Permalänk
Medlem

Köpa bitcoin?

Tjenare! Är helt ny och tänkte att man måste börja nånstans. Jag är smått intresserad av att köpa bitcoin bara för lära mig om handla annan valuta. Så jag undrar var köper man valutan? Får man värdepapper då eller? Samt hur säljer jag det i framtiden?
Upplys mig gärna om något jag missat fråga.

Permalänk
Medlem

@007onex: Köpa kan du göra på exchanges som bitfinex eller Kraken. Alternativt på localbitcoins.com.

Du bör ladda ned en plånboksklient, typ electrum, där du kan ha dina bitcoin sparade, de sparas digitalt och sumpar du din accessinfo så är de "borta". Säljer gör du på samma ställen som du köper.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan ha fel men säljer inte Avanza BitCoin nuförtiden?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Den sidan som jag tycker är mest användarvänlig och simpel: https://www.coinbase.com/
Dock har Coinbase lite högre avgift om man jämför med andra aktörer men denna sida låter dig köpa väldigt smidigt med kortbetalning samt sälja. Efter att du registrerat dig och blivit godkänd (Måste skicka in bild på ID/Pass) så kan du enkelt handla och den valutan du köper hamnar på ditt konto som du kan flytta till egen "offline"-plånbok eller till annan sida för att sälja eller byta mot andra kryptovalutor.

Kom alltid ihåg:
1. Investera inte mer pengar än du är villig att förlora
2. Du har ALLT ansvar över hur/var dina kryptovalutor förvaras. Förlorar du lösenord eller om sidan du förvarar de på går i konkurs, blir hackade, försvinner etc.. ja då försvinner dina coins med.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kan ha fel men säljer inte Avanza BitCoin nuförtiden?

Nej men man kan köpa https://www.bloomberg.com/quote/COINXBT:SS som nog stiger lika dant som Bitcoin men man äger inga Bitcoin man handlar ett certifikat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kan ha fel men säljer inte Avanza BitCoin nuförtiden?

Skrivet av Modellören:

Nej men man kan köpa https://www.bloomberg.com/quote/COINXBT:SS som nog stiger lika dant som Bitcoin men man äger inga Bitcoin man handlar ett certifikat.

Köpte dessa nu för typ 1.6 (aldrig satsa mer än man är beredd att förlora) då jag inte vill hålla på att kludda med plånbok och liknande. Klart man blir intresserad av den senaste uppgången och samtidigt inte nog så avis på de som köpte BTC 2010 (eller ens en månad sen...)
https://www.avanza.se/handla/certifikat.html/kop/563966/bitco...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Tjenare! Är helt ny och tänkte att man måste börja nånstans. Jag är smått intresserad av att köpa bitcoin bara för lära mig om handla annan valuta. Så jag undrar var köper man valutan? Får man värdepapper då eller? Samt hur säljer jag det i framtiden?
Upplys mig gärna om något jag missat fråga.

Om du vill handla valuta, så köp Yen eller Rubel. Bitcoin är en skojarverkstad värre än centralbankernas verksamhet. Du missade så mycket i din fråga att det inte går att upplysa dig. Läs kurser på universitet eller läs läroböcker i ekonomi.

SEKYEN
SEKRUB

Vill du verkligen börja spekulera så handla på auktioner som Sothebys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erotischenphantasismus:

Om du vill handla valuta, så köp Yen eller Rubel. Bitcoin är en skojarverkstad värre än centralbankernas verksamhet. Du missade så mycket i din fråga att det inte går att upplysa dig. Läs kurser på universitet eller läs läroböcker i ekonomi.

SEKYEN
SEKRUB

Vill du verkligen börja spekulera så handla på auktioner som Sothebys.

Skojarverkstad? Nu får du förklara dig... Antar att TS är ute efter att tjäna pengar, då är inte kryptovalutor fel alls...

Permalänk
Medlem

Bitcoin certet är ju sjukt oberäkneligt och följer knappt, om ens, bitcoin kursen.
Förra 25% "dippen" på kursen så låg certet stadigt igenom och sjönk inte så det kändes lite som att den var lika relevant för Börjes Bil och Plåt AB som att den följde bitcoin så när som på sitt namn...

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Skojarverkstad? Nu får du förklara dig... Antar att TS är ute efter att tjäna pengar, då är inte kryptovalutor fel alls...

Det finns nu en nyhetstråd om bitcoin som Sweclockers publicerade precis. Där finns ett inlägg av mig rörande skojarverkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Bitcoin certet är ju sjukt oberäkneligt och följer knappt, om ens, bitcoin kursen.
Förra 25% "dippen" på kursen så låg certet stadigt igenom och sjönk inte så det kändes lite som att den var lika relevant för Börjes Bil och Plåt AB som att den följde bitcoin så när som på sitt namn...

Det är för att certifikatet bara går att handla med när börsen är öppen. Om värdet dyker på fredag kl 18 men samtidigt återhämtar sig till söndag så märks det inte på Bitcoin XBT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erotischenphantasismus:

Det finns nu en nyhetstråd om bitcoin som Sweclockers publicerade precis. Där finns ett inlägg av mig rörande skojarverkstad.

Det inlägget var mycket förklarande.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte köpa några mängder.
Finns det -någonstans- där man idag kan handla bitcoins utan en jävla massa strul?

