Nintendo har sålt 10 miljoner Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Bitterheten från mig var för att jag agerade med samma medel tillbaka mot personen jag citerade. Förstår helt varför man köper en konsoll, det är enklare, vissa spel är konsol exklusiva samt att det är lite mer "chill". Jag tycker dock att finns spel på konsol samt dator så hade jag aldrig köpt det till kosnolen, även om jag redan hade den. PC ger så mycket mer upplevelse för mig iallafall.

Det är OK. Är själv datorspelare i grunden och hjärtat!

Håller med att den grymmaste spelupplevelsen är på PC/Windows (med tanke på upprördhet i tråden så är det nog bäst att även ange OS).

Däremot så tycker jag inte att det utesluter att det är smidigt och skönt ibland att spela på konsol. Speciellt i sociala sammanhang. Spelar tex. Forza 7 med handkontroll med min dotter i "split screen" i vardagsrummet på XB1 X och 60" TV och surroundanläggning. Grymt kul och trevlig social upplevelse av något som vi gör gemensamt.

Sedan för bästa spelupplevelse så spelar jag bilspel i min "man cave" på PC/Windows med dyr simuleringsutrustning (från tyska Fanatec).

Då är det helt perfekt att jag kan spela Forza 7 på samma licens som konsolerna runt om i huset, och behöver inte lägga pengar på att köpa om spelet flera gånger. Tycker det är helt grymt smidigt med spel som tillåter mig att spela på både konsol och PC. Utan extra kostnad eller extra inköp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Forza Motorsport 7 är väl det enda större exklusiva spelsläpp för i år. Halo Wars 2 möjligen då. Och då går dessa ändå spela på PC. Men de är ju båda Microsoft-plattformar så de förlorar ju inget på det, och vi kunder får möjlighet att spela samma spel på bägge plattformar med samma digitala licens.

Min Xbox One går det räkna på en hand antalet gånger den startats i år. Och de fåtal gånger det hänt har varit för att strömma media. Känns i mitt tycke som att Xbox One fick ett riktigt dåligt år sett till exklusiva titlar.

Fast du verkar ju inte heller använda din PS4 så mycket?

Jo, kan hålla med om att det oftast är onödigt att köpa två olika konsoler. Visst så finns det några få (skulle gissa under 10%) exklusiva stortitlar mellan PC, XB och PS. Alla större titlar finns i de flesta fall för alla de tre plattformarna. Räcker oftast med en av de tre.

Själv så tycker jag det är tråkigt med "exklusiva titlar" där man medvetet betalar utvecklare för att låta bli att släppa för flera plattformar. Det är ett negativt beteende och form av marknadskontroll som bara gynnar tillverkarna, och missgynnar oss konsumenter. Tycker personligen att man snarare skall försöka undvika att stödja sådana negativa försök att försöka styra marknaden, och begränsa valfriheten för oss konsumenter.

På precis samma sätt gillar jag inte heller när man fördärvar närneutraliteten genom att göra tjänster "exklusiva" för vissa internetleverantörer. Tycker också att det är negativt på precis samma sätt för oss konsumenter (gynnar bara företagen/leverantörer som försöker styra marknaden).

Men som sagt, gällande "exklusiva" spel är det ganska få totalt sätt att det (för mig) inte har någon större betydelse.

Allra helst hade jag sett att alla spel fanns för alla plattformar, och att man inte heller behövde köpa de flera gånger.

Kan man köpa tex. samma spel för både Xbox och PC/Windows eller PlayStation och PC/Windows, så är det ju grymt bra och smidigt (är nog, tyvärr, för mycket att hoppas på att kunna köra samma spel/licens på Xbox och PlayStation).

PC och konsol; behöver inte vara något motsatsförhållanden. Bra på sina olika sätt (samma sak med XB vs PS).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Resultat för mjukvara ingår i Sonys Game divisions resultat ja.

Seriöst; om du inte handlar med aktier, eller äger delar av dessa företag; vad har det för betydelse?

Kör med det som du som konsument och slutanvändare gillar - det är det viktiga (tycker jag, oavsett om det är PC, Switch, XB, PS, etc - och oavsett börskurser eller företags interna finansresultat).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Seriöst; om du inte handlar med aktier, eller äger delar av dessa företag; vad har det för betydelse?

Öhh, det var ett svar på en fråga. Varken mer eller mindre

Citat:

Kör med det som du som konsument och slutanvändare gillar - det är det viktiga (tycker jag, oavsett om det är PC, Switch, XB, PS, etc - och oavsett börskurser eller företags interna finansresultat).

Ingen har påstått nått annat.

Ämnet för tråden är just olika produkters framgång; inte vad enskilda individer bör köra med. Du förstår att det är två olika ämnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Fast du verkar ju inte heller använda din PS4 så mycket?

Jo, kan hålla med om att det oftast är onödigt att köpa två olika konsoler. Visst så finns det några få (skulle gissa under 10%) exklusiva stortitlar mellan PC, XB och PS. Alla större titlar finns i de flesta fall för alla de tre plattformarna. Räcker oftast med en av de tre.

Själv så tycker jag det är tråkigt med "exklusiva titlar" där man medvetet betalar utvecklare för att låta bli att släppa för flera plattformar. Det är ett negativt beteende och form av marknadskontroll som bara gynnar tillverkarna, och missgynnar oss konsumenter. Tycker personligen att man snarare skall försöka undvika att stödja sådana negativa försök att försöka styra marknaden, och begränsa valfriheten för oss konsumenter.

På precis samma sätt gillar jag inte heller när man fördärvar närneutraliteten genom att göra tjänster "exklusiva" för vissa internetleverantörer. Tycker också att det är negativt på precis samma sätt för oss konsumenter (gynnar bara företagen/leverantörer som försöker styra marknaden).

Men som sagt, gällande "exklusiva" spel är det ganska få totalt sätt att det (för mig) inte har någon större betydelse.

Allra helst hade jag sett att alla spel fanns för alla plattformar, och att man inte heller behövde köpa de flera gånger.

Kan man köpa tex. samma spel för både Xbox och PC/Windows eller PlayStation och PC/Windows, så är det ju grymt bra och smidigt (är nog, tyvärr, för mycket att hoppas på att kunna köra samma spel/licens på Xbox och PlayStation).

PC och konsol; behöver inte vara något motsatsförhållanden. Bra på sina olika sätt (samma sak med XB vs PS).

Exklusiva titlar behövs för att dra konsumenter till sin plattform. De brukar även kunna vara mer genomarbetade än vanliga titlar då plattformsägaren står för budgeteringen. Microsoft borde satsat hårdare på Xbox One nu när X-modellen också dykt upp. Nu vet jag inte hur 2018 ser ut för Microsoft men ett till sånt här år kan inte vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Exklusiva titlar behövs för att dra konsumenter till sin plattform.

Totalt oenig med dig där Anders.

De behövs precis lika lite som opertatörsstrypta telefoner, ISP:er som stryper tillgång till webtjänster (frånggår nätneutralitet), eller att Apple och Google tvingar till sig 30% av alla prenumationer för konkurrerande tjänster som tex. Spotify.

Är helt för marknadsekonomi och fri företagsamhet, men ogillar personligen dessa avarter som är negativa för mig som konsument och köpare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/