CD Projekt Red: "Vi lämnar girighet åt andra"

Permalänk
Melding Plague

CD Projekt Red: "Vi lämnar girighet åt andra"

The Witcher-utvecklaren CD Projekt Red ger nu en känga till EA, då de meddelar att kommande Cyberpunk 2077 inte har några gömda hakar utan spelarna får vad de betalar för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Baserat på denna artikel och att ha skummat igenom videon så tolkar jag det som att singleplayer blir samma upplägg som W3 - dvs helt gratis - men att implementationen av multiplayer i CyberPunk2077 kan komma att bygga på någon form av betalningsmodell som tillåter fortsatta inkomster efter köp av grundspelet. Tolkar jag det rätt eller har någon annan läst sig till ett mer utvecklat svar?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de gör rätt som ger en känga åt de giriga. Det är ju klart att EA visste vad de gav sig in på så det är härligt och bra att de nu blir utskrattade och att andra gör sig lustiga över dem. Kortsiktiga genvägar för att skaffa pengar på andras bekostnad skall självklart inte gå under radarn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om man förväntar sig driva ett multiplayer läge under lång tid så kan jag förstå om man kanske knyter någon foirm av betalningsmodell eller liknande till detta för att finansiera det hela. Men A och O är hur man utformar detta och att det görs på ett sätt som just skall finansiera denna drift och inte något pay-to-win och annat manipulativt upplägg för att få folk att spendera en massa pengar. Utöver detta krävs att ett spel som kostar fullpris har ett single player som i sig självt rättfärdigar det priset till att börja med. På dessa punkter har flertalet spel UPPENBART misslyckats den senaste tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bra folk som bor i polen. EU behöve fler sådana

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att de gör rätt som ger en känga åt de giriga. Det är ju klart att EA visste vad de gav sig in på så det är härligt och bra att de nu blir utskrattade och att andra gör sig lustiga över dem. Kortsiktiga genvägar för att skaffa pengar på andras bekostnad skall självklart inte gå under radarn.

Ja, CPR vet ju om att det är branschen de själva är verksamma i som EA och andra håller på att förstöra.

Skrivet av kotz:

Bra folk som bor i polen. EU behöve fler sådana

Skickades från m.sweclockers.com

Ja flertalet iaf... Finns en del rötägg där också dock

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Och därför får CPR mina pengar istället för EA.

Permalänk
Medlem

Har inget emot dlc,s, microtransactions, m.m så länge dom görs på rätt sätt. Och ett trippel A spel med multiplayer måste ha någon form av inkomst utöver baspriset så blir spännande och se vad CD Project Red hittar på, vid den fronten.

Det dom gjorde med The Witcher 3 att dom gav DLC,s gratis och sålde 2 stora expansioner är helt rätt väg att gå då det kommer till single player. Däremot nu när dom ska implementera multiplayer i Cyberpunk så blir det väldigt intressant att se vad dom har för betalningsmodell för att täcka kostnaderna för servrar m.m.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte tanken av ett single-player-spel som service. Multi-player-spel är helt ok om det tas betalt som service tycker jag, samt att en del kosmetiska grejer kostar extra, inom rimliga nivåer.

Jag tror att principiella skillnaden mellan som-service-betalning för single-player och multi-player ligger i att single-player-spel kan ligga i biblioteket ett tag och spelas lite då och då. Medan multi-player ofta nöts rätt hårt under viss tid, samt att multi-player-spel kräver visst underhåll av producenten i form av balansering osv.

Permalänk
Medlem

Bara inte CPR upptäcker att de kan få in mycket mer pengar på multiplayer-delen än single-player så de slutar satsa på single-player. I single-player kanske man köper någon enstaka expansion/DLC, men det är ingen fast inkomst som t.ex. en månadsavgift eller återkommande mikrotransaktioner i multiplayer. Single-player kräver också mer utveckling i förhållande till vinsten, med en massa animationer, voice acting, nya miljöer, "manus" o.s.v. medan det i multiplayer typ räcker med ett nytt svärd för $0.99 som en massa spelare köper.

GTA började ju t.ex. som ett singleplayer-spel, och det fanns stora planer för single-player delen i GTA5. Men allt detta ströks när de upptäckte vilken kassako GTA Online var.

CPR har varit "the good guys" än så länge, men jag har tyvärr helt slutat lita på spelutvecklare så fina ord räcker inte långt. De får bevisa med handling att de menar allvar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Känns inte som Cyberpunk 2077 är ett spel som tilltalar mig då jag inte gillar dessa framtidsvisionsspel.

Vad det gäller microtransaktioner så är det väl ok så länge det inte så att man måste köpa för att klara av ett spel eller på annat sätt komma vidare. Om nu folk vill lägga 2000 kr för en kniv som de kan springa runt med i CS så är det upp till dem men jag är för snål för detta.

I multiplayer så är det klart att de kommer krävas en hel del jobb med servrar och annat för att underhålla dessa. Antingen gör man som Blizzard och ta en månadspeng för detta eller så släpper man det fritt och ser till att få in pengar via microtransaktioner av folk som köper nya vapen, kläder eller annat.

Det viktigaste är som jag tror att släppa ett färdigt spel. Det har iallafall CD Red lyckats med tidigare så borde klara det igen. Många som släpper spelen nu för tiden är inte helt genomarbetade och inte ens fungerande. Ingen skulle köpa en bil som endast gick i 45 km/h de första tre dagarna innan den nya patchen kom som gjorde att man kom upp i 68 km/h och då även kunde använda helljuset.

Utvecklarna behöver se till att göra spelet färdigt innan det släpps annars tappar de alla spelare första månaden och dessa kommer oftast inte tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Deras PR-team kan egentligen sitta och rulla tummarna i dagsläget, marknadsföringen sköts redan galant av företag likt EA mfl.
Men i ärlighetens namn så behövs väl varken DRM, mikrotransaktioner eller pay-to-win koncept, bara man får ett färdigt spel från början.

Som @hypermode skriver är ju oftast Multiplayer det som kostar pengar i form av underhåll och balansering.
Då kan man som spelstudio tillhandahålla dedikerad serverprogramvara så att spelet kan få leva vidare genom communities, liksom F.E.A.R Combat, Battlefield 2 osv. för att nämna ett par exempel.

Jag tror inte att sådant kannibaliserar nämnvärt på intäkter från kommande spel i serier utan att det snarare håller igång och bidrar till kultstatus.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Bra där. Knäppt med mikrotransaktioner i SP-läge. Däremot i MP för kosmetika, inget som ger fördelar. Ett roligt och snyggt spel lägger jag gärna lite småslantar på om det håller servrar och uppdateringar igång.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte full koll på deras historia men är inte alla deras släppta spel single-player? Ganska svårt att köpa sig fördelar mot andra spelare i ett single-player.

Om deras framtida onlinesatsningar klarar sig utan alla former av P2W så är de hatten av för dem men lite tidigt att vara så stolt ännu kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Baserat på denna artikel och att ha skummat igenom videon så tolkar jag det som att singleplayer blir samma upplägg som W3 - dvs helt gratis - men att implementationen av multiplayer i CyberPunk2077 kan komma att bygga på någon form av betalningsmodell som tillåter fortsatta inkomster efter köp av grundspelet. Tolkar jag det rätt eller har någon annan läst sig till ett mer utvecklat svar?

Såg att svar på Reddit, en som kollat igenom intervjun som orsakade "rabaldret" om Cyberpunk 2077. Sen vet jag inte om det stämmer, men svaret verkade i alla fall vettigt. Orkar inte kolla igenom intervjun själv just nu.
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/7drzqk/cd_projekt_co...

Permalänk
Medlem

vart är förbokningsknappen?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Baserat på denna artikel och att ha skummat igenom videon så tolkar jag det som att singleplayer blir samma upplägg som W3 - dvs helt gratis - men att implementationen av multiplayer i CyberPunk2077 kan komma att bygga på någon form av betalningsmodell som tillåter fortsatta inkomster efter köp av grundspelet. Tolkar jag det rätt eller har någon annan läst sig till ett mer utvecklat svar?

Som jag tolkar det, så kommer de antagligen göra ett single-player spel, sen eventuellt göra multiplayer modell? Alltså, typ co-op campaign

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Om man förväntar sig driva ett multiplayer läge under lång tid så kan jag förstå om man kanske knyter någon foirm av betalningsmodell eller liknande till detta för att finansiera det hela. Men A och O är hur man utformar detta och att det görs på ett sätt som just skall finansiera denna drift och inte något pay-to-win och annat manipulativt upplägg för att få folk att spendera en massa pengar. Utöver detta krävs att ett spel som kostar fullpris har ett single player som i sig självt rättfärdigar det priset till att börja med. På dessa punkter har flertalet spel UPPENBART misslyckats den senaste tiden.

Bästa är helt enkelt prenumeration för att komma åt multiplayer servrar (om de verkligen kostar så mycket) som vanliga MMOs brukade ha innan hela "free-to-play" idiotin startade. Dra 2-3 € per månad eller vad det nu kostar att driva det hela + en del profit. Då är alla spelare lika och det blir en tävling mellan de i stället för gamla vanliga valar som skiter på alla andra.

Permalänk
Medlem

Ayy, get mucked EA.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kör nu en andra omgång av Witcher 3 då jag köpt GOTY med alla expansioner under rean (och har inte spelat expansionerna). Har dock inte spelat 1an och 2an, och har hoppats på att de ska släppa HD-remaster på dessa men det kanske inte kommer hända

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Förutom att kraftigt nedgradera grafikmotorn i TW3 för att kunna kränga spelet på plattformar med klen hårdvara (PS4, Xbone).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Förutom att kraftigt nedgradera grafikmotorn i TW3 för att kunna kränga spelet på plattformar med klen hårdvara (PS4, Xbone).

Det är väl knappast deras fel att PS4 och XBone har klen hårdvara. Den typen av spel fungerar relativt väl på konsoler så att det är inte konstigt att de portade det hela. Ingen tvingar dig att leka i leran med konsolanvändare. Versionen för PC Master Race hade inget nedgraderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kör nu en andra omgång av Witcher 3 då jag köpt GOTY med alla expansioner under rean (och har inte spelat expansionerna). Har dock inte spelat 1an och 2an, och har hoppats på att de ska släppa HD-remaster på dessa men det kanske inte kommer hända

Blood and wine är magiskt ! Du har mycket kul att se fram emot.

Till er andra som läser:
Kolla EA aktien denna vecka
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/4249/electronic-a...

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Helt klart magiskt. Är inne på min andra genomspelning efter att ha köpt alla DLC. Det bästa RPG-spelet jag har kört hittills. Är dock inte klar med Blood and Wine. Är ett helt nytt spel i sig med den DLC:n och det är rätt svårt att få tid över att spela en längre tid.

@BrottOchStraff: Tror inte det kommer att hända att de släpper en HD-remaster(finns dock en fan-remaster av introt av Witcher 1 på GOG som en mod till Witcher 3). Men Witcher som spelserie kommer troligen att återvända fast med andra karaktärer vad jag har hört.
Witcher 1 var det första spelet jag installerade då jag var klar med mitt första PC bygge. Skaffade direkt efter det Witcher 2 ett halvår innan Witcher 3 släpptes. Blev klar med spelet en vecka innan Witcher 3 släpptes. Blev inte alla side-quest i Witcher 2, men storyn var bra. Att spela de två tidigare spelen är enligt mig helt klart värt trots den utdaterade grafiken i första spelet. Ska lyssna igenom ljudböckerna också är tanken efter att ha klarat av spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är väl knappast deras fel att PS4 och XBone har klen hårdvara. Den typen av spel fungerar relativt väl på konsoler så att det är inte konstigt att de portade det hela. Ingen tvingar dig att leka i leran med konsolanvändare. Versionen för PC Master Race hade inget nedgraderat.

