Bra 4k blu ray spelare för uppskalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men nu är du så där lättkränkt igen Bascule. Ber om ursäkt på förhand för kränkningen men kom igen

Jo, du har helt rätt, lite av en svaghet... Ska jobba på det!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du behöver inte så många tum för 4k. Det är ju lättare komma närmare tvn för att kompensera med mindre tum. Det som stoppar med större är att de blir så höga och du måste ha in fötterna under så de är lätt få spänd nacke. En 21:9 tv är enklare då den växer mer på bredd än höjd

Det är stor skillnad mellan 1080 & 4k i min setup. Då är de ändå uppskalad 1080p. Sen kan jag ju se spår av pixel grid men det har mer med avstånden mellan pixlarna än upplösningen att göra. Dock
Så är de vr som kommer få mig att hoppa på tidigt möjligen inte tv/projektor

Nu tillåter inte rummet att soffan ska komma närmare än 3/2.5 meter tyvärr.

Har inte tillräckligt bra syn för att se något sådant ens på min 24 tums datorskärm (med 1080P) Vist TV kan jag se pixlarna om jag är 5 CM från den (1080P 32tum).

Skrivet av Laxpudding:

Fascinerande att diskussionerna efter alla år fortfarande faller tillbaka på pixelräknandet och "ser ingen skillnad"-argumenten.

UHD Blu-ray ger tillgång till:

  • 10-bitars färg (12-bitar med Dolby Vision)

  • HDR10 (och dynamisk HDR med Dolby Vision)

  • Mastring för en större färgrymd, ofta motsvarande DCI och filmers originalvision

  • Betydligt högre färgupplösning vid 4:2:0 på 3840x2160

  • Modernare codecs. H.265

  • ... dvs all den utveckling som skett på senare år

Jämför med gamla Blu-ray som ger

  • 8-bitars färg

  • SDR

  • HDTV/Rec.709-färgomfång, alltså en reduktion av färgomfånget jämfört med biografversionen

  • 4:2:0 på 1080p ger noterbara uppsamplingsartefakter

  • 2006 års hetaste codecs. Inte för att det är några större fel på dem men...

  • ... dvs en 1080p-version av 90-talets HDTV-standard

Ja, så är det då denna skillnaden i pixlar mellan 1080p och 4K/UHD. Mängden pixlar är i sig självt den minst viktiga skillnaden. Ändå är det pixelräknandet som om och om igen diksuteras. Fördelarna med 4K är kanske inte så mycket "mer detaljer" utan snarare mindre brus och mindre synliga artefakter från komprimering. Samt förstås den högre färgupplösningen vid 4:2:0-subsampling. Med 1080p är färgupplösningen enkelt uttryckt motsvarande 960x540 pixlar.

Jämför med bilden från DVD där upplösningen kanske också är den mindre viktiga skillnaden. Det som stör i alla fall mig vid DVD är problemen runt komprimering och även DVD:s 4:2:0-subsampling. Varje element av brus och artefakter får stor inverkan vid lägre upplösning. 1 pixel av brus är mycket synligare på DVD. 1 pixel av brus på Blu-ray syns men är inte alls lika störande. 1 pixel av brus på 4K. Ja, det stämmer: så gott som omöjligt att se på 55 tum.

Kan inte se på DVD , inte med samma njutning längre (i för sig steget upp från VHS, men inte mycket). Ser pixligt/brusigt ut jämfört med blu-ray/HD. Blivit lite förstörd av nya HD har ju mängder med DVD skivor som knappt är tittbara för just bruset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Kan inte se på DVD , inte med samma njutning längre (i för sig steget upp från VHS, men inte mycket). Ser pixligt/brusigt ut jämfört med blu-ray/HD. Blivit lite förstörd av nya HD har ju mängder med DVD skivor som knappt är tittbara för just bruset.

Jag kan tycka att mina samlingar med oumbärliga DVD:er blir mycket trevligare när jag går från 110 projektor till 55 tum TV.

Men ja, jösses vad kräsen man blir.

Permalänk
Medlem

Bra film är bra film men är de skit måste de se absolut strålande ut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x