Skapa julstämning och pynta SweClockers!

Permalänk
Melding Plague

Skapa julstämning och pynta SweClockers!

Det sägs att traditioner är till för att hållas. SweClockers drar därför återigen igång en tävling med fina priser i potten, där vi ber om hjälp att sprida julstämning med en pyntad logotyp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni som har tävlat tidigare, har ni något tips på ett bra program för att dekorera logotypen? Prövade lite förra året med vanliga MS Paint men det gick inte så värst bra

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Welp. A for effort?

Gjordes i Paint3d. Tycker faktiskt paint3d är helt ok men måste givetvis klaga ändå pga microsoft. #RIPPAINT

Permalänk
99:e percentilen

@alek747 har verkligen lyckats helt otroligt bra med att skapa julstämning med båda sina bidrag. Övriga vinnande bidrag håller generellt hög klass, men ger mestadels kalla intryck, och jag föredrar aleks varma myskänsla. Hoppas på ett liknande tema i år igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Icte: Eller så är man en "Paint master artist".

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som har tävlat tidigare, har ni något tips på ett bra program för att dekorera logotypen? Prövade lite förra året med vanliga MS Paint men det gick inte så värst bra

Paint.net kan vara en ett hyggligt alternstiv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räknas det som plagiat om man ritar någon karaktär från ett spel och smyger in i bilden? Självklart utan att hävda att det är min skapelse (skriva typ "detta är boll från bollspelet").

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drwlz:

Räknas det som plagiat om man ritar någon karaktär från ett spel och smyger in i bilden? Självklart utan att hävda att det är min skapelse (skriva typ "detta är boll från bollspelet").

Jag bedömer att det med stor sannolikhet skulle räknas som plagiat, även om jag inte kan ge några definitiva besked utan närmare detaljer om utformningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Jag bedömer att det med stor sannolikhet skulle räknas som plagiat, även om jag inte kan ge några definitiva besked utan närmare detaljer om utformningen.

Ok, det verkade rätt så luddigt att döma utav det jag googlade fram. Lika bra att skippa det för att vara på den säkra sidan

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Jubileumsmästare

Gick som vanligt när man ska använda photoshop till annat än memes, åt fanders. :/

https://imgur.com/a/643we

Dold text
Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svaniis:

Gick som vanligt när man ska använda photoshop till annat än memes, åt fanders. :/

Bidraget har väldigt skarpa kanter. Det finns risk för att det skulle se konstigt ut. Det kunde vidare framgå bättre hur du gjort när du skapat exempelvis granen.

Permalänk
Medlem

En väldigt ärofylld tävling Föregående års vinnare har verkligen haft grymma bidrag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Albert:

Bidraget har väldigt skarpa kanter. Det finns risk för att det skulle se konstigt ut. Det kunde vidare framgå bättre hur du gjort när du skapat exempelvis granen.

Lär ändå inte vara i närheten av tävlingen, men rundade till kanterna och det ser ju bra mycket finare ut!

Dold text
Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Räknas det som plagiat om man ritar någon karaktär från ett spel och smyger in i bilden? Självklart utan att hävda att det är min skapelse (skriva typ "detta är boll från bollspelet").

Är det tillräckligt distinkt karaktär, så finns det mönsterskydd, varumärkesskydd mm. vilket inte sweclockers har rättigheter till att använda, därav är det olämpligt. Sedan begränsas sweclockers loggotyps storlek mycket om man ska få plats med en igenkännbar karaktär vilket innebär en tuff utmaning om man ska "balansera" loggan. Oavsett hur du gör, lycka till!

Visa signatur

Intel Core I5 4690k, MSI GTX 1060 6GB, Gigabyte GTX 970 (PhysX/rendering/ai), Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad det vinnande bidraget blir i år! Hade varit kul att försöka med något själv men känner att mina kunskaper inom ämnet inte är på topp hehe...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svaniis:

Lär ändå inte vara i närheten av tävlingen, men rundade till kanterna och det ser ju bra mycket finare ut!

I den där versionen ser bokstäverna ut att ha blivit utdragna på höjden. Det är inte tillåtet. Dessutom finns bara den här exempelbilden med och inte själva bidraget i rätt format.

Permalänk
Medlem

Borde verkligen studerat istället för att lockas in i sådana här festligheter. Men jag var tvungen att göra ett försök. Min inställning var att göra årets logotyp mer avskalad än tidigare år. Mer subtil.
Logotypen i sin kontext:

Logotypen helt naken:

Från original till julig logotyp:

God jul på er!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maxdalax:

Borde verkligen studerat istället för att lockas in i sådana här festligheter. Men jag var tvungen att göra ett försök. Min inställning var att göra årets logotyp mer avskalad än tidigare år. Mer subtil.
Logotypen i sin kontext:
https://i.imgur.com/z7N8RRU.png
Logotypen helt naken:
https://imgur.com/r7Rwp98.png
Från original till julig logotyp:
https://i.imgur.com/JMsgpsB.gif

God jul på er!

De flesta av bokstäverna har fel färg. Möjligen kan vissa kanter upplevas som lite väl skarpa också.

