Take-Two: "Fysiska spel är ett minne blott inom 5-20 år"

Permalänk
Melding Plague

Take-Two: "Fysiska spel är ett minne blott inom 5-20 år"

Försäljningen av fysiska spel går fortfarande starkt, trots att både konsol- och PC-spelare köper mycket digitalt. Karl Slatoff från Take-Two tror dock att dessa snart kommer vara historia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Take-Two är ett minne blott om 5 år.

Permalänk
Inaktiv

5-20 år var ju en mindre specifik uppskattning...

Permalänk
Avstängd

Nintendo kommer alltid sälja fysiska kopior då det kommer ge dem mer makt över deras produkter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Min gissning om 5 tiil 10 är så kommer folk koppla ihop sina datorer i ett slags nätverk, så om grannen har filer på sin dator så kan denna skicka dem till er. Om 15-30 år så kommer våra nyhetsmedia börja lägga ut nyhetsinformation på detta nätverk..

Ja det är lite ironi över det hela, för vem köper mjukvara på fysisk media idag? Om jag bortser från windows usb stickor så kan jag inte minnas en enda mjukvara som jag har köpte på skiva sedan runt 2002. Visst får man en massa papper hemskickat ibland, där det står att programmet finns på olika ställen, Och visst medföljer det dvd skivor när jag köper olika saker, men de går direkt till papperskorgen.

Permalänk
Medlem

Bah, jag ogillar dagens moderna metoder som kräver konto för att kunna spela. Jag vill kunna lägga i skivan, installera (på datorn eller konsollen) och sen vara igång.

Att alltid behöva logga in på nån tjänst är oerhört osäkert för framtiden. Det känns inte som om jag faktiskt äger programvaran.

offtopic: Detsamma med filmer. Vill inte bara kunna streama under en begränsad tid. Filmer ska finnas på en hårddisk eller i hyllan hemma...

Kalla mig oldschool

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Varför är ens skivor fortfarande en grej år 2017? Själv så har ja inte haft nån skivläsare i datorn sen 5-6 år tillbaks.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

En annan har ej köpt fysiska spel på typ 10 år.. Trodde knappt det såldes datorer med skivläsare/brännare längre..

Permalänk
Medlem

Jag tror det sista PC-spelet jag köpte fysiskt var CoD 4 på release dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Nintendo kommer alltid sälja fysiska kopior då det kommer ge dem mer makt över deras produkter.

Jag har en switch som jag ej har rört på 2 månader. I vilket fall, fysiska spel går köpa lite billigare, sälja vidare etc.
Men när Switchen är portabel så innebär det att om man vill ha med alla spel ut så får man ta med dem och det är lätt att tappa bort, jobbigt att byta spel på bussar/tåg etc.

Men Nintendo har såklart en strategi, butiker som säljer fysiska spel gör reklam och de sätter ett pris därefter. Denna reklam är självklart mer värt för spel riktade åt yngre personer som kan tjöta på deras föräldrar i en butik. Men samtidigt så är yngre personer ute på internet de med och vissa som mig som är lite äldre köper spel som passar yngre.

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA! åååh Jag garvar läppen av mig alltså! Kanske om det fanns en jävla launcher och inte massa olika med olika standarder och skit som man bara får ont i huvudet av. Nä det får fasen bli som Spotify i så fall. ETT ställe med alla spel. Alternativt då att alla launchers tvingas ha alla spel, så kan folk välja vilken puttinutti-launcher de tycker är sötast, eller har mest RGB eller vad nu folk vill ha, men sålänge det är så att "Nä du, om du vill spela vårat spel så måste du köra med våran launcher, annars blir det inget", så har han så fel så man smäller ju av alltså. Störtlöjligt påstående.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Att alltid behöva logga in på nån tjänst är oerhört osäkert för framtiden. Det känns inte som om jag faktiskt äger programvaran.