Signade precis upp på www.uphold.com, verkade lovande, men efter reggning vill dom att man ska skicka fullständigt namn, adress och foto på ens ID.
Inte en chans att jag vill lämna ifrån mig all den infon.

Så: Finns det någonstans där man enkelt (helst via kreditkort, alt swish) kan handla lite bitcoins utan att behöva ge ifrån sig halva sitt ID?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tanken med bitcoin är bra. Problemet är att den handlas i dollar och det spekuleras hejvillt. Folk köper för att tjäna pengar. inte för att använda dem... Vilket driver på Bubblan... Jag tror att Bitcoin dör ut inom några år...

Permalänk
Avstängd

Någon här som köpt Bitcoin XBT?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Någon här som köpt Bitcoin XBT?

Japp.

Permalänk
Avstängd

@bandit_n1: Via Avanza? Fått bra avkastning sedan du köpte? hur mkt investerade du? Har bara köpt 1 andel änsålänge, men har funderingar på att göra lite fetare investering nämligen, och känns som det är en bra grej att börja med...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Skrivet av Genx031:

@bandit_n1: Via Avanza? Fått bra avkastning sedan du köpte? hur mkt investerade du? Har bara köpt 1 andel änsålänge, men har funderingar på att göra lite fetare investering nämligen, och känns som det är en bra grej att börja med...

Polare som satt in 25k och förra veckan var det värt 40k
Jag tror/hoppas på att en bitcoin kommer ligga på 20k$ denna vecka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Polare som satt in 25k och förra veckan var det värt 40k
Jag tror/hoppas på att en bitcoin kommer ligga på 20k$ denna vecka.

hehe, han måste haft det svettigt i fredags med andra ord

Jag sitter bara inne med 3k som jag köpte för ca 440kr st men det var en bra dipp i fredags..
Tur det ordnade upp sig imorse.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

hehe, han måste haft det svettigt i fredags med andra ord

Jag sitter bara inne med 3k som jag köpte för ca 440kr st men det var en bra dipp i fredags..
Tur det ordnade upp sig imorse.

aa skoja inte, gnällde som fan men nu på morgonen är han nöjd igen

Ligger själv 2500kr plus nu.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Polare som satt in 25k och förra veckan var det värt 40k
Jag tror/hoppas på att en bitcoin kommer ligga på 20k$ denna vecka.

Sedär! Jag skulle tippa på att bitcoin kan klättra uppåt dessa priser också till slutet av veckan. Tror för övrigt XBT kan klättra uppåt 850-900 innan 17:25 på fredag.

Skrivet av SunQ:

hehe, han måste haft det svettigt i fredags med andra ord

Jag sitter bara inne med 3k som jag köpte för ca 440kr st men det var en bra dipp i fredags..
Tur det ordnade upp sig imorse.

Jo, dippen vid stängning i fredags var ej så rolig. Uppgången vid öppning var desso roligare att blicka på!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in att sälja mitt innehav på 700kr. Tänkte försöka köpa för billigare efter detta.
Men får se hur det går.

Känns som att det dippar ~50kr per dag men går även plus ca 100kr per dag

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Jag har ställt in att sälja mitt innehav på 700. Tänkte försöka köpa för billigare efter detta.
Men får se hur det går.

Känns som att det dippar ~50kr per dag men går även plus ca 100kr per dag

Det är ju oftast lunch-dippen som kommer mellan 12-13 och därefter gå kursen upp till "normal nivå" igen..

Varför inte satsa ännu mer pengar, när kursen år låg? funkar ju att köpa och sälja, men tar väldigt lång tid att få ihop bra kapital..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Det är ju oftast lunch-dippen som kommer mellan 12-13 och därefter gå kursen upp till "normal nivå" igen..

Varför inte satsa ännu mer pengar, när kursen år låg? funkar ju att köpa och sälja, men tar väldigt lång tid att få ihop bra kapital..

Jag satsar bara pengar jag just nu känner att jag kan förlora.
Visst måste man våga för att tjäna pengar men jag har precis börjat med mitt avanza-konto så jag smygstartar lite nu

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

@SunQ: Då är vi 2. Öppnade mitt i torsdags, och har köpt 1 andel Bitcoin XBT och 2 Etherum XBT

Funderar seriöst, på att sälja datorn, för att investera mer i Bitcoin XBT... Är ju ändå en go värdeökning senaste 12 månaderna

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Jag har ställt in att sälja mitt innehav på 700. Tänkte försöka köpa för billigare efter detta.
Men får se hur det går.

Känns som att det dippar ~50kr per dag men går även plus ca 100kr per dag

700st via anvanza? jävlar, eller 700kr?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Garderoben: Förmodligen kr. skulle det vara 700 andelar, så är de isf värda runt 475k SEK atm.. =P

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@SunQ: Då är vi 2. Öppnade mitt i torsdags, och har köpt 1 andel Bitcoin XBT och 2 Etherum XBT

Funderar seriöst, på att sälja datorn, för att investera mer i Bitcoin XBT... Är ju ändå en go värdeökning senaste 12 månaderna

Hehe, med 1 andel så blir man inte rik Men självklart, man måste börja någonstans

Skrivet av Garderoben:

700st via anvanza? jävlar, eller 700kr?

hehe, ja 700kr skulle det stå. Uppdaterade nu. Hade varit roligare med 700 certifikat... Men är betydligt färre än så

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |