Ljudbygge inför ny lägenhet.

Permalänk
Medlem

Ljudbygge inför ny lägenhet.

Hejsan,

jag är snart påväg att flytta in i en nybyggd etta på 42kvm + 16kvm balkong som jag tror kommer vara ganska bra isolerat till grannar.

Vid flytten kommer allting att köpas nytt, bl.a TV, högtalare, sub m.m och tänkte höra med er vad ni rekommenderar för att få riktigt schysst ljud till både datorn, TVn och mobilen.

Målet är då att kunna ha lite ljud från datorn när man vill ha lite musik, tvn när man kollar på film alternativt ha någon spellista igång från telefonen/tvn när jag spelar på datorn, i bakgrunden. Men vill även kunna köra musik när man är på balkongen alternativt under lite fester.

Min budget är väldigt anpassningsbar beroende på hur schysst ljudet blir, gärna med en del bas men även diskant självklart. Gissningsvis räknar jag med allt mellan 7 - 20k.

Vad ska man ha? Soundbar + sub? Golvhögtalare? PC-högtalare/monitorer? osv.

Hur är märken som Sonos? Bose? Harman Kardon?

All hjälp från den ljud-intresserade är av uppskattad.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

@Wipen: Tänkte slänga in mina 5 cents från en som jobbar inom branschen.

Dom senaste åren har det ju blivit en djungel av prylar som kan kopplas upp mot varandra -på gott och ont. Om man har noll koll på dagens marknad, vad som finns och hur olika produkter presterar (låter), så ska man gå runt och lyssna lite. I slutändan så är ljudkvalité något väldigt subjektivt och börjar du komma upp i >15,000kr så kommer man höra stor skillnad på olika alternativ.

Utan att veta din uppdelning av TV/Ljud i budgeten så är det svårt att ge direkta alternativ. Så jag ger istället några övergripande tips.

Om rummet/möblering tillåter så ger en receiver störst flexibilitet och ljudet kommer även att kunna blir "bäst". En 5.1 receiver från valfritt märke har idag redan vid instegsmodeller helt OK ljud, tillräckligt med in/ut gångar och bluetooth. Men det räcker ofta att kliva upp bara till 4-5 tusen klassen och så har man en riktigt kompetent maskin som har inbyggt stöd för multi-room/spotify/sonos etc. Här börjar även support för framtida ljud och bildformat finnas (4k,hdr,dts-x osv)

Sen kan man då efter budget och isolering (läs grannar) välja precis hur stort ljud man vill ha. Köp lösa högtalare eller i paket. Ska du köpa löst och lite eftersom tycker jag att man ska gå i ordningen 1. golvhögtalare 2. center 3. surround 4. sub. Jag brukar försöka trycka lite extra på att man inte ska glömma vikten av en bra centerhögtalare. Många tänker inte på att typ 70% av ljudet från tv/film hörs mest här, så lägg gärna lite extra krut på den.

Vill du sen ha ljudet ut på balkongen så köp till en chromecast audio för 300:-, koppla in valfri aktiv högtalare och bang! Fest i hela hemmet. Det finns även många multi-room system från diverse tillverkare nu. En kompetent och prisvärd lösning tycker jag är Yamahas musiccast. Så väljer du en av deras receivrar kan du välja på massor av aktiva högtalare som har det inbyggt. Appen är lätt att förstå och funkar bättre nu än vid lansering förra hösten.

"Vad ska man ha? Soundbar + sub? Golvhögtalare? PC-högtalare/monitorer? osv."

-Soundbar är en smart lönsing för dom med begränsad plats. Men helt ärligt så kommer ljudkvalitén aldrig i närheten av en äkta surroundlösning. Även om dom på senare år har blivit ofantligt mycket bättre. Och dom trådlösa subbarna som ofta följer med ger ju ofantligt mycket mer möbleringsalternativ, allra helst i en etta.

-PC-högtalare/monitorer: Är just precis som namnet antyder. Dom har ett väldigt begränsat användningsområde. Just "monitorer" är oftast konstruerade för att låta fantastiskt -men bara om du sitter på 60cm avstånd och har dom EXAKT i öronhöjd. Så fort du hamnar
fem cm ur position så kan hela ljudbilden förändras. PC högtalare tänker jag inte ens gå in på

"Hur är märken som Sonos? Bose? Harman Kardon?"

-Sonos: Bra multi-room lösning. Har på senare år fått massor av native stöd från diverse tillverkare och produkter som kan streama media. Men kostar lite mer än det smakar och du har en väldigt låst och litet ekosystem att välja högtalare från. Sen känns det lite overkill i en etta med balkong.

-Bose: Ljudvärldens "Apple". Funkar skitbra, kostar därefter.

- Harman Kardon: Man fick så mycket mer förr! Har på senare år tappat fart och verkar fokusera mycket på OEM lösningar och avtal med tillverkare av andra produkter som vill ha "bra ljud". Överlägset den tillverkare vi fått lämna in mest saker på service.

Så slutligen. Gå och lyssna på ett par golvare i den prisklass du tänker dig. Ett tips kan vara JBL. Har ofta ganska basigt och "stort ljud".
Bor du i en stad som har fler butiker en dom stora kedjorna så skippa Elgiganten, Mediamarkt etc. Gå till ett ställe där inte samma personal som precis visade dig en hårtork/tvättmaskin sedan tar dig till "ljudavdelningen" och säger att X-produkt is the shit! Den är bäst oavsett!

/Ante

Permalänk
Medlem

@anteljungh: Tack för detta grymma svaret!

Lite lustigt är att jag har jobbat 2år inom MediaMarkt, men jag har dålig koll på vad som är bra i hemmet, en helt annan sak att lyssna på i butiken hehe.

Så din rekommendation är typ att bara satsa på golvisar?

Känns som att man kommer får ganska lite Watt i systemet, då jag är från tidigare ålder van vid 3500w slutsteg i bilar, hehe.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

@Wipen: Ja som jag tror du vet så spelar "watt" inte så stor roll när det gäller välljud. Bara om du vill att det ska låta mycket.

Ja jag tycker du ska börja med ett par fina golvhögtalare. Tänk hur du vill att ditt system ska se ut om några år och välj en tillverkares serie som du kan tänka köpa till resterande i framtiden när ekonomin tillåter. Kolla så att den receiver du väljer orkar driva dom högtalare du väljer också. Detsamma gäller här egentligen. Man ska inte stirra sig blind på siffrorna men går man på ett par stora feta golvare som egentligen är grymma, men bara lägger typ 2000:- på det som ska driva dom så kommer det inte funka så bra. Som i dom flesta fall när det gäller teknik så är steget före i kedjan alltid viktigare än det som följer: 1. Kvalité på källmaterialet (musiken) 2. Förstärkaren (DAC+RMS) 3. Högtalare

Hoppa in på https://www.minhembio.com/ en kväll och läs runt lite i forumet. Sidan är inte så aktiv som den var för några år sedan, men där hänger Sveriges kunnigaste ljudnördar. Finns mycket matnyttigt här.

Permalänk
Medlem

2.0 golvhögtalare och en fin förstärkare som kan ta bluetooth och allt det där så är du set. Har kört samma Dynavoice golvare(dynamite 8) från ljudfokus i snart 10 år, har aldrig känt ett behov att uppgradera eller ens lägga till en sub. Det skulle isåfall vara förstärkaren som behöver bytas ut för att få lite mer options med streama ljud. Bor förresten också på exakt 42kvm, med vibrationsdämpande kuddar under högtalarna har jag aldrig fått någon komma och klaga, men då bor jag också på bottenvåningen.