Vad gäller åtminstone Steam och GOG så är det ingen egentlig fara - du kan ladda ned en enda gång och t.ex. bränna ut på skiva om du vill (t.ex. genom att skapa en backup från Steamapplikationen), för att senare kunna installera och köra närhelst du vill, även om både Steam och GOG skulle gå omkull och försvinna från marknaden. Steamapplikationen kan man köra i offline mode, och GOG (Galaxy) behöver man inte ens installera.

Då är det värre med filmer och musik, eftersom alla tjänster gör allt de kan för att du inte ska kunna spara ned något. Det är en av anledningarna varför jag fortfarande köper film på skiva (men den viktigaste är att det är enda sättet att få tillräckligt bra kvalité - ingen av streamingtjänsterna har någon chans där).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förstår inte, är det bara jag och mina polare som gillar skivor?
Det är ju sjukt praktiskt med PS4 spel. Först spelar man spelet själv, sen lånar man av varandra, och sist kränger man av dom begagnat på Blocket.

Hur gör man samma med digitala spel? Nä... precis.
100% digitalt är ju tillverkarnas våta dröm, då varje spel knyts hårt till den som köpt det.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Får hoppas att Take-Two är ett minne blott om 5 år.

Vilka är Take-Two?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Nintendo kommer alltid sälja fysiska kopior då det kommer ge dem mer makt över deras produkter.

Stämmer ju inte alls?

Menar du att Nintendo har mer makt över sina produkter än t.ex. Blizzard för att de säljer fysiskt? Nej, online-baserade tjänster är de som företagen har 100% kontroll över. Fysiska spel går oftast att spela offline osv.

Men för PC spelare är redan fysiska spel antagligen en nostalgi grej om vi vill äga Diablo II, eller ett minne blott. Har inte köpt ett fysiskt spel och använt skivan sedan kanske 2006-2007 på dator.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kommer inte sakna det

Permalänk
Medlem

Ptja jag har köpt en hel del digitalt, men gillar fysiska spel ändå. Speciellt till konsolen. Inte alls säkert när man gräver fram den från vinden om en massa år att man kan ansluta upp den mot nätet och få sina digitala köp nedladdade igen. Blir en mycket trevligare skatt att hitta enhet + spelboxar

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver jag fysiska kopior? Nä
Vill jag ha fysiska kopior? Ja!

Gör i slutändan ingen praktisk skillnad för mig, utöver att jag gillar att ha hyllan ovanför datorn fylld med spelfodral.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Hejdå med nostalgi spelandet om allt hamnar på nätet, har man köpt en sak ska man ju få behålla det men så är inte fallet du köper det och dom kan när som helst sno det av dig genom att stänga ner servern.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte, är det bara jag och mina polare som gillar skivor?
Det är ju sjukt praktiskt med PS4 spel. Först spelar man spelet själv, sen lånar man av varandra, och sist kränger man av dom begagnat på Blocket.

Hur gör man samma med digitala spel? Nä... precis.
100% digitalt är ju tillverkarnas våta dröm, då varje spel knyts hårt till den som köpt det.

En online-baserad lösning är snabbare, du blir inte flaskhalsad av CD/DVD/Bluray, på varken storlek eller överföringshastighet. Sen så lägger det till extra kostnader som hamnar på konsumenterna, spel har inte ökat i pris på dryga 20 år och anledningen till att den här prismodellen kan vidhållas är treenig:
1. Fler människor köper spel
2. Billigare att vara publisher (dock inte billigare att utveckla AAA spel)
3. Extra betalning i form av MTs, DLC etc vissa av dessa är jag helt för, andra som loot boxes och vissa typen av MTs är jag emot.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ah, vem älskar inte "VRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR"-ljudet av en skiva som spinner upp? Nä, fysiska spel är inget jag kommer sakna, har inte ägt en skivläsare på bra många år nu.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligare med fysiskt media. Är väl samlaren i en som gillar det.
Vet inte hur aktuellt det är med endast digitala spel på konsoler den närmsta framtiden i alla fall. Spelen är så stora idag att man inte kommer långt på 1 TB. Då får dom börja trycka in betydligt mer lagring.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Varför är ens skivor fortfarande en grej år 2017? Själv så har ja inte haft nån skivläsare i datorn sen 5-6 år tillbaks.