Permalänk

Här kommer mitt bidrag! Skickat ett varje år så långt jag kan minnas, roligt att se hur dom utvecklas.

Här är en devlog samt en bild i rätt storlek

Liten

På sidan

Dold text
Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Är det tillåtet att använda former i Photoshop? Som gran mm..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davvarn:

Är det tillåtet att använda former i Photoshop? Som gran mm..

Så här står det i anvisningarna:

Citat:

På motsvarande sätt är det inte tillåtet att använda färdiga penselverktyg, texturer och liknande om de är så komplexa att de måste anses ha verkshöjd i sig. Det gäller även om de får användas fritt.

Det hela beror alltså på hur formerna ser ut. En enkel rektangel är uppenbarligen tillåten. En form som skapar porträttlika avbildningar av Tom Hanks är inte tillåten. Någonstans däremellan går gränsen. Man får göra en bedömning från fall till fall.

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag.
Inget märkvärdigt. Finns så många kreativa personer i det här forumet, så man har ändån ingen chans.
Men blir definitivt att man kollar igenom fler kurser inom Photoshop, så man har en bättre chans nästa gång

Vet inte om det är tillåtet att länka GIF-bilder, så lägger länk till Gyazo, där jag spelat in en kort snutt i PS.
https://gyazo.com/bd363a80a9917928b73b08f0528add35

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davvarn:

Mitt bidrag.
Inget märkvärdigt. Finns så många kreativa personer i det här forumet, så man har ändån ingen chans.
Men blir definitivt att man kollar igenom fler kurser inom Photoshop, så man har en bättre chans nästa gång

http://i.imgur.com/pRiAIc8.png

https://i.gyazo.com/77266437d06109abc582b739d0eb9242.jpg

Vet inte om det är tillåtet att länka GIF-bilder, så lägger länk till Gyazo, där jag spelat in en kort snutt i PS.
https://gyazo.com/bd363a80a9917928b73b08f0528add35

Din gif-bild visar olika lager som bygger upp bidraget, men det framgår inte hur innehållet i respektive lager skapats. Som anges i instruktionerna är tanken att bilderna från arbetsprocessen i första hand ska visa halvfärdiga versioner av olika objekt. I ditt fall bedömer jag dock ändå preliminärt att det inte finns anledning att ifrågasätta att du skapat det själv.

Permalänk

Jag vet att jag inte har en chans mot alla Photoshop-pros men det var roligt ändå! Här har ni årets dos av pixel art!

God Jul allesammans!

Dold text
Dold text

Började med att skapa ingen mindre än Rudolf själv och byggde sedan på med resten av renarna, sist tomten med släde. Sedan skapade jag rymd-osten utav två identiska cirklar. Kratrar lades till sist. Efter månen var färdig så började jag fylla den mörka julnatts-himmelen med stjärnor, några i form av gula kors och resten som vita prickar. Sedan kom bocken, husen, granarna och sist den röda rosetten. Avslutade med att runda av kanterna så att det ska smälta in med Sweclockers bakgrundsfärg.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag vet att jag inte har en chans mot alla Photoshop-pros men det var roligt ändå! Här har ni årets dos av pixel art!

God Jul allesammans!

https://i.imgur.com/UTL8EmZ.png

Som jag nämnde i inlägget ovan, är tanken i första hand att bilderna från arbetsprocessen ska visa halvfärdiga versioner av olika objekt, inte bara vilka lager som bidraget består av. Det framgår inte av din bild hur du burit dig åt för att skapa innehållet i respektive lager.

Permalänk
Skrivet av Albert:

Som jag nämnde i inlägget ovan, är tanken i första hand att bilderna från arbetsprocessen ska visa halvfärdiga versioner av olika objekt, inte bara vilka lager som bidraget består av. Det framgår inte av din bild hur du burit dig åt för att skapa innehållet i respektive lager.

Ursäkta mig. Var lite snabb. Går det bra med en beskrivning i form av text som komplement till GIFen?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ursäkta mig. Var lite snabb. Går det bra med en beskrivning i form av text som komplement till GIFen?

Ja, det går bra. Vi gör en bedömning från fall till fall beroende på hur bidragen ser ut. I ditt fall verkar det i vart fall preliminärt inte finnas anledning att ifrågasätta att det är du som skapat det.

Permalänk
Medlem

Jag överlämnar denna tävling till de som är mer kreativt lagda och har koll på hur professionella bildredigeringsprogram fungerar.

Lycka till alla tävlande!

Permalänk

@Albert: Hur ska man tolka reglerna om texturer, om man gör pyntet i 3d? Nu menar jag givetvis inte att jag tänkte sätta dit en massa texturer från google bilder, men säg att jag har ett objekt som ska delvis reflektera färger från omgivningen, behöver jag vara fotografen för en "skymap" t.ex. och var går gränsen?

Visa signatur

Intel Core I5 4690k, MSI GTX 1060 6GB, Gigabyte GTX 970 (PhysX/rendering/ai), Asus z97 PRO WiFi, 32GB Kingston HyperX 4x8, Corsair Obsidian 750D, Corsair RM750