Permalänk
Medlem

Jobbigt ljud från dator

Hej, har precis byggt ihop en ny dator(delar i sign) och datorn i sig fungerar jättebra, presterar som den ska osv. MEN, den låter utav sjutton och jag vet att chassifläktarna inte är de tystaste på marknaden men det är inte det jag stör mig mest på. Det jag stör mig otroligt mycket på är ett vinande, ickekonstant ljud i bakgrunden. Ungefär som om grannen skulle slipa väggar. Någon som haft ett liknande problem?

Jag kan inte heller höra specifikt var ljudet kommer ifrån, hörs tydligast när chassit's sidopanel är på då ljudet verkar koncentreras mot fronten. Jag utesluter vibrationer från sidopanelen då ljudet fortfarande låter även fast jag trycker handen emot där samt att ljudet hörs utan den, men inte lika tydligt.

Här är ett klipp som jag försökt spela in, man hör ljudet lite i bakgrunden men låter tydligare IRL. Detta är i idle dessutom.

CPU-kylaren är en Corsair H100i V2, dessa pumpljud jag hört på andra ställen verkar inte överensstämma med ljuden från min dator.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Låter som en fläkt tar emot nån stans. Koppla ur en i taget (förutom CPU-kylaren) och se om ljudet försvinner, så hittar du boven.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Låter som en fläkt tar emot nån stans. Koppla ur en i taget (förutom CPU-kylaren) och se om ljudet försvinner, så hittar du boven.

Tack för svar!

Löste problemet med att sätta in de medföljande PWM-fläktarna från h100i istället. Löste problemet och datorn är väldigt tyst nu Riktigt skräp att corsair ska skicka med 3st sjukt snygga fläktar och sen köra dom på DC.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4