och rulla i text vid 120 och 144 Hz jämfört med 60 Hz, oavsett panelteknik och specad responstid. Det man kan se upp med på TN- och VA-paneler är de kan ha viss eftersläpsnivå och skuggeffekter i rörelser från overdrive-funktioner som syns i just text. Texten är tydlig men det kan då svansa lite efter texten som rör sig snabbt. Detta har inte varit ett problem på de IPS-paneler i hög frekvens som jag testat här så länge man undviker overdrive-funktioner som ger skuggor. Utbudet av IPS-teknik och hög frekvens är dock rätt begränsat och ligger förhållandevis högt i pris.

Om du har möjlighet att jämföra på andra skärmar, titta på denna
https://testufo.com/framerates-text