Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortsförsäljningen når högsta nivån på fem år

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsförsäljningen når högsta nivån på fem år

Efter att successivt ha minskat de senaste åren når nu grafikkortsförsäljningen den högsta nivån på fem år, något som delvis tros bero på kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande folk som minar som köper upp alla kort?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Är det fortfarande folk som minar som köper upp alla kort?

mm

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det fortfarande folk som minar som köper upp alla kort?

Gamers köper Nvidia och miners köper AMD.

*drog nog den slutsatsen för kvickt. Läs ett par inlägg ner innan ni quotar. Tack.*

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Gamers köper Nvidia och miners köper AMD.

Jag är gamer och köpte asus rx580 8gb. Främsta anledningen var för att freesync skärmar är mycket billigare än g sync. Väldigt nöjd med kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Den blå toppen. Var det inte rea på 1070 och 1080 då?
https://www.jonpeddie.com/press-releases/add-in-board-market-...

Edit:
Stavning samt meningsbyggnad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bland många av folket jag pratar med köps det Amd, men inte alls för Mining utan istället för spelande eller vanlig användning.

Fördelen med Amd är större om du använder Linux, dom flesta kort fungerar ut ur lådan, drivrutiner finns och blir ständigt bättre, Amd bidrar och alla som köper deras kort hjälps av det, Nvidia vill däremot inte vara med på samma vis.. I senaste 4.15 Kernel som släpptes, som förövrigt är en stor uppdatering med mycket nytt, så bidrog Amd med c:a 130 tusen rader kod, stöd för vega och väldigt mycket mer jobbas det på..

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-4.1...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Hoppas både AMD och Nvidia gör separata mining kort snart så vi får ha våra grafikkort ifred

edit: När Bitcoin når sin cap så blir iaf några mining farmer värdelösa. Vet ej om Eth eller Zcash osv har nån cap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hoppas både AMD och Nvidia gör separata mining kort snart så vi får ha våra grafikkort ifred

Eller typ du får köpa max 2st av denna produkt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag är gamer och köpte asus rx580 8gb. Främsta anledningen var för att freesync skärmar är mycket billigare än g sync. Väldigt nöjd med kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade i regel. Måste ju vara anledningen att det finns Nvidia-kort kvar om miners dammsuger marknaden på det dom vill ha. Då vill dom uppenbarligen inte ha Nvidia men ändå har Nvidia fått större marknadsandel. Därav drar jag slutsatsen att Nvidia - gamers, AMD - miners. Kanske tänker fel?

*drog nog den slutsatsen för kvickt. Läs ett par inlägg ner innan ni quotar. Tack.*

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: När AMD korten tog slut så gick de efter Nvidia kort inom mellan segmentet. Vega 56 är en favorit för dem vid MSRP.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ClintBeastwood: När AMD korten tog slut så gick de efter Nvidia kort inom mellan segmentet. Vega 56 är en favorit för dem vid MSRP.

Jag kollade helt ärligt endast på Inet och där fanns det inga 570/580. Borde kanske inte dra någon sådan slutsats av att kolla på en sida bara så det var fel av mig. Fanns på andra ställen såg jag nu, t.ex Webbhallen som har massa 570/580. Men är mininghysterin på G att dö ut nu, eller varför köper ingen dom korten, för dyra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tom jag har köpt i år. Det var många sen sist, minst sagt.

Tror helt enkelt det är först nu det kommit till enbalan s mełlan vad man upplevas få för priset samt att effektivitet inte längre gör brödrost av burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Äntligen hoppas det blir bättre för marknaden då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Så bra var #vega som alla hypade sönder och beskrev som Nvidia dödaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på mer konkurrens så de kan släppa snabbare grafikkort.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nästa år både AMD/NVIDIA kommer tillbaka till det som jämt har varit tradition ifrån dom.

Som 2013 då båda hade släppt färska grafikkort precis samtidigt och ingen halka efter i backe för någon av dom, som AMD är tyvärr i nu när det gäller grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade helt ärligt endast på Inet och där fanns det inga 570/580. Borde kanske inte dra någon sådan slutsats av att kolla på en sida bara så det var fel av mig. Fanns på andra ställen såg jag nu, t.ex Webbhallen som har massa 570/580. Men är mininghysterin på G att dö ut nu, eller varför köper ingen dom korten, för dyra?

570/580 ligger ju typ 1000kr över MSRP så det är ett no no. förra black friday kunde man hitta 480x för 1800kr så det är ingen bra deal.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Efter att successivt ha minskat de senaste åren når nu grafikkortsförsäljningen den högsta nivån på fem år, något som delvis tros bero på kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Vad fan här blir man extra glad att det säljs många grafikkort och så är det den djäkla miningen som står för ökningen. Grafikkort åt folket och höga fps då blir det mindre brottslighet, sa Löfven då måste det vara sant🤨.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara väldigt intressant hur stor del av dessa grafikkort 15 miljoner grafikkort som också används för att bryta kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som hänt med RX 580, tekniken är ju redan polerad, det borde ju spruta ut 580 ur fabrikerna eller har man bara en fabrik och har slutat tillverka dem.

Det är ju inte så att butikerna har så många inkommande och de gamla som finns är bara där för att priserna är uppblåsta.

Finns fortfarande en marknad för dem oavsett mining eller Vega.

Permalänk
Medlem

Blev genuint förvånad över nyhetstiteln, då 2017 enligt mig nog varit det tråkigaste grafikkortsåret på ...länge, sen slog det mig, "ahh, miners".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Blev genuint förvånad över nyhetstiteln, då 2017 enligt mig nog varit det tråkigaste grafikkortsåret på ...länge, sen slog det mig, "ahh, miners".

Så tråkig har den väl inte varit, både gtx 1080 ti och amd vega har släppts.
Men förstår vad du menar med miners

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Så bra var #vega som alla hypade sönder och beskrev som Nvidia dödaren.

Inte jag, jag vet att man inte ska underskatta Nvidia. Även om jag såg fram emot Vega, alltid kul med något nytt på marknaden.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Köpte en sprillans ny RX580 8gb för 1200kr på Amazon.co.uk

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tur för AMD att deras Polaris kort var bra för mining. Annars hade marknaden snarare vart 90-10%

Vega är inte så dumt... om man kan hitta det till rekommenderat pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

hmm varför så mycket negativitet om miners? tänker så här snarare, fler som köper, håller priserna nere till oss andra som bara lirar!..

om bara vi gamers fortsätter själva köpa så är segmentet litet och därför mycket dyrare.
bara en tanke..

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zariel:

hmm varför så mycket negativitet om miners? tänker så här snarare, fler som köper, håller priserna nere till oss andra som bara lirar!..

om bara vi gamers fortsätter själva köpa så är segmentet litet och därför mycket dyrare.
bara en tanke..

Och det är det vi har sett, att priserna har pressats neråt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Whaddya expect?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Lönar sig ens mining fortfarande?