Jag vill minnas att det var någon kontrovers kring kvalitén på PC också:
http://www.eurogamer.net/articles/2015-05-19-cd-projekt-red-t...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Har inget emot dlc,s, microtransactions, m.m så länge dom görs på rätt sätt. Och ett trippel A spel med multiplayer måste ha någon form av inkomst utöver baspriset så blir spännande och se vad CD Project Red hittar på, vid den fronten.

Varför måste dom det? Trippel A titlar har lanserats förr utan behovet av någon extra inkomst. Tycker det här med DLC och microtransactions har gått överstyr och hoppas vi konsumenter visar utvecklarna vilken väg dom ska gå.
Bästa är att inte köpa spelet som har ovan affärsmodell.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Varför måste dom det? Trippel A titlar har lanserats förr utan behovet av någon extra inkomst. Tycker det här med DLC och microtransactions har gått överstyr och hoppas vi konsumenter visar utvecklarna vilken väg dom ska gå.
Bästa är att inte köpa spelet som har ovan affärsmodell.

Problemet är att kostnaden för att utveckla (och supporta dem i from av t ex servrar) AAA spel har ökat exponentionellt trots att inte spelpriserna har det. Därför måste de få in pengarna någon annanstans eftersom det är svårt att sälja ett spel för 1000kr nytt, precis som att de flesta köper mobiler på avbetaln...förlåt abonnemang. Det ser mycket billigare ut med en månadskostnad.

Skrivet av The-Architect:

Förutom att kraftigt nedgradera grafikmotorn i TW3 för att kunna kränga spelet på plattformar med klen hårdvara (PS4, Xbone).

Läste någonstans att det var tack vare konsollerna som studion överlevde, för många pirater på pc tyvärr. Kan ha helt fel dock, har ingen källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Problemet är att kostnaden för att utveckla (och supporta dem i from av t ex servrar) AAA spel har ökat exponentionellt trots att inte spelpriserna har det. Därför måste de få in pengarna någon annanstans eftersom det är svårt att sälja ett spel för 1000kr nytt, precis som att de flesta köper mobiler på avbetaln...förlåt abonnemang. Det ser mycket billigare ut med en månadskostnad.

Någon källa på det du säger? Att server kostnader och annat för spelutvecklarna har ökat "exponentiellt"? Om det är sant, så är det en nyhet som jag iallafall missat!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

CP2077 verkar ju vara ett Single Player spel medan Star Wars:Battlefront II är väl både multi och SP? Jag tycker att det är väldigt stor skillnad att ha micro transaktioner i ett SP vs MP. I mitt tycke ska det inte finnas några microtrans i SP överhuvudtaget, göra DLC's är helt fine då man får mer content.

Det som gör det okej med microtrans i MP är att servrarna måste underhållas, då går väl säkert en del dit.

Så då kommer jag fram Battlefront II lät väldigt obalanserat mycket grinding för att kunna unlocka saker i MP-läget, men där jag hoppas och tror att det inte finns microtranser i SP-läget. Att man kan köpa sig till flera heroes har jag inga problem med, men det ska vara ett lagomt grind för att unlocka. Det ska vara balancerat. 40h som det sades ta är orimligt mycket dock.

Några andra som ska ta åt sig är MONOLITH. Sjukt besviken på att dom la in lootcrates i SoW, för det förtjänar dom att få skit för.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Någon källa på det du säger? Att server kostnader och annat för spelutvecklarna har ökat "exponentiellt"? Om det är sant, så är det en nyhet som jag iallafall missat!

Här är några:

https://kotaku.com/how-much-does-it-cost-to-make-a-big-video-...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_ga...

https://www.economist.com/blogs/economist-explains/2014/09/ec...

https://www.forbes.com/sites/quora/2016/10/31/why-have-video-...

En blogg om det jag skrev: https://meckronos.wordpress.com/2016/10/13/aaa-games-are-gett...

Trevlig måndags läsning!