Nog 99% till konsoler

Jag känner inte någon som köper skivor till pc spel

Permalänk
Avstängd

Bra för miljön, mindre plasttillverkning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bah, jag ogillar dagens moderna metoder som kräver konto för att kunna spela. Jag vill kunna lägga i skivan, installera (på datorn eller konsollen) och sen vara igång.

Att alltid behöva logga in på nån tjänst är oerhört osäkert för framtiden. Det känns inte som om jag faktiskt äger programvaran.

offtopic: Detsamma med filmer. Vill inte bara kunna streama under en begränsad tid. Filmer ska finnas på en hårddisk eller i hyllan hemma...

Kalla mig oldschool

Är inne på liknande spår som dig. Har rätt många spel på Steam och sitter bara och vänta på den dagen steam säger "tyvärr vi ska inaktivera steam så dina spel blir puta väck"

Kanske inte riktigt så men dom kan ju i princip göra så, med fysiska kopior kan man då installera dem igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spokig:

Är inne på liknande spår som dig. Har rätt många spel på Steam och sitter bara och vänta på den dagen steam säger "tyvärr vi ska inaktivera steam så dina spel blir puta väck"

Kanske inte riktigt så men dom kan ju i princip göra så, med fysiska kopior kan man då installera dem igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför jag hellre köper saker på GoG. Saker har ju tyvärr försvunnit därifrån (Ex. Superfrog) men har man laddad ner det och har en backup på sin dator så finns det iaf kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

I think over the long-term, it will be 100% [digital]. I just can't predict whether that's five years, 10 years, or 20 years. It's probably less than 20 and maybe more than five, but I think it ultimately gets there. That's the zeitgeist. Things are moving in that direction.

Det är säkert sant, å andra sidan...

Permalänk
Medlem

Är det där Mr. Yolo? Han som uppfann carpe diem-tatueringen..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHA! åååh Jag garvar läppen av mig alltså! Kanske om det fanns en jävla launcher och inte massa olika med olika standarder och skit som man bara får ont i huvudet av. Nä det får fasen bli som Spotify i så fall. ETT ställe med alla spel. Alternativt då att alla launchers tvingas ha alla spel, så kan folk välja vilken puttinutti-launcher de tycker är sötast, eller har mest RGB eller vad nu folk vill ha, men sålänge det är så att "Nä du, om du vill spela vårat spel så måste du köra med våran launcher, annars blir det inget", så har han så fel så man smäller ju av alltså. Störtlöjligt påstående.

Jävla kommunistfasoner att samla allt på samma ställe va!

Permalänk
Medlem

Fysiska kopior till Konsol? Stort Ja!
Men jag tror att Karl Slatoff tyvärr har rätt även inom detta segment.

Om 10 år så finns det nog ingen hårdvara som läser av fysiska spel/det som finns då. (?)

Fysiska kopior till Pc ? Stort Nej!

Det som är så tråkigt med detta, är att efterlevande barnbarns barn + Inte kommer att få del i att hitta en gammal konsol med skivor/kassetter på vinden för att sen bara pluga in o köra!!!

Kommer ihåg när min kompis son hittade Pong/Atari på vinden och blev rent lyrisk Och det var på CS tiden, men vi satt alla och spelade pongturnering en hel kväll.
Kidsen i framtiden. kommer aldrig att uppleva det...... - Mamma vad hade farfar för lösenord på X? Vad vad användarnamnet?

Sorgligt men #framtiden tyvärr ... ... ...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]