Maximus vii hero - Ram slot A1 och A2 fungerar ej.

Permalänk

Maximus vii hero - Ram slot A1 och A2 fungerar ej.

Hej,

Har nyligen bytt moderkort. Vid försök till start så fick jag felkod 55 på moderkoret vilket enligt instruktion är fel på minnen.
Jag felsökte flytta om ram-minnena, googlade och kom då fram till att alla mina ram-minnen fungerar i b1 och b2 men så fort något minne är monterat i A1 eller A2 så kommer antingen felkod 55 eller så startar datorn i 2-3 sekunder, dör sedan och startar sedan om sig själv automatisk. Detta fortsätter tills jag drar ur elkabeln.

Har gjort följande hittils:
- Monterat om cpu fläkt 2 gånger och ser inget konstigt där
- Ställt in så att jag använder XMP profil i bios och provat flytta om minnena men får samma fel

Här är mina minnen: https://imgur.com/a/fIdXP

Jag har tidigare använt de här minnena på ett annat moderkort och just nu sitter två kingstonminnen i B1 och B2. Det står single channel i cpu-z.

Skulle verkligen uppskatta lite råd.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har några böjda pinnar i CPU-sockeln, är oftast det som är felet när en minneskanal inte fungerar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Kolla om du har några böjda pinnar i CPU-sockeln, är oftast det som är felet när en minneskanal inte fungerar.

Japp, såg en som var aningen böjd i cpu-sockeln. Har försökt böja upp den lite med en nål men får fortf felkod 55 direkt när jag drar in ett ram i A1 el A2.

Är det värt att ge sig på pinnen igen? vet inte om jag kan få det så mycket rakare. Tycker inte den är så jättesne men det kanske är oerhört nogrannt. Vet du några andra saker jag kan prova för att utesluta?